Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 3 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: VTI, EP6 moottorin tuuletus
ViestiLähetetty: 20.06.2024 13:43 

Viestit: 209
Peugeot farkku , EP6 koneella käy huonosti, ja heijaa joutokäynnillä, sammuilee. Vikakoodin antoi kaasupolkimen asentoanturista, mikä menee vaihtoon.
Kuuntelin myös lämpimän koneen käyntiä. Hetken kuluttua alkoi kuulua joutokäynnillä pienin välein toistuva terävä vingahdus. Ihan kuin hiiri loukussa, tuli mieleen. Yritin avata öljyntäyttökorkkia, jos kopan sisällä joku ääntelisi. Korkkia ei saanut sormivoimin auki. Nostin öljyn mittatikun, ja ääni katosi. Kokeilin sormella mittatikun reiältä olisiko kampikammiossa painetta. Yllätys oli melkoinen, kun sormi imeytyi niin tiukasti reikään että hyvä kun irti sai. Samasta syystä ei täyttökorkkiakaan saanut sormilla auki koneen käydessä.

Näyttää siltä, että imusarjan täysi alipaine kiskoo nyt tuuletusilmaa kampikammiosta.
Korvausilmaa pitäisi kaiketi tulla sen tuuletushöyryjä varastoivan "kanisterin" kautta.
Jos pytty menee tukkoon, tekeekö tällaista?
JUHANNUS ENSIN, SITTEN KATSOMAAN SELVIÄÄKÖ MITÄÄN.
Kertokaa oma mielipiteenne.
Hakapajamies


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: VTI, EP6 moottorin tuuletus
ViestiLähetetty: 23.06.2024 21:13 

Viestit: 5065
Useimmissa on venttiilikopassa PCV-venttiili tai huohotusventtiili (breather valve), joka pitäisi olla sammuksissa ja tyhjäkäynnillä melkein kiinni, olisikohan se jumittunut auki tai rikki. Se päästää tarvittaessa kampikammion paineet imupuolelle. Tuo ei kai suoraan liity hiilikanisteriin, toki niitäkin (bensatankista talteenotettuja höyryjä) päästetään imupuolelle tarvittaessa, mutta sille (yleensä) täysin erillinen ohjaus, eikä sen rikkoontuminen kai vaikuta kampikammion tuuletukseen.

Voisi myös varmaan rajata/varmistaa tukkimalla kanisterin letkut, vaikuttaako se kampikammion alipaineisiin (esim. hellävaroen puristaa ne ulkopuolelta lyttyyn, joko siihen tarkoitetuilla pihdeillä tai muilla).

Onkohan se tuollaisen kalvon ohjaama - ei tietoa mikä kone sinulla tai sopiiko tuo sinulle/ miten tuon saan vaihdettua tai onko tuolla jotain muuta (jousta/venttiiliä) joka voi hajota:
https://www.ebay.co.uk/itm/264191522282
Kun ebay-linkki poistuu, niin kyseessä VTI 120 Breather membrane, liitteen näköisesti venttiilikopassa


Ja löytyy näemmä myös korjaussarjana, googleen VTI 120 PCV valve repair kit, siinä on tuon kalvon lisäksi (yleensä) jousi ja päällikansi sekä toinen muovilevy, niistä varmaan näkyy zoomaten kiinnitysklipsujen paikkojakin ja voi tutkia onko itsellä sama.


Liitteet:
Screenshot 2024-06-23 21.12.54.png
Screenshot 2024-06-23 21.12.54.png [ 96.33 KiB | Katsottu 1687 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: VTI, EP6 moottorin tuuletus
ViestiLähetetty: 24.06.2024 17:06 

Viestit: 209
Hei!
Kyllä tuo teoriasi on ihan looginen. Siinähän se väylä on venttiilikopan puolelta imusarjaan, jos jostakin syystä on jäänyt auki. Ei ole koskaan tullut tällaista vastaan. Tuon kopan käsittely on muuten hankalaa, kun kovettuneita muoviosia joutuu vääntelemään. Tuolla Mini-puolella kyllä on juttua VTI-koneen tuuletusventtiilin uusimisen tarpeesta, kalvoa ohjaava jousi on kovasti tärkeässä roolissa. Katsonpa koppaan sisälle seuraavaksi.

Kiitos vastauksesta, Hakapajamies


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 3 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: raex ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: