Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/2 [ 49 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Xantia
ViestiLähetetty: 23.09.2024 18:55 

Viestit: 171
Paikkakunta: Sipoo
Jos jollain on kuva tuosta pannasta missä se tanko on niin se kyllä helpottaisi. Tai jos joku tietää mikä nimi on englanniksi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia
ViestiLähetetty: 23.09.2024 19:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7715
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Tosta mun laittamasta kuvasta saa osviittaa.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia
ViestiLähetetty: 23.09.2024 19:41 

Viestit: 171
Paikkakunta: Sipoo
Teuski kirjoitti:
Tosta mun laittamasta kuvasta saa osviittaa.

Joo täytyy vielä katsoa jos löytyy joku toinenkin kuva. Näyttäisi että tanko on hyvin lähellä kallistuksenvakaajaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia
ViestiLähetetty: 23.09.2024 20:12 

Viestit: 4882
Kuvia löytää esimerkiksi hakemalla osanumerolla, mutta osanumeroita on useampia tiippuen mikä on kallistuksenvakaajan halkaisija:
"5291 16" citroen (21 milliselle tangolle)

(5291 17 ja 5291 19 ovat ainakin erikokoisille tangoille)

Joistain kuvista saa osviittaa kuinka kaukana se on tangosta, mutta esimerkiksi liitteen kuvassa se on hieman raollaan ja liikkuva osa on lähempänä tankoa.


Liitteet:
Screenshot 2024-09-23 20.07.17.png
Screenshot 2024-09-23 20.07.17.png [ 114.69 KiB | Katsottu 19168 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia
ViestiLähetetty: 24.09.2024 14:29 

Viestit: 171
Paikkakunta: Sipoo
Tuota nyt vähän testailin ja tongeilla liikuttelin sitä vipua mihin linnunluu tulee. Siitä korkeus muuttui sen mukaan mitä vipua käänteli. Paitsi nyt se loppui. Enää ei korkeus muutu vaikka miten kääntelee. Tämä korkeussäädin jossa siis on ne kumit kummallakin puolella, voiko tuo jotenkin mennä rikki vai mikä on. Perä on ylhäällä eikä laske millään vaikka käynnissä ollessa vipua kääntelee.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia
ViestiLähetetty: 24.09.2024 16:58 

Viestit: 672
Kyllähän se säädin voi jumitella. Putsauksella tulee yleensä kuntoon.



-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia
ViestiLähetetty: 24.09.2024 17:03 

Viestit: 171
Paikkakunta: Sipoo
Fuge kirjoitti:
Tuota nyt vähän testailin ja tongeilla liikuttelin sitä vipua mihin linnunluu tulee. Siitä korkeus muuttui sen mukaan mitä vipua käänteli. Paitsi nyt se loppui. Enää ei korkeus muutu vaikka miten kääntelee. Tämä korkeussäädin jossa siis on ne kumit kummallakin puolella, voiko tuo jotenkin mennä rikki vai mikä on. Perä on ylhäällä eikä laske millään vaikka käynnissä ollessa vipua kääntelee.


Otin korkeudensäätimestä sen kumin pois joka on peräpäässä. Sen alla olevaa pientä mutteria avasin aivan himpun verran niin alko taas perä liikkumaan kun tongeilla vipua vääntää. En tiedä mistä tuokin sitten johtui. Pitää vielä hitsata tanko kiinni pantaan niin voi kokeilla säätää korkeutta. Jos saa perän suurinpiirtein kohdalleen niin ajattelin että pistän linnunluun paikalleen ja hitsaan tangon siihen kohtaan kiinni niin luulisi että on silloin lähellä oikeaa kohtaa. Siitä voi sit hieno säätää pantava kääntämällä. Sitä en tiedä onnistuuko.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia
ViestiLähetetty: 24.09.2024 20:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7715
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Eihän sen tangon asennolla sinänsä väliä ole kun sitä voi sitten säätää. Mutta asennon pitää olla sellainen, että etäisyys pysyy oikeana säätimeen nähden, se linnunluu kun ei veny tai painu kasaan. Periaatteessa säädöstä voisi kait tulla turhan aggressiivinen toiseen suuntaan ja/tai linnunluu irtoaa jompaankumpaan ääriasentoon mennessä.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia
ViestiLähetetty: 24.09.2024 21:14 

Viestit: 4882
Tuosta liitteen kuvasta näkee yhden version kohtuu hyvästä suunnasta kuvattuna, ei kannata verrata kuin oikeaan puoliskoon, vasen puolisko on liikkuva.

Tuosta kuvasta katsoen jää paljon kauemmaksi tangosta kuin tulee vaikutelma toisesta suunnasta kuvattuna, kuvankäsittelyllä voi lisätä toisen puoliskonkin suljetuksi niin saisi tähdättyä vielä tarkemmin - mutta tuskin mitään väliä niin suurella tarkkuudella, sitten pitäisi jo miettiä onko oma tanko 22 tai 23 mm (tuo kuvan varaosanumero on 21 mm vakaajatangolle) ja kompensoida sitä ja...


Liitteet:
Screenshot 2024-09-24 21.13.53.png
Screenshot 2024-09-24 21.13.53.png [ 59.14 KiB | Katsottu 18794 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia
ViestiLähetetty: 24.09.2024 21:35 

Viestit: 4882
Tuolla myös yksi ketju korkeussäätimestä ja linkki avaamisesta (eastment.net...) ja sen putsaamisesta:
viewtopic.php?p=274614#p274614

Joskus putkien irroituksen kanssa tulee ongelmia, riippuu varmaan kuinka paljon sattuu olemaan ruostetta tai onko hyvin öljytty, hättäillä ei kannata.

ja toinen vähän korkeudensäädöstäkin, varmaan niitä löytyy paljon kun kaivelee...
viewtopic.php?f=9&t=3502


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia
ViestiLähetetty: 25.09.2024 18:11 

Viestit: 171
Paikkakunta: Sipoo
Kiitos paljon neuvoista. Ei olisi onnistunut ilman neuvoja. Hitsasin tangon kiinni ja perä asettui kohdalleen. Perään kun laittaa painoa niin vähän huonosti välillä nostaa oikeaan asentoon. Täytyy yrittää vähän herkistellä tai säätää. Vivulla kun laskee alas ja sen jälkeen nostaa ajoasento on niin nousee.
En ymmärrä miten tuo on voinut toimia kun siinä tangossa eikä pannassa ollut pienintäkään merkkiä että olisi ollut hitsattu...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia
ViestiLähetetty: 26.09.2024 16:42 

Viestit: 171
Paikkakunta: Sipoo
Fuge kirjoitti:
Kiitos paljon neuvoista. Ei olisi onnistunut ilman neuvoja. Hitsasin tangon kiinni ja perä asettui kohdalleen. Perään kun laittaa painoa niin vähän huonosti välillä nostaa oikeaan asentoon. Täytyy yrittää vähän herkistellä tai säätää. Vivulla kun laskee alas ja sen jälkeen nostaa ajoasento on niin nousee.
En ymmärrä miten tuo on voinut toimia kun siinä tangossa eikä pannassa ollut pienintäkään merkkiä että olisi ollut hitsattu...


Onko tietoa miten herkästi tuon perän pitäisi reagoida kun laittaa painoa? Sata kiloa ei saa perää nousemaan. Ei se tosin hirveästi tuosta painosta painu. Muistaakseni edellinen xantia joka oli 95 vuoden berline reagoi tuohon painoon . En sit tiedä oliko löysempi jousitus kuin tuossa farkuissa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia
ViestiLähetetty: 26.09.2024 22:02 

Viestit: 672
Fuge kirjoitti:
Fuge kirjoitti:
Kiitos paljon neuvoista. Ei olisi onnistunut ilman neuvoja. Hitsasin tangon kiinni ja perä asettui kohdalleen. Perään kun laittaa painoa niin vähän huonosti välillä nostaa oikeaan asentoon. Täytyy yrittää vähän herkistellä tai säätää. Vivulla kun laskee alas ja sen jälkeen nostaa ajoasento on niin nousee.
En ymmärrä miten tuo on voinut toimia kun siinä tangossa eikä pannassa ollut pienintäkään merkkiä että olisi ollut hitsattu...


Onko tietoa miten herkästi tuon perän pitäisi reagoida kun laittaa painoa? Sata kiloa ei saa perää nousemaan. Ei se tosin hirveästi tuosta painosta painu. Muistaakseni edellinen xantia joka oli 95 vuoden berline reagoi tuohon painoon . En sit tiedä oliko löysempi jousitus kuin tuossa farkuissa.

Kyllähän 100 kiloa pitäisi aika rajustikin tiputtaa perää, jos jousitus on sen verran pehmeä kuin pitäisi. Jos mekanismi ja/tai säädin on jumissa niin huonomminhan se reagoi.



-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia
ViestiLähetetty: 26.09.2024 22:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7715
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Akseli kirjoitti:
Kyllähän 100 kiloa pitäisi aika rajustikin tiputtaa perää, jos jousitus on sen verran pehmeä kuin pitäisi. Jos mekanismi ja/tai säädin on jumissa niin huonomminhan se reagoi.

Jos perän korkeus kuitenkin säätyy korkeudensäätimen mukaan, niin ei sen jumittamisen pitäisi perän painumista äkillisen kuorman alla estää.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia
ViestiLähetetty: 26.09.2024 22:36 

Viestit: 171
Paikkakunta: Sipoo
Teuski kirjoitti:
Akseli kirjoitti:
Kyllähän 100 kiloa pitäisi aika rajustikin tiputtaa perää, jos jousitus on sen verran pehmeä kuin pitäisi. Jos mekanismi ja/tai säädin on jumissa niin huonomminhan se reagoi.

Jos perän korkeus kuitenkin säätyy korkeudensäätimen mukaan, niin ei sen jumittamisen pitäisi perän painumista äkillisen kuorman alla estää.


Joo kyllä se jonkin verran painuu mutta ei riittävästi että korjaisi asentoa. Tuo mekanismi tuntuu olevan niin väljä joka suuntaan . Korkeuden säätö venttiilin keskellä kun on se rauta jolla sitä venttiiliä liikutetaan niin sekin on jotenkin väljä kun vähän kääntyilee omia aikojaan. Vaikea tuommoista saada toimimaan kun kaikki väljää.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia
ViestiLähetetty: 27.09.2024 08:08 

Viestit: 5481
Paikkakunta: Lahti
Näihin pitää suhtautua pienellä ranskalaisella suurpiirteisyydellä :roll: painuuko perä jarrutuksessa? jos ei ilmaa takajarrut, niihin aina vähän typpeä kertyy.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia
ViestiLähetetty: 27.09.2024 09:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7715
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Fuge kirjoitti:
Tuo mekanismi tuntuu olevan niin väljä joka suuntaan . Korkeuden säätö venttiilin keskellä kun on se rauta jolla sitä venttiiliä liikutetaan niin sekin on jotenkin väljä kun vähän kääntyilee omia aikojaan. Vaikea tuommoista saada toimimaan kun kaikki väljää.

Sen säätövivulta tulevan tangon kuuluukin olla löysänä ja ottaa kiinni vasta, kun vipua siirretään.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia
ViestiLähetetty: 27.09.2024 13:34 

Viestit: 171
Paikkakunta: Sipoo
Teuski kirjoitti:
Fuge kirjoitti:
Tuo mekanismi tuntuu olevan niin väljä joka suuntaan . Korkeuden säätö venttiilin keskellä kun on se rauta jolla sitä venttiiliä liikutetaan niin sekin on jotenkin väljä kun vähän kääntyilee omia aikojaan. Vaikea tuommoista saada toimimaan kun kaikki väljää.

Sen säätövivulta tulevan tangon kuuluukin olla löysänä ja ottaa kiinni vasta, kun vipua siirretään.


Joo niin on. Tuossa on se kun säätövivulta tulee se tanko niin se liikuttaa sitä osaa joka on nivelletty koriin eli se vipu. Siinä on aikamoinen sivuttais välys siinä nivelen kohdalla. Nyt oli ainakin riittävän epäselvästi selitetty.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia
ViestiLähetetty: 30.09.2024 13:16 

Viestit: 171
Paikkakunta: Sipoo
Huomasin sellaisen ilmiön kun auto on käynnissä paikalla ollessaan ja kun pumppaa jarrua niin pumppu naksahtaa joka jarrun painalluksella ja perä laskee n 3cm alaspäin. Perä nousee taas ylös vasta kun laittaa painoa perään. Samaten kun käynnistää auton niin perä ensin laskee ja sen jälkeen nousee mutta jää taas tuon 3 cm alas. Painolla saa sen taas nousemaan. Mikähän tuota voi aiheuttaa?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia
ViestiLähetetty: 30.09.2024 13:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4656
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
Fuge kirjoitti:
Huomasin sellaisen ilmiön kun auto on käynnissä paikalla ollessaan ja kun pumppaa jarrua niin pumppu naksahtaa joka jarrun painalluksella ja perä laskee n 3cm alaspäin. Perä nousee taas ylös vasta kun laittaa painoa perään. Samaten kun käynnistää auton niin perä ensin laskee ja sen jälkeen nousee mutta jää taas tuon 3 cm alas. Painolla saa sen taas nousemaan. Mikähän tuota voi aiheuttaa?

mitä tuota ihmettelemään . aivan normaali ilmiö . johan se kuljin kyykähtää kun istut jakkaralle, ja mitä taas naksumiseen tulee ,niin taaskaan ei tarvii ihmetellä , kun painat jarrua niin sillon kulutat järjestelmä painetta ja pumppu lataa lisää jos kerran moottori on käynnissä .

vakuttaa siltä että nim. fugelle hydraulisitikka on vieras peli ominaisuuksiltaan . no joutavaa jahkailemallahan sitä oppii. kun latailet sitä painoa kulkimeen ja otat sen nopeesti pois niin katos pirua sehän pomppaa ylöspäin ja kohta taas laskeutuu tavalliseen asentoonsa
eikö ookkin kiva leikkikalu


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia
ViestiLähetetty: 30.09.2024 13:35 

Viestit: 171
Paikkakunta: Sipoo
kokemjne kirjoitti:
Fuge kirjoitti:
Huomasin sellaisen ilmiön kun auto on käynnissä paikalla ollessaan ja kun pumppaa jarrua niin pumppu naksahtaa joka jarrun painalluksella ja perä laskee n 3cm alaspäin. Perä nousee taas ylös vasta kun laittaa painoa perään. Samaten kun käynnistää auton niin perä ensin laskee ja sen jälkeen nousee mutta jää taas tuon 3 cm alas. Painolla saa sen taas nousemaan. Mikähän tuota voi aiheuttaa?

mitä tuota ihmettelemään . aivan normaali ilmiö . johan se kuljin kyykähtää kun istut jakkaralle, ja mitä taas naksumiseen tulee ,niin taaskaan ei tarvii ihmetellä , kun painat jarrua niin sillon kulutat järjestelmä painetta ja pumppu lataa lisää jos kerran moottori on käynnissä .

vakuttaa siltä että nim. fugelle hydraulisitikka on vieras peli ominaisuuksiltaan . no joutavaa jahkailemallahan sitä oppii. kun latailet sitä painoa kulkimeen ja otat sen nopeesti pois niin katos pirua sehän pomppaa ylöspäin ja kohta taas laskeutuu tavalliseen asentoonsa
eikö ookkin kiva leikkikalu

Eli onko mielestäsi normaalia että perä jää alas jarrun painamisen jälkeen ja nousee normaali korkeuteen vasta kuorman jälkeen? Noinko se mielestäsi kuuluu toimia? Ja käynnistyksessä perä jää myös alas eli sekin on mielestäsi normaalia ja kuuluu jäädäkin alas ? Olen hyvin pahoillani että kysymykseni sinua noin paljon ärsyttää.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia
ViestiLähetetty: 01.10.2024 00:01 

Viestit: 5481
Paikkakunta: Lahti
Noi toimii vähän sinnepäin, paras oli teiniauto (-98 2.0) joka sammutuksen jälkeen välillä nosti etupäätään 10cm ja pudotti minuutin päästä takaisin :roll:

Kannattaa jumpata, nostella välillä ylös/alas, noissa kun on toi vajoamisenesto joka saa paikat jumiin kun ei tule liikettä tarpeeksi järjestelmään.

Ja jos se perä jää alas niin onhan siinä vipu kässärin vieressä mistä se nousee.

Tietysti järjestelmää voi pestä vaikka dieselillä mut jos se muuten toimii en tekisi sitäkään, lähtee vaan kaikki paskat kiertoon, LHM-pöntössä olevat suodattimet kannattaa pitää puhtaana, pesu bensalla tai jollain sopivalla liuottimella, ihan vettä ja pesuainettakin olen käyttänyt.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia
ViestiLähetetty: 01.10.2024 15:08 

Viestit: 171
Paikkakunta: Sipoo
Xari kirjoitti:
Noi toimii vähän sinnepäin, paras oli teiniauto (-98 2.0) joka sammutuksen jälkeen välillä nosti etupäätään 10cm ja pudotti minuutin päästä takaisin :roll:

Kannattaa jumpata, nostella välillä ylös/alas, noissa kun on toi vajoamisenesto joka saa paikat jumiin kun ei tule liikettä tarpeeksi järjestelmään.

Ja jos se perä jää alas niin onhan siinä vipu kässärin vieressä mistä se nousee.

Tietysti järjestelmää voi pestä vaikka dieselillä mut jos se muuten toimii en tekisi sitäkään, lähtee vaan kaikki paskat kiertoon, LHM-pöntössä olevat suodattimet kannattaa pitää puhtaana, pesu bensalla tai jollain sopivalla liuottimella, ihan vettä ja pesuainettakin olen käyttänyt.

Ok. Kiitos vastauksesta. Täytyy juosta sitä. Ei tuo nyt ajoa haittaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia
ViestiLähetetty: 19.10.2024 19:24 

Viestit: 171
Paikkakunta: Sipoo
Fuge kirjoitti:
Nyt kun ei ole vähään aikaan ollut xantiaa niin mitenkä on kun vaihtaa taka vasemmalta pallolta lähtevän hydrauliputken joka siis ajossa pettänyt niin ilmeisesti pitää myös jarrut ilmata?

Tuli muuten mieleen että tuossa minun autossa oli tuon hydrauliputkenpää mallia C5 . Autoartikkelista
sai tuohon sopivaa adapteria. Tekivät putkenkin valmiiksi .


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/2 [ 49 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: