Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Jakohihna Hdi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=34648
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Fuge [ 17.01.2025 14:18 ]
Viestin otsikko:  Jakohihna Hdi

Kun vaihtaa jakohihnan tuollaiseen 8 venttiliseen 2.0 HDI koneeseen niin mistä tuon vauhtipyörän saa lukittua ? Onko startti pakko poistaa ? Vai onko siellä jossain joku reikä josta saa tapin ? Vähän niin kuin 2 CV:ssä ...

Kirjoittaja:  Fuge [ 17.01.2025 15:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Jakohihna Hdi

Fuge kirjoitti:
Kun vaihtaa jakohihnan tuollaiseen 8 venttiliseen 2.0 HDI koneeseen niin mistä tuon vauhtipyörän saa lukittua ? Onko startti pakko poistaa ? Vai onko siellä jossain joku reikä josta saa tapin ? Vähän niin kuin 2 CV:ssä ...

Niin siis Xsara Picasso on kyseessä

Kirjoittaja:  Wesa [ 17.01.2025 16:06 ]
Viestin otsikko:  Re: Jakohihna Hdi

Startin takana on 8mm reikä. Siihen menee sopivasti taivutettu tanko.. Kannattaa ottaa akku irti tai tangolla saa helposti oikosuljettua kaapelin startin solenoidista. Tai laittaa tangon päälle kutistesukka.
Tossa varmaan on myös se väljä kiilaura kampuran hihnapyörässä. Sillain. Pitäisi lukittuna saada säädettyä kireys että kiilaura ei kanna ennen pultin kiristystä.
Siis ainakin 90 heppasessa..

Kirjoittaja:  Fuge [ 17.01.2025 16:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Jakohihna Hdi

Wesa kirjoitti:
Startin takana on 8mm reikä. Siihen menee sopivasti taivutettu tanko.. Kannattaa ottaa akku irti tai tangolla saa helposti oikosuljettua kaapelin startin solenoidista. Tai laittaa tangon päälle kutistesukka.
Tossa varmaan on myös se väljä kiilaura kampuran hihnapyörässä. Sillain. Pitäisi lukittuna saada säädettyä kireys että kiilaura ei kanna ennen pultin kiristystä.
Siis ainakin 90 heppasessa..

Ok. Joo 90 heppanen on kyseessä onko tietoa minkä kokoinen tanko on sopiva?

Kirjoittaja:  Fuge [ 17.01.2025 16:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Jakohihna Hdi

Ei kun joo. Tuossahan se lukee . 8mm

Kirjoittaja:  Fuge [ 17.01.2025 17:07 ]
Viestin otsikko:  Re: Jakohihna Hdi

Fuge kirjoitti:
Wesa kirjoitti:
Startin takana on 8mm reikä. Siihen menee sopivasti taivutettu tanko.. Kannattaa ottaa akku irti tai tangolla saa helposti oikosuljettua kaapelin startin solenoidista. Tai laittaa tangon päälle kutistesukka.
Tossa varmaan on myös se väljä kiilaura kampuran hihnapyörässä. Sillain. Pitäisi lukittuna saada säädettyä kireys että kiilaura ei kanna ennen pultin kiristystä.
Siis ainakin 90 heppasessa..

Ok. Joo 90 heppanen on kyseessä onko tietoa minkä kokoinen tanko on sopiva?


Eli pitääkö tuo vauhtipyörän lukitus tanko olla paikallaan kun kireyttä säädetään?

Kirjoittaja:  Wesa [ 17.01.2025 17:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Jakohihna Hdi

Saattoi muuten olla 6 millinen.. tsekkaa jostain.. ensin teet ohuesta taivuteltavasta rautalangasta mallin joka uppoo sinne ja sit paksummasta hyvin pyöristetyllä päällä.

Riski on että se tappi vääntyy jos käyttää momenttitukena pultin avaukseen/kiristykseen..
Pulttipyssy hyvä jos saa sopimaan ilman jatkoa. Iso lenkki tukivartta vasten ja vaihde päällä työntää autoa,..tai startillakin on tullut irrotettua.

Joo pitää olla oikeaoppisesti jotta kiristys pääsee kiertämään sekä nokan pyörää että kampuran pyörää (jos siis sillä väljällä uralla) . Silloin hihnan kireys jakautuu tasaisesti ja lukitus varmistaa oikean asennon. Kiila ei saisi nojata uran reunaan säädön lopuksi..

Kirjoittaja:  Teuski [ 17.01.2025 22:59 ]
Viestin otsikko:  Re: Jakohihna Hdi

Muistaakseni väkersin lukitustapin aikanani Xantian XU7JP4:n kannenpultista :D se taisi vaan olla vartena ja itse tappi tosiaan 8mm

Kirjoittaja:  eskere [ 18.01.2025 18:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Jakohihna Hdi

En ole koskaan lukinnut kampiakselia ja vielä on jaot kohillaan olleet.
Kun jakopään lukitsee kohdilleen ja kampiakselin hihnapyörän merkkaa hyvin. Sit vaan hihna pois ja uusi paikoilleen merkit kohdillaan niin se on siinä.

Jos et vesipumppua vaihda niin vaihtoehto on myös että halkaiset hihnan keskeltä mattopuukolla paikoillaan ollessa kahtia pituussuunnassa ja vedät sen ulkopuolikkaan pois. Siihen tilalle virität sen uuden hihnan puoliksi päälle ja kun se on tukevasti siinä, katkaisemalla otat vanhan hihnan toisen puolikkaan pois ja työnnät sen uuden hihnan kokonaan paikoilleen.

Kirjoittaja:  Akseli [ 18.01.2025 18:58 ]
Viestin otsikko:  Re: Jakohihna Hdi

Ei se täysin kohdilleen mene vaikka kuinka merkkailee hihnapyörää, joka muutenkin huono paikka merkkailla ajoitusta, jos edelliseltä jäänyt jako hieman pieleen. Jos riittää moottorin käynnistyminen niin sitten se on ihan toimiva taktiikka. Jos endoskooppi löytyy niin sitten voi sillä tarkastaa ajoitustapin paikan kampiakselilla ja sen jälkeen laittaa merkki vauhtipyörälle ja sillä tavalla saa ilman mitään tappeja jaon täysin kohdalleen, jos osaaminen riittää.

Kirjoittaja:  eskere [ 18.01.2025 21:33 ]
Viestin otsikko:  Re: Jakohihna Hdi

Akseli kirjoitti:
Ei se täysin kohdilleen mene vaikka kuinka merkkailee hihnapyörää, joka muutenkin huono paikka merkkailla ajoitusta, jos edelliseltä jäänyt jako hieman pieleen. Jos riittää moottorin käynnistyminen niin sitten se on ihan toimiva taktiikka. Jos endoskooppi löytyy niin sitten voi sillä tarkastaa ajoitustapin paikan kampiakselilla ja sen jälkeen laittaa merkki vauhtipyörälle ja sillä tavalla saa ilman mitään tappeja jaon täysin kohdalleen, jos osaaminen riittää.

Minulle on riittänyt se että kulku on yhtä hyvä ennen ja jälkeen remontin, omiksi tarpeiksi on vauhtia riittänyt.

Ymmärrän että tämä metodi ei sovi ammattimaiseen tekemiseen.

Kirjoittaja:  mikaeli [ 19.01.2025 01:06 ]
Viestin otsikko:  Re: Jakohihna Hdi

Tuo tussimerkki tms tapa periaatteessa toimii kohtuullisesti, siihen asti kunnes kohdalle sattuu moottori jossa on vapaasti akselilla pyörivät hihnapyörät / ketjurattaat. Kun avaat kampiakselin pultin, jako on heti pielessä, jos et lukinnut konetta. Tämä kannattaa tiedostaa myös, jos vaihtaa apulaitehihnapyörää. Tai transportteri (t4) joissa saattaa polttoainepumpun ajoitus hiljalleen "vaeltaa", kummasti teho lisääntyy kun kääntää pumpun oikeaan aikaan.

Eli suosittelen ajoittamaan moottorin joka hihnanvaihdossa uudelleen.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/