Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 8 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C5 2,2 HDI pakkaskäynnistyvyys kehno.
ViestiLähetetty: 09.01.2010 10:54 

Viestit: 61
Paikkakunta: Rääkkylä
Meillä täällä Oulussa on muutaman kerran viime aikoina ollut pakkasta lähes -30 C. Citikkani on C5 2,2 HDI, vm -02 ja ajettu 200tkm. Moottori on varustettu hiljattain uusitulla säteilylämmittimellä, jota pidän yli -20 asteen pakkasilla kytkettynä n. kolme tuntia ennen käynnistysyrityksiä. Kovilla pakkasilla käynnistyvyys on kuitenkin kehno - moottori pitää ns. 'houkutella' käyntiin. Akun kunto lienee kohtuullinen, tai pikemminkin semmoinen kuin n. neljä vuotta vanhalla ja n 80 tkm ajetulla akulla voi olla.

Joka tapauksessa käynnistyprosessi on seuraavanlainen:
- kytken virran päälle ja odotan, että hehkun merkkivalo sammuu, jonka jälkeen starttaan.
- tyypillisesti kuuluu bling-ääni, ja auto starttaa vaivoin.
- starttaan sitä n. 2 ... 3 sekuntia ja jos se ei käynnisty, niin pidän n. 10 ... 15 sekunnin tauon virta pois kytkettynä ennen seuraavaa käynnistysyritystä.
- virta uudestaan päälle, odotan taas hehkumerkkivalon sammumista ja uusi käynnistysyritys jne.
- ehkä n. 6 ... 8 käynnistysyrityksen jälkeen moottori jää käyntiin, mutta käynti on seuraavat 4 ... 8 s erittäin epätasaista ja vähillä kierroksilla - todella korvia ja myös C-miehen sielua raastavaa. Kuulostaa ikään kuin se kävisi kolmella sylinterillä (kahdella?), mutta tuon mainitsemani ajan kuluttua se alkaa käydä niin kuin pitääkin - tasaisesti ja kierrokset n. 1000 rpm, josta ne laskevat moottorin lämmettyä n. 800 rpm:ään.

Arvoisat C-kollegat, nyt haluaisin kuulla asiaa tuntevia mielipiteitänne seuraavista:
- onko tuo epätasainen käynnistyvyys merkki kenties siitä, että moottorista on 'kuollut' yksi hehkutulppa (tai kaksi)?
- onko tuo varsin voimakas bling-ääni (akustinen hälytys?) kenties merkki siitä, että akun jännite laskee käynnistyksen yhteydessä liikaa - siis alle jonkin asetetun kynnysarvon - ja näin merkki siitä, että akku saattaisi olla vaihdon tarpeessa?
- vai onko asia vain yksinkertaisesti niin, että 2,2 litraisen dieselmoottorin käyntiin vääntäminen -25 ... -30 asteen C pakkasesta varsin tehottoman säteilylämmittimen avustamana on liian vaativa tehtävä mielestäni varsin pienikokoiselle akulle?

Vielä tuosta säteilylämmittimestä. Jokin viikko sitten lämpötolpan vikavirtasuoja alkoi toimia kytkiessäni moottorin + sisätilan lämmittimen johdon. Paikallinen autosähkökorjaamo korjasi asian ja kertoi, että vialliseksi osoittautui säteilylämmittimen lämmityselementistä ulostulevat johdot, jotka olivat molemmat hankautuneet rikki niin, että vaiheen ja maapotentiaalin väliin syntyi sen verran pieni ylimenovastus (230 V:lla, yleismittari 9 V:n paristolla näytti muutamaa sataa k-ohmia!), että vikavirtasuoja toimi. Paikallisessa huoltoliikkeessä asiasta mainitessani se tiedettiin ja minulle kerrottiin, että jos po. säterilylämmitin tai alustan muovisuojus on asennettu jotenkin huonosti, niin tuo alustan muovisuojus voi hangata ko. johtojen eristeet rikki. Tarkistakaapa omistanne, ettei Teille ole näin käymässä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2,2 HDI pakkaskäynnistyvyys kehno.
ViestiLähetetty: 09.01.2010 11:08 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
Ei laukea vikavirtasuoja jos muovi on panssariletkun päältä puhki kulunut,mutta laukeaa jos vähänkin on kosteutta liittimissä.
Kosteusvika yleensä korjautuu jos on mahdollisuus jonkin aikaa pitää sellaisessa pistorasiassa jossa ei ole vikavirtasuojaa..
ps. Nuo mitatut ohmit viitta juuru kosteuteen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2,2 HDI pakkaskäynnistyvyys kehno.
ViestiLähetetty: 09.01.2010 12:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
mmjk kirjoitti:
vialliseksi osoittautui säteilylämmittimen lämmityselementistä ulostulevat johdot, jotka olivat molemmat hankautuneet rikki niin, että vaiheen ja maapotentiaalin väliin syntyi sen verran pieni ylimenovastus
Tapsa 550 kirjoitti:
Ei laukea vikavirtasuoja jos muovi on panssariletkun päältä puhki kulunut.
Eikös säteilylämmittimissäkin yleensä tule elementiltä liittimille johdot erillisten metallikuorten sisällä liittimelle asti ja vasta liitäntäjohto on panssariletkua? Ainakin Defan mainoskuvan perusteella on näin:
Kuva

Noista kun vähintään toinen hankautuu puhki ja vähän tulee kosteutta pinnalle, niin kyllä VVSK siitä laukeaa.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2,2 HDI pakkaskäynnistyvyys kehno.
ViestiLähetetty: 09.01.2010 15:43 

Viestit: 61
Paikkakunta: Rääkkylä
Noin juuri oli käynyt. Asentaja näytti minulle sitä vioittunutta lämmityselementtiä ja juuri nuo lämmityselementistä lähtevät johdot (putket?) olivat hankautuneet molemmat puhki n. 3 ... 4 cm:n päästä tuosta elementistä, niin että sisäjohdin/-johtimet sieltä näkyi. Ja loppuhan menneekin juuri noin niin kuin kuvailit.

Mutta, mutta... Tämänhän piti olla vain sivujuonne tuohon varsinaiseen teemaan eli HDI:n huonoon käynnistyvyyteen. Toivoisin kommenttejanne noihin esittämiini pohdintoihin mahdollisesti vioittuneesta hehkutulpasta, akun kunnosta jne...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2,2 HDI pakkaskäynnistyvyys kehno.
ViestiLähetetty: 09.01.2010 15:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1719
Paikkakunta: Korpilahti
hehkutulpien kunnon tarkastus ei liene iso homma... johto irti tulpan päästä ja ohmipuntarilla katsoo maatasoa vasten, että ei ole poikki, tai isoa ohmimäärää ainakaan.



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2,2 HDI pakkaskäynnistyvyys kehno.
ViestiLähetetty: 09.01.2010 21:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
starttityylisi sopii bensakoneelle ,mutta ei dieselille.
muistakaa ,että bensavehkeissä sytyn hoitaa kynttilä. sen sijaan dieselissä pitää olla riittävästi lämpöä sylinterissä ennenkuin pa syttyy. vaikka olis hehkujakin.
miten pyttyä lämitetään ? = kun puristat ilmaa ,se kuumenee , tyypillisesti turbokoneitten puristus on luokkaa 16-19
ja vapaastihengittävien 19-23
eli jos imaiset ilmaa litran niin se puristetaan noin pieneen osaan. ja kuumenee.
lääke . älä lopeta starttia 2-3 sekunnin jälkeen ja odota kymmeniä sekunteja. ( = ehtii taas jäähtyä )
kun starttaat , älä paina kaasua ja starttaa yhteen pötköön vaikka 20 sekuntia DIESELIÄ.
mulla on 2 litrainen DW10 kone ja nyt ajettu jo 280000 km ja kylmänä huomaa ettei heti lähde kaikilla mutta se kestää vain sekunnin/kaksi kun käynti tasaantuu .
kokeilehhan tuota pidempää starttia niin huomaat .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2,2 HDI pakkaskäynnistyvyys kehno.
ViestiLähetetty: 10.01.2010 20:53 

Viestit: 61
Paikkakunta: Rääkkylä
Terveisiä Hyvinkäälle ja kiitokset taas kerran nimim. Kokemjne:lle asiaa tuntevista neuvoista. Nyt kun sen sanoit, niin tuohan tuntuu täysin selvältä. Ei vain tullut koskaan itselle mieleen, että bensiini- ja dieselmoottoria on syytä startata eri tavoilla - juuri noista mainitsemistasi syistä.

Kiitokset myös muille neuvoja antaneille. Huomenna - tai heti kun saan auton huoltoon - aion vaihdattaa uudet hehkutulpat ja käyn myös mittauttamassa akun kunnon ja siitä saadusta palautteesta saan tiedon josko jo pitää myös akku vaihtaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2,2 HDI pakkaskäynnistyvyys kehno.
ViestiLähetetty: 18.01.2010 20:04 

Viestit: 61
Paikkakunta: Rääkkylä
Sitten edellisten on tapahtunut seuraavaa:
- kehnokuntoinen akku vaihdettu uuteen - siis kunto ei vielä ihan finaalissa muttei paljon muutenkaan
- kaksi hehkutulppaa viallisia - kaikki uusittu.

Seuraavaksi toivotaan:
- uudestaan n. - 30 C:n pakkasta, että pääsisi tekemään vertailevaa tutkimusta dieselin käynnistyvyydestä ennen ja nyt!


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 8 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: