Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
C5X7 ohjauksen palautus http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=34329 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | Pastis [ 18.06.2024 12:52 ] |
Viestin otsikko: | C5X7 ohjauksen palautus |
Onkos joukossamme kokemusasiantuntijoita tähän vaivaan? - Katsastusmies oli ajanut ympyrää, ja todennut että ojaus ei palauta pyöriä suoraan, ei kummankaan puoleisesta kaarrosta. Mikä vois olla syynä? Ja ylipäätään mihin perustuu pyörien palautuminen suoraan kun otteen ratista päästää? |
Kirjoittaja: | Wesa [ 18.06.2024 23:08 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5X7 ohjauksen palautus |
Pastis kirjoitti: Onkos joukossamme kokemusasiantuntijoita tähän vaivaan? - Katsastusmies oli ajanut ympyrää, ja todennut että ojaus ei palauta pyöriä suoraan, ei kummankaan puoleisesta kaarrosta. Mikä vois olla syynä? Ja ylipäätään mihin perustuu pyörien palautuminen suoraan kun otteen ratista päästää? Eikös se Casteriin eli olkatapin takakallistumaan perustu. Oma ainakin tuntuu palauttavan hyvin. Kovin väljät nivelet tai tukivarsien sisäkumit voi varmaan tuota aiheuttaa. Tulee mieleen myös voisko tehdä tuota herkemmin ylemmässä ajoasennossa? |
Kirjoittaja: | XM-Hannu [ 18.06.2024 23:12 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5X7 ohjauksen palautus |
Pastis kirjoitti: ... Ja ylipäätään mihin perustuu pyörien palautuminen suoraan kun otteen ratista päästää? Eri autoissa on tietysti erilaiset pyöräntuennat, ja ohjausgeometriat. Pari veikkausta ![]() 1. Renkaan pinnan jousto, ja siitä aiheutuva jännitys. Jos otetaan esimerkiksi 20cm leveä rengas, jonka keskilinja kulkee ympyrää halkaisijaltaan 10,00m. Silloin renkaan ulkoreuna kulkee 10,20m:n ympyrää, ja sisäreuna 9,80m:n ympyrää. Samalla kierrosluvulla tietenkin. Ulkoreuna "laahaa", sisäreuna "ryntää". Rengas "haluaa" kulkea suoraan, ettei tarvitse taistella pinnan venytyksiä vastaan. 2. Joissakin ohjausgeometrioissa palautuksessa voi olla myös kyse painovoimasta. Tarkoitan sitä, että pyörien kääntäminen hiukan korottaa toiminnallista akselilinjaa, ja auto on matalimmillaan pyörät suorassa. Toki parempiakin selityksiä voi olla... ja tulikin jo. |
Kirjoittaja: | Akseli [ 18.06.2024 23:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5X7 ohjauksen palautus |
Onko ohjaus kevyt vai tuntuuko ohjauksen vaste vähän viiveelliseltä sekä ehkä raskaammalta kuin voisi olettaa? Hammastangon vialta voisi ehkä kuullostaa tämä. |
Kirjoittaja: | Aakku [ 19.06.2024 07:35 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5X7 ohjauksen palautus |
Akseli kirjoitti: Onko ohjaus kevyt vai tuntuuko ohjauksen vaste vähän viiveelliseltä sekä ehkä raskaammalta kuin voisi olettaa? Hammastangon vialta voisi ehkä kuullostaa tämä. Mulla ohjaus muuttui raskaaksi, eikä enää kunnolla palauttanut. Epäilen pumpun virtauksessa tukosta. Ohjaus korjaantui kuitenkin itsestään. Onko pumpussa jonkinlainen varoventtiili, joka saattaisi jumittua?Niin ja mulla on kyseessä mekaaninen pumppu. |
Kirjoittaja: | Akseli [ 19.06.2024 23:55 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5X7 ohjauksen palautus |
Aakku kirjoitti: Akseli kirjoitti: Onko ohjaus kevyt vai tuntuuko ohjauksen vaste vähän viiveelliseltä sekä ehkä raskaammalta kuin voisi olettaa? Hammastangon vialta voisi ehkä kuullostaa tämä. Mulla ohjaus muuttui raskaaksi, eikä enää kunnolla palauttanut. Epäilen pumpun virtauksessa tukosta. Ohjaus korjaantui kuitenkin itsestään. Onko pumpussa jonkinlainen varoventtiili, joka saattaisi jumittua?Niin ja mulla on kyseessä mekaaninen pumppu. Näissä kuitenkin tehostinongelmia on ollut sen verran uutena, että löytyy myös Citroënilta huoltotiedote. Ei taida "koskaan" näissä vika olla pumpussa. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |