|
Kirjoittaja |
Viesti |
Ds23ie
|
Viestin otsikko: AdBlue Lähetetty: 19.04.2024 15:05 |
Viestit: 15
|
Tervehdys arvon Citroenistit. Taas pitää viisaammilta tiedustella: Onko väliä mitä AD Blue nestettä lisää C5 HDI 180:n VM 2016? Esim Motonetin Motox? Ja voiko itse täydentää ja kuitata varoituksen? Kiitos taas.
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: AdBlue Lähetetty: 19.04.2024 15:24 |
Viestit: 1913 Paikkakunta: Helsinki
|
No se AdBlue on AdBlueta ja se siitä. Ei ole olemassa mitään erilaista AdBlueta, koska tuo on suojattu tuote, valmistajat joutuvat yhä maksamaan rojalteja patentin omistajalle ja mitään muuta ei saa myydä AdBluena kuin vain ja ainoastaan tuota alkup.reseptillä valmistettua. Tätähän on täällä pohjolassa jo kirottu moneen kertaan, kun tuohan jäätyy jo -11 pakkasessa ja sille on olemassa jo kotimainenkin vaihtoehto Denoxium, joka kestää pakkastakin jo huomattavasti enempi. Mutta tuon tuotesuojauksen vuoksi sitä ei saa käyttää SCR-laitteistoissa, vaan AdBlue on se ainut sallittu vaihtoehto.
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
Sitruuna5C
|
Viestin otsikko: Re: AdBlue Lähetetty: 01.05.2024 00:51 |
Viestit: 129 Paikkakunta: Siilinjärvi
|
Ds23ie kirjoitti: Tervehdys arvon Citroenistit. Taas pitää viisaammilta tiedustella: Onko väliä mitä AD Blue nestettä lisää C5 HDI 180:n VM 2016? Esim Motonetin Motox? Ja voiko itse täydentää ja kuitata varoituksen? Kiitos taas. Kuten jo edellinen sanoi,niin ei ole väliä,itellä samanlainen vekotin,ja yleensä mallia Tokmanni on AdBlue,ja on kestänyt jopa-35 asteen pakkasen kuluneena talvena...
C5 2.0 Hdi180 -16
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: AdBlue Lähetetty: 02.05.2024 00:10 |
Viestit: 4994
|
Kyllä Adblue-järjestelmä hyvin suunniteltuna kestää vaikka kuinka kylmää, mutta Adblue neste siellä sisällä kuitenkin jäätyy jo -11 °C ja siellä on sitten (vuosimallista riippuen erilaisia) sulatusjärjestelmiä, että sitä saadaan suihkutettua kun se sulaa. Jenkeissä tuo Kemiran Denoxium on kai ollut sallittua jo vajaa 10 vuotta - en tiedä markkinaosuuksia tai myydäänkö edes enää tai sopiiko muuttamatta Adblue järjestelmiin, mutta kyllä sielläkin pohjoisessa pakkasia on, ainakin jos Alaskaan saakka menee, mutta kyllä vaikka Minnesotassakin on ennätyskylmyydet luokkaa -50 °C, Lehtijuttu myyntiintulosta (USA) vuodelta 2015 https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/ ... 92e9ff4dcfTuossa päiväämätön uutinen lisenssivalmistuksesta ja siinä todetaan että olisi yhteensopiva urealaitteistojen kanssa, eikä vaadi säätöjä, säilyy pidempään kuin AdBlue ja jäätyy vasta -30 °C (mutta sekin tietysti silti vaatii ainakin pohjoisemmassa jäätymisen kestävän laitteiston, pumput ja säiliöt ...). Varmaan jostain saisi hintatietojakin kaivattua? https://www.kemira.com/fi/konserni/medi ... oxiumista/
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: AdBlue Lähetetty: 02.05.2024 00:36 |
Viestit: 4994
|
Ei ilmeisesti kovin suosittua jenkeissä, joku tuotenimi lienee Terracair plus ja monen kyselevät sen perään, ainakin kun ovat pakkasessa halkaisseet pönttöjä/tai tullut joku muu vika - ei oikein selkeitä ostopaikkaja kukaan löytänyt, joku veikkasi että Norjasta saisi - hintaa ei heti löytynyt? Tuossa joku vertailu DEF (DEF Diesel Exhaust fluid=AdBlue) ja Denoxium (Terracair plus) ilmeisesti helpottaa ureakiteiden muodostumisen ongelmaa suuttimissa ja ilmeisesti sitä voisi lisätä tai sekoittaa DEFfiin missä suhteessa tahansa, eli vanhaa ei tarvitse poistaa tai huuhtoa: https://www.energy.gov/sites/prod/files ... hfield.pdf
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: AdBlue Lähetetty: 02.05.2024 08:54 |
Viestit: 1913 Paikkakunta: Helsinki
|
Eikös sitä jo täälläkin myydä jotai litkua noiden virtsakivien liottamiseksi, jolla kuulemma voisi yrittää korjata AdBlue systeemiä. Edellyttäen toki että systeemi on muuten kunnossa.
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
yason
|
Viestin otsikko: Re: AdBlue Lähetetty: 02.05.2024 09:49 |
Viestit: 1206 Paikkakunta: Turku
|
HiTec kirjoitti: No se AdBlue on AdBlueta ja se siitä. Ei ole olemassa mitään erilaista AdBlueta, koska tuo on suojattu tuote, valmistajat joutuvat yhä maksamaan rojalteja patentin omistajalle ja mitään muuta ei saa myydä AdBluena kuin vain ja ainoastaan tuota alkup.reseptillä valmistettua. Tätähän on täällä pohjolassa jo kirottu moneen kertaan, kun tuohan jäätyy jo -11 pakkasessa ja sille on olemassa jo kotimainenkin vaihtoehto Denoxium, joka kestää pakkastakin jo huomattavasti enempi. Mutta tuon tuotesuojauksen vuoksi sitä ei saa käyttää SCR-laitteistoissa, vaan AdBlue on se ainut sallittu vaihtoehto. Eihän sitä tarvitsisi AdBlueksi kutsuakaan: kai sitä kaikenlaisia kemiallisia liuoksia sentään saa vapailla markkinoilla myydä ilman AdBlue-jumalille kumartamista. Joku parempi nestehän ei olisi AdBlueta muutenkaan, ominaisuuksiltaan eikä nimeltään. Ja se autohan taas ei tiedä, vaikka sinne kaataisi edellisviikonlopun vanhat kaljat, joten "ei saa käyttää" on vähän turhan uhkailevaa kielenkäyttöä, ainakin jos sen on joku virallisesti niin linjannut. Tässä muuten nähdään taas patenttien negatiivinen hyöty: kehitys junnaa paikallaan, kunnes patentti raukeaa ja erilaisia adblue-variantteja voi alkaa kehittää. Nopean kehityksen aloilla, kuten tietotekniikka ja päästöteknologia, nuo keksinnöt vaan tuppaavat vanhentumaan käsiin siihen mennessä, kun patentti raukeaa...
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: AdBlue Lähetetty: 02.05.2024 10:05 |
Viestit: 1913 Paikkakunta: Helsinki
|
yason kirjoitti: Ja se autohan taas ei tiedä, vaikka sinne kaataisi edellisviikonlopun vanhat kaljat, joten "ei saa käyttää" on vähän turhan uhkailevaa kielenkäyttöä, ainakin jos sen on joku virallisesti niin linjannut. Taitaa tuolla systeemissä joku sähköinen laadun mittaus olla mukana, jotta ihan vaan vettä esim. sinne ei voi lirutella etteikö auto mukamas sitä huomaisi. Vaan kyllähän noita systeemejä on huijattu mitä erilaisimmin korvaavin nestein varsin pitkään, itselle ekana tulee mieleen PSA:n Eolys säiliön täyttäminen ihan vaan tavallisella dieselillä, joka kuulemma sekin toimisi ilman että auto siitä tietää yhtään mitään, tiedä sitten. Vaan se suurin juttu näissä kielloissa yms. onkin että virallinen auton edustaja (jämäri tai maahantuoja) voi ns. pestä kätensä jos "artisti" käyttää autossaan jotain muuta kuin juuri noita tarkoitukseensa speksattuja vaihtoehtoja = artisti maksaa itse jos systeemi rikkoutuukin tms.
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: AdBlue Lähetetty: 02.05.2024 10:10 |
Viestit: 7762 Paikkakunta: Eurajoki
|
HiTec kirjoitti: Taitaa tuolla systeemissä joku sähköinen laadun mittaus olla mukana, jotta ihan vaan vettä esim. sinne ei voi lirutella etteikö auto mukamas sitä huomaisi. Vaan kyllähän noita systeemejä on huijattu mitä erilaisimmin korvaavin nestein varsin pitkään, itselle ekana tulee mieleen PSA:n Eolys säiliön täyttäminen ihan vaan tavallisella dieselillä, joka kuulemma sekin toimisi ilman että auto siitä tietää yhtään mitään, tiedä sitten. Hmm. Eihän se auto edes mittaa sen Eolysin määrää vaan se perustuu arvioon. Mulla ei ainakaan herjat poistuneet pelkällä laskurin nollauksella, vaan kyllä sinne piti uutta litkuakin lisätä ennen kuin loppui ilmoitukset.
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: AdBlue Lähetetty: 02.05.2024 11:11 |
Viestit: 4994
|
Tuo kovempaa pakkasta jäätymättä kestävä Terracair def taisi poistua vähin äänin, valmistajalta CF industries ei löydy oikein mitään mainintoja enää, sillä oli oma sivustokin http://terracairdef.com/, jota ei ole oikein ehkä ylläpidetty pidempään aikaan ja jo kolme vuotta sitten oli annettu domainin vanhentua ja sivuilla oli ollut vain mainos että osta tästä hyvä domainnimi... Tuo CF industrien tekee kyllä vielä normi DEFfiä jenkeissä, eli Adblue, mutta sitä useimmiten jenkeissä kutsutaan DEF tai AUS32 eli noin 32 % ureaa, Adblue on suht samaa, mutta saksalainen tavaramerkki. https://petroleumservicecompany.com/trc ... ust-fluid/Joku hinta Terracairille oli vuosia vanha 24,95 $/2 gallonan purkki (tai kooksi ilmoitettu 2/2.5, eli ilmeisesti jompikumpi) 2 gallonaa on noin 7,6 litraa, siitä voisi ehkä jotain päätellä hinnoista, mutta hyin vähän. Ehkä vähän kalliimpaa, ja asiakkaat olisivat valmiita tankkaamaan tuota, jos on kallis härveli jo kerran halonnut, vaatisi ehkä isot satsaukset mainostamiseen ja osassa USA ei edes ole juurikaan pakkasia?
|
|
|
|
 |
Hessu
|
Viestin otsikko: Re: AdBlue Lähetetty: 02.05.2024 11:47 |
Viestit: 1517 Paikkakunta: The City of Häijää
|
HiTec kirjoitti: Taitaa tuolla systeemissä joku sähköinen laadun mittaus olla mukana, jotta ihan vaan vettä esim. sinne ei voi lirutella etteikö auto mukamas sitä huomaisi. Voi olla autosta riippuen erillinen urean laatuanturi mutta kaikissa SCR-kateissa lienee NOx anturi ennen ja jälkeen. Jos NOx-pitoisuus ei katalysaattorissa alene niin systeemi päättelee että reaktio ei toimi, syynä esimerkiksi että Adbluen tilalla on vettä.
Have more than you show, speak less than you know.
|
|
|
|
 |
|
|