Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
TU-koneesta hävisi kipinä http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=3442 |
Sivu 1/2 |
Kirjoittaja: | Ralle [ 01.01.2010 12:20 ] |
Viestin otsikko: | TU-koneesta hävisi kipinä |
Eli mamman autolla ajelin kaupunkiin ihan normisti lähti ja kävi. kun piti lähtee himaan päin lupasi mutta Njet! No nyt tsekattu että pumppu pöyrii mutta tulpan kun otin irti ja kokeilin saada siihen kipinää niin ei tullut mitään. Voiko tuota puolalle tulevaa johtosarjaa mitata ja näin selvittää onko vika puolassa??? Mitkä nastat tosta pistokkeesta on oikeat ton asian toteamiseen? Mistäs muualta tota vois alkaa etsiä? Aikaisemmin kerran tehnyt sen ,että ei halunnut lähteä mutta lähti kuitenkin kun väkisin starttasi ja antoi vähän kaasua. ![]() Pugin 1.1 yksipisteruisku on kyseessä eli sama peli kuin Saxo. ![]() |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 01.01.2010 12:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: TU-koneesta hävisi kipinä |
mitä sitä aina syyttelemään puolan johtoa. eti ekaksi kytkinkopasta se pickup ja testaile sitä. ja kun sulla on jakajaton versio niin kato tuleeko puolalle yleensä sähköja, selvinnee sillä kun irrotat se töpselin siitä puolasta ja pyörittelet sitä joko mittarin tai kynälampun kanssa ( tietenkin pitää olla avain käännettynä oikeaan asentoon.) |
Kirjoittaja: | Ralle [ 01.01.2010 12:46 ] |
Viestin otsikko: | Re: TU-koneesta hävisi kipinä |
Jepsis, juuri tuota puolalle tulevaa johtosarjaa meinasinkin mitata eli jos ymmärsin oikein niin virrat päälle ja yleismittaria kehiin ![]() |
Kirjoittaja: | Ralle [ 01.01.2010 12:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: TU-koneesta hävisi kipinä |
kokemjne kirjoitti: mitä sitä aina syyttelemään puolan johtoa. eti ekaksi kytkinkopasta se pickup ja testaile sitä. ja kun sulla on jakajaton versio niin kato tuleeko puolalle yleensä sähköja, selvinnee sillä kun irrotat se töpselin siitä puolasta ja pyörittelet sitä joko mittarin tai kynälampun kanssa ( tietenkin pitää olla avain käännettynä oikeaan asentoon.) Mitäs tarkoitit tolla pickup:lla??? |
Kirjoittaja: | Ralle [ 01.01.2010 13:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: TU-koneesta hävisi kipinä |
puolalle tulee virta kun starttaa, ja kokeilin uudestaan niin ,että otin tulpanjohdon pois ja laitoin sen meisselin avulla jakosarjaa vasten ja sieltä tuli kipinä. Vahvasti näyttää siltä että jokin anturi on kaput ![]() vikavalo ei ole välähtänyt eikä muistia luettu ![]() |
Kirjoittaja: | sitikkaporo [ 01.01.2010 13:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: TU-koneesta hävisi kipinä |
Pick up taitaa olla käämi. Ainakin sähkökitaran mikrofoni on tällainen.. |
Kirjoittaja: | Ralle [ 01.01.2010 14:17 ] |
Viestin otsikko: | Re: TU-koneesta hävisi kipinä |
hhmmmmm.... Taas toimii. Vaihdoin kynttilät varakoneesta ja samointein räjähti tulille. Tää voi kyllä juontaa juurensa tuohon väkisin käynnistykseen ![]() ![]() tai sitten vain tuli kilometrit täyteen... Kiitos kaikille vinkeistä ja hieno kuulua porukkaan ![]() |
Kirjoittaja: | laakeri [ 01.01.2010 18:01 ] |
Viestin otsikko: | Re: TU-koneesta hävisi kipinä |
sitikkaporo kirjoitti: Pick up taitaa olla käämi. Ainakin sähkökitaran mikrofoni on tällainen.. Jep, eiköhän tässä pick upilla tarkoitettu kuitenkin YKK-anturia, joka tuollaisesta varmaankin löytyy kytkinkopasta ja joka on joko inkkari tai hall.
|
Kirjoittaja: | Tapsa 63 [ 01.01.2010 18:17 ] |
Viestin otsikko: | Re: TU-koneesta hävisi kipinä |
Mikä on pikupuk,puhukaa SUOMEA, että myö savolaisetki ynmnrmäisetäs.. ![]() |
Kirjoittaja: | Ralle [ 01.01.2010 18:21 ] |
Viestin otsikko: | Re: TU-koneesta hävisi kipinä |
![]() Kyllähän toi ykk kuulostaa jo tutummalle ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 01.01.2010 18:46 ] |
Viestin otsikko: | Re: TU-koneesta hävisi kipinä |
![]() vuan suattas löytyvä siitä kytkinkopan piältä ja siihen männöö piuha ja suattaa olla jotta jos männöö sitä piuhoo pitki tarpeeks pitkälle ,nii tulloo litoskii. joku tarjoo ykk :ta ,mutta sehän on se yläkuolokohta ja tuo pickup on se joka haistelee sitä ja kertoo syttyälypäälle missä kohti teppurauta on menossa. jne jne suunnillee ![]() |
Kirjoittaja: | Tapsa 63 [ 01.01.2010 21:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: TU-koneesta hävisi kipinä |
Nyth,se män oikee kokmies,meillä samoo vikkoo XM.ssä,korjoon ku halla heloputtaa. ![]() |
Kirjoittaja: | laakeri [ 01.01.2010 22:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: TU-koneesta hävisi kipinä |
Tapsa 550 kirjoitti: Mikä on pikupuk,puhukaa SUOMEA, että myö savolaisetki ynmnrmäisetäs.. Pick up -kela/-puola on suomeksi liipaisupuola.
![]() |
Kirjoittaja: | jasu [ 01.01.2010 23:06 ] |
Viestin otsikko: | Re: TU-koneesta hävisi kipinä |
Entäpäs sitten kun (ja nykyään käytännössä kaikissa) tuo mainittu YKK-anturi lukeekin vauhtipyörältä "hieman" enemmän pulsseja kuin pelkkää yläkuolokohtaa..? ![]() Kuten vaikka tässä kuvassa, vastaava hammastus vauhtipyörästä löytyy Sitikan bensakoneista, joissa on "nykyaikainen" moottorinohjaus, jostain 90-luvun alkupuolelta lähtien... Vauhtipyörällä on siis 60 hammasta, joista on kaksi poistettu, tästä nimitys "60-2 -hammastus", tämä kohta missä on nämä puuttuvat hampaat ovat sitten 90 astetta ennen yläkuolokohtaa, joten ei tuo anturi mitenkään "suoraan" kerro yläkuolokohdan sijaintia... Kampiakselin asentoanturi olisi "oikeampi" nimitys tälle, VR-anturista puhutaan joissakin piireissä sen toimintatavan takia (Variable Reductance)... Se miksi tuosta ne pari hammasta puuttuu, on vain siksi että sillä kerrotaan moottorinohjaimelle että "tästä olisi aloitettava laskeminen", eli lähinnä nollataan alkupiste, josta sitä asentotiedon mittaamista sitten laskeskellaan hammas kerrallaan. Kuudellakymmenellä pykälällä alkaa olla jo riittävästi tietoa missä kohdassa on kampirauta kääntynyt, kipunan ajoittamista ajatellen... |
Kirjoittaja: | laakeri [ 02.01.2010 00:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: TU-koneesta hävisi kipinä |
jasu kirjoitti: Kuten vaikka tässä kuvassa, vastaava hammastus vauhtipyörästä löytyy Sitikan bensakoneista, joissa on "nykyaikainen" moottorinohjaus, jostain 90-luvun alkupuolelta lähtien.. Hmm, eikös tuo löytynyt jo esim. osasta BX:n moottoreita 80-luvullakin? Luulisi ainakin GTi:ssä olevan... no, ruutallisessa 19:ssa oli ainakin 1990 moinen.jasu kirjoitti: tämä kohta missä on nämä puuttuvat hampaat ovat sitten 90 astetta ennen yläkuolokohtaa Eikö ainakin keskustelun aiheena olevissa TU-moottoreissa 90 astetta ennen jonkin männän yläkuolokohtaa yleensä ole jonkin toisen männän yläkuolokohta? ![]() jasu kirjoitti: Se miksi tuosta ne pari hammasta puuttuu, on vain siksi että sillä kerrotaan moottorinohjaimelle että "tästä olisi aloitettava laskeminen", eli lähinnä nollataan alkupiste, josta sitä asentotiedon mittaamista sitten laskeskellaan hammas kerrallaan. Kuudellakymmenellä pykälällä alkaa olla jo riittävästi tietoa missä kohdassa on kampirauta kääntynyt, kipunan ajoittamista ajatellen... Jep, ja moottorin käynnistyksessä voi teoriassa huomata, onko kampura jäänyt asentoon, jossa anturi on juuri ennen puuttuvia pykäliä vai juuri niiden jälkeen, koska ensimmäistä sytytystä ei voida ajoittaa, ennen kuin tuon kohdan yli ollaan menty, vaikka joku sylintereistä sattuisikin sopivasti puristustahdissa olemaan. Eli "pahimmassa tapauksessa" voidaan joutua pyöräyttämään moottoria lähes kierros enemmän, kuin "parhaassa tapauksessa", ennen kuin voidaan sytyttää. ![]() |
Kirjoittaja: | ealab [ 02.01.2010 09:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: TU-koneesta hävisi kipinä |
sitikkaporo kirjoitti: Pick up taitaa olla käämi. Ainakin sähkökitaran mikrofoni on tällainen.. Kaiketi anturitkin, joissa on käämi. Myös levarin äänirasiat ovat pickuppeja. |
Kirjoittaja: | Jankos [ 02.01.2010 10:36 ] |
Viestin otsikko: | Re: TU-koneesta hävisi kipinä |
jasu kirjoitti: Vauhtipyörällä on siis 60 hammasta, joista on kaksi poistettu, tästä nimitys "60-2 -hammastus", tämä kohta missä on nämä puuttuvat hampaat ovat sitten 90 astetta ennen yläkuolokohtaa, joten ei tuo anturi mitenkään "suoraan" kerro yläkuolokohdan sijaintia... Eli motronicissa ja sen jälkeläisissä on tuo 60-2. Senverran korjausta että yleensä tuo -2 kohta on 20 hammasta ennen ykk:ta eli 120 astetta... |
Kirjoittaja: | laakeri [ 02.01.2010 18:53 ] |
Viestin otsikko: | Re: TU-koneesta hävisi kipinä |
Jankos kirjoitti: Eli motronicissa ja sen jälkeläisissä on tuo 60-2. Senverran korjausta että yleensä tuo -2 kohta on 20 hammasta ennen ykk:ta eli 120 astetta... No totta tosiaan... Fenixissähän olikin 44-2x2 ![]() |
Kirjoittaja: | Ralle [ 15.01.2010 10:35 ] |
Viestin otsikko: | Re: TU-koneesta hävisi kipinä |
Palataanpa aiheeseen. Kyseessä siis 1.1 yksipisteruisku. Eli nyt kävin pakokaasutestiä yrittämässä, ja ei tarvinnut yrittää. Seokset on taivaassa mittari loppui 9.99 ja hc arvo yli 800. ![]() Mistähän lähtisin tota vikaa nyt etsimään? Voiko suutin olla finaalissa vaiko älyboxi kaput??? Varaosakone löytyy joka on 1.4 yksipisteruisku, käykö noiden ruiskujen osat keskenään? |
Kirjoittaja: | Ralle [ 16.01.2010 17:13 ] |
Viestin otsikko: | Re: TU-koneesta hävisi kipinä |
Nyt on luettu vikamuisti ja 5-2 eli Polttoaineseoksen säätö oli toi Ecun antama vika. Mikähän ton aiheuttaa? Lambda vaiko jokin muu? ![]() |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 16.01.2010 17:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: TU-koneesta hävisi kipinä |
miten olis lämpöanturi ja lambaada ? |
Kirjoittaja: | Tapsa 63 [ 16.01.2010 18:46 ] |
Viestin otsikko: | Re: TU-koneesta hävisi kipinä |
Löytyykö näille sanoille suomeksi vastaava sana. -himaan------. -njet---------. -tsekattu-----. -pugin--------. -jepsis--------. -pickuup------. -kaput--------, Tytön poika 1,5 v.käyttää vastaavia sanoja,tulee joskus joitakin sanoja joita pappa ymmärtää. ![]() |
Kirjoittaja: | Ralle [ 16.01.2010 19:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: TU-koneesta hävisi kipinä |
kokemjne kirjoitti: miten olis lämpöanturi ja lambaada ? Toista lambdaa meinasin huomenna kokeilla. Mites saako tota lämpöanturia mitattua tai testattua mitenkään? ![]() |
Kirjoittaja: | Tapsa 63 [ 16.01.2010 19:32 ] |
Viestin otsikko: | Re: TU-koneesta hävisi kipinä |
Mitäs sitä toista kokeilet ota se oleva irti ja puhdista,jos et ole sitä vielä tehnyt. |
Kirjoittaja: | Ralle [ 16.01.2010 20:51 ] |
Viestin otsikko: | Re: TU-koneesta hävisi kipinä |
Ei ole tuota anturia putsattu, täytyy duunita huomenna päivänvalolla. Eikös se lämpötila-anturi ole juuri se joka tutkii jäähdytysnesteen lämpötilaa? Lambdan otin irti ihan tukossa, antoi jännitteeksi 0.83 volttia eli todella rikkaalla käy. Tulos ei muuttunut vaikka annoin kaasuakin. Kerron lisää kunhan saan lambdan laitettua. |
Sivu 1/2 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |