Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

C3 II 1.1i ei käynnisty
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=34677
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  jaakkovaakko [ 12.02.2025 06:45 ]
Viestin otsikko:  C3 II 1.1i ei käynnisty

Erikoinen tapaus. Tyttären auto sammui peruutettuaan parkkiruudusta pois. Käynnistinmoottori ei pyöritä/ ei edes solenoidi napsahda. Maxisulakkeet ehjiä ja sulakerasian edessä olevaa maadoituspistettäkin rassattu, kun oli ruosteinen. Torquella vikakoodeja oli vaihteistosta ( auto manuaali ). Joku vikakoodi oli jo aiemminkin, kun tuli käyntihäiriö ja vaihdoin sytytyspuolan. Tyhmyyksissäni en noita vikakoodeja en ottanut ylös. Pakkasessa ja pimeässä jäi selvittely kesken

Kirjoittaja:  Teuski [ 12.02.2025 08:05 ]
Viestin otsikko:  Re: C3 II 1.1i ei käynnisty

Lähtisin ensimmäisenä selvittämään, täytyykö normaalit starttaamisen edellytykset, robottivaihteisto huomioiden. Jarruvalokytkin, vaihdetieto yms.

Kirjoittaja:  olli__o [ 12.02.2025 09:03 ]
Viestin otsikko:  Re: C3 II 1.1i ei käynnisty

Sammuiko vian takia vai tyttären vahinko?

Helpoin katsoa ensin startin sulake (ohjauspuoli) ja tuleeko sille sähköä (sulakkeet kannattaa mitata, ne voi näyttää ehjilta, jos vika on pikemminkin murtuma kuin nopea palaminen), konetilan sulakerasia ja ohjekirjasta löytyy (ja jollei ohjekirjaa, niin noin tuoreelle löytyy service.citroen.com, kielivalinta on oikealla alhaalla ja Suomi on F:alkupäässä, aakkostettu ranskaksi vaikka kirjoitettu "Suomi"...) Sieltä Auton asiakirjat ja valitsee sopivan mallin ja vuoden. (vinkki: kannattaa ladata pdf:nä omalle koneelle, silloin voi käyttää normaalia hakua).

Valitettavasti noin uudelle ei löytynyt sähkökaavioita netistä, eli ei heti selviä minkä pisteiden jännite kannattaa tarkistaa, onkohan tuossa bensatankissa pumppu, jonka surinaa voisi kuunnella (tai mitata jännitteet), kun toinen naksauttaa virrat päälle?

Ainakin vanhemmissa TU-koneissa on ollut viallisia starttejakin, aika pienilläkin kilometreillä lopettivat toimintansa. Mutta tuossa mallissa on ilmeisesti konetilan "sulakerasiaan" (BSM/PDF1) integroitu rele, en tiedä onko niissä ollut sisäistä ongelmaa, mutta joissain releissä voi kärjet palaa/juotokset kärsiä/..., jolloin virta ei kulje läpi. En tiedä tuon uudemman kytkennöistä, mutta vanhassa käynnistimen ohjauksen sulake oli kai ennen sisäisen releen käämiä, eli siltä pystyi nappaamaan ohjausvirran ulkoiselle releelle (ranetus/pielavetinen). Starttimoottori on koneen takana, eli sen mittailu tai erillisen syötön kokeilu vaatinee nosturin käyttöä (ja varovaisuutta). Tuossa Boksin äly päättää koska annetaan startata, esimerkiksi jos kone jo käy tai automaatin vaihde on väärässä asennossa.

Voi tietysti myös kokeilla käynnistyykö mäkistartilla tms. saa selville onko muuallakin vikaa tai jos täytyy siirtää huoltoon tai parempaan paikkaan.

Kirjoittaja:  Larsanjus [ 12.02.2025 10:36 ]
Viestin otsikko:  Re: C3 II 1.1i ei käynnisty

Tuossa taitaa olla BSM samaa mallia kuin nelosessa, eli konehuoneen sulakerasia. Ainakin kytkentä näyttää suhteellisen samalta starttauksen osalta.
Tarkista konehuoneesta sulake F8. Se on startin ohjaukselle, nelonen ainakin mykistyy täysin kun tuo palaa. Vähän on lopun ajan merkkejä startin osalta jos on sulake palanut, mutta saattaa toimia taas seuraavan puoli vuotta ihan sujuvasti. Muistaakseni tuosta oli joku virallinen ohje joskus vaihtaa 15A->20A sulakkeeksi.

Hurjempi voisi tarkistaa releen toimimattomuuden myös hyppyyttämällä +12V suoraa tuohon 5V JN liittimen (5-napainen, keltainen) 2-pinniin. Siitä pitäisi startin pyörähtää, eli varmistus vaihteen vapaalla olosta täytyy olla tehtynä ettei käy vahinkoja. Tuskin käyntiin lähtee jos ei virrat ole päällä, mutta nytkähtää kyllä jos on vaihde päällä.

Linkin takana starttipiirin kytkis.
https://drive.google.com/file/d/1yHNmyq ... drive_link

Kirjoittaja:  jaakkovaakko [ 12.02.2025 10:50 ]
Viestin otsikko:  Re: C3 II 1.1i ei käynnisty

Sulakevikahan se oli pääsulakerasialla. Noita minisulakkeita en kaikkia mitannut eilen :(. Kytkentä käynnistimelle erilainen kuin vanhemmassa C3. Tässä jo start/stop valmius jota ei ole kytketty. Uusi käynnistinkin tallissa kun noita kolmosia on ollut useita aikoinaan. mutta odotellaan keväisempiä kelejä sen osalta ja seurataan tilannetta 25A varasulakkeiden kera . Kiitos vinkeistä

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/