Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Lyhytkestoinen pyöränlaakeri autossa http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=34514 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | eskere [ 18.10.2024 20:04 ] |
Viestin otsikko: | Lyhytkestoinen pyöränlaakeri autossa |
Kysymys on siitä että auton takapyöränlaakeri kesti vain 40tkm ja oli äänettömästi todella väljä. Onneksi katsuri huomasi vian. Laakeri oli vaihdettu 2v5kk sitten alkuperäistason laakeriin (FAG) mutta takuu ei ollut enää voimassa ja vaihto meni omaan piikkiin. Syitä tähän ennenaikaiseen kulumiseen olen miettinyt, ja mieleeni nousee kolme pointtia: ensimmäisenä oli laakeri ns maanantaikappale ja siinä oli jokin materiaalivika, toisena onko edellinen asentaja sössinyt laakerin vaihdon esim rikkomalla sen pölysuojat paikoilleen puristettaessa, kolmanneksi tuli juuri mieleeni, voiko laakeri mennä näin pian talvirenkaan vanteessa olevan pienen sivuheiton vuoksi. Vanne vaurioitui asfaltin reunalohkeamaan osuman seurauksena ja sen jälkeen laitettiin taakse pyörimään ratissa tuntuneen heiton vuoksi. Heittoinen vanne on pyörinyt kolme talvea, n ½-vuotta kerrallaan, eli n 20tkm. Onko muita ehdotuksia? ![]() Kyseinen auto on vierasmerkki tälle palstalle (3 kirj saksal merkki), mutta ajattelin voihan sama ongelma sattua myös patonkilaisen ajoneuvoon. |
Kirjoittaja: | olli__o [ 18.10.2024 21:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: Lyhytkestoinen pyöränlaakeri autossa |
Laakerin asennuksessa voi sössiä muutenkin vasaroimalla väärää kehää tai jos on käytetty kuumaa jossain lähellä ja varmaan liuta muitakin tapoja. Lisää vaihtoehtoja, väärennetty osa? Jos laakeri on jäljellä voisi yrittää tutkia merkinnöistä onko kyseessä tuoteväärennys, merkkilaakereiksi naamioidaan usein huonompia, riippuu sitten hankintaketjujen luotettavuudesta ja tarkkuusesta kuinka hyvin ne saadaan kiinni. Aika säännöllisesti noita jaa tullin haaviin kun niitä kuljetetaan. Schaeffler tuhosi näyttävästi viime vuonna 10 tonnia väärennettyjä laakereita Saksassa viime vuonna. Harvoin noita autotehtaalta asti tulee, mutta on sitä paremmillakin perheillä ongelmia, 80-luvun lopussa lentokone tippui maahan (Oslo-Hampuri Partnair Flight 394) kun pyrstön sivuvakaaja irtosi kesken lennon, syyksi ilmeni että pultit olivat väärennetyillä papereilla myytyjä liian huonolaatuisia pultteja jotka venyivät ja katkesivat kun löysä vakaaja alkoi värähtelemään. Tämän jälkeen tutkittiin paljon toimittajia ja tuotteita ja yllätyksenä havaittiin että oli aika laaja ilmiö ja mm. US Air Force 1 koneistakin löydettiin väärennettyjä osia, sen jälkeen valvontaa kiristettiin oikeusjuttuja ja isoja korvauksia ja muutamia toimittajia hävisi. |
Kirjoittaja: | mikaeli [ 18.10.2024 21:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: Lyhytkestoinen pyöränlaakeri autossa |
Hyvinhän se kesti, monta vuotta ![]() Voikai sen asennuksen mokata monellakin tapaa, vasaralla, prässillä, millä tahansa kun runttaa vinoon. Tai pesee liuottimella laakerin ja rasvat siitä. Monissa on sisäkoolien välissä rako mistä mahtuu likaa väliin, ainakin näyttää siltä. Yksi mahdollisuus on kiristää pultti/mutteri kunnolla tiukkaan tai jättää löysälle. Meillä meni Ë-C4 toinen etulaakeri ja koiranluut 20 tkm kohdalla ensimmäisen kerran, 1v 8 kk. Kyseessä siis "uusi" auto. Eli on noita ongelmia uusissa alkuperäisissäkin osissa. Vissii myös takajarrut, lämppärinkenno ja jotain muuta pientä kulahtanut ennen aikojaan kun abs vikojen, huurtuvan lasin ja paukkuvien takajarrujen lisäksi syö eturenkaitakin... Takuuseen vaihdettu/korjattu myös HUD näyttöyksikkö, kuskinovi, takaluukku ja takapuskuri meidän aikana, ainakin. Noin niinkuin lohdutuksena ![]() |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |