Pastis kirjoitti:
...
Ja ylipäätään mihin perustuu pyörien palautuminen suoraan kun otteen ratista päästää?
Eri autoissa on tietysti erilaiset pyöräntuennat, ja ohjausgeometriat. Pari veikkausta

, miksi ohjaus palauttaa:
1. Renkaan pinnan jousto, ja siitä aiheutuva jännitys. Jos otetaan esimerkiksi 20cm leveä rengas, jonka keskilinja kulkee ympyrää halkaisijaltaan 10,00m. Silloin renkaan ulkoreuna kulkee 10,20m:n ympyrää, ja sisäreuna 9,80m:n ympyrää. Samalla kierrosluvulla tietenkin. Ulkoreuna "laahaa", sisäreuna "ryntää". Rengas "haluaa" kulkea suoraan, ettei tarvitse taistella pinnan venytyksiä vastaan.
2. Joissakin ohjausgeometrioissa palautuksessa voi olla myös kyse painovoimasta. Tarkoitan sitä, että pyörien kääntäminen hiukan korottaa toiminnallista akselilinjaa, ja auto on matalimmillaan pyörät suorassa.
Toki parempiakin selityksiä voi olla... ja tulikin jo.