Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: PRV-koneiden yhteensopivuudesta
ViestiLähetetty: 18.08.2025 21:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1526
Paikkakunta: The City of Häijää
Koetetaanpa tämän foorumin asiantuntijoilta kun ei tuolla Facen puolella oikein ottanut tulta. Pahoittelut että kysely koskee "väärän merkkistä" autoa... Jos käy niin, että mallisarjan alkupään Renaultin 2.7 PRV V6 kaasarikone tulee tiensä päähän niin mitkä kaikki versiot tästä moottorista on mahdollista sovittaa tilalle? Onko esim. kytkinkopan pulttijaossa ja koneenkorvien paikoissa eroa?

Versioitahan on monia: Pitkittäiskoneisina on ainakin Volvo 200&700 (B27/B28/B280), Peugeot takavedot ja R25&30. Poikittaisia 605/XM/Safrane. Sitten jokusissa korimalleissa kone muuttui Odd Fire-versiosta tasajakoiseksi kesken mallisarjan. Muutama eri iskutilavuus ja eri kaasari- ja ruiskuversiot siihen päälle niin onkin jo aika paletti.



Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: PRV-koneiden yhteensopivuudesta
ViestiLähetetty: 19.08.2025 14:29 

Viestit: 5124
Ei mitään käsitystä. mutta varmaan vaikuttaa ainakin keräilyarvoon jos paljon muuttaa? Ainakin jenkeissä on ohjeita miten Dodge Monacon ja Eagle Premierien (Suht sama auto) 3l V6:n sovittamisesta DeLoreanin takamoottorin tilalle, alapuolelta täytyy ottaa vanha öljypohja ja Cradle - lienee moottorikiinnikkeet, öljyn imuputki...
Lainaa:
Since both engines are a PRV variant of the stock Delorean engine, these engines do not need adapter plates (between engine and transmission bell housing) for the swap. Simply transfer your lower cradle, oil pan and oil pick up tube from the Delorean stock engine to the 3.0 and the engine will be a “drop in”

https://deloreanmidwest.com/product-cat ... wap-parts/

Mutta tuossa ei mitään muuta infoa, eli kävisikö vaihto vanhempiinkin ja/tai pitkittäis asennettuihin...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: PRV-koneiden yhteensopivuudesta
ViestiLähetetty: 20.08.2025 19:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1526
Paikkakunta: The City of Häijää
No, kyseessä ei ole mikään Delorean tai Alpine joten en olisi auton arvon kehityksestä kovin huolissani. Vähän sama jos vaihtaisi Beksiin koneen 405:sta tai päinvastoin :D Pitää napata valokuva varastossa olevasta Renun laatikon kytkinkopasta jos joku ystävällinen sielu laittaisi vastaavan vaikka XM:stä.



Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: PRV-koneiden yhteensopivuudesta
ViestiLähetetty: 21.08.2025 17:39 

Viestit: 5124
Tuli Mieleen, onkos Renault 25:ssa PRV V6 asennettu pitkittäissuuntaan, kuten muitakin koneita, vaikka se on etuvetoinen, eli suunta vähän kuin Volvoissa, jos se johonkin vaikuttaa. Eikös kuitenkin XM:ssä se PRV V6 ole poikittain?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: PRV-koneiden yhteensopivuudesta
ViestiLähetetty: 21.08.2025 21:39 

Viestit: 5124
Tuossa vertailuun jonkun ebayssa myymä Volvon PRV-V6 kytkinkotelo (bellhousing) vaihteiston päästä.
https://www.ebay.com/itm/126590362630

liitteenä kuvakaappaus, kun ilmoitus häviää, olisikohan Volvolla kahta erilaista starttimoottorin sijaintia riippuen sovelluksesta, vai mikäköhän toinen pullistuma on?


Liitteet:
Screenshot 2025-08-21 21.38.35.png
Screenshot 2025-08-21 21.38.35.png [ 102.15 KiB | Katsottu 1521 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: PRV-koneiden yhteensopivuudesta
ViestiLähetetty: 21.08.2025 22:42 

Viestit: 5124
Mutta voi myös olla että moottorinohjauksen johdottamisesta tulee suurempi ongelma, jos se on erilainen, lisäksi vaikka lohko olisikin sama, niin XM ylämoottorikiinnike on kansissa kiinni ja ne lienevät ihan erilaiset eri kokoisissa moottoreissa, netistä löytyy paljon hyviä myyntikuvia, joita voi vertailla omaan moottoriin, esim:
https://www.b-parts.com/auto-parts/engi ... 4-16504443

(sitten kun myynti-ilmoitus häviää, niin linkissä oli XM V6 3l PRV, vähempiventtiilinen versio eri puolilta kuvattuna, näkyy aika hyvin myös moottorin ja vaihteiston liitoksen pulttijako sekä erilaisia moottorin kiinnikkeitä.)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: PRV-koneiden yhteensopivuudesta
ViestiLähetetty: 22.08.2025 13:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1526
Paikkakunta: The City of Häijää
Puhelin ei suostu tekemään kuvasta niin pientä että sen saisi tähän liitettyä mutta kävin kurkaamassa varastossa Renun laatikkoa ja rajapinta on aivan erilainen kuin tuossa Volvossa. Niinpä tietenkin... Kumma etteivät perustajajäsenet saaneet sovituksi että kaikki käyttäisivät samaa pulttijakoa tuossa kohtaa.



Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: PRV-koneiden yhteensopivuudesta
ViestiLähetetty: 22.08.2025 13:58 

Viestit: 5124
Toisaalta niin näyttää XM:n ja Volvonkin äkkipäätä täysin erilaiselta, mutta ehkä silti sopivat, ilmeisesti nuo 6 pultinkohtaa (4 ylhäällä ja 2 alakulmissa) kun osuu, niin se riittää, sivuille voi askarrella kaikenlaisia mikkihiirenkorvia starttia varten ja alapuolelle myös jotain jos haluaa, mutta niistä ei ole kiinnitystä moottorin ja vaihteiston välillä. Ainakaan tuo PRV-moottori Volvossa ei käytä minkään muun Volvon koneen pulttijakoa, eli lienee tullut tehtaan ehdottamana ainoana vaihtoehtona, joten tuskin tehty tarkoituksella erilaista valumuottia lohkolle vain että saataisiin vähän erilainen mutta vain yhdelle automerkille yhteen moottorivaihtoehtoon?

Yksi tapa pienentää kuvia ilman mitään lisäohjelmia on katsoa kuvaa vaikka tietokoneen selaimessa, esimerkiksi Androidissa googlen photossa ja zoomaa sopivan kokoiseksi ja sen jälkeen ottaa kuvaruutukaappaus (nykyisissä käyttiksissä ja aika vanhoissakin on ominaisuus jossa voi maalata halutun kokoisen alueen jonka kaappaa) sen jälkeen vaan tarkistaa että tuli riittävän pieni tiedosto, eli alle 120 kB. (sen takia tuossa minunkin liitteessa lukee nimenä Screenshot...)

Mutta kuvankäsittelyohjelmassa on paljon helpompaa tehdä vertailua, lataa vaikka XM:n koneen päätykuvat ja Volvon vaihteistokuvan ja oman vaihteistokuvan ja liittää ne eri layereiksi joita voi peilata ja zoomata saman kokoisiksi (peilaus, koska vaihteiston ja moottorin kuvat on peilikuvat), sitten näkee helposti osuuko reiät kohdilleen, samoin kuin kampiakselin keskijohta. Jos kuvat on kovin vinosti otettuja tulee perspektiivivirhettä, jota onkin vaikeaa arvioida, no linsseistä voi tulla muitakin vääristymiä, mutta ei tuo muutenkaan anna kuin melko suuren varmuuden.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: PRV-koneiden yhteensopivuudesta
ViestiLähetetty: 22.08.2025 14:38 

Viestit: 5124
Joku kone DeLoreanissa on ainakin lohkon osalta samanoloinen kuin XM:n, lohkon valussa vaihteiston kiinnityspulttien paikat ja niihin tehdyt vahvikerivat aika samanmuotoiset, samoin kuin muut ulokkeet valussa. Ehkä myöskään varsinaisia pultteja ei ole kuin 4 kpl ja kaksi ohjaustappeja (tai ehkä molemmat tarkoitukset).

DeLoreanin lohkon pääty:
https://www.noroads.com/delorean/3281/20080513

kuvassa on kylläkin vauhtipyörän sivuilla myös pari pulttia nyloc-muttereilla, mutta ne lienevät moottorin tukia eivätkä vaihteiston kiinnitykseen?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: PRV-koneiden yhteensopivuudesta
ViestiLähetetty: 25.08.2025 17:03 

Viestit: 51
Oman käsityksen mukaan kaikissa Pervoissa on samat kiinnityspisteet laatikolle ja ainakin olen nähnyt Alpine A310:n mihin on vaihdettu 3l PRV. Mitä myös kuvia katselin niin äkkiseltään kaikissa näyttäis olevan samalla tavalla neljällä pultilla laatikko kiinni.

Kuva
Tuossa vielä XM:än korjaamokirjasta kuva missä nuolet osoittaa kiinityspisteet. Tuo kuvan laatikko on hiukan kallellaan vasemmalle.



BX VAN -89
XM V6 -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: PRV-koneiden yhteensopivuudesta
ViestiLähetetty: 25.08.2025 20:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1526
Paikkakunta: The City of Häijää
Voisi kai se olla, hiukan nuo ylimääräiset reiät hämäsi. Kuvassa siis Renault 30 peräisin oleva 4141 automaattivaihteisto.


Liitteet:
20250822_122828.jpg
20250822_122828.jpg [ 58.95 KiB | Katsottu 1101 kertaa ]

Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: PRV-koneiden yhteensopivuudesta
ViestiLähetetty: 28.08.2025 09:36 

Viestit: 125
Paikkakunta: Vorssan vieressä
Uteliaisuudesta rupesin kaivelemaan, mitä versioita tuosta PRV:stä on - ja niitähän on, tässä vain nopeasti löytyneet.

Enpä tiennytkään että sitä oli käytetty lentokoneessa ja militaarikalustoissa... (https://alepoc.shop/en/blog/post/47-v6- ... jZnB-xjOYA)

Toisessa linkissä parinkymmenen rivin taulukko eri versioista, mutta tuo on minusta puutteellinen, R25 on useampia versioita: ahtamaton kaasutin, K-jetronic ja L-jetronic, iskutilavuuden 2,8 - 2.9 l, ahdetut 2,5 l moottorit, sitten Safranessa 2,9 ja 3.0, joka biturbona.

https://forum.alpinerenault.com/viewtopic.php?t=28109

Siis kyllä näitä piisaa...

Mutta mitä tuohon Hessun kysymyksen perustaan - toinen moottori vanhan tilalle? - tulee, niin itse kyllä tekisin varmaankin museoautoikäiseen kunnostuksen. Osia näkyy olevan saatavilla, ainakin DeLorean harrastajat niistä keskustelevat.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: