Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 3 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Citroen Xsara vm. 2000 ovikaapeloinnin korjaus
ViestiLähetetty: 02.02.2025 14:48 

Viestit: 1723
Paikkakunta: Nousiainen
Xsaran etuoven kaapelointia meinasin juottamalla korjata, mutta tässä onkin kaapelit katkenneet n. 0,5 cm etäisyydellä oven liittimestä. Aika haastava korjata..
1. Saako tuon johdon jollain tekniikalla irti tuosta liittimestä? Esim. työntämällä vastapuolelta oikealla välineellä, oikeasta kohdasta?
2. Onko tietoa löytyykö jostain ko. kaapelisarjaa tarvikkeena? Samalaisia olen joskus nähnyt myynnissä, mutta nyt ei auton tiedoilla hakiessani löytynytkään.

Nimimerkilä Epätietoinen



Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen Xsara vm. 2000 ovikaapeloinnin korjaus
ViestiLähetetty: 02.02.2025 19:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2617
Paikkakunta: Päijät-Häme
Liittimen pinnejä saa varaosana, ainakin Seinäjoelta ja varmasti Tampereelta ja Loimaaltakin tilaamalla. Niitä on kahta eri kokoa.. Uuteen pinniin riittävä pätkä piuhaa ja jatkoliittimellä vanhaan jatkoabikolla, onnistuu ihan vetämällä vanhalla piuhalla A-pilarista läpi sen kummemmin purkamatta.



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen Xsara vm. 2000 ovikaapeloinnin korjaus
ViestiLähetetty: 03.02.2025 00:03 

Viestit: 5065
Pinni lähtee,kun saa lukituksen auki jossain puolella on nasta/nipsu joka lukittuu, ei vaan mitään muista. Muistelen että käytin lukituksen aukaisuun oikein ohueksi hiottua pientä ruuvaria (sattui olemaan johonkin muuhun tarkoitukseen viritettynä). Ei kannata irrotella ennen kuin dokumentoi TARKASTI, mistä kolosta mikäkin on irrotettu. (itse huomasin heti ekan irrotuksen jälkeen epätietoisuuden, kummastokohan tyhjästä kolosta tonkin irrotin...)

Itse sain joitain liitinnastoja myös uusiokäytettyä, ei varmaan suositeltavaa, mutta kesti sen minkä autokin: Avasin puristetun abikon pikkuhiljaa terävillä oikein hyvillä pienillä sivuleikkureilla (vähän tukevammat elektroniikkasivarit), sitten kärkipiheillä varovaista lisämuotoilua ja sai puristettua käytetyn pään uuteen johtoon. Puristuspihtien tulee olla ns. eristämättömien abikojen pihdit.

Katoppas, löytyi hyllystä jostain takaovesta purettu liitin, käytetty. Napattu kohtuu vähän ajetusta autosta, joka takaovia käytetty vielä vähemmän, mutta näemmä siinä on silti parissa johtimessa kutistesukkaa, epäilen että voi olla tehtaan jäljilta, koska en muista että siinä (jo aikoja sitten romutetussa) olisi ollut ongelmaa kuin etuovessa.

Sen jälkeen kun muovisen lukitusnastan saa väännettyä hieman sivuun (nastapuolelta esim. pienellä ruuvarilla tms.) niin tuo liitinnasta lähtee johtojen suuntaan vetämällä, jos johto on jäljellä, niin siitä kiskomalla, muuten tulee hieman pulaa käsistä. Liittimessä lienee tyhjiä reikiä, joista voi kokeilla ja katsoa muovista kukituskieltä, laitan pari kuvaa liitteeksi, yllättävän helposti irtosi liittimet, muistelen paljon enemmän tapelleeni autossa joskus aikoinaan, mutta hyvä valo ja lähinäkö/lasit auttaa ja mukavanpi työasento... Kuvat joutuikin pienentämään ihan miniksi, toivottavasti jotain erottuu, kannattaa myös katsoa miten päin se tulee ulos, muuten voi tulla väärä fiilis miten päin tyrkätään takaisin, lukotuselle on kolo, eikä liittimen loppu... Ekan kuvan liitinnastan alapuolella paperin puolella olisi se lukituskolo.
(punainen ympyrä on lukituskieli ja nuolen suunta mihin väännetään. jos seuraa nuolen suuntaan, niin kärjestä vasemmalle oleva liittimen nasta on irroituksessa, siihen lukitusnastaan tulee vasemmalta ruuvarin terä, muttei oikein erotu, sen alapuolella oleva nasta on jo puoliksi irti ja siksi hieman syvemmällä)

Tuon saisi harjoitteluun tai korjausosiksi (Turku, haku tai postikulut), siinä kiinni noin 28 cm johdot (mahtaakohan se riittää että saa liitoksen jonnekin muualle kuin kumihaitariin, ainakin pidempi kuin kumihaitari). Mutta kun tuo on takaovesta, niin ei ole läheskään kaikkia johtoja, vaikka kuskin ovessa on eniten johtoja käytössä, johtoja on eri paksuisia, ja numerot ja väritkin voi olla ihan väärät, eli alkuperäisestä tai kytkentäkaaviosta pitäisi selvittää mikä johto minnekin reikään ja minkäväriseen johtoon kiinni. Johdotkin käytettyjä, muistaakseni vuoden 2004/5 Xsara. Jos tarvetta liittimelle/johdoille, laita yksityisviesti... Tosta puuttuu kumihaitari, mutta sekin on tallella.

Mutta helpompi tietysti jos kaupasta saa noita uusia liittimen nastoja.


Liitteet:
puristettu eristämätön abiko.png
puristettu eristämätön abiko.png [ 78.76 KiB | Katsottu 1362 kertaa ]
nastapuoli.png
nastapuoli.png [ 66.31 KiB | Katsottu 1362 kertaa ]
johtopuoli.png
johtopuoli.png [ 103.29 KiB | Katsottu 1362 kertaa ]
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 3 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: