Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Jakohihna Hdi
ViestiLähetetty: 17.01.2025 14:18 

Viestit: 194
Paikkakunta: Sipoo
Kun vaihtaa jakohihnan tuollaiseen 8 venttiliseen 2.0 HDI koneeseen niin mistä tuon vauhtipyörän saa lukittua ? Onko startti pakko poistaa ? Vai onko siellä jossain joku reikä josta saa tapin ? Vähän niin kuin 2 CV:ssä ...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jakohihna Hdi
ViestiLähetetty: 17.01.2025 15:02 

Viestit: 194
Paikkakunta: Sipoo
Fuge kirjoitti:
Kun vaihtaa jakohihnan tuollaiseen 8 venttiliseen 2.0 HDI koneeseen niin mistä tuon vauhtipyörän saa lukittua ? Onko startti pakko poistaa ? Vai onko siellä jossain joku reikä josta saa tapin ? Vähän niin kuin 2 CV:ssä ...

Niin siis Xsara Picasso on kyseessä


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jakohihna Hdi
ViestiLähetetty: 17.01.2025 16:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1305
Paikkakunta: Järvenpää
Startin takana on 8mm reikä. Siihen menee sopivasti taivutettu tanko.. Kannattaa ottaa akku irti tai tangolla saa helposti oikosuljettua kaapelin startin solenoidista. Tai laittaa tangon päälle kutistesukka.
Tossa varmaan on myös se väljä kiilaura kampuran hihnapyörässä. Sillain. Pitäisi lukittuna saada säädettyä kireys että kiilaura ei kanna ennen pultin kiristystä.
Siis ainakin 90 heppasessa..



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jakohihna Hdi
ViestiLähetetty: 17.01.2025 16:44 

Viestit: 194
Paikkakunta: Sipoo
Wesa kirjoitti:
Startin takana on 8mm reikä. Siihen menee sopivasti taivutettu tanko.. Kannattaa ottaa akku irti tai tangolla saa helposti oikosuljettua kaapelin startin solenoidista. Tai laittaa tangon päälle kutistesukka.
Tossa varmaan on myös se väljä kiilaura kampuran hihnapyörässä. Sillain. Pitäisi lukittuna saada säädettyä kireys että kiilaura ei kanna ennen pultin kiristystä.
Siis ainakin 90 heppasessa..

Ok. Joo 90 heppanen on kyseessä onko tietoa minkä kokoinen tanko on sopiva?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jakohihna Hdi
ViestiLähetetty: 17.01.2025 16:53 

Viestit: 194
Paikkakunta: Sipoo
Ei kun joo. Tuossahan se lukee . 8mm


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jakohihna Hdi
ViestiLähetetty: 17.01.2025 17:07 

Viestit: 194
Paikkakunta: Sipoo
Fuge kirjoitti:
Wesa kirjoitti:
Startin takana on 8mm reikä. Siihen menee sopivasti taivutettu tanko.. Kannattaa ottaa akku irti tai tangolla saa helposti oikosuljettua kaapelin startin solenoidista. Tai laittaa tangon päälle kutistesukka.
Tossa varmaan on myös se väljä kiilaura kampuran hihnapyörässä. Sillain. Pitäisi lukittuna saada säädettyä kireys että kiilaura ei kanna ennen pultin kiristystä.
Siis ainakin 90 heppasessa..

Ok. Joo 90 heppanen on kyseessä onko tietoa minkä kokoinen tanko on sopiva?


Eli pitääkö tuo vauhtipyörän lukitus tanko olla paikallaan kun kireyttä säädetään?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jakohihna Hdi
ViestiLähetetty: 17.01.2025 17:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1305
Paikkakunta: Järvenpää
Saattoi muuten olla 6 millinen.. tsekkaa jostain.. ensin teet ohuesta taivuteltavasta rautalangasta mallin joka uppoo sinne ja sit paksummasta hyvin pyöristetyllä päällä.

Riski on että se tappi vääntyy jos käyttää momenttitukena pultin avaukseen/kiristykseen..
Pulttipyssy hyvä jos saa sopimaan ilman jatkoa. Iso lenkki tukivartta vasten ja vaihde päällä työntää autoa,..tai startillakin on tullut irrotettua.

Joo pitää olla oikeaoppisesti jotta kiristys pääsee kiertämään sekä nokan pyörää että kampuran pyörää (jos siis sillä väljällä uralla) . Silloin hihnan kireys jakautuu tasaisesti ja lukitus varmistaa oikean asennon. Kiila ei saisi nojata uran reunaan säädön lopuksi..



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jakohihna Hdi
ViestiLähetetty: 17.01.2025 22:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7750
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Muistaakseni väkersin lukitustapin aikanani Xantian XU7JP4:n kannenpultista :D se taisi vaan olla vartena ja itse tappi tosiaan 8mm



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jakohihna Hdi
ViestiLähetetty: 18.01.2025 18:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2186
Paikkakunta: Laukaa
En ole koskaan lukinnut kampiakselia ja vielä on jaot kohillaan olleet.
Kun jakopään lukitsee kohdilleen ja kampiakselin hihnapyörän merkkaa hyvin. Sit vaan hihna pois ja uusi paikoilleen merkit kohdillaan niin se on siinä.

Jos et vesipumppua vaihda niin vaihtoehto on myös että halkaiset hihnan keskeltä mattopuukolla paikoillaan ollessa kahtia pituussuunnassa ja vedät sen ulkopuolikkaan pois. Siihen tilalle virität sen uuden hihnan puoliksi päälle ja kun se on tukevasti siinä, katkaisemalla otat vanhan hihnan toisen puolikkaan pois ja työnnät sen uuden hihnan kokonaan paikoilleen.



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jakohihna Hdi
ViestiLähetetty: 18.01.2025 18:58 

Viestit: 692
Ei se täysin kohdilleen mene vaikka kuinka merkkailee hihnapyörää, joka muutenkin huono paikka merkkailla ajoitusta, jos edelliseltä jäänyt jako hieman pieleen. Jos riittää moottorin käynnistyminen niin sitten se on ihan toimiva taktiikka. Jos endoskooppi löytyy niin sitten voi sillä tarkastaa ajoitustapin paikan kampiakselilla ja sen jälkeen laittaa merkki vauhtipyörälle ja sillä tavalla saa ilman mitään tappeja jaon täysin kohdalleen, jos osaaminen riittää.



-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jakohihna Hdi
ViestiLähetetty: 18.01.2025 21:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2186
Paikkakunta: Laukaa
Akseli kirjoitti:
Ei se täysin kohdilleen mene vaikka kuinka merkkailee hihnapyörää, joka muutenkin huono paikka merkkailla ajoitusta, jos edelliseltä jäänyt jako hieman pieleen. Jos riittää moottorin käynnistyminen niin sitten se on ihan toimiva taktiikka. Jos endoskooppi löytyy niin sitten voi sillä tarkastaa ajoitustapin paikan kampiakselilla ja sen jälkeen laittaa merkki vauhtipyörälle ja sillä tavalla saa ilman mitään tappeja jaon täysin kohdalleen, jos osaaminen riittää.

Minulle on riittänyt se että kulku on yhtä hyvä ennen ja jälkeen remontin, omiksi tarpeiksi on vauhtia riittänyt.

Ymmärrän että tämä metodi ei sovi ammattimaiseen tekemiseen.



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jakohihna Hdi
ViestiLähetetty: 19.01.2025 01:06 

Viestit: 312
Paikkakunta: Nokia

Profiili WWW
Tuo tussimerkki tms tapa periaatteessa toimii kohtuullisesti, siihen asti kunnes kohdalle sattuu moottori jossa on vapaasti akselilla pyörivät hihnapyörät / ketjurattaat. Kun avaat kampiakselin pultin, jako on heti pielessä, jos et lukinnut konetta. Tämä kannattaa tiedostaa myös, jos vaihtaa apulaitehihnapyörää. Tai transportteri (t4) joissa saattaa polttoainepumpun ajoitus hiljalleen "vaeltaa", kummasti teho lisääntyy kun kääntää pumpun oikeaan aikaan.

Eli suosittelen ajoittamaan moottorin joka hihnanvaihdossa uudelleen.



Xm V6.24 -91 ikuisuusprojekti "ekojemma"
Xantia activa turbo CT 1998 "supersitikka"
ZX 1.4i -93
Ë-C4 -22
varaosa-autoja x kpl
Transporter T4 carsport -03
Scania Carrus 701 11,6 Td -94 (asuntobussi)
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: