Tuommosta juttua oli Sitikkafoorumilla:
Milomax Viestejä: 2 Peukkuja: 0
Vs: THP ja tehot hävisi « Vastaus #217 : Huhtikuu 15, 2024, 11:31:57 » Jouduin vast. ongelman kanssa tekemisiin ilmojen kylmettyä viime syksynä. Tehot hävisi ja auto kävi kuin 2-3:lla pytyllä ja täristi. Koko talvi tätä pähkäiltiin kunnes youtubista löysin videoita, joissa perehdyttiin samaan ongelmaan. Vika oli lähes poikkeuksetta polttoainesyötön korkeapainepumpussa - oli auton merkki mini, bmw, peugeot tai citroen. Kaikissa suorasuihkuksissa samalla periaatteella toimiva pumppu. Vika /syy on varsin yksinkertainen. Pumpussa sisällä oma öljy. Ajan mittaa öljyn määrä vähenee pääsääntöisesti pumpun akselitiivisteen kautta ja pumppu menettää paineentuotto kykynsä. Ja ongelma kärjistyy varsinkin kylmänä kautena -öljyn tilavuus/määrä pinenee pakkasella ja käynti/veto-ongelmat korostuvat, kunnes kone lämpenee ja öljy pumpussa laajenee. Ko. pumppuun ei ole saatavilla korjaussarjoja - ainakaan järkevään hintaan. Uusi pumppu n. 1000-1200 eur. Itse avasin pumpun youtue-ohjeiden mukaan, pesin sisäkalut, vaihdoin uudet öljyt ja uuden stefa-tiivisteen (tärkein) pumpun akselille ja autosta hävisi kaikki käyntihäiriöt. Nyt vetää ja toimii niinkuin pitääkin. Kokeilkaapa tuota. Akselitiiviste maksoi vajaan kympin ja öljyä pumppuun menee vain ”kourallinen”. Öljyn merkitys on toimia vain väliaineena. Öljyn laadulla ei liene merkitystä - toiset laittoivat Atf:ää ja toiset synt. Vaihteistoöljyä. Itse laiton viim. mainittua 75-90w. Ps. Pumppu sijaitsee moottorin vas. puolella ylhäällä - se kiiltävä mötikkä.
|