Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C5 X7 Tourer 2013 takalasin pesuri pesee omiaan
ViestiLähetetty: 02.09.2025 13:39 
Käyttäjän avatar

Otsikon mukainen ongelma vaivaa silloin tällöin kostealla ja viileällä kelillä vähän liikkeellelähdön jälkeen. Saattaa pestä kuusikin kertaa peräkkäin ja muutaman kerran vielä päällekin, ihan kuljettajan tahdosta riippumatta. Pissapojan nestettä menee hurjasti, kun tuo tuntuu olevan muutenkin perso sille. Itse en juuri koskaan takalasia pyyhi, joten pärjäisin hyvin ilmankin moista raaputinta.

Ensiavuksi nappasin takalasin pyyhkimen sulakkeen pois viime keväänä ja ongelma poistui. Tosin tässä pari päivää sitten se alkoi taas lorottamaan nestettä - ilman sitä pyyhkimistä...

Olisiko tähän vinkkiä tai vallan korjausohjetta jollain tiedossa?

- Tapsa
Vous n'imaginez pas tout ce que Citroën peut faire pour vous:
C5 III 2.2 HDi - BX 19 GTi 4WD - Xantia Activa 2.0 TCT - Xantia Activa 2.1 TurboD - Xantia 2.1 TurboD Break
Poissa

Viestin otsikko: Re: C5 X7 Tourer 2013 takalasin pesuri pesee omiaan
ViestiLähetetty: 02.09.2025 13:52 
Käyttäjän avatar

Profiili WWW
Tapsa kirjoitti:
Otsikon mukainen ongelma vaivaa silloin tällöin kostealla ja viileällä kelillä vähän liikkeellelähdön jälkeen. Saattaa pestä kuusikin kertaa peräkkäin ja muutaman kerran vielä päällekin, ihan kuljettajan tahdosta riippumatta. Pissapojan nestettä menee hurjasti, kun tuo tuntuu olevan muutenkin perso sille. Itse en juuri koskaan takalasia pyyhi, joten pärjäisin hyvin ilmankin moista raaputinta.

Ensiavuksi nappasin takalasin pyyhkimen sulakkeen pois viime keväänä ja ongelma poistui. Tosin tässä pari päivää sitten se alkoi taas lorottamaan nestettä - ilman sitä pyyhkimistä...

Olisiko tähän vinkkiä tai vallan korjausohjetta jollain tiedossa?

Jos jostain tulee käsky sekä pyyhkiä että suihkuttaa pesuainetta, vika on todennäköisesti etupäässä viiksen ja BSM:n/BSI:n välillä. Sama pumppu suihkuttelee eteen ja taakse
Veikkaan, että vika on viiksipaketissa. Lähtisin kokeilemaan viiksen pesuria ohjaavan "rullan" kontaktien puhdistusta jotenkin.

-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa

ViestiLähetetty: 02.09.2025 16:01 
Käyttäjän avatar

Minulla täsmälleen samaa vikaa -09:ssä. En ole vielä siihen perehtynyt, mutta olen EPÄILLYT vian olevan takaluukun johtosarjassa haitarikumin sisällä. Tämä siis vain epäilys...

Harmittaahan se silloin, kun on täyttänyt pesunestesäiliön, ja auto itse suihkuttelee sen takalasia pitkin tyhjäksi :(

Poissa

ViestiLähetetty: 02.09.2025 21:25 
Käyttäjän avatar

Profiili WWW
XM-Hannu kirjoitti:
Minulla täsmälleen samaa vikaa -09:ssä. En ole vielä siihen perehtynyt, mutta olen EPÄILLYT vian olevan takaluukun johtosarjassa haitarikumin sisällä. Tämä siis vain epäilys...

Harmittaahan se silloin, kun on täyttänyt pesunestesäiliön, ja auto itse suihkuttelee sen takalasia pitkin tyhjäksi :(

Jos samalla myös pesee, niin tuskin on vika siellä. Miten se luukun johtovika käskyttäisi pesurin pumppua?

-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa

ViestiLähetetty: 02.09.2025 23:27 
Käyttäjän avatar

Hyvä huomio!!! Pumppu on tietenkin edessä säiliöllä, kun taas pyyhkijän moottori on takaluukussa.

Ajoittain pienetkin sivuheilahtelut käynnistää toistuvasti pyyhkimisen. Sitten taas voi olla 3-4 viikkoa, etten ole huomannut ylimääräistä pyyhkimistä. Säiliö saattaa tyhjentyä viikossa, joskus kolmessa viikossa, vaikken itse käyttäisi pesuria laikaan.

Poissa

ViestiLähetetty: 03.09.2025 15:49 

Pielavetinen korjaus voisi olla diodin lisääminen pesuripumpun johtoon, se on sama pumppu, mutta napaisuus käännetään kun pumpataan eri ikkunaan, siellä on ulostulossa mäntä joka tukkii toisen lähdön riippuen kumpaan suuntaan pyörii, diodi päästää virtaa vain toiseen suuntaan, eli asennus siihen suuntaan että moottori ruikkii vain etuikkunaan. Mutta mitäköhän BSM/BSI-logiikka tekee silloin jos saa pyynnön yhtäaikaa takalasin rullalta ja etulasin viiksikytkimestä. Periaatteessa voisi tukkia letkunkin, mutta moottori voi kärsiä nopeastikin jos käy usein.

Poissa

ViestiLähetetty: 18.09.2025 15:30 
Käyttäjän avatar

Jos ei muu auta, pitää vetää letku takaisin säiliöön. Näin voidaan unohtaa syyt kiertämällä seuraukset. :lol:

- Tapsa
Vous n'imaginez pas tout ce que Citroën peut faire pour vous:
C5 III 2.2 HDi - BX 19 GTi 4WD - Xantia Activa 2.0 TCT - Xantia Activa 2.1 TurboD - Xantia 2.1 TurboD Break
Poissa

ViestiLähetetty: 18.09.2025 17:50 

Tapsa kirjoitti:
Jos ei muu auta, pitää vetää letku takaisin säiliöön. Näin voidaan unohtaa syyt kiertämällä seuraukset. :lol:

:D samaa mietin, mutta oma kokemus noiden pidempiaikaisesta käytöstä oli aika lyhyt, ajattelin joskus "näppäränä" käyttää "pilssipumppuna" kun oli pieni kolo ja aika vähän vettä, toisen kerran rupeama oli jo liikaa, ehkä 15 minuuttia yhtäjaksoista... Mutta minulla oli joku halvin tarvikepumppu ja ehkä tuo sinun on silti pätkittäistä vaikka vettä meneekin.

Poissa

ViestiLähetetty: 18.09.2025 22:41 

Ilmoittaudun vertaistukiryhmään.

Mun Persveivari käyttäytyy samalla tavoin. Välillä takaviippari ja pesunestepruutta työskentelee pyytämättä, En ole vielä löytänyt yhteyttä mikinkään olosuhdeasiaan. Kylmä, lämmin, kuiva, sade lyhyt tai pitkä ajo ei eroa. Toistaiseksi tehnyt tämän källin vaan muutaman kerran vuodessa. Vielä pärjätty.

Oma veikkaukseni on huti CAN-väylä viestit tai tietsikka sekoilee. Vika on niin satunnainen, että en ole jaksanut paneutua siihen. Huollossa myös turha valittaa todennäköisesti vaan vaihtavat kaikki vaihdettavissa olevat osat ja homma jatkuu satasia köyhempänä.

Onko jollakulla sähkökaaviota mistä selviäisi minkä ohjauksessa takalasin kamppeet ovat?

Kun ei odota mitään niin kaikki yllätykset ovat positiivisia!
Poissa

ViestiLähetetty: 18.09.2025 23:14 

Minkälainen/vuotinen Berlingo lienee, C5 X7:ssa on ensin viiksessä kytkimet, sitten viiksiyksikko COM20XX-unit, eli ratin takana oleva yksikkö, "tietokone", jossa on kiinni viikset ja ratin toiminnot sekä airbag, ratin asentoanturi yms, se lähettää kytkimen pyynnön kojetaulun "sulakerasian" tietokoneelle (rasia/tietokone BSI/BSF1) väylää pisin ja releet ovat siellä samassa sulakerasian pohjan alla/sisällä piirilevyssä juotettuna. Noin harvoin tapahtuvaa sattumusta on hankalaa metsästää, eli pikemminkin ihan mahdotonta - mutta itse epäilisin enemmän mekaanista kytkintä, liitintä tai piirilevyä kuin että tietokone itse päättäisi lähetellä pyyntöjä ilman mitään tulosignaalia. Itse varmaan sokkona vaihtaisin ekana viiksen COM-yksikköön, lienee noissa uudemmissakin jotenkin vaihdettavissa, aika pulmalelyja jotkut liittimenmallit, joissain hyvinkin helppo kun nappaa lukituspalan pois ja törkkää uuden tilalle. Toivittavasti ei ainakaan BSI:ssa, se ei ole tarkoitettu itse vaihdettavaksi ja vaatii autoon ohjelmoinnin, eikä ohjelmointia voi tehdä kuin yhden kerran uudelle osalle, jotkut voi nörtit uudistaa vanhankin, tehdä uuselleen neitsyeksi (revirginize, jolloin sen voi merkkitesterillä ohjelmoida autoon) (En tiedä mikä noissa uudemmissa on viiksitietokoneen nimi, vanhemmissa oli ainakin COM2000 ja COM2003 yksiköitä?)

Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ]