Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 19 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: katsastus ongelmia
ViestiLähetetty: 26.07.2024 17:32 

Viestit: 74
Moi kokeneemmat ! Ostin juuri parivuotta seisseen C5, 2.0 bensa manuaalin vm: 05. Lähdin tänään katsastukseen ja tuomio oli hylky, vikoina mm Moottorihäiriövalon palaminen (imu vuoto) luistoneston valon palaminen ym pienempää , pari polttimoa.
Katsastus mies oli sitä mieltä ,että vuoto voi olla moottorihäiriö valon syynä ja voisi vaikuttaa myös toisen valon palamiseen. Arveli imusarjassa olevat kumiset tiivisterenkaat vuodon aiheuttajat onko pahat vaihtaa ja mistä niitä sais.
Luiston esto valon palaminen voi olla toinen juttu. Osaisitteko antaa hyviä neuvoja?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: katsastus ongelmia
ViestiLähetetty: 26.07.2024 17:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2525
Paikkakunta: Päijät-Häme
Mitä päästötesti ja vikakoodit sanoo?



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: katsastus ongelmia
ViestiLähetetty: 26.07.2024 20:27 

Viestit: 74
Pakokaasujen päästömittaus
Kierroksilla
CO% 0,01
HC PPM 8
CO2 15
O2 0,08
Kierrosluku 2500
Lambda 1,003


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: katsastus ongelmia
ViestiLähetetty: 27.07.2024 10:53 

Viestit: 1194
Paikkakunta: Turku
Päästöt näyttää olevan sinänsä ihan hyvinkin rajoissaan, mutta laihallahan tuo käy. Lambda-arvo 1,003 on ylin sallittu lukema. Eli imuvuodot ensin kuriin.

Luistoneston tominta riippuu niin monesta asiasta, että parempi katsoa vikakoodeista, että minkä auto luulee olevan ongelmana.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: katsastus ongelmia
ViestiLähetetty: 27.07.2024 13:08 

Viestit: 672
yason kirjoitti:
Päästöt näyttää olevan sinänsä ihan hyvinkin rajoissaan, mutta laihallahan tuo käy. Lambda-arvo 1,003 on ylin sallittu lukema. Eli imuvuodot ensin kuriin.

Luistoneston tominta riippuu niin monesta asiasta, että parempi katsoa vikakoodeista, että minkä auto luulee olevan ongelmana.

1,030 on ylin. 1,003 on aika tarkkaan täydellinen.



-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: katsastus ongelmia
ViestiLähetetty: 27.07.2024 17:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7715
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Luistonesto nyt menee vikatilaan melkein mistä tahansa moortiripuolen häiriöstä, sen miettimiseen ei kannata energiaa kuluttaa.

Muutenkin ihan turha miettiä mitään ennen vikakoodien lukua. Selviää, miksi se valo palaa.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: katsastus ongelmia
ViestiLähetetty: 29.07.2024 10:50 

Viestit: 1194
Paikkakunta: Turku
Akseli kirjoitti:
yason kirjoitti:
laihallahan tuo käy. Lambda-arvo 1,003 on ylin sallittu lukema. Eli imuvuodot ensin kuriin.

1,030 on ylin. 1,003 on aika tarkkaan täydellinen.


Oho, mitähän nollia sitä taas tuli luettua ja ajateltua. Seos on tosiaan lähes täydellinen, eli jos imuvuotoja on, niin ne näkyvät sitten bensatrimmeissä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: katsastus ongelmia
ViestiLähetetty: 29.07.2024 11:25 

Viestit: 74
Otin imusarjan irti ja lähdin tampereen Motonetista hakemaan tiivisteitä, niin oli 2kpl eli hukkareissu (40km) myyvät varmaan tulpatkin 2kpl laatikoissa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: katsastus ongelmia
ViestiLähetetty: 29.07.2024 12:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7715
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Ihan sen katsastusmiehen jorinoiden perusteellako siihen ryhdyit?



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: katsastus ongelmia
ViestiLähetetty: 29.07.2024 14:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1108
masa70 kirjoitti:
Otin imusarjan irti ja lähdin tampereen Motonetista hakemaan tiivisteitä, niin oli 2kpl eli hukkareissu (40km) myyvät varmaan tulpatkin 2kpl laatikoissa.
Tähän vain, että itse katon aina saldon netistä ja tarvittaessa teen varuksenkin, vaikka Motonetti onkin vain kolmen kilometrin päässä.



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: katsastus ongelmia
ViestiLähetetty: 29.07.2024 16:24 

Viestit: 74
Niin katoin minäkin ja oletin että on neljän paketteja 2 kpl. en olis uskonut että joku vaihtaa niitä yksitellen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: katsastus ongelmia
ViestiLähetetty: 03.08.2024 13:14 

Viestit: 74
Vaihdoin imusarjan tiivisteet ja kaveri poisti moottorin vikavalon eikä syttynyt uudestaan. Luiston esto valon palamisesta testeri ilmoitti jotain ohjauskulma anturista eikä saanut testerillään sammutettua. Sanoi että ratti ei ymmärrä pyörien asennosta tai jotain sinne päin. itse en näistä mitään ymmärrä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: katsastus ongelmia
ViestiLähetetty: 03.08.2024 17:24 

Viestit: 4882
Rattiakselin ympärilla on asentoanturi ja se lienee rikki? Varsin usein siitä pettää kellon spiraalijousen muotoinen joustava johto, joka välittää tiedot korille päin (jotenkin voisi kuvitella että tuon voisi suunnitella niinkin että anturin kaikki liitännät on liikkumattoman osan puolella ja ratin liike liikuttaisi vain mekaanisia osia, mutta ehkei onnistu. Itse olen kokenut tuon pariin kertaan, eri mallissa ja eri valmistajien com yksiköissä voi olla erilaisia vikoja, minulla oli tuo joustava johto, mutta eipä niihin taida mitään varaosia helposti saada)
Esimerkiksi googleen: C5 facelift com2000 unit
niin löytää kuvia (tai onkohan tuossa oikeasti com2003 nimenä?)

Voisi tietysti olla myös joku suoraanajo kohdan kalibrointiongelma, mutta riippuu vikakoodista, jos ei sieltä tule mitään signaalia, niin lienee selvä peli? tietysti voisi olla joku muukin johdotus, mutta ei kai siellä juuri muuta ole?

Tuo lienee aina toteutettu "viiksiyksikössä" eli samassa jossa on vilkunviiksi ja lasipesu, radio (vakionopeus) -viikset. Se on pieni tietokoneyksikkö usein kutsutaan COM2000 yksiköksi, mutta niitä on samassakin automallissa monia erilaisia, toisaalta samanlainen voi löytyä eri mallista tai vaikka pösöstä, eli taytyy olla yhteensopiva. Joku ehkä tietää käykö joku muu osanumero tilalle, mutta varmin on löytää samanlainen. Ainakin täytynee olla ESP/luistonesto, en tiedä onko muuten ohjauskulma-anturia ollenkaan, tai C5:ssa ehkä on jousituksenkin takia. Muistaakseni oli hankalaa löytää osanumeroa purkamatta, jostain huollosta tai service.citroen.com:sta löytyi kyllä varaosanumero, mutta sitä samaa numeroa taas ei ollut itse osassa ja joskus myyjät ilmoittavat ihan omia numeroita.

Kun anturi on vaihdettu (kannattaa vaihtaa keskiasennossa ja pyörittää lähimpään lukitukseen), niin usein silti täytyy kalibroida että keskiasento, suoraanajoasento on oikein, vaatinee merkkitesteriä? (Turvatyyny ja ratti täytyy irroittaa)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: katsastus ongelmia
ViestiLähetetty: 03.08.2024 17:41 

Viestit: 4882
Ja yksikön asennuksessa täytyy myös olla pyörät suorassa ettei spiraalijohto mene johonkin ääripäähän asti. (Turvatyynyn suojakuorta irroittaessa rattia pitää kuitenkin pyöritellä että sai rautalankaklipsut irti, tämä oli vanhempi malli mutta olisikohan faceliftissä sama ratti? Youtubesta löytyy ratin ja airbagin irroitusvideoita)

Muistaakseni joissain malleissa on hämäävät turvatyynyn johtoliittimien lukitukset, eli sekin kannattaa tutkia ennen irroitusta - tai taidankin muistella kuskin penkin alta löytyviä jostain mallista, jotkut repivät irti väärää muoviosaa ja liitin hajoaa?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: katsastus ongelmia
ViestiLähetetty: 03.08.2024 23:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2525
Paikkakunta: Päijät-Häme
Mulla tulee vikakoodi myös vaikka lukemat päivittyy normaalisti lexalla katottuna ja kalibrointi menee läpi. Ei kuulemma kannata huolestua. Mutta kannattaa katsoa että ne lukemat päivittyy. Eikä onnistu ihan joka markettilukijalla. Edelleen kiinnostaisi mitkä ne alkuperäiset vikakoodit oli, mutta ne taisi jo poistua bittitaivaaseen ilman dokumentointia?



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: katsastus ongelmia
ViestiLähetetty: 07.08.2024 09:37 

Viestit: 1584
Paikkakunta: Tampere
https://peugeotpartsforsale.com/product ... com-units/

Tuolla on uusia ja korjattuja com unitteja aikoinani ostin tuolta hyvä paikka on pösön ja citroenien comeja,



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: katsastus ongelmia
ViestiLähetetty: 12.08.2024 10:52 

Viestit: 74
Jos tilaan netistä kääntökulma anturin, niin miten voin varmistaa että saan varmasti oikean ? Näky olevan paljon erilaisia.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: katsastus ongelmia
ViestiLähetetty: 29.08.2024 19:39 

Viestit: 74
Nyt olis malli kädessä


Liitteet:
c5 anturi 2.jpg
c5 anturi 2.jpg [ 62.73 KiB | Katsottu 2211 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: katsastus ongelmia
ViestiLähetetty: 03.09.2024 20:23 

Viestit: 74
Eilen tilasin Tapanilan autosta ohjauksen asentoanturin ja tänään tuli ja asennettu ja huomenna katsastukseen.
Loistavaa toimintaa Tapiolan autolta ja sopuhintaan.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 19 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: