Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Kumin laatu painepuoolelle
ViestiLähetetty: 12.06.2024 21:52 

Viestit: 461
Paikkakunta: Tuusula
Muutama O-rengas tihkuu hydraulinestettä. Mitä nitriilikumia kannattaa käyttää esim aktiivipallon jalustaan? Niitä on saatavilla NBR 70 ja kovempaa NBR90 laatuisina.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kumin laatu painepuoolelle
ViestiLähetetty: 12.06.2024 22:14 

Viestit: 526
Ei kait se laatu vaan malli? Jos pallon juureen niin eikö siihen saa ihan siihen kuuluvaa ”kantikasta”?
Harvakseltaan nuo kuitenkaan siitä välistä tiivisteen huonouden takia vuotaa vaan muista syistä?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kumin laatu painepuoolelle
ViestiLähetetty: 13.06.2024 10:55 

Viestit: 461
Paikkakunta: Tuusula
Pallojen juuressa ei koskaan ollut ongelmia. Tiivistehän tulee pallon mukana. Tässä aktiivipallon jalustasta tippuu talvella vähän öljyä mutta käsällä ei. Siinä on yksi 15mm o-rengas ja kaksi 22mm O-rengasta putkien lähdöissä olevissa holkkiliitoksissa.
Halusin vain varmistaa että menisi kerralla putkeen. Joutuu kuitenkin purkamaan kaikenlaista ja pakoputken pätkiä irrottamaan. Aikoinaan olen saanut sitikan vihreällä merkattuja tiivisteitä joka paikkaan mutta nykyään joutuu elämään korvikkeilla. Jostain käsittämästömästä syystä pakoputket ovat aina useita senttejä liian lyhyitä kumpaankin sitikkamalliin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kumin laatu painepuoolelle
ViestiLähetetty: 13.06.2024 12:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3151
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
NBR70 tai Viton. Viton on kovempaa, vastaa lähemmäksi NBR90 kovuutta, jos on epätasaisuuksia pinnoissa niin saattaa helpommin tihkua kuin pehmeämpi 70 kovuus. Kumpikin materiaali tulee hyvin LHM:n kanssa toimeen, etukeskipallon jalassa on kuumemmat olosuhteet kuin takana, lämpötilakeston pitäisi edessäkin riittää mutta jos yhtään arveluttaa niin Vitonia sinne. Voi olla hieman ikävämpi asentaa, kovuutensakin takia, mutta tarpeeksi öljykylpyä mukaan niin pitäisi onnistua...

Siinä mielessä ehkä voisi kuitenkin alkuperäisessäkin laadussa pysyä, eli NBR70, kun on kuitenkin kestänyt yli 30 vuotta tähän asti. Jos nyt uusi rengas kestää saman, tai edes puolet alkuperäisestä, niin ihan äkkiä ei ongelma uudestaan esille tule...

Mitä pallon tiivistämiseen tulee, kyllä siinäkin O-rengas toimii. Ja jos en ihan metsään muista, niin alkujaan D-mallissa oli O-renkaat palloissa, tai ainakin jossakin vaiheessa tuotantoa..?



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kumin laatu painepuoolelle
ViestiLähetetty: 13.06.2024 13:18 

Viestit: 461
Paikkakunta: Tuusula
Kiitos. Jasulta tulee aina jämptiä tietoa. Tätä tihkutautia kun tuppaa olemaan muuallakin niin on hyvä tietää. Varmaan moni ongelma johtuu siitä että myyjällä on vaan yhtä kumilaatua eikä tiedä mitä ja kuitenkin öljy ja jäähdytysneste vaatii erilaista kumia.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: