| Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
| Auton pyöränkulmat ja niiden muuttuminen http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=34510 |
Sivu 1/1 |
| Kirjoittaja: | mikaeli [ 14.10.2024 16:56 ] |
| Viestin otsikko: | Auton pyöränkulmat ja niiden muuttuminen |
Kysymys lyhyesti. Voiko auton ohjauskulmat muuttua oikeasti itsestään? Tässä tapauksessa 6tkm matkalla ilman tapaturmaa niin että eturenkaista häipyy ulkoreunat tällä matkalla. Vein tänään ë-c4:n takuukorjauksille, kuskin ovi, takaluukku, takapuskuri ainakin menee uusiksi. Ehkä myös takajarrupalat ja lämmityslaitteen kenno, tekee huntua ikkunaan. Pyöränkulmat myös pakotin tarkastamaan, kun eturenkaiden ulkoreunoista 6 mm poissa 2 kk ajoilla. Alkoi tosissaan väittämään, että kyllä ne on säädetty meillä oikein heinäkuussa kun vaihdettiin takuuseen etupäähän alustanosia. Ja ei siihen kuulemma tarvita vikaa että muuttuu. Itsellä ei ole ikinä kyllä noin pahasti kulmat säätynyt ilman kunnon tärskyä tai osien vaihtoja. Ja siis auto ei puolla merkittävästi ainakaan, 120 nopeudessa ehkä aavistuksen ravistaa, hieman ehkä levoton ajettava kovemmissa nopeuksissa. |
|
| Kirjoittaja: | jk_single [ 15.10.2024 10:53 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Auton pyöränkulmat ja niiden muuttuminen |
Kysy mikä osa etupäässä muuttaa muotoaan niin paljon normiajossa että renkaat kuluvat noin, ja vaadi heitä vaihtamaan niitä taas takuuseen. Onkohan jotain 3D tulostettuja muovitukivarsia vai Ei tuossa voi olla mistään muusta kyse kuin korjaamon virheestä. Olisi pitänyt jättää säätämättä... |
|
| Kirjoittaja: | Ralle [ 15.10.2024 13:16 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Auton pyöränkulmat ja niiden muuttuminen |
Pyydä tarkastamaan vanteet. Aikanaan omassa oli yksi vanne kiero ja söi toisen takarenkaan sileäksi. Vai oliko niin, että rempan jälkeen on vasta mennyt ja autolla ajettu jo jonkin matkaa? |
|
| Kirjoittaja: | mikaeli [ 16.10.2024 22:38 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Auton pyöränkulmat ja niiden muuttuminen |
Renkaat kuluneet epänormaalisti vasta remontin jälkeen. Ja syönyt molemmat etupyörät ulkoreunasta. Eli auraustahan siinä kai on. Merkkihuollon / takuukorjauksen jäljiltä. Halpa harrastus, jos kumit joutuu itse maksamaan. |
|
| Kirjoittaja: | Hakapajamies [ 04.11.2024 20:14 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Auton pyöränkulmat ja niiden muuttuminen |
Hei! Jos parissa kuukaudessa häviää 6mm kumia ulkoreunoista, hakisin vikaa väärin säädetystä aurauksesta; pahasti auraa liikaa. Eivät ne kulmat kyllä itsestään muutu. Hakapajamies. |
|
| Kirjoittaja: | Hakapajamies [ 04.11.2024 20:17 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Auton pyöränkulmat ja niiden muuttuminen |
Hei! Jos parissa kuukaudessa häviää 6mm kumia ulkoreunoista, hakisin vikaa väärin säädetystä aurauksesta; pahasti auraa liikaa. Eivät ne kulmat kyllä itsestään muutu. Hakapajamies. |
|
| Kirjoittaja: | mikaeli [ 05.11.2024 10:45 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Auton pyöränkulmat ja niiden muuttuminen |
Merkkihuolto on aiheesta eri mieltä. No toivottavasti talvirenkaatkin kuluvat, muuten jää huoltoliikkeelle rehellisen valehtelijan leima. Muka tarkistivat kulmat, ja olivat kohdallaan. Mun veikkaus on että säätivät ensin ja sitten "mittasivat", kun kerran kaikki kulmat ok ja renkaat kulahtaneet. Koska eihän ne oikeilla kulmilla kulu kieroon. No sehän selviää, kun ajetaan talvirenkailla vähän aikaa. Halpaa testiä |
|
| Kirjoittaja: | IJN [ 05.11.2024 14:23 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Auton pyöränkulmat ja niiden muuttuminen |
Pyöräkulmien nopea muuttuminen on mahdollista jos tukivarren pusla repeää tai autolla rysäyttää johonkin rotvalliin niin että rakenteet vääntyvät. Kumpikin tapahtuma on kyllä helppo huomata. |
|
| Kirjoittaja: | yason [ 05.11.2024 14:40 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Auton pyöränkulmat ja niiden muuttuminen |
Harvemmin sitä rysäyttää rotvalliin kummallakin puolella yhtä aikaa, jos auto vielä kulki kuitenkin suoraan ja kummankin puolen renkaat kuluivat tasaisesti reunoilta. Ja tukivarsien vääntymäthän on helppo todeta mittaamalla, kun niidenhän pitäis olla edelleen mutkalla. Kyllähän tuossa aika todennäköistä on, että alustan osien vaihdon jälkeen joku kesäharjoittelija on lukenut väärin, mitä toe-in pitäis olla (tai sekoittanut sen jonkun toisen rivin arvoon) ja ruuvannut ne pyörät auraamaan muutaman asteen liikaa. |
|
| Kirjoittaja: | Ajomies [ 05.11.2024 19:37 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Auton pyöränkulmat ja niiden muuttuminen |
C5 2010. Eturenkaiden ulkosyrjät kuluivat huomattavasti kesärenkaista. Käytätin mittauksessa ja raportissa oli merkittäviä poikkeamia asetuksista, en kuitenkaan ehtinyt korjauttamaan ongelmaa ja tilasin n. kuukauden kuluttua korjauksen toisesta korjaamosta. Lähtötilanne oli korjaamoiden raporteissa kuin eri autoista. Nyt t odotetaan kuluuko vielä. Miten mittaukset voivat olla eri liikkeillä totaalisen poikkeavia? Tuottaako ongelmia hydropneumaattinen jousitus mittausvälineille? |
|
| Kirjoittaja: | sitikkaporo [ 06.11.2024 19:00 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Auton pyöränkulmat ja niiden muuttuminen |
Ei hydejousituksen pitäisi aiheuttaa mitään erityistä ohjauskulmien säätöön. C5 X7:n eturenkaiden reunojen kulumisesta oma kokemus, liittyi siihen, kun oli eri kokoisilla vanteilla/renkailla talvikumet verrattuna suvikumeihin. Jokin arvo piti laittaa tarkalleen kohdalleen että toimi molemmilla vannekoolla ilman että alkoi rengasta syömään. |
|
| Kirjoittaja: | Akseli [ 06.11.2024 20:05 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Auton pyöränkulmat ja niiden muuttuminen |
sitikkaporo kirjoitti: Ei hydejousituksen pitäisi aiheuttaa mitään erityistä ohjauskulmien säätöön. C5 X7:n eturenkaiden reunojen kulumisesta oma kokemus, liittyi siihen, kun oli eri kokoisilla vanteilla/renkailla talvikumet verrattuna suvikumeihin. Jokin arvo piti laittaa tarkalleen kohdalleen että toimi molemmilla vannekoolla ilman että alkoi rengasta syömään. Korkeus vaikuttaa, jos ei esim. osata suunnata normaalissa ajokorkeudessa. |
|
| Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|