Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: ZF 4HP18 vingahtelu
ViestiLähetetty: 17.04.2024 12:12 

Viestit: 46
Tuon käyttis XM:n automaatti on vingahdellut koko sen ajan mitä olen auton omistanut eli n.3 vuotta ja 30tkm. Kun autolla kiihdyttää kevyellä kaasulla tasaisesti ei vingahtelua kuulu, mutta mitä enemmän sille antaa kaasua sitä isompi ääni on. Vingahtelu tapahtuu yleensä kun laatikko vaihtaa kakkoselta kolmoselle, mutta joskus todella harvoin se saattaa päästää pienen äänen myös kun vaihdetaan ykköseltä kakkoselle. Kiekkamittarin perusteella vaihteisto ei ainakaan näyttäisi luistavan. Tähän mennessä olen vaihtanut öljyt useaan kertaan (Mobil 220), vaihtanut keskipakoissäätimen o-renkaat ja säätänyt jarrupannan. Mikään edellä mainittu ei ole muuttanut laatikon käytöstä suuntaan tai toiseen. Suodatin ja magneetti ovat olleet melko puhtaita jokaisen öljynvaihdon välillä. Sattuisiko täällä olemaan tämän laatikon tietäjiä paikalla?

https://www.youtube.com/watch?v=TyAZwc5xofM
Tässä vielä video vingahtelusta.



BX VAN -89
XM V6 -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZF 4HP18 vingahtelu
ViestiLähetetty: 17.04.2024 18:42 

Viestit: 5776
Paikkakunta: Lahti
Oletko varma että se on laatikko, Beksissä kuuntelin vähän vastaavaa ja hydepumpun hihnan kiristyksellä se loppui.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZF 4HP18 vingahtelu
ViestiLähetetty: 19.04.2024 12:29 

Viestit: 46
tällä kertaa ei kyse ole hydepumpun vingahtelusta. Kuva
En tiedä liittyykö tämä itse vingahdukseen, mutta turbiinin levyn yksi kiinnike oli murtunut.



BX VAN -89
XM V6 -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZF 4HP18 vingahtelu
ViestiLähetetty: 19.04.2024 13:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4682
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
tulee hauskaa tuon vetolevyn vaihtamisessa


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZF 4HP18 vingahtelu
ViestiLähetetty: 19.04.2024 13:37 

Viestit: 46
Moottori ja laatikko makaa tallin lattialla, joten vaihtaminen ei taida olla enää niin paha rasti, mutta itse vetolevyn hankkiminen on vaikeaa.



BX VAN -89
XM V6 -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZF 4HP18 vingahtelu
ViestiLähetetty: 19.04.2024 15:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4682
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
jouko storck + sitronen . tonis takeover ja monta ulkolaista toimittajaa


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZF 4HP18 vingahtelu
ViestiLähetetty: 19.04.2024 16:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2193
Paikkakunta: Laukaa
Paljonko hammaskehälle tulevien kiinnitysreikien väli on tuossa? Käviskö siihen BX:n vetolevy, siinä reikien väli on 20cm aika tarkkaan. Sellainen vois löytyä.



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZF 4HP18 vingahtelu
ViestiLähetetty: 19.04.2024 16:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3151
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Bx:n vetolevy on huomattavasti ohuempi, muuten kävisi mutta V-kuugelissa on vain seitsemän pultinreikää rivinelosten kahdeksan reiän sijaan... Eli tätä versiota oli vain ZPJ-4HP18 -yhdistelmissä, Xm:ssä ja 605 Pösössä, vähän rajaa hakuvaihtoehtoja...

Vingahtelu kuulosti videolta muistikuvan mukaan semmoiselta minkä saa käyttämällä Dexron 3 öljyjä, aski vaatii Dexron 2 tyypin öljyn jolla ei vinkaisuja tule. Ja tosiaan vaatii useita vaihtoja, että palautuu vinkaisemattomaksi. Se että öljypurkissa lukee öljyn olevan alaspäin yhteensopivaa, ei tarkoita että se oikeasti toimisi oikein kaikissa. Ihan omakohtainenkin kokemus on, sai kyllä lotrata öljyjen kanssa että omituisuus poistui...

Voi toki tuo vetolevyn sakaran murtumakin äänen tehdä, mutta ne mitä murtuneita tuli kuultua teki kyllä ääntä koko ajan. Tosin yhtään Xm:n vetolevyn murtumaa ei ole onneksi tullut kuultua, Bx:n jokunen enemmän. Vaihteen vaihtuessa voisi kyllä yrittää vääntää turbiinia sopivasti vinoon, ja turbiinin kaulan laakerointi ääntäisi, mutta tämä on vain mieleentullutta tätä pohtiessa, en tiedä tekisikö oikeasti vai vain kuvitelmissa..?



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZF 4HP18 vingahtelu
ViestiLähetetty: 19.04.2024 17:48 

Viestit: 320
Paikkakunta: Nokia

Profiili WWW
Onko tuo suora pelti? Hataran muistikuvan mukaan on. Mene lähimpään laser tai vesileikkaamoon ja käske tehdä uusi pelti sopivasta materiaalista? Tuostahan saa mallin ja tulee kerralla uusi. Tai jos osoittautuu vaikeaksi, voin avustaa kontakteissa. Tämä siis vain ajatuksena, jos vanhaa varmasti ehjää ei löydy helpolla..



Xm V6.24 -91 ikuisuusprojekti "ekojemma"
Xantia activa turbo CT 1998 "supersitikka"
ZX 1.4i -93
Ë-C4 -22
varaosa-autoja x kpl
Transporter T4 carsport -03
Scania Carrus 701 11,6 Td -94 (asuntobussi)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZF 4HP18 vingahtelu
ViestiLähetetty: 19.04.2024 20:59 

Viestit: 718
Paikkakunta: Naantalista kotoisin
Tuon kyllä voi hitsata kiinni, joku joka osaa ja tietää mitä tekee, siis en minä :lol:



VW Phaeton W12 6.0L Q -03 - X7 -14 nokivasara.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZF 4HP18 vingahtelu
ViestiLähetetty: 20.04.2024 13:26 

Viestit: 46
kokemjne kirjoitti:
jouko storck + sitronen . tonis takeover ja monta ulkolaista toimittajaa

kiitos vinkistä, soittelen maanantaina nuhin ja tiedustelen saatavuutta

Lainaa:
Paljonko hammaskehälle tulevien kiinnitysreikien väli on tuossa? Käviskö siihen BX:n vetolevy, siinä reikien väli on 20cm aika tarkkaan. Sellainen vois löytyä.
Niinkuin Jasu sanoi, tuo vetolevy näyttää sopivan vain ZPJ Pösöihin ja Citikoihin.

Lainaa:
Vingahtelu kuulosti videolta muistikuvan mukaan semmoiselta minkä saa käyttämällä Dexron 3 öljyjä, aski vaatii Dexron 2 tyypin öljyn jolla ei vinkaisuja tule
Tähän olen törmännyt useassa paikassa ja taisipa jopa aiheesta olla oma huoltotiedote. öljyjä on kuitenkin tullut lotrattua niin monta kertaa, että meinaa usko loppua. Ajalta ennen minua on myös muutama merkintä öljyn vaihdosta ja silloin on käytetty Total ATX:ää joka on ohjekirjan suositus. Tämän auton kanssa on muutenkin sikäli outo tarina, että se on ilmeisesti tuotu Saksasta 07 ja katsastettu täällä vain kerran. Olisi jännä tietää, että jäikö se seisomaan juurikin vaihteiston takia. Niin ja tosiaan itse olen aina käyttänyt Mobilin 220 öljyä.

Lainaa:
Vaihteen vaihtuessa voisi kyllä yrittää vääntää turbiinia sopivasti vinoon, ja turbiinin kaulan laakerointi ääntäisi, mutta tämä on vain mieleentullutta tätä pohtiessa, en tiedä tekisikö oikeasti vai vain kuvitelmissa..?

Tuossa kyllä voi olla perää ja nyt olen muutenkin kahden vaiheilla puranko koko laatikon ja katson mikä siellä mättää, kerran se nyt tallissa makaa muutenkin.

Lainaa:
Onko tuo suora pelti? Hataran muistikuvan mukaan on. Mene lähimpään laser tai vesileikkaamoon ja käske tehdä uusi pelti sopivasta materiaalista? Tuostahan saa mallin ja tulee kerralla uusi. Tai jos osoittautuu vaikeaksi, voin avustaa kontakteissa. Tämä siis vain ajatuksena, jos vanhaa varmasti ehjää ei löydy helpolla..
Onpa hyvinkin suoraa ja mää tuossa muutamat paikat perjantaina pyörähdin ja toisessa ei ollut oikean vahvuista levyä ja veikkaan ettei ehkä kannata otta riskiä ja kokeilla 1mm paksumpaa. Toisessa paikassa olisi saattanutkin onnistua, mutta kuulemma heillä on viikkojen jonot. Toinen mikä tuottaa vähän ongelmia on materiaalin keksiminen mistä tuo on tehty tai mistä uusi pitäisi tehdä sinne tilalle. Jotain karkaistua tavaraahan tuo on, mutta siihen oma tietämys loppuu. Mää saatan soitella tai pistää viestiä sulle jos tuntuu ettei B-osaa meinaa löytyä.

Lainaa:
Tuon kyllä voi hitsata kiinni, joku joka osaa ja tietää mitä tekee, siis en minä :lol:

Tämä kävi itselläkin mielessä, mutta koska se on karkaistua ei hitsaaminen oikeastaan onnistu.



BX VAN -89
XM V6 -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZF 4HP18 vingahtelu
ViestiLähetetty: 20.04.2024 15:39 

Viestit: 320
Paikkakunta: Nokia

Profiili WWW
Bartebben.nl kaupassa ainakin näyttäisi olevan, en ole sieltä mitään tilannut, eli en tiedä toimittaako tänne yms. Mut sieltä löytyy ainakin nettisivujen mukaan.



Xm V6.24 -91 ikuisuusprojekti "ekojemma"
Xantia activa turbo CT 1998 "supersitikka"
ZX 1.4i -93
Ë-C4 -22
varaosa-autoja x kpl
Transporter T4 carsport -03
Scania Carrus 701 11,6 Td -94 (asuntobussi)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZF 4HP18 vingahtelu
ViestiLähetetty: 20.04.2024 16:34 

Viestit: 977
BartEbben toimittaa kyllä Suomeen ja kommunikoi sujuvalla englannilla (ja hollannilla myös..)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZF 4HP18 vingahtelu
ViestiLähetetty: 21.04.2024 03:28 

Viestit: 46
Enpä ole ennen kuullutkaan kyseisestä firmasta ja ilmeisesti ihan luotettavan oloinen. Jos Suomen puolelta ei tuota levyä löydy niin tilaan sen tuolta.



BX VAN -89
XM V6 -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZF 4HP18 vingahtelu
ViestiLähetetty: 16.07.2024 16:30 

Viestit: 46
Päivitellään tätäkin saaga nyt kun olen päässyt tien päällä autolla pyörähtämään. Vähän ajettu vetolevy löytyi Sitroselta ja vielä erittäin hyvään hintaan. Vetolevyn vaihtaminen ei kuitenkaan muuttanut oikeastaan yhtään mitään auton käytöksessä. Puhdistin myös venttiilipöydän ja vaikka sielläkin painoin oli paljonkin likaa ei sieltä mitään vikaa löytynyt saati vaikuttanut lopputulokseen.

Huomasin myös ettei nuita taustalla kuuluvia laakeriääniä kuulu kun laatikko on kylmä, mutta lämmetessä alkaa kuulumaan vaimea ujellus. Huomasinpa myös, että tällä kertaa öljyä vaihdettaesssa suodattimessa oli todella piento metallihilettä ja koska sitä taas ei ollut magneetissa oletan sen olevan alumiinia. Ilmeisesti tuo laatikko kranatoi itsensä ennemmin tai myöhemmin.



BX VAN -89
XM V6 -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZF 4HP18 vingahtelu
ViestiLähetetty: 06.08.2024 23:56 

Viestit: 46
Joku kehotti kokeilemaan Lubegard Shudder Fixx:iä ja sillä oli iso vaikutus laatikon käytökseen. Vaihteet ei ole koskaan minun aikana (30tkm) vaihtuneet näin sulavasti ja vingahtelua ei enää ole kuulunut kun nätisti ajaa. Oma veikkais on, että turbiini taitaa olla syypää tuohon vingahteluun.



BX VAN -89
XM V6 -91
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: