Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

C3 -15 p0420 vikakoodi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=34191
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  TuAho [ 02.04.2024 20:08 ]
Viestin otsikko:  C3 -15 p0420 vikakoodi

Päivittäisessä käytössä tyttärellä C3 -15, Vti82, johon vaihdettu katalysaattori p0420 virheilyn vuoksi. Sama juttu alkoi nyt uudelleen reilun vuoden jälkeen vaihdosta. Vikakoodit nollattu, tulee takaisin muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen, välillä pidemmänkin ajan päästä vasta. Tänään käytetty leimalla, päästöt mitattu eikä mitään ongelmia (vikakoodit nollattu ennen katsastusta) - meni siis huomautuksetta läpi. Oliskohan mahdollista, ettei vika olisikaan tuossa katissa vaan kakkoslambdassa tms? Ajattelen itse näin, jos päästöt mittauksissa ok niin katti toimii vai onko todella auto diagnostiikka niin tarkka nykyään?

Huoltoliike taas antoi tylyn tuomion tästä p0420 virheilystä aikaisemmin tänä vuonna; moottori viallinen, vaihdettava (!?) Tästä en ole kuitenkaan samaa mieltä, auto toimii oikein hyvin - tehot tallella ja muutenkin kaikki pelaa. Ainut että öljyä kuluu jonkin verran. Syyksi nimenomaan sanoivat öljyn kulutuksen rikkovan katin. Tämä diagnoosi oli tosin nopeasti tehty muun huollon yhteydessä ja sanoivat että täytyy varata toinen aika jotta juurisyy voidaan kunnolla selvittää.

Kokemuksia kuulisin mielelläni jos jollain on samaa tullut vastaan.

Kirjoittaja:  Kaapelimies [ 02.04.2024 21:37 ]
Viestin otsikko:  Re: C3 -15 p0420 vikakoodi

Paljonko ajettu?

Kirjoittaja:  TuAho [ 03.04.2024 07:48 ]
Viestin otsikko:  Re: C3 -15 p0420 vikakoodi

127tkm

Kirjoittaja:  Teuski [ 03.04.2024 08:32 ]
Viestin otsikko:  Re: C3 -15 p0420 vikakoodi

Vahva veikkaus taaemman lambda-anturin suuntaan.
Varmaan se kattikin vaihdettu silloin reilu vuosi sitten turhaan. Enkä ihmettele, jos ammattilaisten apu on tuota "moottori vaihdettava"-tasoa.

Kirjoittaja:  Akseli [ 03.04.2024 17:09 ]
Viestin otsikko:  Re: C3 -15 p0420 vikakoodi

Ainakin alkuperäisissä kateissa on sellainen tyyppivika, että ne repeää saumastaan ja ilmaa pääsee sitten sieltä läpi pitäen kakkoslambdan laihalla. Sen toki saa helposti hitsaamalla kuntoon. Jos sinne on nyt laitettu tarvikekatti niin laatuhan voi olla mitä tahansa.

Kirjoittaja:  jules [ 13.04.2024 11:14 ]
Viestin otsikko:  Re: C3 -15 p0420 vikakoodi

C4 -15, n.95000 km. Minulla vastaava ongelma. Syttyi tuo vikavalo, kuitattiin pois, syttyi uudestaan viikon päästä. Kaasuttaen näimme sinistä savua kuten aiemmin vanhasta Toyotastamme. Merkkihuollon kanssa laitoimme öljyn ylämerkkiin ja 1000 km jälkeen mittasimme kulutuksen. Oli 0,83 litraa. Eli noin 8 desiä. Tämä todettin liian suureksi ja päädyttiin moottorinvaihtoon, ns tehtaan piikkiin. Takuukorjattu vaihtomoottori veloituksetta. Tässä luettiin hyväksi se että kaikki huollot oli teetetty heillä.
Matka jatkuu...
PS Huutokauppa sivustolta kun katsoo Citroen merkkisiä, noin kymmenen vuotta vanhoja autoja, niin aika monessa "vikavalo palaa".

Kirjoittaja:  Teuski [ 13.04.2024 18:06 ]
Viestin otsikko:  Re: C3 -15 p0420 vikakoodi

jules kirjoitti:
PS Huutokauppa sivustolta kun katsoo Citroen merkkisiä, noin kymmenen vuotta vanhoja autoja, niin aika monessa "vikavalo palaa".

Eikös huutokaupoissa just ylipäätään myydä niitä "vikavalo palaa" - autoja? Mulla ainakin hälytyskellot soi, jos huutoksuppa-autossa ei muka ole mitään vikaa :lol:

Kirjoittaja:  olli__o [ 13.04.2024 19:07 ]
Viestin otsikko:  Re: C3 -15 p0420 vikakoodi

Toisaalta kyllä noissa koneissa on myös ollut ihan oikeaita vikoja öljynsyönnin osalta, vaikka rakenne on aika ok ja normaali, niin mikä lie mitoitus/materiaaliondelma voi aiheuttaa isoa öljynkulutusta, Citroenilla oli jatkotakuukin tuohon (5 vuotta) ja vaihtoivat kyllä kokonaisia moottoreitakin. Helpoin lienee haarukoida ensin se öljynkulutua. Jos auto on vielä ajossa, niin mittaa öljynkulutuksen 1000 km aikana, jos on luokkaa reilusti yli 0,5 litraa, niin kyllä koneessa on vikaa. (en tiedä mikä on Citikan virallinen yläraja, volkkarihan joskus yritti ensin väittää että 1 litra/1000 km on raja korjaustoimille, eli silloin 30000 km huoltovälillä kuluisi 30 litran pulloa öljyä ja kaikki olisi hienoa ja normaala, kun oikeasti männännät ja öljyrenkaat oli väärin suunniteltu/toteutettu - se raja ei mennyt läpi kuluttajasuojaviranomaisille, muytta en tiedä onko joku tietty). Varmaan öljynkulutuksenkin saa kunnostettua pienemmälläkin kuin moottorin vaihdolla, mutta halpaa se ei välttämättä silti ole, eikä parane itsestään. Siksi se ehkä kannattaa tutkia ekana, kun miettii mitä koneelle kannattaa tehdä.

Ja joskus kun auto syö paljon öljyä, tulee huokutus kaataa mita tahansa halpaa öljyä sinne lisättäessä, mutta vaikka kone siitä tykkäisikin, niin katalysaattori ei välttämättä, katalysaattoreita varten on luokitusten mukaisissa öljyissä vahemman katalysaattoria tuhoavia lisäaineita, esimerkiksi sinkkiyhdisteitä.

En tiedä mikä VTI 82 (ja jotkut puretechkin) koneen öljynsyöntiongelma on, eli kuinka paljon vikaa alakerrassa ja kuinka paljon yläkerrassa, alakerta vaikuttaisi olevan ainakin suuressa osassa, tuskin muuten koko konetta olisivat vaihtaneet jatkotakuuna. Mutta olikos tuota VTI 82 merkinnän konetta kaksi erilaistakin (1.0 kolmisylinterinen ja 1,2 nelisylinterinen?) Tuo kyseessä oleva lienee 1.2 nelisylinterinen?

Kirjoittaja:  olli__o [ 13.04.2024 19:40 ]
Viestin otsikko:  Re: C3 -15 p0420 vikakoodi

Jos vika on tuossakin "vain" männänrenkaissa, niin vaikka itse männänrenkaat ovat varsin halpoja vaikka katalysaattoriin verrattuna, niin niiden hinta vaihdettuna on varmaan 1500-3500 € jos sen liikkeessä tekee (eikä sylinterien kuntoakaan näe ennen kuin kannen irroittaa, eli riittääkö kevyt hoonaus vai vaatiiko ylikokomännätkin, öljykarstakin voi raappia sylintereitä pahasti).

Kirjoittaja:  Akseli [ 13.04.2024 22:49 ]
Viestin otsikko:  Re: C3 -15 p0420 vikakoodi

Ainakaan turboissa ei ole ollut muualla nähtävää vikaa kuin öljyrenkaassa, joka on täysin tukossa. Sylinterit olleet pyöreitä ja mitään jälkiä ole näkynyt. VV-kumit olleet pehmeitä, ettei niistäkään varmaan mitään mennyt läpi.

Iso homma tuollaisen rengastamisessa on se, että moottori pitää tiputtaa keulalta ja vaihteisto irroittaa, koska kampiakselin takastefa estää halkaisun.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/