Tuli tutustuttua C-vitosen pumpun sielunelämään, ja joo, tämänhetkinen sijainti on SM:ssä jotta saa sen jousilleen ja ohjauksen toimimaan jos pitää siirrellä ilman moottoria. Kun vaan saisi aloitettua moottorin kasaamisen, niin sitten se sähköpumppu voisi pois siitä joutaa. Pumpun saa pyörimään syöttämällä sähköä pumpun kyljessä olevaan purkkiin, ja solenoideja käyttämällä saa päätettyä kumpaanko piiriin syöttää painetta vai purkaako sitä pois. Neljä solenoidia, siis etu- ja takapiirille ylös- ja alaslaskua varten. Tottelevat kivasti 12 voltin ohjauksia, niin pumppu kuin solenoiditkin...
Tekaisin myös analogikortin, jolla voisi ohjata kolmea kanavaa eli kuutta solenoidia, ja ylösnostoille pumpun ohjaus soft-start -toiminnolla. Lukee korkeusarvoja C5 antureilta, tai oikeastaan mitä tahansa 0-5 voltin jännitettä, ja ohjaa solenoideja korkeussäätöpotikan 0-5 voltin ohjaussignaalin mukaan, yrittäen pitää saman säätöjännitteen jousituksen antureilta mitä on ohjauspotikalta pyynti. Vero -levylle kasattu, toimintavalmis yksikkö, on siitä jossakin kuvatkin piirrettynä jos haluaisi toisenkin väsätä...
Ehkä tosin nyt lähtisin Arduinolla tekemään, helpompi tehdä muokkauksia kuin analogiseen järjestelmään irtokomponenteilla, vastuksia, konkkia operaatiovahvistimia ja FET -pääteasteet solenoideille. Kun ei se Arduinon koodaaminen ole edes kovin hankalaa, jos yhtään on ohjelmoinnista kokemusta, ja on toki valmiitakin ohjelmia jousituksille olemassa...
https://www.youtube.com/watch?v=3C0df5Vi3s0Tuossa protoiluvaiheen video, testausta vastaako solenoideille ohjaukset asetuksen ja mittauksen suhteessa
https://www.youtube.com/watch?v=eOBTrxG89e8Tässä sitten leikkimistä, eli paineilmalla varustetun LEGO-häkkyrän tasonsäädön kokeilua. Hieman liikaa oli hystereesiä, isosti välysten ansiosta sekä olemattoman painon jonka takia liikkeet oli turhan hätäisiä. Ilmalinjaa kuristamalla asettui varsin jouheaksi toiminnaltaan...
Ei vaan ole saanut tuota pitemmälle tehtyä, ei tosin ole nyt mitään autoakaan mihin voisi sovellusta lähteä kehittämään. Mehujousisista enää SM tallissa, moottori levällään, muut myyty, kuten myös ilmajousitettu Range Rover löysi uuden kodin. Toisinaan kun alkaa tuntua että ropauskiintiö olisi täyttymässä, lähinnä pakollisia enää jaksaa/pystyy värkkäämään, sovellukset joita tosin tulee jatkuvasti lisää ajatuksiin, jää aloittamatta...
Alkuperäiseen kysymykseen, muokkaisin kyllä todennäköisesti tuossa tilanteessa vivuston varmatoimiseksi, ennen koko järjestelmän uudelleensuunnittelua/rakentamista. Vaikka saisihan sähköohjattuun kaikenlaista muuta kivaa, korkeussäädön vaikka kaukosäätimellä, erikseen keula-perä -ohjaukset, maavaran lasku nopeuden kasvaessa yms äärimmäisen tarpeellista...