Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C5 2.0 HDI 2007 suutinpaine nolla
ViestiLähetetty: 21.11.2025 18:18 

Viestit: 137
Paikkakunta: Vorssan vieressä
Vaihdoin serkkuni otsikon mukaiseen Citikkaan kytkimen ja samalla kampiakselin jakopään puoleisen stefan.

Rempoissa jouduin irrottamaan sähkökeskuksen sekä jakopäärempan osat. Pyörittää ihan normaalisti, akun oltua pitkään irti hörähtää ekalla yrityksellä mutta käynnisty. Ajoitus oli ja on oikea, tarkastin vielä erikseen.

Lexia ja iCarsoft antavat molemmat vain vikakoodin P1351, joka viitannee hehkutuksen vikaan. Sen ei kait pitäisi estää käynnistymistä. Kumpikin näyttää ruiskutuspaineen pyynnöksi noin 100 bar, paineeksi 0. Niin, nyt huomasin että starttiyrityksen jälkeen kun kääntää virrat kokonaan pois, jää moottorin vikavalo palamaan hetkeksi - en muista tuollaista muissa tapahtuneen.

Polttoainesuodatin ilmattu, letkussa pumpulle ei näy kuplia ja olen startannut pitkiä aikoja suutinputken löysättyinä, mutta mitään ei nouse.

Antureista ei tule vikailmoituksia, ei nokka-akselin ja kampiakselin synkronoinnista. Liittimet ovat kiinni: kampiakselin ja nokka-akselin, ruiskutuspaineanturin, pumpun on-off - venttiilin ja alla olevat kaksi, olisiko toinen lämpöanturi ja toinen paineensäädin. Ja ilmeisesti anturien liittimet ja johdot kunnossa koska anturivikoja ei ilmoita.

Sähkökeskuksen kaikki liittimet olen katsonut että ovat siistit, johdoissa ei näy murtumia tms. Sulakkeet kaikki ehjät. Akku ladattu ja toinen kaapeleilla rinnalla.

Ajonestoa epäilin, mutta akun kytkettyä lukot aukeaa kaukosäätimellä heti. Niin, ja ennen remontin aloitusta kokeilin varoiksi akun irrotusta kun silloin ei ollut kako-avainta - käynnistyi ilman vanhemmissa tarvittavaa BSIn resetointia - sellainen itsellä pihassa ja tuttu juttu kun on vara-autona.

Mikähän on itseltä jäänyt huomaamatta tai tehnyt väärin. Vitsit loppuvat ja uhka on että tilalle viskejä....


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2.0 HDI 2007 suutinpaine nolla
ViestiLähetetty: 21.11.2025 18:52 

Viestit: 98
eli irroitit moottoritilan sulakerasian(BSM)... ei sen irroittanumen mihinkään vaikuta ellei se ottanut itseensä ja rikki meni sehän on noiden heikoin lenkki... onko maadotukset kii varsinki vaihteiston päällä


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2.0 HDI 2007 suutinpaine nolla
ViestiLähetetty: 21.11.2025 18:57 

Viestit: 137
Paikkakunta: Vorssan vieressä
ripa64 kirjoitti:
eli irroitit moottoritilan sulakerasian(BSM)... ei sen irroittanumen mihinkään vaikuta ellei se ottanut itseensä ja rikki meni sehän on noiden heikoin lenkki... onko maadotukset kii varsinki vaihteiston päällä


Jep, irrotin eikä tosiaan pitäisi vaikuttaa - en kolhinut tai muuten taistellut ja tsekkasin vielä liittimet. Mutta tosiaan, olisiko kuitenkin hajonnut siinä yhteydessä. Kiitos vinkistä!

Maadoituksista ainoa irti ollut oli vaihteiston päällä oleva, jonka - yllättävä kyllä! - muistin laittaa kiinni ja jopa kiristää.
Mulla voisi olla 2002:n Hdin BSM, mutta ei taida sopia...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2.0 HDI 2007 suutinpaine nolla
ViestiLähetetty: 21.11.2025 18:59 

Viestit: 1225
Paikkakunta: Turku
Jos otat pumpulta sisäänmenoletkun irti ja pumppaat käsin ilmauspumpulla polttoainetta filtterin läpi, niin ilmestyykö sitä letkun päästä?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2.0 HDI 2007 suutinpaine nolla
ViestiLähetetty: 21.11.2025 19:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2658
Paikkakunta: Päijät-Häme
Oletkos poistanut kaikki vikakoodit mitä olet saanut aikaiseksi starttaamalla suutinputket irti ym toimenpiteissä? Siis _kaikki_, jokaiselta yksiköltä parkkitutkia myöten... Ja siis se suutinpaine ei nouse liveseurannassa? Onko koneella lupa ruiskuttaa?



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2.0 HDI 2007 suutinpaine nolla
ViestiLähetetty: 21.11.2025 20:10 

Viestit: 737
Ajoneston pois sulkee sillä kun katsot moottori ecun data-arvoista onko Ecu lukossa.

Jos irroitat paluupuolen letkun vaikka siitä filtterin edestä ja käynnistät niin tuleeko sieltä ainetta? Jos tulee niin silloin pumppu saa ainetta.



-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2.0 HDI 2007 suutinpaine nolla
ViestiLähetetty: 22.11.2025 10:08 

Viestit: 129
Paikkakunta: Tuusula

Profiili WWW
Käytitkö pulttipyssyä kampiakselin päässä olevan pultin irroitukseen? Jumpyn 2.0 HDI koneeseen tein jakopääremppaa muutama vuosi sitten, niin jäänyt siitä mieleen, että pulttipyssyn käyttö on kielletty, koska se saattaa vaurioittaa magneettikehää, jolta moottorin pyörimistieto luetaan. Oireet viittaisi vähän siihen, että moottorin pyörimistieto puuttuu. Itse anturi on kunnossa, niin ei tule siitä vikakoodia.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2.0 HDI 2007 suutinpaine nolla
ViestiLähetetty: 22.11.2025 12:47 

Viestit: 137
Paikkakunta: Vorssan vieressä
ripa64 kirjoitti:
eli irroitit moottoritilan sulakerasian(BSM)... ei sen irroittanumen mihinkään vaikuta ellei se ottanut itseensä ja rikki meni sehän on noiden heikoin lenkki... onko maadotukset kii varsinki vaihteiston päällä


Aamuaskartelun tuloksia

0 kaikki vikakoodit poistettu, tulee startin jälkeen P1351, joka viittaa hehkutuksen vikaan, kuitenkin hehkuvalo paloi sekunnin pari tallilämpöisessä autossa, lienee joku anomaliteetti, ainakin netin mukaan
1 polttonestettä tulee paluuputkesta kuplattomana - kiitos, oli hyvä niksi joka ei tullut mieleeni!
2 tsekkasin sekä kampiakselin että nokka-akselin asentoanturien liittimet ja kaapelit ECUlle, ovat kunnossa
3 samalla tsekkasin että tuleeko anturille käyttöjännite, V= EI tullut
4 irrotin BSM:n ja avasin kannen arvellen että olisiko jotain näkyvää vikaa, ei ollut
5 kun pistin BSM:n takaisin kiinni, kaiken muunkin kuntoon ja käänsin virrat päälle, niin huomautus moottoriöljyn tasosta
6 starttauksen jälkeen vikakoodeja kaasupolkimen, öljymääräanturin etc syöttöjännitteestä

Olisiko siis vika BSM:ssä?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2.0 HDI 2007 suutinpaine nolla
ViestiLähetetty: 22.11.2025 18:36 

Viestit: 1225
Paikkakunta: Turku
Risto kirjoitti:
Olisiko siis vika BSM:ssä?


Olihan BSM:n liittimien pinnit edelleen suorassa ja ehjät?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2.0 HDI 2007 suutinpaine nolla
ViestiLähetetty: 22.11.2025 19:30 

Viestit: 137
Paikkakunta: Vorssan vieressä
yason kirjoitti:
Risto kirjoitti:
Olisiko siis vika BSM:ssä?


Olihan BSM:n liittimien pinnit edelleen suorassa ja ehjät?


Jep, tarkistin ne, kaikki linjassa ja puhtaat! Mutta tietysti tuon vian ilmestyminen sen jälkeen pistää tarkistamaan huomenaamulla.

Kiitos, hyvä kysymys!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2.0 HDI 2007 suutinpaine nolla
ViestiLähetetty: 22.11.2025 20:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2658
Paikkakunta: Päijät-Häme
Ja akku oli irrotettu hyvissä ajoin ennenkuin aloit irrottelemaan BSM:n liittimiä?



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2.0 HDI 2007 suutinpaine nolla
ViestiLähetetty: 22.11.2025 22:44 

Viestit: 137
Paikkakunta: Vorssan vieressä
Kaapelimies kirjoitti:
Ja akku oli irrotettu hyvissä ajoin ennenkuin aloit irrottelemaan BSM:n liittimiä?


En katsonut kellosa, mutta ole koittanut antaa noiden torkahtaa ihan rauhassa, ehkä 10 min? Hyvä tarkistus, tnx!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2.0 HDI 2007 suutinpaine nolla
ViestiLähetetty: 23.11.2025 09:37 

Viestit: 137
Paikkakunta: Vorssan vieressä
Masa kirjoitti:
Käytitkö pulttipyssyä kampiakselin päässä olevan pultin irroitukseen? Jumpyn 2.0 HDI koneeseen tein jakopääremppaa muutama vuosi sitten, niin jäänyt siitä mieleen, että pulttipyssyn käyttö on kielletty, koska se saattaa vaurioittaa magneettikehää, jolta moottorin pyörimistieto luetaan. Oireet viittaisi vähän siihen, että moottorin pyörimistieto puuttuu. Itse anturi on kunnossa, niin ei tule siitä vikakoodia.


Käytin niinkuin aina edellisissäkin. Jäin pohtimaan että miten isku voisi vaurioittaa magneettia, joka on hihnapyörän takana olevassa peltilaipassa. Voisiko olla niin, että kielto/suositus koskee akkukäyttöisiä iskeviä koneita, ei paineilmalaitteita. Niissä syntyy jonkinlaisia magneettikenttiä, jotka teoriassa voisivat vaikuttaa magnetointiin.

Niin, ja oire-epäilysi oli ihan oikealla alueella, tnx!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2.0 HDI 2007 suutinpaine nolla
ViestiLähetetty: 23.11.2025 21:01 

Viestit: 129
Paikkakunta: Tuusula

Profiili WWW
Risto kirjoitti:
Masa kirjoitti:
Käytitkö pulttipyssyä kampiakselin päässä olevan pultin irroitukseen? Jumpyn 2.0 HDI koneeseen tein jakopääremppaa muutama vuosi sitten, niin jäänyt siitä mieleen, että pulttipyssyn käyttö on kielletty, koska se saattaa vaurioittaa magneettikehää, jolta moottorin pyörimistieto luetaan. Oireet viittaisi vähän siihen, että moottorin pyörimistieto puuttuu. Itse anturi on kunnossa, niin ei tule siitä vikakoodia.


Käytin niinkuin aina edellisissäkin. Jäin pohtimaan että miten isku voisi vaurioittaa magneettia, joka on hihnapyörän takana olevassa peltilaipassa. Voisiko olla niin, että kielto/suositus koskee akkukäyttöisiä iskeviä koneita, ei paineilmalaitteita. Niissä syntyy jonkinlaisia magneettikenttiä, jotka teoriassa voisivat vaikuttaa magnetointiin.

Niin, ja oire-epäilysi oli ihan oikealla alueella, tnx!


Minulla on työajoilta jäänyt muistikuva, että magnetismi voi iskuista muuttua tai hävitä, joten en ohjetta epäillyt. Piti asiaa vielä varmistella, niin tekoälyn vastaus on seuraava:

Iskut voivat vaikuttaa magnetismiin useilla tavoilla riippuen iskun voimakkuudesta ja materiaalista. Voimakkaat mekaaniset iskut voivat heikentää tai jopa poistaa materiaalin magneettisuuden pysyvästi.
Iskujen Vaikutus Magnetismiin
Iskujen vaikutus magnetismiin (degaussing eli demagnetoituminen) tapahtuu, koska iskut aiheuttavat muutoksia materiaalin sisäisessä rakenteessa ja magneettisissa domeeneissa:
Magneeettisten domeenien uudelleenjärjestely: Magneettisessa materiaalissa on mikroskooppisia alueita, joita kutsutaan magneettisiksi domeeneiksi. Näiden alueiden magneettikentät osoittavat normaalisti samaan suuntaan luoden nettomagneettikentän. Iskun mekaaninen energia voi "ravistella" näitä domeeneja ja aiheuttaa niiden suuntautumisen satunnaisiin suuntiin, mikä heikentää tai kumoaa kokonaismagneettisuuden.
Kiderakenteen muutokset: Erittäin voimakkaat iskut voivat aiheuttaa pysyviä vaurioita tai jännityksiä materiaalin kiderakenteessa, mikä estää domeeneja palaamasta alkuperäiseen, järjestettyyn tilaansa.
Yhteenvetona voidaan todeta, että voimakkaat iskut heikentävät magneettisuutta muuttamalla magneettisten domeenien järjestystä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2.0 HDI 2007 suutinpaine nolla
ViestiLähetetty: 23.11.2025 21:35 

Viestit: 137
Paikkakunta: Vorssan vieressä
Masa kirjoitti:
Minulla on työajoilta jäänyt muistikuva, että magnetismi voi iskuista muuttua tai hävitä, joten en ohjetta epäillyt. Piti asiaa vielä varmistella, niin tekoälyn vastaus on seuraava:


Ihan sama prosessi työaikojen muistelusta oli itsellä! Järkeilin kuitenkin niin, että iskevän pulttikoneen isku kohdistuu vain pulttiin, kampiakseli ja siinä kiinni olevat massat - etenkin tuo ohut peltilevy - ovat aikatavalla iskun ulottumattomissa. Siksi pohdin tuon akkukoneen magneettikenttää... Onneksi ei ainakaan aikaisemmin ole magnetointi noista purkautunut - ainakaan liikaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2.0 HDI 2007 suutinpaine nolla
ViestiLähetetty: 27.11.2025 17:22 

Viestit: 137
Paikkakunta: Vorssan vieressä
Hissukseen edennyt poissulkemalla.

Laina-BSM:llä ei mitään eloa - kiitos vaan Kokemäelle, arvioi oikea!

Otin sitten lopultakin paineensäätimen irti, ottaa n 3 A virran, mutta mitään ääntä, liikettä ei tapahdu. Naputtelu, lämmitys eikä se että pidin yön WD40-kylvyssä (siis karan), ei auttanut. Ihmettelen miten voi ryytyä noin kovasti - tosin oli varmaan kolme viikkoa käyttämättä, olisko polttoaineen joukossa ollut vettä?

Jään odottamaan löytyiskö jostain toimivaa säädintä....


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: