Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: PSA-Fiat asuntoautojen teknologian yhteneväisyys?
ViestiLähetetty: 16.01.2010 23:47 

Viestit: 1729
Paikkakunta: Nousiainen
Joo... paljonko on noilla -90 luvun alkupuolen pakualustoilla akselilla Citroen-Peugeot-Fiat yhteistä?
Onko 2.5 TD motti ja 5 vaihteinen manuaaliaski Pösössä tismalleen sama kuin vastaavassa Citikassa ja Fiatissa?
Kaverin -95 Pösö TD:stä on aski paskana ja vaihtoaski pitäis löytää...
Onko kellään antaa vinkkiä mistä löytyis? Käytettykin kelvannee etenkin jos sen sais jossain huollettua ensin, ennen asennusta...
Ja lisäksi asentajaa moisen vaihtoon kaivattais... Työnkohde on kotipihalla Varsinaisessa Suomessa, n. 35 km Turkkusest Tre suuntaan...
Vinkkejä, neuvoja?!?



Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: PSA-Fiat asuntoautojen teknologian yhteneväisy
ViestiLähetetty: 17.01.2010 11:58 

Viestit: 691
PSA-tuotteet on yhteneväisiä.Fiat konsernin moottori muuttui vuonna 2000 samaksi PSA moottoriksi , vaikkakin sofim moottori oli saatavana vasta myöhemmin pesoolla ja sitikalla
Jotenkin olisi mielikuva, että vaihteisto olisi sama merkistä riippumatta.Välityssuhteet ei välttämättä ole samat riippuen moottorivaihtoehdosta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: PSA-Fiat asuntoautojen teknologian yhteneväisy
ViestiLähetetty: 17.01.2010 14:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1719
Paikkakunta: Korpilahti
kanttikorisissa siis -90 luvun alkupuolella, on CX:n loota, ainakin 2.5D/TD koneisissa, tosin laatikon peräkoppa saattaa olla erilainen kiinnityksien takia...

ja tietty välitykset pitää tarkastaa, kun noita on CX:ssäkin ainakin 5:ttä erilaista 8-)



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: PSA-Fiat asuntoautojen teknologian yhteneväisyys?
ViestiLähetetty: 17.01.2010 17:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Ducatosta on kolme korisukupolvea:
1) C25/J5 83-94
2) Boxer/Jumper 94-06 (facelift 2002)
3) Boxer/Jumper 06-
Ykkösen moottoreista sen verran, että Suomen Ducato-pakuissa iso diesel oli aina Sofim (2,4-3,0) muissa ollut myös tuota mainittua 2,5-litraista "CX-dieseliä".
Kakkosessa pienempi 1,9-diesel vaihtui 1998 PSAn välijäähdyttimelliseen ja 02 2,0-HDi'hin. Iso Sofimia. Samaan 02-faceliftiin Ducatoon tuli uusi 2,3-Sofim.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: PSA-Fiat asuntoautojen teknologian yhteneväisyys?
ViestiLähetetty: 17.01.2010 23:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1723
Paikkakunta: Parainen
Noista vanhimmista sen verran, Sofimin koneessa nokka kannessa toisin kuin J5/C25, joten
vaihteiston kopat ovat erilaisia. Rellukoneisen CX:n laatikko saattaisi käydä koppansa puolesta Sofimin perään, välitykset vaan hiukan tiuhat.



Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: PSA-Fiat asuntoautojen teknologian yhteneväisy
ViestiLähetetty: 18.01.2010 17:06 

Viestit: 1729
Paikkakunta: Nousiainen
Juu, siis kyseessähän Peugeot J5 alustalla oleva matkailuauto ja vuosimalli oli mielstäni -95....
Eli siis ... hmm... Ducaton laatikon pitäis siis olla yhteensopiva??!
..vai jonkun CX:n..?



Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: PSA-Fiat asuntoautojen teknologian yhteneväisyys?
ViestiLähetetty: 18.01.2010 17:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
J5 ja vuosimalli 95 on mahdoton yhtälö. Valmistus loppui keväällä 1994. Se voi olla kylläkin ensirekisteröity vasta 1995.
Ja jos se on J5 niin moottori on ilmeisesti CX-mallia 2500-kuutioinen mutta syytä varmistaa edes mikä se auto on.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: PSA-Fiat asuntoautojen teknologian yhteneväisyys?
ViestiLähetetty: 18.01.2010 17:46 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
Mitä siitä on rikki?

http://www.tamgears.com/

Tuolta saa varaosia, käytetyn lootan kun ostaa niin se pitää kuitenkin purkaa ja tutkia mitä on syönyt ettei viikon ajon jälkeen ole samassa tilassa.

Ja noihinhan pitää sitten tuossa käytössä laittaa litra ylimääräistä öljyä niin kestää huomattavasti paremmin.

Mulla on tallin lattialla ykkösducaton loota varalla tai paremminkin vitosen korjausta odottamassa. Jos siitä tarviitte vertailukuvaa niin onnistuu kyllä. Mutta melko varma olen että lootan päälipuoli on erilainen kun siinä ei välttämättä ole paikkoja mihin tulee ne pumput (laturi?) jne. kiinni.

Niin ja ei noiden bensamallien välitykset todennäköisesti ole tiuhoja.. Tuollanen ducatokoneinen kulkee max 130 185R14 renkailla ja kieppiä on sitten 4000... Bensoissa voi olla jopa liian harva välitys :D Dieseli cx:n laatikotkin on varmaan huomattavasti pidemmillä peränvälityksillä?



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: PSA-Fiat asuntoautojen teknologian yhteneväisy
ViestiLähetetty: 19.01.2010 11:15 

Viestit: 1729
Paikkakunta: Nousiainen
Juu tietty... sen ensirekisteröintihän tuo -95 varmasti on. Meneehän siinä aikansa kun asuntoauton kori on tehtaalla siihen saaty pykättyä.
Ja kyllä se on J5 Pösö.
Muistaakseni sen ensi oire oli ettei 3 mennyt päälle, piti loikata sen ohi.
Aika vähillä kilometreillä sen jälkeen alkoivat muutkin vaihteet pistämään vastaan ja viimeinen reissu ajettiin kotiin 4 silmässä koko ajan.
Nyt se ei kuulemma enää löydä mitään vaihdetta...
Tuosta perusongelmasta missä 5 vaihde ei pysy päällä olinkin jo lueskellut netissä, mutta tuossa ei käsittääkseni sitä esiintynyt lainkaan.



Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: PSA-Fiat asuntoautojen teknologian yhteneväisyys?
ViestiLähetetty: 19.01.2010 11:21 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
Melkeinpä veikkaan että siellä on sisällä tavaraa vain löysässä. Jos vaihteita alkaa noin häviämään ilman rutisemista jne niin joko vaihteensiisrtosysteemi on jotenkin aukeillut tai sitte se päätymutteri mikä pitää koko paketin kasassa. Tietty jos lootan runko on pettänyt niin sekin tietty tekee mitä sattuu. Mutta olettehan varmistanut että se vaihdekepin kiinnitys lootaan on kunnolla kiinni? Ja onko se rättinivel ehjä mikä siellä välissä on?



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: PSA-Fiat asuntoautojen teknologian yhteneväisyys?
ViestiLähetetty: 19.01.2010 11:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1719
Paikkakunta: Korpilahti
CX:n lootanhan on olemassa "oma" öljynsä, jota kannattaa käyttää, Totalin "BV" eli TOTAL-GL4plus 75W80-vaihteistoöljy. saa esim. motonetistä.



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: PSA-Fiat asuntoautojen teknologian yhteneväisyys?
ViestiLähetetty: 19.01.2010 23:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1723
Paikkakunta: Parainen
Kuten jo tuli mainittua, J5/ c25 2,5 litran dieseliautoihin ei sovi ducaton (Sofimin koneella) laatikko, koska moottorin nokka-akseli vaatii tukilaakerin, jonka pesä on vaihdelaatikon yläreunassa.
Fiiun laatikossa ei kyseistä pesää ole. CX:n vaihteisto käy vaihtamalla alkuperäisestä laatikosta perävälityksen koppa. Vaihteiston kannatin on pultattu peräkoppaan, CX:n laatikko
on puolestaan kiinni askin päästä. CX:n turbodieselien välitykset ovat turhan harvat, paitsi jos suosikkipiisisi on "Caravaanari, caravaanari on kaikkien kaveri". Laitoin itse yhteen C25 bussiin
CX:n vapaastihengittävän dieselkone/laatikkopaketin ja oli vallan toimiva paketti. Eräs Jyväskyläläinen kapakoitsija taitaa vieläkin ajella kyseisellä bordelliautolla (tummanpunainen plyysi
sisustus).



Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: