Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Xantia
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=34461
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  Fuge [ 17.09.2024 16:24 ]
Viestin otsikko:  Xantia

Nyt kun ei ole vähään aikaan ollut xantiaa niin mitenkä on kun vaihtaa taka vasemmalta pallolta lähtevän hydrauliputken joka siis ajossa pettänyt niin ilmeisesti pitää myös jarrut ilmata?

Kirjoittaja:  Fuge [ 17.09.2024 16:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia

Niin ja miten tuo 2000 vuoden xantian jarrut ilmataan? Onko 8 millin avaimella?

Kirjoittaja:  Akseli [ 17.09.2024 17:04 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia

Kyllähän sinne on voinut ilmaa päästä eli kannattanee takajarrut ilmata. Ilmaus onnistuu kun jousitus on yläasennossa ja painaa jarrua sen verran pitkään, että ilma tulee nipasta ulos.

Kirjoittaja:  Fuge [ 19.09.2024 17:09 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia

Huomasin muuten kun rattia kääntelee niin etujousipallot liikkuu samalla.Sehän näyttää olevan jotain kumia siitä juurelta.Onko normaalia? 95 vuoden xantiassa en muista olleen tuota mutta voin olla kyllä väärässäkin...
Ilmaus onnistui hyvin. Ei ollut edes ilmausruuvit jumissa.

Kirjoittaja:  Akseli [ 19.09.2024 18:23 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia

Kyllähän ne vähän liikkuvat, mutta noin vanhoissa voi olla jo vaara, että pamahtavat kokonaan. Omassa 97:ssa vaikka silmämääräisesti ne näytti ihan hyviltä niin silti sain repäistyä kumin rikki muun alustarempan ohessa.

Kirjoittaja:  Fuge [ 19.09.2024 19:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia

Akseli kirjoitti:
Kyllähän ne vähän liikkuvat, mutta noin vanhoissa voi olla jo vaara, että pamahtavat kokonaan. Omassa 97:ssa vaikka silmämääräisesti ne näytti ihan hyviltä niin silti sain repäistyä kumin rikki muun alustarempan ohessa.


Joo huomasin vaan sattumalta kun konepelti auki rattia kääntelin. Samanlainen liike oli kummallakin puolella.

Kirjoittaja:  Fuge [ 21.09.2024 16:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia

Tuossa oli irronnut takapäästä se linnunluu. Toinen päähän on siinä tangossa kiinni . Tästä oli irronnut se toinen pää, eli se korkeuden säätimen päässä oleva pallonivel johon linnunluu kiinnitetään on irronnut. Miten tuo palloninvel on ollut kiinni siinä metallissa? Painamalla ei pysy.

Kirjoittaja:  Akseli [ 21.09.2024 16:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia

Fuge kirjoitti:
Tuossa oli irronnut takapäästä se linnunluu. Toinen päähän on siinä tangossa kiinni . Tästä oli irronnut se toinen pää, eli se korkeuden säätimen päässä oleva pallonivel johon linnunluu kiinnitetään on irronnut. Miten tuo palloninvel on ollut kiinni siinä metallissa? Painamalla ei pysy.


https://www.biltema.fi/rakentaminen/ruu ... 2000061298

Tuollaisesta ottaa sen pallon siihen korkeudensäätimeen niin alkaa taas pysymään.

Kirjoittaja:  Fuge [ 21.09.2024 16:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia

Akseli kirjoitti:
Fuge kirjoitti:
Tuossa oli irronnut takapäästä se linnunluu. Toinen päähän on siinä tangossa kiinni . Tästä oli irronnut se toinen pää, eli se korkeuden säätimen päässä oleva pallonivel johon linnunluu kiinnitetään on irronnut. Miten tuo palloninvel on ollut kiinni siinä metallissa? Painamalla ei pysy.


https://www.biltema.fi/rakentaminen/ruu ... 2000061298

Tuollaisesta ottaa sen pallon siihen korkeudensäätimeen niin alkaa taas pysymään.

Ok. Kiitos. Mitenkä se alkuperäinen pallo on kiinni siinä korkeudensäätimessä? Se kun on nyt irti . Miten tuon Bilteman osan saa kiinni?

Kirjoittaja:  Fuge [ 21.09.2024 17:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia

Eli luu kyllä pysyy siinä pallossa mutta se pallo ei ole kiinni enkä tiedä millä se on ollut kiinni. Voisikohan hitsata?

Kirjoittaja:  Teuski [ 21.09.2024 17:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia

Oman muistikuvan mukaan on prässätty siihen säätimen tankoon.

Se vakaajan puolen sauva voi vanhuuttaan pehmetä niin, että joustaa jos säädin on jähmeä.

Linnunluun voi varmistaa pienillä nippusiteillä, joissain on mukana ihan klipsitkin. Xantiakuskin perustaito on laittaa takapään linnunluu tien päällä paikoilleen käsikopelolla :D

Kirjoittaja:  Akseli [ 21.09.2024 18:03 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia

Fuge kirjoitti:
Eli luu kyllä pysyy siinä pallossa mutta se pallo ei ole kiinni enkä tiedä millä se on ollut kiinni. Voisikohan hitsata?

Prässäämällähän se on. Jos siinä on nyt reikä niin tuon bilteman pallon (pitää purkaa tuosta nivelestä irti) saa ihan tuolla mukana tulevalla mutterilla kiinni. Jos siinä on tynkä jäljellä niin jollain se pitää lyödä irti ja sitten laittaa tuo mutterilla kiinni.

Kirjoittaja:  Fuge [ 21.09.2024 18:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia

Akseli kirjoitti:
Fuge kirjoitti:
Eli luu kyllä pysyy siinä pallossa mutta se pallo ei ole kiinni enkä tiedä millä se on ollut kiinni. Voisikohan hitsata?

Prässäämällähän se on. Jos siinä on nyt reikä niin tuon bilteman pallon (pitää purkaa tuosta nivelestä irti) saa ihan tuolla mukana tulevalla mutterilla kiinni. Jos siinä on tynkä jäljellä niin jollain se pitää lyödä irti ja sitten laittaa tuo mutterilla kiinni.

Kiitos nyt selvisi! Reikään tuossa vain on. Täytyy kokeilla saako mutterin sinne toiselle puolelle, on melko pieni väli siellä.

Kirjoittaja:  Xari [ 21.09.2024 23:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia

Fuge kirjoitti:
Kiitos nyt selvisi! Reikään tuossa vain on. Täytyy kokeilla saako mutterin sinne toiselle puolelle, on melko pieni väli siellä.


Mahtuu, omaani joskus saman bilteman kuulan laitoin, se koko mekanismi irtoaa sopivasti kääntelemällä.

Kirjoittaja:  Fuge [ 23.09.2024 12:50 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia

Kuula on nyt paikallaan. Mutta korkeuden säätö ei toimi. Perä on joko ihan alhaalla tai ihan ylhäällä. Kaikki tuntuu liikkuvankin ihan hyvin. Ostin siis auton niin että siinä oli vasemmalle taka pallolle menevä putki poikki ja linnunluu irti. Putki on vaihdettu ja linnunluu paikoillaan mutta ei vaan toimi. Suurimman osan ajasta perä on ylhäällä ei aina laske ollenkaan. Vakaajalta tuleva tanko näyttää ihan hyvältä.

Kirjoittaja:  Teuski [ 23.09.2024 13:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia

Fuge kirjoitti:
Kuula on nyt paikallaan. Mutta korkeuden säätö ei toimi. Perä on joko ihan alhaalla tai ihan ylhäällä. Kaikki tuntuu liikkuvankin ihan hyvin. Ostin siis auton niin että siinä oli vasemmalle taka pallolle menevä putki poikki ja linnunluu irti. Putki on vaihdettu ja linnunluu paikoillaan mutta ei vaan toimi. Suurimman osan ajasta perä on ylhäällä ei aina laske ollenkaan. Vakaajalta tuleva tanko näyttää ihan hyvältä.

Jos se peruasento on ihan päin mäntyä?

Ensinnäkin tarkista, että säätövivulta tulevan tangon haarukka on löysässä säätimellä vivun ollessa ajokorkeudessa, muuten se "ajaa ohi" vakaajalta katsotusta korkeudesta.
Sitten hae vakaajan tuntokarvaa säätämällä kohta, jossa se säätää korkeuden oikeaksi.

Kirjoittaja:  Fuge [ 23.09.2024 16:03 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia

Teuski kirjoitti:
Fuge kirjoitti:
Kuula on nyt paikallaan. Mutta korkeuden säätö ei toimi. Perä on joko ihan alhaalla tai ihan ylhäällä. Kaikki tuntuu liikkuvankin ihan hyvin. Ostin siis auton niin että siinä oli vasemmalle taka pallolle menevä putki poikki ja linnunluu irti. Putki on vaihdettu ja linnunluu paikoillaan mutta ei vaan toimi. Suurimman osan ajasta perä on ylhäällä ei aina laske ollenkaan. Vakaajalta tuleva tanko näyttää ihan hyvältä.

Jos se peruasento on ihan päin mäntyä?

Ensinnäkin tarkista, että säätövivulta tulevan tangon haarukka on löysässä säätimellä vivun ollessa ajokorkeudessa, muuten se "ajaa ohi" vakaajalta katsotusta korkeudesta.
Sitten hae vakaajan tuntokarvaa säätämällä kohta, jossa se säätää korkeuden oikeaksi.



Haarukka löysästi säätimellä. Kuuluuko tuon tangon, joka tulee kallistuksenvakaajalta linnunluulle, liikkua ihan käsin vai kuuluuko olla tiukasti? Nyt tanko tavallaan pyörii siinä hahlossa.

Kirjoittaja:  Xari [ 23.09.2024 16:33 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia

Eli korkeussäätimen tanko pääsee kääntymään kallistuksenvakaajan ympärillä? sillä juuri säädetään se korkeus kohdalleen, onhan sulla paikka missä pääsee turvallisesti alle myös pyörät "maassa"? korkeus kohdalleen ja sen tangon panta kiinni.

Kirjoittaja:  Fuge [ 23.09.2024 17:08 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia

Xari kirjoitti:
Eli korkeussäätimen tanko pääsee kääntymään kallistuksenvakaajan ympärillä? sillä juuri säädetään se korkeus kohdalleen, onhan sulla paikka missä pääsee turvallisesti alle myös pyörät "maassa"? korkeus kohdalleen ja sen tangon panta kiinni.


Tanko pyörii siinä pannassa jossa se on kiinni . En ole pantaa edes vielä löysännyt. Onko tuo normaalia? Ramppien päällä on takarenkaat.

Kirjoittaja:  Teuski [ 23.09.2024 17:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia

Nyt putosin kärryiltä.

Kallistuksenvakaajan ympärille kiristyy osa, jossa on kiinteän n. 5cm tangon päässä metallikuula. Tässä ei ole muuta liikkuvaa kuin kiristysleuka, jonka kuuluu olla kiristettynä vakaajalle. Sen asento vakaajalla määrää korkeuden.

Tämän kuulan ja korkeussäätimen kuulan välissä on se linnunluu, pallonivelet liikkuu kevyesti.

Keskikonsolin vivulta tulee tanko, jonka päässä oleva lärpäke on säätimen "koukkujen" välissä. Ajoasennossa niin, ettei paina mitään vaan on löysänä siellä välissä. Vivusta säätö sitten painaa jompaakumpaa koukkua ja, se ohittaa vakaajalta tulevan aktiivisen korkeussäädön.

Ajoasennossa linnunluu pitää säätimen vivun rentona, korin nousu tai lasku saa sen vääntämään säätimen vipua ja korkeus säätyy niin, että vipu on taas rento.

Kirjoittaja:  Akseli [ 23.09.2024 17:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia

Kuvan pötkylä ei saa pyöriä vakaajan ympärillä vaan sitä pyöräyttämällä kallistuksenvakaajassa säädetään korkeus.

Liitteet:
Capture.JPG
Capture.JPG [ 5.92 KiB | Katsottu 18343 kertaa ]

Kirjoittaja:  Teuski [ 23.09.2024 17:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia

Tässä vielä kuva jostain netin syövereistä:

Liitteet:
Screenshot_2024-09-23-17-52-24-76_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
Screenshot_2024-09-23-17-52-24-76_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg [ 75.85 KiB | Katsottu 18341 kertaa ]

Kirjoittaja:  Fuge [ 23.09.2024 18:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia

Joo panta on tiukasti vakaajan ympärillä mutta tuo 5 cm tanko ei ole tuossa kiinteästi vaan pääsee liikkumaan siinä pannassa . Outoa kun ei näytä että olisi mitenkään vaurioitunut.

Kirjoittaja:  IJN [ 23.09.2024 18:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia

Tainnut olla säätimen vivusto niin jumittunut että kuula on irronnut toisella puolella ja säätimen karva hitsauksestaan toisella. Vaimennintanko tuottaa kyllä voimaa ylimäärin.

Kirjoittaja:  Fuge [ 23.09.2024 18:50 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia

IJN kirjoitti:
Tainnut olla säätimen vivusto niin jumittunut että kuula on irronnut toisella puolella ja säätimen karva hitsauksestaan toisella. Vaimennintanko tuottaa kyllä voimaa ylimäärin.


Ok. Täytyy tutkia näkyykö jälkiä missä asennossa se tanko on ollut siinä pannassa. Sehän on helppo hitsata jos vaan tietää mihin asentoon se kuuluu.

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/