Maahantuoja kutsuu turvatyynyn vaihtoon yli 4000kpl C3 autoa vm 2009-2019. Syynä turvatyynyn laukaisuun liittyvän ponneaineen muuttuminen vuosien myötä vaarallisen voimakkaaksi, jolloin tyynyn laukeaminen voi johtaa jopa suojattavan kuolemaan.
Lainaa:
Riskin aiheuttaa ponneaineen kemiallinen muutos lämpötilanvaihteluiden seurauksena. Lopputuloksena saattaa olla suunniteltua suurempi energiamäärä pahimmassa tapauksessa kamalin lopputuloksin.
– Kuljettajan ja matkustajan turvatyynyn ponneaineena käytettiin kuivattamatonta PSAN:ia (Phase Stabilized Ammonium Nitrate). Tämä ponneaine voi muuttua ajan myötä ja altistua erittäin korkeille lämpötila-amplitudille ja kosteudelle. Tämä voi aiheuttaa sen, että se tuottaa kaasua suunniteltua nopeammin, kun turvatyynyn puhalluslaite avautuu törmäyksen aikana. Tällainen mahdollisesti korkeampi energia saattaa johtaa siihen, että puhkeavasta turvatyynyn puhalluslaitteesta irtoaa metallinpalasia, jotka voivat lentää kuljettajan tai ajoneuvossa olevien matkustajien suuntaan ja pahimmassa tapauksessa aiheuttaa vakavia vammoja tai kuoleman
Lähde Iltalehti
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... f3df14d8f0