Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
VTI, EP6 moottorin tuuletus http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=34333 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | Hakapajamies [ 20.06.2024 13:43 ] |
Viestin otsikko: | VTI, EP6 moottorin tuuletus |
Peugeot farkku , EP6 koneella käy huonosti, ja heijaa joutokäynnillä, sammuilee. Vikakoodin antoi kaasupolkimen asentoanturista, mikä menee vaihtoon. Kuuntelin myös lämpimän koneen käyntiä. Hetken kuluttua alkoi kuulua joutokäynnillä pienin välein toistuva terävä vingahdus. Ihan kuin hiiri loukussa, tuli mieleen. Yritin avata öljyntäyttökorkkia, jos kopan sisällä joku ääntelisi. Korkkia ei saanut sormivoimin auki. Nostin öljyn mittatikun, ja ääni katosi. Kokeilin sormella mittatikun reiältä olisiko kampikammiossa painetta. Yllätys oli melkoinen, kun sormi imeytyi niin tiukasti reikään että hyvä kun irti sai. Samasta syystä ei täyttökorkkiakaan saanut sormilla auki koneen käydessä. Näyttää siltä, että imusarjan täysi alipaine kiskoo nyt tuuletusilmaa kampikammiosta. Korvausilmaa pitäisi kaiketi tulla sen tuuletushöyryjä varastoivan "kanisterin" kautta. Jos pytty menee tukkoon, tekeekö tällaista? JUHANNUS ENSIN, SITTEN KATSOMAAN SELVIÄÄKÖ MITÄÄN. Kertokaa oma mielipiteenne. Hakapajamies |
Kirjoittaja: | olli__o [ 23.06.2024 21:13 ] | ||
Viestin otsikko: | Re: VTI, EP6 moottorin tuuletus | ||
Useimmissa on venttiilikopassa PCV-venttiili tai huohotusventtiili (breather valve), joka pitäisi olla sammuksissa ja tyhjäkäynnillä melkein kiinni, olisikohan se jumittunut auki tai rikki. Se päästää tarvittaessa kampikammion paineet imupuolelle. Tuo ei kai suoraan liity hiilikanisteriin, toki niitäkin (bensatankista talteenotettuja höyryjä) päästetään imupuolelle tarvittaessa, mutta sille (yleensä) täysin erillinen ohjaus, eikä sen rikkoontuminen kai vaikuta kampikammion tuuletukseen. Voisi myös varmaan rajata/varmistaa tukkimalla kanisterin letkut, vaikuttaako se kampikammion alipaineisiin (esim. hellävaroen puristaa ne ulkopuolelta lyttyyn, joko siihen tarkoitetuilla pihdeillä tai muilla). Onkohan se tuollaisen kalvon ohjaama - ei tietoa mikä kone sinulla tai sopiiko tuo sinulle/ miten tuon saan vaihdettua tai onko tuolla jotain muuta (jousta/venttiiliä) joka voi hajota: https://www.ebay.co.uk/itm/264191522282 Kun ebay-linkki poistuu, niin kyseessä VTI 120 Breather membrane, liitteen näköisesti venttiilikopassa Ja löytyy näemmä myös korjaussarjana, googleen VTI 120 PCV valve repair kit, siinä on tuon kalvon lisäksi (yleensä) jousi ja päällikansi sekä toinen muovilevy, niistä varmaan näkyy zoomaten kiinnitysklipsujen paikkojakin ja voi tutkia onko itsellä sama.
|
Kirjoittaja: | Hakapajamies [ 24.06.2024 17:06 ] |
Viestin otsikko: | Re: VTI, EP6 moottorin tuuletus |
Hei! Kyllä tuo teoriasi on ihan looginen. Siinähän se väylä on venttiilikopan puolelta imusarjaan, jos jostakin syystä on jäänyt auki. Ei ole koskaan tullut tällaista vastaan. Tuon kopan käsittely on muuten hankalaa, kun kovettuneita muoviosia joutuu vääntelemään. Tuolla Mini-puolella kyllä on juttua VTI-koneen tuuletusventtiilin uusimisen tarpeesta, kalvoa ohjaava jousi on kovasti tärkeässä roolissa. Katsonpa koppaan sisälle seuraavaksi. Kiitos vastauksesta, Hakapajamies |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |