Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

BX tyhjäkäynti vouvaa
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=3482
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  peltohiiri [ 06.01.2010 22:49 ]
Viestin otsikko:  BX tyhjäkäynti vouvaa

Morjens
Uutena tälle palstalle ja heti ongelmien kimppuun.
Sain lahjoituksena 1989 BX Gti:n jossa 1.9 8v kone ilmeisestikin LE3-ruiskulla. Vehje starttaa hyvin, mutta kun kone lämpiää, tyhjäkäynti meinaa tippua ja sen jälkeen nousee takaisin ylös. Tätä kone tekee nopeaan tahtiin parin kolmen sekunnin välein niin kauan kun sitä viitsii kuunnella. Jos kaasua painaa, ei käynti enää vouvaa. Kiekat ovat jossain 1600:ssa, josta ne tippuvat johonkin 1400:aan(ainakin mittarin mukaan, korvakuulolta tuntuisi että ne tippuvat vielä alemmaksi)ja nousevat sitten takaisin.

Irrotin tyhjäkäynnin ilmaluistin, vai miksi sitä sanotaan ja putsasin sen, ei ollut kovinkaan likainen. Huoneenlämmössä putkeen kurkatessa oli näkyvissä pieni lovi siinä levyssä mikä siellä menee eestaas. Laitoin 12V napoihin ja tsekkasin 5 minuutin päästä tilanteen ja eipä sieltä juurikaan läpi enää nähnyt, joten taitaa se toimia?

Kokeilin myös puristaa luistin letkun umpeen, mutta se ei vaikuttanut mitään vouvaamiseen.
Mittasin jäähdytysveden lämpötila-anturin huoneenlämmössä ja sain 2260 ohmia ja ei-niin kauhean lämpimällä koneella 430ohmia. Kaipa sekin on kunnossa.
Pari kuvaa:
http://s20.photobucket.com/albums/b222/500cid/Bx/

Kokeilin myös säätää tuota isompaa ruuvia mikä kuvassa näkyy, sisäänpäin säätäessä kierrokset laskevat ja vouvaaminen loppuu, mutta säätö loppuu ennenkuin saa käynnin edes 1000rpm:ksi, joten eipä taida sekään olla mikään ratkaisu.
Yritin tutkailla murtuneita letkuja ja sen ruiskun haitarikumin letkuliitoksia, mutten oikein mitään löytänyt.

Kaasuläpän asentoanturi ei ensin antanut lukemia kun mittailin ruiskuboksin liittimestä, mutta vaivaan löytyi ratkaisu kaasuvaijeria löystyttämällä(kytkimestä ei kuulunut klik 0-asennossa, nyt kuuluu) ja putsaamalla liitin hapettumasta.

Puolan liittimestä lähtee 4 johtoa(kuva), liittimen navasta no.4 tuleva piuha on irrallaan enkä keksinyt paikkaa mihin se kuuluu, kuuluuko se edes mihinkään?

Useita tunteja pakkasessa ähränneenä otetaan kaikki apu kiitollisuudella vastaan. Eka sitikka ja pallot hukassa :D

Kirjoittaja:  jasu [ 06.01.2010 23:09 ]
Viestin otsikko:  Re: BX tyhjäkäynti vouvaa

Varmaan oli kaasuvaijeri liian kireällä..?

Kuva
Tuossa sähkökuvatus, huono, kameralla kuvattu...

Kuva
Ja kaikki palikat, jos tuosta kuvastakin jotain iloa olisi..?

Kaasuläpän asentoanturilta löytyy vain tyhjäkäynti- ja täyskaasuasennoissa kontakteja, muuten ei ole mistään pinnistä yhteyksiä mihinkään. Keskimmäisestä pinnistä jompaankumpaan laitaan on yhteys, en nyt muista kumminpäin ne meni...

Puolalla "pitääkin" olla yksi joutilas liitin, on kai testeriä varten odottamassa se...

Kirjoittaja:  Sitikkapuoskari [ 06.01.2010 23:17 ]
Viestin otsikko:  Re: BX tyhjäkäynti vouvaa

Suuriin kierroksiin vaikuttaa myös jumissa oleva lisäilmaluisti- koita litistää sen letku kuumalla koneella- ei saisi vaikuttaa kierroksiin jos on kunnossa- siis kuumana.

Kirjoittaja:  peltohiiri [ 06.01.2010 23:26 ]
Viestin otsikko:  Re: BX tyhjäkäynti vouvaa

Joo heh heh, olihan se vaijeri liian kireällä mutta ei sen löysääminen auttanut, alkaa olemaan omakin kaasuvaijeri vähän kireällä :mrgreen:, mutta asiaan. Tutkailin siis yhteyden siitä kaasuläpän asentokytkimestä ruiskuboksiin ja yhteys toimii juurikin kuin sanoit. Koslalla on ajettu "vain" 200k ja rapiat, eli tykkäisin sitä vielä yrittää saada kondikseen kun talviautoa tarviisi ja hommasin jo uudet jarrulevyt ja palatkin.
Kiitos kuvista.

Ja kokeilin sitä letkun litistämistä, eipä vaan vaikuttanut.

"pröömmm..prööömmm...prööömmm...."

Kirjoittaja:  vinosilmä [ 06.01.2010 23:57 ]
Viestin otsikko:  Re: BX tyhjäkäynti vouvaa

pumppaako hydepumppu kolmen sekunnin välein, joku laittanut tarkoituksella tyhjäkäynnin korkealle, silloin saattaa olla jarruventtiilissä iso ohivuoto, koitapa auton käydessä avata pikkasen paineenvaraajan rungossa olevaa 12mm ruuvia, jos lakkaa vouvaamasta, katso hydesäiliöön tulevien paluuletkujen, ne pienemmät, että tuleeko jostakin niistä koko ajan paljon nestettä, onko paineenvaraajan pallo puhki? nämä joskus kun omasta korjasin, rauhoittui tyhjäkäyntikin, tää nyt oli sellanen heitto, kun pumpun jatkuva käynti vaikuttaa tyhjäkäyntiinkin.

Kirjoittaja:  vinosilmä [ 06.01.2010 23:59 ]
Viestin otsikko:  Re: BX tyhjäkäynti vouvaa

muistaakseni tyhjäkäynti pitäisi olla ruiskubexissä jotain 900 kierrosta.......

Kirjoittaja:  peltohiiri [ 07.01.2010 00:24 ]
Viestin otsikko:  Re: BX tyhjäkäynti vouvaa

Joo ei pumppaa tiuhaan, tosin hydrauliikan kanssa on ongelmia etenkin pakkasella kun ei nouse kuin about 5-10 minuutin käynnin jälkeen. Tarkoitus oli vaihtaa nesteet kun saa ton tyhjäkäynnin katottua. Nesteet on törkeän vanhat ja säiliön korkkikin on ollut pari vuotta kateissa kun auto on maannut kuusen alla..

Mielenkiintoinen ilmiö on se, että kun pumppu alkaa toimimaan, kiekat tippuvat hieman ja vouvaus loppuu. Kunnes tietty pumppu lopettaa.. Sama ilmiö siis kuin siitä isosta ruuvista sisään kääntämällä.

Ja tyhjäkäynti pitäs saada 825rpm, +/-25rpm, mistähän sen katsoin.

Voisko sytkämoduli tehdä tollasta? Tai ruiskuboksi?
Vai onko toi vouvaaminen vain oire joka tulee liian isosta tyhjäkäynnistä? Kumpi oli ensin, muna vai kana?

Pitää tutkailla tota hydrauliikkahommaa huomenissa. Missähän se paineenvaraaja on?

Kirjoittaja:  Putkimies22 [ 07.01.2010 11:04 ]
Viestin otsikko:  Re: BX tyhjäkäynti vouvaa

Se on tuo tuossa, missä varaajapallo on kiinni. Se ilmausruuvikin näkyy tuossa hyvin. Kuva otettu alhaalta päin.

Kuva

Kirjoittaja:  avbx [ 07.01.2010 12:28 ]
Viestin otsikko:  Re: BX tyhjäkäynti vouvaa

Ruiskuboxi luultavasti toteaa kierrosten olevan liian korkeat ja katkaisee polttoaineen syötön, kunnes taas kytkee sen päälle jne. Tämä toiminto on moottorijarrutustilannetta varten. Se miksi kierrokset ovat liian korkeat johtunee jostain vuodosta, joko lisäilmaluistin läpi tai letkuliitoksesta tai murtuneesta letkusta. Kannattaa tarkistaa myös se, tuleeko luistille oikeasti jännitettä lämmitystä varten. Ei ole parasta piuhaa pakkasiin moottorin johtosarjassa. Taisi ne johdot tulla akun alla olevasta leveästä liittimestä. Minulla oli siellä katkenneita johtoja muutama.

Taistelen vähän saman asian kanssa 1.6 Gti:n kanssa, tosin siinä on ainakin lisäilmaluistissa vikaa. Mielenkiintoinen ilmiä siinä on tyhjäkäynnin häviäminen tyystin, vaikka muuten tk. kierrokset kylmänä oli melkein 2000, niin silti se lakkasi hetkeksi käymästä kokonaan tyhjäkäyntiä. Joku paikka jäätyi, koska se hieman seisottuaan kävi taas 1000 rpm suhteellisen nätisti. Se jäi vähän askarruttamaan, koska lisäimaluisti ei mene täysin kiinni edes kuumalla vedellä lämmitettynä, joten ilmaa pitäisi ainakin saada vaikka tyhjäkäyntikanava olisikin ummessa. Hävisivätkö alipaineet tyystin imusarjasta vai miksi se ei käynyt.

Kirjoittaja:  peltohiiri [ 07.01.2010 21:18 ]
Viestin otsikko:  Re: BX tyhjäkäynti vouvaa

avbx kirjoitti:
Ruiskuboxi luultavasti toteaa kierrosten olevan liian korkeat ja katkaisee polttoaineen syötön, kunnes taas kytkee sen päälle jne. Tämä toiminto on moottorijarrutu<wbr>stilannetta varten. Se miksi kierrokset ovat liian korkeat johtunee jostain vuodosta, joko lisäilmaluistin<wbr> läpi tai letkuliitoksest<wbr>a tai murtuneesta letkusta. Kannattaa tarkistaa myös se, tuleeko luistille oikeasti jännitettä lämmitystä varten. Ei ole parasta piuhaa pakkasiin moottorin johtosarjassa. Taisi ne johdot tulla akun alla olevasta leveästä liittimestä. Minulla oli siellä katkenneita johtoja muutama.


Katsoin että letkut ovat kunnossa luistille ja takaisin, otin haitarikumin irti ja ei murtumia. Tulppasin haitarikumin liitokset niin ettei luisti ollut ollenkaan toiminnassa ja tukin letkun päät, myös huohotinletkun ja testasin, edelleenkin pröööömmm.. pröööömmm...
Mittasin myös tuon 12V sinne luistille ja toimii.
Eli tästä voidaan päätellä ettei vouvaaminen ole yhteyksissä ainakaan luistiin.
Tutkailin myös sitä piuhaviidakkoa, mutten nähnyt oikein muuta kummaa kuin sellaisen samanlaisen yksinäisen irrallisen vihreän johdon jossa punainen liitin päässä kuin mitä puolalta lähti ei minnekään.

vinosilmä kirjoitti:
pumppaako hydepumppu kolmen sekunnin välein, joku laittanut tarkoituksella tyhjäkäynnin korkealle, silloin saattaa olla jarruventtiilis<wbr>sä iso ohivuoto, koitapa auton käydessä avata pikkasen paineenvaraajan<wbr> rungossa olevaa 12mm ruuvia, jos lakkaa vouvaamasta, katso hydesäiliöön tulevien paluuletkujen, ne pienemmät, että tuleeko jostakin niistä koko ajan paljon nestettä, onko paineenvaraajan<wbr> pallo puhki? nämä joskus kun omasta korjasin, rauhoittui tyhjäkäyntikin,<wbr> tää nyt oli sellanen heitto, kun pumpun jatkuva käynti vaikuttaa tyhjäkäyntiinki<wbr>n.


Availin sitä ruuvia eikä mitään vaikutusta. Myöskään en nähnyt juurikaan nesteen liikehdintää. Pumppu kun lähtee toimimaan, moottorin käynti kyllä muuttuu, mutta niin vähän ettei sitä voi verratakkaan tuohon itse vouvaamiseen.
Jousituksen kun nostaa ylös, se voi pysyä siinä asennossa päivätolkulla ilman ongelmia. Kertooko se siitä että (ohi)vuotoja ei liikoja ole vai?

Alkaa olemaan nyt niin vitsit vähissä että pitäisi varmaan seuraavaksi ottaa se ruiskuboksi tutkinnan alle. Lambdaahan tuossa ei ole kun ei ole kattiakaan.

Kirjoittaja:  jasu [ 07.01.2010 21:37 ]
Viestin otsikko:  Re: BX tyhjäkäynti vouvaa

Jostain se tuntuu saavan ilmaa..?

Katsopas sitten imusarjan toisesta päästä, laturin läheltä, sieltä pitäisi lähteä ohut letku bensanpaineensäätimelle. Joskus laturin kanssa askarrellessa tuo saattaa rikkoontua, ja sitten tulee ilmavuoto sitä kautta ja aiheuttaa tuollaisen käyntihäiriön...

Sitä ruiskun boksia ei isommin tutkimaan pääse, se kun on siihen ilmamäärämittarin päälle tällätty aika pieneen tilaan ja vieläpä geeliin upotettu. Irrallista boksia penkin alla, kuten käytännössä kaikissa muissa yleisesti on, tästä versiosta ei löydy...

Kirjoittaja:  waldemar427 [ 07.01.2010 22:58 ]
Viestin otsikko:  Re: BX tyhjäkäynti vouvaa

Moi!
Löytyykö kaasuläppäkotelon alapinnalta pientä sähköventtiiliä?
Jos, niin saattaa olla juuttunut auki.

Omassa BX:ssä venttiili avaa lisäilmakanavan kompuran käydessä
nostaen tyhjäkäynnin kohdilleen.

Kirjoittaja:  laakeri [ 08.01.2010 14:47 ]
Viestin otsikko:  Re: BX tyhjäkäynti vouvaa

avbx kirjoitti:
Ruiskuboxi luultavasti toteaa kierrosten olevan liian korkeat ja katkaisee polttoaineen syötön, kunnes taas kytkee sen päälle jne. Tämä toiminto on moottorijarrutustilannetta varten
Kytkeytyykö syötönkatkaisu tosiaan päälle, vaikka kaasuläppä ei ole kokonaan kiinni? (En muista, onko tuossa tyhjäkäyntikytkin vai pelkkä potikka)

Kirjoittaja:  RPekka [ 08.01.2010 15:00 ]
Viestin otsikko:  Re: BX tyhjäkäynti vouvaa

laakeri kirjoitti:
avbx kirjoitti:
Ruiskuboxi luultavasti toteaa kierrosten olevan liian korkeat ja katkaisee polttoaineen syötön, kunnes taas kytkee sen päälle jne. Tämä toiminto on moottorijarrutustilannetta varten
Kytkeytyykö syötönkatkaisu tosiaan päälle, vaikka kaasuläppä ei ole kokonaan kiinni? (En muista, onko tuossa tyhjäkäyntikytkin vai pelkkä potikka)

Kytkin siellä on, muistaakseni vieläpä 2 eli mikrokytkin tyhjäkäynnille ja ihan tavan koskettimet täyskaasulle. Potikkaa ei tarvita kun ei ole MAP-ohjaus.

Vika kyllä tosiaan kuulostaa juuri sille että tyhjäkäyntikytkin on kiinni mutta ilmaa pääsee jostain liikaa, ilmeisesti kuitenkin ilmamäärämittarin läpi koska käy hyvin. Kaasuläpän asennon tarkistus olisi varmaan hyvä alku kun se on niin helppoa ja koska lisäilmaluistikin on jo tarkistettu.

Kirjoittaja:  peltohiiri [ 08.01.2010 16:14 ]
Viestin otsikko:  Re: BX tyhjäkäynti vouvaa

Hyviä vinkkejä, kiitos niistä 8-)

jasu kirjoitti:
Katsopas sitten imusarjan toisesta päästä, laturin läheltä, sieltä pitäisi lähteä ohut letku bensanpaineensäätimelle. Joskus laturin kanssa askarrellessa tuo saattaa rikkoontua, ja sitten tulee ilmavuoto sitä kautta ja aiheuttaa tuollaisen käyntihäiriön...

Letku näytti olevan erinomaisen hyvässä kunnossa, pahus sentään :lol:

waldemar427 kirjoitti:
Löytyykö kaasuläppäkotelon alapinnalta pientä sähköventtiiliä?
Jos, niin saattaa olla juuttunut auki.

Kaasuläppäkotelon alla ei ole kuin jotain kiinnitysmuhkuroita ja reikiä eikä niissä kaiketi ole koskaan mitään ollut.

RPekka kirjoitti:
Vika kyllä tosiaan kuulostaa juuri sille että tyhjäkäyntikytkin on kiinni mutta ilmaa pääsee jostain liikaa, ilmeisesti kuitenkin ilmamäärämittarin läpi koska käy hyvin. Kaasuläpän asennon tarkistus olisi varmaan hyvä alku kun se on niin helppoa ja koska lisäilmaluistikin on jo tarkistettu.

:idea: Sama ajatus luisteli hämärästi pieneen mieleeni aamulla herätessä tukka sekasin ja silmät killissä, lieneekö alitajunta tehnyt töitä tajuttomuustilassa yöllä..
Jotenkin koko touhu viittaa tosiaan siihen että vouvaaminen johtuu siitä liian kovasta tyhjäkäynnistä joka sitten taasen johtuu että jostain pääsee ilmaa sinne. Vouvaaminen kun loppuu jos vääntää sitä isompaa(ilma-?)ruuvia sisään puoli kierrosta-kierroksen. Ja kun nyt kerran alkaa olemaan vaihtoehdot vähissä, niin pitää tehdä ne perussäädöt haynesin kirjan mukaan jonka sain hommattua.
Tuloksia ehkä tänään jos pakkanen hellittää, -15° pakkasessa tahtoo nakit vähän jäätyä.. :mrgreen:

Löytyyköhän noihin muuten ihan oikeata tehtaan manuaalia vaikka Lontoon kielellä vai meneekö Ranskan opiskelemiseksi?

Kirjoittaja:  RPekka [ 08.01.2010 16:27 ]
Viestin otsikko:  Re: BX tyhjäkäynti vouvaa

peltohiiri kirjoitti:
Vouvaaminen kun loppuu jos vääntää sitä isompaa(ilma-?)ruuvia sisään puoli kierrosta-kierroksen.

Mikä tässä nyt oli se ongelma? Tyhjäkäyntiruuvi oli liian isolla ja vika poistuu jos sitä kääntää pienemmälle...

Kirjoittaja:  peltohiiri [ 08.01.2010 16:36 ]
Viestin otsikko:  Re: BX tyhjäkäynti vouvaa

No se, että siitä ruuvista loppuu säätövara ennenkuin päästään lähellekään sitä normi tyhjäkäyntilukemaa, joten ei se itse vika sillä korjaannu jos se ruuvi väännetään täysin kiinni.
En kuitenkaan tykkäis ajella sellaisella autolla jonka tyhjäkäynti on koko ajan 1100-1200, ei se oikein kuulosta kunnossa olevalta autolta ja veikkaan että leimalla tulee viimeistään ongelmaa päästöjen kanssa. Pensaakin kuluu enemmän.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 09.01.2010 00:11 ]
Viestin otsikko:  Re: BX tyhjäkäynti vouvaa

joku on menny ruuvaamaan sitä helv. pientä ruuvia siinä kaasuläpän akselin vieressä ja luullu sitä tk säädöksi.

Kirjoittaja:  peltohiiri [ 10.01.2010 23:28 ]
Viestin otsikko:  Re: BX tyhjäkäynti vouvaa

Otin koko läppärungon irti ja näytti siltä että läpät jäivät raolleen huolimatta siitä että väänsi sitä läppien stoppiruuvia poispäin. Kävi sitten ilmi että asentokytkin oli asennettu jotenkin liian tiukalle niin että läppäakseli kanitti siihen. Samalla tuli purettua koko höskä, puhallettua kanavat puhtaiksi, vaihdettua o-rengas tyhjäkäyntiruuviin ja tehtyä perusasetukset ruuveille ja asentoanturille. Uuden tiivisteen veisto, rojut kasaan, testausta ja nyt alkoi löytymään tyhjäkäyntiä alle 1000rpm.
Käynti vähän vaeltaa vielä, mutta lienee normaalia tämän ikäisessä.

Kiitos kaikille vastanneille. 8-)
Sais tuon hydrauliikan vielä toimimaan.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/