Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
HDI teho http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=34706 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | Fuge [ 03.03.2025 18:12 ] |
Viestin otsikko: | HDI teho |
Mielenkiinnosta kyselen että mistä voi johtua kahden samanlaisen HDI koneen tehoero? Kumpikin auto on Xsara Picasso 2.0 HDI 90hv. Pirteämpi on vuoden 2000 ja ajettu 320 t. Laiskempi on 2004 ja ajettu 390t. Vanhempi siis mielestäni poikkeuksellisen pirteä kun uudempi taas tuntuu enemmän siltä mitä voisi kuvitella 90 heppasen kuuluvankin tuntuvan. Tuon vanhemman pirteämmän käyntiäänikin on karkeampi. Ostin siis ensin tuon vanhemman ja mietin jo silloin että miten voi 90 heppanen kulkea näin hyvin. |
Kirjoittaja: | Kaapelimies [ 03.03.2025 18:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: HDI teho |
Ja jostakin olet päätellyt että pirteämmässä olisi vakiosofta ecussa? |
Kirjoittaja: | Fuge [ 03.03.2025 18:45 ] |
Viestin otsikko: | Re: HDI teho |
Kaapelimies kirjoitti: Ja jostakin olet päätellyt että pirteämmässä olisi vakiosofta ecussa? No siitä ei kyllä ole mitään tietoa. Siinä kyllä saattaisi olla se ero. Sitä ei varmaan saa tietää kuin jollain lukijalla? |
Kirjoittaja: | powerage [ 03.03.2025 18:51 ] |
Viestin otsikko: | Re: HDI teho |
Vanhemmat hdi 90hp Boschin ECUlla ovat tehokkaampia kuin uudemmat 90hp Siemensin ECUlla. Tuo 2000 valmistettu on oletettavasti Bossilainen ja toi 2004 on ainakin Siemenssiläinen. Bossilainen mahdollisesti vieläpä kuluttaa hiukan vähemmän. |
Kirjoittaja: | Fuge [ 03.03.2025 19:01 ] |
Viestin otsikko: | Re: HDI teho |
powerage kirjoitti: Vanhemmat hdi 90hp Boschin ECUlla ovat tehokkaampia kuin uudemmat 90hp Siemensin ECUlla. Tuo 2000 valmistettu on oletettavasti Bossilainen ja toi 2004 on ainakin Siemenssiläinen. Bossilainen mahdollisesti vieläpä kuluttaa hiukan vähemmän. Polttoaine systeemi ainakin on kummassakin Bosch. Voiko ecu olla Siemens ja muuten Bosch? Kummassakin on pumppu tankissa. |
Kirjoittaja: | Fuge [ 03.03.2025 19:12 ] |
Viestin otsikko: | Re: HDI teho |
Ja tuo erilainen käyntiääni myös ihmetyttää. En tiedä voiko siitä mitään päätellä |
Kirjoittaja: | Ajomies [ 03.03.2025 19:49 ] |
Viestin otsikko: | Re: HDI teho |
Mihin perustuu dieselin "optimointi", siis ohjelmallisesti. Jos vääntöä tulee satanen lisää ja hevosia melkein 30 niin miksi C5 2l ei jo alun perin saanut näitä ? |
Kirjoittaja: | Kaapelimies [ 03.03.2025 20:08 ] |
Viestin otsikko: | Re: HDI teho |
Ajomies kirjoitti: Mihin perustuu dieselin "optimointi", siis ohjelmallisesti. Jos vääntöä tulee satanen lisää ja hevosia melkein 30 niin miksi C5 2l ei jo alun perin saanut näitä ? Sai se, ensimmäisen sarjankin C5 oli HDi110. Sittemmin 136, ja 163 ja 180. Softaajien ei tarvitse välittää päästöistä eikä muiden mallien myyntikatteista saati moottorin kestävyydestä. Aiheesta on kyllä keskustelua kaikilla autofoorumeilla, google on kaveri. |
Kirjoittaja: | INikki [ 03.03.2025 21:59 ] |
Viestin otsikko: | Re: HDI teho |
Mulla on ollut kaksi HDI:tä. Molemmissa on ollut ostettaessa tehot hukassa. Molempiin on auttanut kaasuvaijerin säätö. |
Kirjoittaja: | olli__o [ 03.03.2025 22:10 ] |
Viestin otsikko: | Re: HDI teho |
Alkupään 2.0 HDI 90 ja 110 oli myös erona välijäähdytin, jotenkin luulisi että sen puute aiheuttaisi ettei ihan hirmuisia huipputehoja saada ilman sitä. Mutta ehkä perstuntumateho ei vaadikaan huipputehon suuria muutoksia, jos alemmillakin kierroksilla nostetaan ahtopaineita, niin se tuntuu ehkä helpommin kuin maksimiteho? Mutta olikos tuossa myös ihan perinteinen ahtopaineen säätö (letku hukkaportille), eli vaatii sen ruuvaamista ja lisäksi joko ECU-ohjelmointia tai juku vastushuijaus (EVRY mod)? Mutta noihin 90:n on toisaalta myös lisäilty välijäähyjä 110 osilla, mutta sen huomaa kun bertailee ilmaletkuja konehuoneessa (ja putkia, muistaakseni alumiinikulma oli yleinen vaihdos, jos lisättiin välijäähy, muovikannen alla vaihteiston puoleisessa päässä oli aika näkyvä alumiinikulma eteenpäin välijäähyn suuntaan ja siitä tietysti letkut myös. HDI 90 RHY:ssä on myös alumiinikulma, mutta jää enemmän koneen taakse piiloon ja kääntyy pikemminkin alaspäin ja sitten siitä koneen takana olevalle turbolle). Ja voi tosiaan olla että tehokkaampi ei ole ylitehokas vaan tehottomampi on alitehoinen, HDI tuntuu aika pirteältä noihin hevosvoimiin nähden kunnes täytyy yrittää ohittaa vaikka vielä ylämäkeen. Löytyyköhän vielä appeja kännykkään, jolla voi haarukoida tehoja kiihdyttämällä (mieluusti yhdellä vaihteella tasaisella ja liikkeestä lähdettäessä). |
Kirjoittaja: | Fuge [ 04.03.2025 17:57 ] |
Viestin otsikko: | Re: HDI teho |
INikki kirjoitti: Mulla on ollut kaksi HDI:tä. Molemmissa on ollut ostettaessa tehot hukassa. Molempiin on auttanut kaasuvaijerin säätö. Mulla näyttäisi tuo vaijerikin olevan löysällä. Miten tuo säädetään? Siinä jarruneste säiliön luona on se säätö palikka mutta edestä päin katsottuna pitääkö sitä vaijerin kuorta työntää taaksepäin kun haluaa kiristää vaijeria? |
Kirjoittaja: | INikki [ 04.03.2025 20:14 ] |
Viestin otsikko: | Re: HDI teho |
Fuge kirjoitti: Miten tuo säädetään? Siinä jarruneste säiliön luona on se säätö palikka mutta edestä päin katsottuna pitääkö sitä vaijerin kuorta työntää taaksepäin kun haluaa kiristää vaijeria? Niin se muistaakseni oli. Kannattaa jollain OBD lukijalla katsoa että liikkuu 0 - 100%. |
Kirjoittaja: | Teuski [ 04.03.2025 20:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: HDI teho |
Jumpyn pakumallin 94 HDI:n sai hyvin tehoa lisää evryllä ja bleedaamalla ahtopaineanturilta todelliset ahdot 1,5 bariin. Toi pikkupakujen mylly, olisko ollut RHZ, on sellainen välimalli. Muistaakseni lähinnä 90 välijäähyllä, olisko 110 ollut sit vielä jotain muuta, olikohan eri kampura? |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |