Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Outo vika 207 SW, 1,6 VTI
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=34709
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Hakapajamies [ 04.03.2025 12:38 ]
Viestin otsikko:  Outo vika 207 SW, 1,6 VTI

Vein Peugeotin katsastukseen hyvin luottavaisena. Auto kävi nätisti, veti oikein kauniisti, eikä savutellut kaasua painellessa. Jonotin puoli tuntia vuoroani. Katsuri kävi auton luona, ja tuli takaisin harmistuneen näköisenä. "Ei tätä kannata mittailla, savuttaa ihan sinistä, käy kolmella jne..". Moottorin vikavalo paloi. Olin äimän käkenä, mutta tosi oli; kun pistin käymään, kävi vajailla pytyillä. Lähdin siipi maassa ajamaan kotiin. Auto toimi n. parinsadan metrin jälkeen normaalisti!
Ajoin auton talliin odottamaan toimenpiteitä. Tallissakin auto kävi nättiä joutokäyntiä, kaasutellessa ei tullut savuja, mutta kierrokset nousivat ehkä vähän epäröiden.
Seuraavana aamuna katsoin vikakoodit; näytti P1338. Useimmissa "veikkaus" tiedoissa syyksi arveltiin nokka-akselin asentoanturia N:o 1.
Auto kävi nyt tosi huonosti, sammuili joutokäynnillä, ei ottanut kierroksia, pakokaasu haisi pahalle.
Epäilen että ei ole vika tuossa anturissa, ei kai se saa aikaan sinistä savua, sen uskon olevan öljyperäistä. Minulla on joku hämärä muistikuva, että näissä ranskiksissa olisivat venttiilin ohjaimet joskus irtoilleet, onko muistikuvia kenelläkään tällaisesta?
Hakapajamies

Kirjoittaja:  Kaapelimies [ 04.03.2025 20:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Outo vika 207 SW, 1,6 VTI

Koskas se jakopää on tehty?

Kirjoittaja:  Hakapajamies [ 04.03.2025 22:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Outo vika 207 SW, 1,6 VTI

Jakopää on tehty ihan äskettäin. Osat saksalaisia. Ajoitusraudat on. Tarkistin ajoituksen kyllä uudelleenkin. Valvetronikin perussäädön katsoin myös. Koneella on ajettu muutama sata km sen jälkeen.
Vaihdan kyllä tuon tunnistimen mitä vikakoodi moittii, se ei ole kallis. Eniten ihmetyttää tuo koneen käytöksen äkkinäinen muutos, sillä välin kun odottelin katsuria, konehan ehti hiukan jäähtyä tänä aikana. Konttorille ajelin parikymmentä kilometriä n. 3000- 3500 kierroksilla. (vauhti siis n. 110 km/h.)
Tällainen kuvailemani vika oli autossa kun sen hankin, kummastuttaa miten se voi olla välillä pois , ja taas palata.
Hakapajamies.

Kirjoittaja:  olli__o [ 05.03.2025 01:06 ]
Viestin otsikko:  Re: Outo vika 207 SW, 1,6 VTI

Tuo voisi olla myös "sytytyskatkoksia sylinterissä 2", internetin veikkauksia voi arpoa, mutta P1 alkuiset (osa vai kaikkikin?) on valmistajakohtaisia, eli jos tulkitsee eri automallin mukaisesti niin pieleen menee...

Mutta spekulaatioita voi myös olla siitä mikä on sylinteri numero 2 vikakoodien numeroinnissa, eikä pelkästään sen takia että Ranskalaiset (pääosin) numeroivet sylinterit alkaen vauhtipyörän päästä ykkösellä. (mutta sitten on esimerkiksi 2 litrainen C5, jossa vaikka puolien(vai ruiskusuuttimien tai molempien) vikakoodien sylinterinumerointi onkin sytytysjärjestyksen mukainen :) )

Itse kurkkaisin ensin perinteisesti tulppia ja ennustaisin niiden ulkonäöstä (vähän tarkempaa kuin teenlehdistä, mutta ei aina :) ), erityisesti kiinnostaisi toinen vauhtipyörän päästä ja onko siinä eroa muihin. Ja sitten tulppien jälkeen tutkisin ruiskuja, puolia, niissä ainakin helpoiten voi tulla tuollaisia vikoja, tosin itsediagnostiikka usein huomaa sähköiset viat, ehkä voisi kokeilla vaihtaa parin ruiskusuuttimenkin paikkaa, saako vikakoodin siirtymään eri sylinteriin (ruisku voisi olla ainakin osin tuollainen toimii/ei-toimi, eikä sitä välttämättä huomaa sähköiseltä puolelta?). Mutta kuinkahan hankalaa noin uudenaikaisessa bensakoneessa olisi suuttimia vaihdella, tai saako niitä edes vaihdettua ykitellen - ei mitään käsitystä? Mutta silti ekana kurkkaisin tulppia, ennen kuin sattuu taas käynnistymään ja toimimaan, tulpatkin putsaantuvat aika äkkiä kun pääsevät normaalitoimintalämpötilaan

Nämä sillä spekulaatiolla ottä tuossa koneessa tuo koodi tarkoittaisi sytytyskatkoksia.
Voisi kuvitella että perälläiset numerot tarkoittaa peräkkäisiä sylintereitä, tuolla vaikka Peugeot 207 (eri koneella) P1339 tarkoittaisi siellä sytytyskatkoksia sylinterissä 3...
https://www.peugeotforums.com/threads/2 ... 39.337262/

Joku merkkikohtainen lukija osaa tulkita koodit oikein tai luultavasti myös vaikka Motonetin Motomaatti?

Joskus mietin noita vikakoodeja kun valmistajat liittyivät yhteen ja eroavat, vaikapa Stellantiksen tapauksessa Opelit (Vauxhallit), Fiiatit, Chryslerit, Maseratit ja mitä kaikkia niitä onkaan, missä vaiheessa vikakoodit ja merkitykset yhtenäistetään vai tehdäänköhän niin ikinä kaikkien osalta?

Kirjoittaja:  Hakapajamies [ 14.03.2025 17:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Outo vika 207 SW, 1,6 VTI

Hei!
Käytin Peugeotin Boschin moottoritesterissä. Tuloksena oli sytytyskatkoksia, matala laturin antama jännite, kaasupolkimen ja läppäkotelon välillä epäloogista viestintää.
Tulppien liittimissä oli ollut nähtävästi häiriöitä. Asentaja paranteli liittimien kosketuksia. Testeri ilmoitti puristusten olevan OK. (olin mitannut: kaikki 12-13 bar )
Auto kävi kyllä tasaisesti, ja kulki normaalisti. Ajoin sillä testilenkin, autoa kiusaamatta, kunnes veden lämpö oli normaali, ja öljy 100 asteista.
Kun sitten paikallaan pumppasin kierroksia sen minkä sielu sieti, tulos oli sinertävä savupilvi. HC varmasti yli normien.
Tämä savotta taitaa olla niin, että koneen öljyrenkaat ovat poikki, tai täysin jumissa.
Harrastushan tämä on, mutta saisi olla vähän järkeäkin. Täytyy tuumata nostanko vielä männät pöydälle.
Hakapajamies

Kirjoittaja:  vinosilmä [ 14.03.2025 21:06 ]
Viestin otsikko:  Re: Outo vika 207 SW, 1,6 VTI

voisiko venttiilien nostajat jumittaa, joskus vaivaan auttanut moottorin sisähuuhtelu

Kirjoittaja:  vinosilmä [ 14.03.2025 21:07 ]
Viestin otsikko:  Re: Outo vika 207 SW, 1,6 VTI

kuluttaako kuinka paljon öljyä....

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 14.03.2025 23:50 ]
Viestin otsikko:  Re: Outo vika 207 SW, 1,6 VTI

Tuolla mainittiin matala jännite. Onko akku ja laturi kunnossa? Tai hapettuneita johtoliittimiä...

Kirjoittaja:  olli__o [ 15.03.2025 00:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Outo vika 207 SW, 1,6 VTI

Hakapajamies kirjoitti:
Hei!
Käytin Peugeotin Boschin moottoritesterissä. Tuloksena oli sytytyskatkoksia, matala laturin antama jännite, kaasupolkimen ja läppäkotelon välillä epäloogista viestintää.
Tulppien liittimissä oli ollut nähtävästi häiriöitä. Asentaja paranteli liittimien kosketuksia. Testeri ilmoitti puristusten olevan OK. (olin mitannut: kaikki 12-13 bar )
Auto kävi kyllä tasaisesti, ja kulki normaalisti. Ajoin sillä testilenkin, autoa kiusaamatta, kunnes veden lämpö oli normaali, ja öljy 100 asteista.
Kun sitten paikallaan pumppasin kierroksia sen minkä sielu sieti, tulos oli sinertävä savupilvi. HC varmasti yli normien.
Tämä savotta taitaa olla niin, että koneen öljyrenkaat ovat poikki, tai täysin jumissa.
Harrastushan tämä on, mutta saisi olla vähän järkeäkin. Täytyy tuumata nostanko vielä männät pöydälle.
Hakapajamies

Tutkitko tulppia, oliko eroja sylintereiden välillä?

Netissä "joku" kertoi että mäntien diesel-liotus ja moottorin sisäpesu olisi auttanut (mutta eri kone, eikä mitään kestotestituloksia, ja ilmeisesti välillä tuo sinunkin toimii aika lähelle normaalia. Eli parantuminen voi olla osin itsepetostakin)
https://peugeot-foorumi.com/index.php?t ... #msg510615

Tuon voisi kuitenkin kuvitella auttavan orastavaan männän(öljy)renkaiden jumitteluun tai jos öljyn paluureiät ovat karstoittuneet (männässä tai renkaissa), mutta tilanne lienee jo aika paha, yleensä katalysaattori pystyy polttamaan öljyn pois, eikä nykyautot juuri savuta sinistä, vaikka öljynkulutus olisi reilumpaakin - mutta eipä tuo itse tehtynä muuta maksa kuin muutaman desin dieseliä ja moottorin sisäpesuaineen hinnan (ja öljyn sekä suodattimen hinnan).

Mutta enpäs tusta koneesta yhtään tiedä mikä siellä mättää, jos on huono puristusvoima öljyrenkaassa, niin pesu ei auta tai jos vika on venttiilivarren tiivisteissä, niin sama ongelma, ehkä noissa on hieman kumpaakin vikaa, joskus ainakin venttiilin tiivisteet savuttivat enemmän startin jälkeen ja pidemmän tyhjäkäynnin jälkeen ja öljyrenkaat enemmänkin koko ajan.

Kirjoittaja:  heisenberg [ 01.04.2025 19:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Outo vika 207 SW, 1,6 VTI

Saitko kuntoon. Muistaakseni tuo koodi tarkoittaa, että sylinterissä kolme on toimintaongelmia. Vaihda puolan paikkaa viereiseen ja katso, muuttuuko vikakoodi yhdellä suuntaan tai toiseen eli esim 1339. Sitten tulpat kanssa ja bensasuutin jos ei muutu mihinkään.

Kirjoittaja:  heisenberg [ 01.04.2025 19:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Outo vika 207 SW, 1,6 VTI

korjataan sen verran että p1338 on kakkossylinteri eli toinen ratista katsottuna

Kirjoittaja:  Hakapajamies [ 02.04.2025 13:23 ]
Viestin otsikko:  Re: Outo vika 207 SW, 1,6 VTI

Hei!
Tällä tarinalla on onnellinen loppu: vein auton kierrätykseen, itselle jäi kahdet hyvät pyörät, ja yksi seteli!

Hakapajamies
-joskus on osattava lopettaa ajoissa!

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/