Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Auton pyöränkulmat ja niiden muuttuminen
ViestiLähetetty: 14.10.2024 16:56 

Viestit: 324
Paikkakunta: Nokia

Profiili WWW
Kysymys lyhyesti. Voiko auton ohjauskulmat muuttua oikeasti itsestään? Tässä tapauksessa 6tkm matkalla ilman tapaturmaa niin että eturenkaista häipyy ulkoreunat tällä matkalla.

Vein tänään ë-c4:n takuukorjauksille, kuskin ovi, takaluukku, takapuskuri ainakin menee uusiksi. Ehkä myös takajarrupalat ja lämmityslaitteen kenno, tekee huntua ikkunaan.

Pyöränkulmat myös pakotin tarkastamaan, kun eturenkaiden ulkoreunoista 6 mm poissa 2 kk ajoilla. Alkoi tosissaan väittämään, että kyllä ne on säädetty meillä oikein heinäkuussa kun vaihdettiin takuuseen etupäähän alustanosia. Ja ei siihen kuulemma tarvita vikaa että muuttuu. Itsellä ei ole ikinä kyllä noin pahasti kulmat säätynyt ilman kunnon tärskyä tai osien vaihtoja.

Ja siis auto ei puolla merkittävästi ainakaan, 120 nopeudessa ehkä aavistuksen ravistaa, hieman ehkä levoton ajettava kovemmissa nopeuksissa.



Xm V6.24 -91 ikuisuusprojekti "ekojemma"
Xantia activa turbo CT 1998 "supersitikka"
ZX 1.4i -93
Ë-C4 -22
varaosa-autoja x kpl
Transporter T4 carsport -03
Scania Carrus 701 11,6 Td -94 (asuntobussi)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Auton pyöränkulmat ja niiden muuttuminen
ViestiLähetetty: 15.10.2024 10:53 

Viestit: 28
Kysy mikä osa etupäässä muuttaa muotoaan niin paljon normiajossa että renkaat kuluvat noin, ja vaadi heitä vaihtamaan niitä taas takuuseen. Onkohan jotain 3D tulostettuja muovitukivarsia vai :D

Ei tuossa voi olla mistään muusta kyse kuin korjaamon virheestä. Olisi pitänyt jättää säätämättä...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Auton pyöränkulmat ja niiden muuttuminen
ViestiLähetetty: 15.10.2024 13:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2821

Profiili ICQ
Pyydä tarkastamaan vanteet.
Aikanaan omassa oli yksi vanne kiero ja söi toisen takarenkaan sileäksi.

Vai oliko niin, että rempan jälkeen on vasta mennyt ja autolla ajettu jo jonkin matkaa?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Auton pyöränkulmat ja niiden muuttuminen
ViestiLähetetty: 16.10.2024 22:38 

Viestit: 324
Paikkakunta: Nokia

Profiili WWW
Renkaat kuluneet epänormaalisti vasta remontin jälkeen. Ja syönyt molemmat etupyörät ulkoreunasta. Eli auraustahan siinä kai on. Merkkihuollon / takuukorjauksen jäljiltä. Halpa harrastus, jos kumit joutuu itse maksamaan.



Xm V6.24 -91 ikuisuusprojekti "ekojemma"
Xantia activa turbo CT 1998 "supersitikka"
ZX 1.4i -93
Ë-C4 -22
varaosa-autoja x kpl
Transporter T4 carsport -03
Scania Carrus 701 11,6 Td -94 (asuntobussi)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Auton pyöränkulmat ja niiden muuttuminen
ViestiLähetetty: 04.11.2024 20:14 

Viestit: 217
Hei!
Jos parissa kuukaudessa häviää 6mm kumia ulkoreunoista, hakisin vikaa väärin säädetystä aurauksesta; pahasti auraa liikaa. Eivät ne kulmat kyllä itsestään muutu.
Hakapajamies.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Auton pyöränkulmat ja niiden muuttuminen
ViestiLähetetty: 04.11.2024 20:17 

Viestit: 217
Hei!
Jos parissa kuukaudessa häviää 6mm kumia ulkoreunoista, hakisin vikaa väärin säädetystä aurauksesta; pahasti auraa liikaa. Eivät ne kulmat kyllä itsestään muutu.
Hakapajamies.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Auton pyöränkulmat ja niiden muuttuminen
ViestiLähetetty: 05.11.2024 10:45 

Viestit: 324
Paikkakunta: Nokia

Profiili WWW
Merkkihuolto on aiheesta eri mieltä. No toivottavasti talvirenkaatkin kuluvat, muuten jää huoltoliikkeelle rehellisen valehtelijan leima. Muka tarkistivat kulmat, ja olivat kohdallaan. Mun veikkaus on että säätivät ensin ja sitten "mittasivat", kun kerran kaikki kulmat ok ja renkaat kulahtaneet. Koska eihän ne oikeilla kulmilla kulu kieroon. No sehän selviää, kun ajetaan talvirenkailla vähän aikaa. Halpaa testiä :? Eivätkä varmasti myönnä virhettä ikinä ja osta uusia eturenkaita mulle? Ois pitäny mittauttaa kulmat jossain muualla heti korjausten jälkeen, mutta eipä tuotakaan arvannut.



Xm V6.24 -91 ikuisuusprojekti "ekojemma"
Xantia activa turbo CT 1998 "supersitikka"
ZX 1.4i -93
Ë-C4 -22
varaosa-autoja x kpl
Transporter T4 carsport -03
Scania Carrus 701 11,6 Td -94 (asuntobussi)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Auton pyöränkulmat ja niiden muuttuminen
ViestiLähetetty: 05.11.2024 14:23 

Viestit: 985
Pyöräkulmien nopea muuttuminen on mahdollista jos tukivarren pusla repeää tai autolla rysäyttää johonkin rotvalliin niin että rakenteet vääntyvät. Kumpikin tapahtuma on kyllä helppo huomata.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Auton pyöränkulmat ja niiden muuttuminen
ViestiLähetetty: 05.11.2024 14:40 

Viestit: 1220
Paikkakunta: Turku
Harvemmin sitä rysäyttää rotvalliin kummallakin puolella yhtä aikaa, jos auto vielä kulki kuitenkin suoraan ja kummankin puolen renkaat kuluivat tasaisesti reunoilta. Ja tukivarsien vääntymäthän on helppo todeta mittaamalla, kun niidenhän pitäis olla edelleen mutkalla.

Kyllähän tuossa aika todennäköistä on, että alustan osien vaihdon jälkeen joku kesäharjoittelija on lukenut väärin, mitä toe-in pitäis olla (tai sekoittanut sen jonkun toisen rivin arvoon) ja ruuvannut ne pyörät auraamaan muutaman asteen liikaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Auton pyöränkulmat ja niiden muuttuminen
ViestiLähetetty: 05.11.2024 19:37 

Viestit: 204
Paikkakunta: Asuinpaikka ja ammatti sama
C5 2010. Eturenkaiden ulkosyrjät kuluivat huomattavasti kesärenkaista. Käytätin mittauksessa ja raportissa oli merkittäviä poikkeamia asetuksista, en kuitenkaan ehtinyt korjauttamaan ongelmaa ja tilasin n. kuukauden kuluttua korjauksen toisesta korjaamosta. Lähtötilanne oli korjaamoiden raporteissa kuin eri autoista. Nyt t odotetaan kuluuko vielä. Miten mittaukset voivat olla eri liikkeillä totaalisen poikkeavia? Tuottaako ongelmia hydropneumaattinen jousitus mittausvälineille?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Auton pyöränkulmat ja niiden muuttuminen
ViestiLähetetty: 06.11.2024 19:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1114
Ei hydejousituksen pitäisi aiheuttaa mitään erityistä ohjauskulmien säätöön.

C5 X7:n eturenkaiden reunojen kulumisesta oma kokemus, liittyi siihen, kun oli eri kokoisilla vanteilla/renkailla talvikumet verrattuna suvikumeihin. Jokin arvo piti laittaa tarkalleen kohdalleen että toimi molemmilla vannekoolla ilman että alkoi rengasta syömään.



C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Auton pyöränkulmat ja niiden muuttuminen
ViestiLähetetty: 06.11.2024 20:05 

Viestit: 729
sitikkaporo kirjoitti:
Ei hydejousituksen pitäisi aiheuttaa mitään erityistä ohjauskulmien säätöön.

C5 X7:n eturenkaiden reunojen kulumisesta oma kokemus, liittyi siihen, kun oli eri kokoisilla vanteilla/renkailla talvikumet verrattuna suvikumeihin. Jokin arvo piti laittaa tarkalleen kohdalleen että toimi molemmilla vannekoolla ilman että alkoi rengasta syömään.

Korkeus vaikuttaa, jos ei esim. osata suunnata normaalissa ajokorkeudessa.



-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: