Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

ZF 4HP18 vingahtelu
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=34215
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  54M1 [ 17.04.2024 12:12 ]
Viestin otsikko:  ZF 4HP18 vingahtelu

Tuon käyttis XM:n automaatti on vingahdellut koko sen ajan mitä olen auton omistanut eli n.3 vuotta ja 30tkm. Kun autolla kiihdyttää kevyellä kaasulla tasaisesti ei vingahtelua kuulu, mutta mitä enemmän sille antaa kaasua sitä isompi ääni on. Vingahtelu tapahtuu yleensä kun laatikko vaihtaa kakkoselta kolmoselle, mutta joskus todella harvoin se saattaa päästää pienen äänen myös kun vaihdetaan ykköseltä kakkoselle. Kiekkamittarin perusteella vaihteisto ei ainakaan näyttäisi luistavan. Tähän mennessä olen vaihtanut öljyt useaan kertaan (Mobil 220), vaihtanut keskipakoissäätimen o-renkaat ja säätänyt jarrupannan. Mikään edellä mainittu ei ole muuttanut laatikon käytöstä suuntaan tai toiseen. Suodatin ja magneetti ovat olleet melko puhtaita jokaisen öljynvaihdon välillä. Sattuisiko täällä olemaan tämän laatikon tietäjiä paikalla?

https://www.youtube.com/watch?v=TyAZwc5xofM
Tässä vielä video vingahtelusta.

Kirjoittaja:  Xari [ 17.04.2024 18:42 ]
Viestin otsikko:  Re: ZF 4HP18 vingahtelu

Oletko varma että se on laatikko, Beksissä kuuntelin vähän vastaavaa ja hydepumpun hihnan kiristyksellä se loppui.

Kirjoittaja:  54M1 [ 19.04.2024 12:29 ]
Viestin otsikko:  Re: ZF 4HP18 vingahtelu

tällä kertaa ei kyse ole hydepumpun vingahtelusta. Kuva
En tiedä liittyykö tämä itse vingahdukseen, mutta turbiinin levyn yksi kiinnike oli murtunut.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 19.04.2024 13:00 ]
Viestin otsikko:  Re: ZF 4HP18 vingahtelu

tulee hauskaa tuon vetolevyn vaihtamisessa

Kirjoittaja:  54M1 [ 19.04.2024 13:37 ]
Viestin otsikko:  Re: ZF 4HP18 vingahtelu

Moottori ja laatikko makaa tallin lattialla, joten vaihtaminen ei taida olla enää niin paha rasti, mutta itse vetolevyn hankkiminen on vaikeaa.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 19.04.2024 15:59 ]
Viestin otsikko:  Re: ZF 4HP18 vingahtelu

jouko storck + sitronen . tonis takeover ja monta ulkolaista toimittajaa

Kirjoittaja:  eskere [ 19.04.2024 16:21 ]
Viestin otsikko:  Re: ZF 4HP18 vingahtelu

Paljonko hammaskehälle tulevien kiinnitysreikien väli on tuossa? Käviskö siihen BX:n vetolevy, siinä reikien väli on 20cm aika tarkkaan. Sellainen vois löytyä.

Kirjoittaja:  jasu [ 19.04.2024 16:35 ]
Viestin otsikko:  Re: ZF 4HP18 vingahtelu

Bx:n vetolevy on huomattavasti ohuempi, muuten kävisi mutta V-kuugelissa on vain seitsemän pultinreikää rivinelosten kahdeksan reiän sijaan... Eli tätä versiota oli vain ZPJ-4HP18 -yhdistelmissä, Xm:ssä ja 605 Pösössä, vähän rajaa hakuvaihtoehtoja...

Vingahtelu kuulosti videolta muistikuvan mukaan semmoiselta minkä saa käyttämällä Dexron 3 öljyjä, aski vaatii Dexron 2 tyypin öljyn jolla ei vinkaisuja tule. Ja tosiaan vaatii useita vaihtoja, että palautuu vinkaisemattomaksi. Se että öljypurkissa lukee öljyn olevan alaspäin yhteensopivaa, ei tarkoita että se oikeasti toimisi oikein kaikissa. Ihan omakohtainenkin kokemus on, sai kyllä lotrata öljyjen kanssa että omituisuus poistui...

Voi toki tuo vetolevyn sakaran murtumakin äänen tehdä, mutta ne mitä murtuneita tuli kuultua teki kyllä ääntä koko ajan. Tosin yhtään Xm:n vetolevyn murtumaa ei ole onneksi tullut kuultua, Bx:n jokunen enemmän. Vaihteen vaihtuessa voisi kyllä yrittää vääntää turbiinia sopivasti vinoon, ja turbiinin kaulan laakerointi ääntäisi, mutta tämä on vain mieleentullutta tätä pohtiessa, en tiedä tekisikö oikeasti vai vain kuvitelmissa..?

Kirjoittaja:  mikaeli [ 19.04.2024 17:48 ]
Viestin otsikko:  Re: ZF 4HP18 vingahtelu

Onko tuo suora pelti? Hataran muistikuvan mukaan on. Mene lähimpään laser tai vesileikkaamoon ja käske tehdä uusi pelti sopivasta materiaalista? Tuostahan saa mallin ja tulee kerralla uusi. Tai jos osoittautuu vaikeaksi, voin avustaa kontakteissa. Tämä siis vain ajatuksena, jos vanhaa varmasti ehjää ei löydy helpolla..

Kirjoittaja:  catmatti [ 19.04.2024 20:59 ]
Viestin otsikko:  Re: ZF 4HP18 vingahtelu

Tuon kyllä voi hitsata kiinni, joku joka osaa ja tietää mitä tekee, siis en minä :lol:

Kirjoittaja:  54M1 [ 20.04.2024 13:26 ]
Viestin otsikko:  Re: ZF 4HP18 vingahtelu

kokemjne kirjoitti:
jouko storck + sitronen . tonis takeover ja monta ulkolaista toimittajaa

kiitos vinkistä, soittelen maanantaina nuhin ja tiedustelen saatavuutta

Lainaa:
Paljonko hammaskehälle tulevien kiinnitysreikien väli on tuossa? Käviskö siihen BX:n vetolevy, siinä reikien väli on 20cm aika tarkkaan. Sellainen vois löytyä.
Niinkuin Jasu sanoi, tuo vetolevy näyttää sopivan vain ZPJ Pösöihin ja Citikoihin.

Lainaa:
Vingahtelu kuulosti videolta muistikuvan mukaan semmoiselta minkä saa käyttämällä Dexron 3 öljyjä, aski vaatii Dexron 2 tyypin öljyn jolla ei vinkaisuja tule
Tähän olen törmännyt useassa paikassa ja taisipa jopa aiheesta olla oma huoltotiedote. öljyjä on kuitenkin tullut lotrattua niin monta kertaa, että meinaa usko loppua. Ajalta ennen minua on myös muutama merkintä öljyn vaihdosta ja silloin on käytetty Total ATX:ää joka on ohjekirjan suositus. Tämän auton kanssa on muutenkin sikäli outo tarina, että se on ilmeisesti tuotu Saksasta 07 ja katsastettu täällä vain kerran. Olisi jännä tietää, että jäikö se seisomaan juurikin vaihteiston takia. Niin ja tosiaan itse olen aina käyttänyt Mobilin 220 öljyä.

Lainaa:
Vaihteen vaihtuessa voisi kyllä yrittää vääntää turbiinia sopivasti vinoon, ja turbiinin kaulan laakerointi ääntäisi, mutta tämä on vain mieleentullutta tätä pohtiessa, en tiedä tekisikö oikeasti vai vain kuvitelmissa..?

Tuossa kyllä voi olla perää ja nyt olen muutenkin kahden vaiheilla puranko koko laatikon ja katson mikä siellä mättää, kerran se nyt tallissa makaa muutenkin.

Lainaa:
Onko tuo suora pelti? Hataran muistikuvan mukaan on. Mene lähimpään laser tai vesileikkaamoon ja käske tehdä uusi pelti sopivasta materiaalista? Tuostahan saa mallin ja tulee kerralla uusi. Tai jos osoittautuu vaikeaksi, voin avustaa kontakteissa. Tämä siis vain ajatuksena, jos vanhaa varmasti ehjää ei löydy helpolla..
Onpa hyvinkin suoraa ja mää tuossa muutamat paikat perjantaina pyörähdin ja toisessa ei ollut oikean vahvuista levyä ja veikkaan ettei ehkä kannata otta riskiä ja kokeilla 1mm paksumpaa. Toisessa paikassa olisi saattanutkin onnistua, mutta kuulemma heillä on viikkojen jonot. Toinen mikä tuottaa vähän ongelmia on materiaalin keksiminen mistä tuo on tehty tai mistä uusi pitäisi tehdä sinne tilalle. Jotain karkaistua tavaraahan tuo on, mutta siihen oma tietämys loppuu. Mää saatan soitella tai pistää viestiä sulle jos tuntuu ettei B-osaa meinaa löytyä.

Lainaa:
Tuon kyllä voi hitsata kiinni, joku joka osaa ja tietää mitä tekee, siis en minä :lol:

Tämä kävi itselläkin mielessä, mutta koska se on karkaistua ei hitsaaminen oikeastaan onnistu.

Kirjoittaja:  mikaeli [ 20.04.2024 15:39 ]
Viestin otsikko:  Re: ZF 4HP18 vingahtelu

Bartebben.nl kaupassa ainakin näyttäisi olevan, en ole sieltä mitään tilannut, eli en tiedä toimittaako tänne yms. Mut sieltä löytyy ainakin nettisivujen mukaan.

Kirjoittaja:  IJN [ 20.04.2024 16:34 ]
Viestin otsikko:  Re: ZF 4HP18 vingahtelu

BartEbben toimittaa kyllä Suomeen ja kommunikoi sujuvalla englannilla (ja hollannilla myös..)

Kirjoittaja:  54M1 [ 21.04.2024 03:28 ]
Viestin otsikko:  Re: ZF 4HP18 vingahtelu

Enpä ole ennen kuullutkaan kyseisestä firmasta ja ilmeisesti ihan luotettavan oloinen. Jos Suomen puolelta ei tuota levyä löydy niin tilaan sen tuolta.

Kirjoittaja:  54M1 [ 16.07.2024 16:30 ]
Viestin otsikko:  Re: ZF 4HP18 vingahtelu

Päivitellään tätäkin saaga nyt kun olen päässyt tien päällä autolla pyörähtämään. Vähän ajettu vetolevy löytyi Sitroselta ja vielä erittäin hyvään hintaan. Vetolevyn vaihtaminen ei kuitenkaan muuttanut oikeastaan yhtään mitään auton käytöksessä. Puhdistin myös venttiilipöydän ja vaikka sielläkin painoin oli paljonkin likaa ei sieltä mitään vikaa löytynyt saati vaikuttanut lopputulokseen.

Huomasin myös ettei nuita taustalla kuuluvia laakeriääniä kuulu kun laatikko on kylmä, mutta lämmetessä alkaa kuulumaan vaimea ujellus. Huomasinpa myös, että tällä kertaa öljyä vaihdettaesssa suodattimessa oli todella piento metallihilettä ja koska sitä taas ei ollut magneetissa oletan sen olevan alumiinia. Ilmeisesti tuo laatikko kranatoi itsensä ennemmin tai myöhemmin.

Kirjoittaja:  54M1 [ 06.08.2024 23:56 ]
Viestin otsikko:  Re: ZF 4HP18 vingahtelu

Joku kehotti kokeilemaan Lubegard Shudder Fixx:iä ja sillä oli iso vaikutus laatikon käytökseen. Vaihteet ei ole koskaan minun aikana (30tkm) vaihtuneet näin sulavasti ja vingahtelua ei enää ole kuulunut kun nätisti ajaa. Oma veikkais on, että turbiini taitaa olla syypää tuohon vingahteluun.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/