Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Sähköinen korkeudensäätö cx:ään
ViestiLähetetty: 25.10.2025 23:32 

Viestit: 353
Minulla on ollut hankaluuksia Tissierin takapään korkeudensäätömekanismin toimintaan saattamisessa. Tanko klemmarilta säätimelle on katkennut jo muutaman kerran. Syy on siinä että tanko lähtee klemmarilta vinossa kulmassa, eikä suoraan kuten alkuperäisessä. Tanko siis väsyy poikki.
Siitä tuli mieleen, että saisiko systeemin muutettua sujuvasti sähkösäätöiseksi käyttäen jotain nykyauton potikkaa ja venttiileitä vrt C5?
Potikka ja venttiilit on olemassa, mutta tarvittaisiin matolaatikko ohjaamaan niitä. Mitenkähän tuossa pääsis alkuun?



" Pessimisti on vain huonosti informoitu optimisti"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköinen korkeudensäätö cx:ään
ViestiLähetetty: 26.10.2025 11:09 

Viestit: 127
Paikkakunta: Vorssan vieressä
sitikan vanki kirjoitti:
...Tanko klemmarilta säätimelle on katkennut jo muutaman kerran. Syy on siinä että tanko lähtee klemmarilta vinossa kulmassa, eikä suoraan kuten alkuperäisessä. Tanko siis väsyy poikki....?


Kun nyt en muista CX:n säätimien rakennetta, niin kysäisen että olisiko niveltangon laittaminen mahdollista?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköinen korkeudensäätö cx:ään
ViestiLähetetty: 26.10.2025 12:11 

Viestit: 5135
sitikan vanki kirjoitti:
Minulla on ollut hankaluuksia Tissierin takapään korkeudensäätömekanismin toimintaan saattamisessa. Tanko klemmarilta säätimelle on katkennut jo muutaman kerran. Syy on siinä että tanko lähtee klemmarilta vinossa kulmassa, eikä suoraan kuten alkuperäisessä. Tanko siis väsyy poikki.
Siitä tuli mieleen, että saisiko systeemin muutettua sujuvasti sähkösäätöiseksi käyttäen jotain nykyauton potikkaa ja venttiileitä vrt C5?
Potikka ja venttiilit on olemassa, mutta tarvittaisiin matolaatikko ohjaamaan niitä. Mitenkähän tuossa pääsis alkuun?


Muistelen nähneeni täällä jonkun C5:n sähköpumpusta ja solenoideista tehdyn kapistuksen, olisikohan ollut peräkärryyn, mutta taisi olla pöydällä surisemassa - mutta oliko korkeussäätö mukana ja mikä vehje venttiileitä ja moottoria ohjasi? Olisi voinut olla vaikkapa Jasu, mutten keksinyt mitään sopivia hakusanoja löytääkseni...

Muistelen että ainakin joissain versioissa sähköinen korkeusanturi oli jotenkin enemmän digitaalinen kuin analoginen kapistus, mutta ei mitään tietoa mitä on syönyt...

Mutta varmaan joku jossain päin maailmaa on tehnyt itse erilaisia automaattisia sähköisiä korkeussäätimiä, mitenköhän jotkut ilmajousituksen palikat olisi sovellettavissa hydraulisolenoidien ohjaukseen, sieltä löytyisi netistä ainakin kaikenlaisia Arduino ja Raspberry -projekteja?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköinen korkeudensäätö cx:ään
ViestiLähetetty: 26.10.2025 12:41 

Viestit: 730
Jasulla taisi olla C5:sen pumppu SM:ssä, muttei sillä mitään korkeudensäätöä taidettu harrastaa.

Itse mietin joskus sellaista ratkaisua, jossa sähkömoottorilla liikutettaisiin sitä korkeudensäätöventtiilin karaa. Niin pitkälle tosin en ajatuksissani päässyt, että tietäisin mitä rautaa moiseen projektiin tarvitsee.



-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköinen korkeudensäätö cx:ään
ViestiLähetetty: 26.10.2025 23:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3153
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Tuli tutustuttua C-vitosen pumpun sielunelämään, ja joo, tämänhetkinen sijainti on SM:ssä jotta saa sen jousilleen ja ohjauksen toimimaan jos pitää siirrellä ilman moottoria. Kun vaan saisi aloitettua moottorin kasaamisen, niin sitten se sähköpumppu voisi pois siitä joutaa. Pumpun saa pyörimään syöttämällä sähköä pumpun kyljessä olevaan purkkiin, ja solenoideja käyttämällä saa päätettyä kumpaanko piiriin syöttää painetta vai purkaako sitä pois. Neljä solenoidia, siis etu- ja takapiirille ylös- ja alaslaskua varten. Tottelevat kivasti 12 voltin ohjauksia, niin pumppu kuin solenoiditkin...

Tekaisin myös analogikortin, jolla voisi ohjata kolmea kanavaa eli kuutta solenoidia, ja ylösnostoille pumpun ohjaus soft-start -toiminnolla. Lukee korkeusarvoja C5 antureilta, tai oikeastaan mitä tahansa 0-5 voltin jännitettä, ja ohjaa solenoideja korkeussäätöpotikan 0-5 voltin ohjaussignaalin mukaan, yrittäen pitää saman säätöjännitteen jousituksen antureilta mitä on ohjauspotikalta pyynti. Vero -levylle kasattu, toimintavalmis yksikkö, on siitä jossakin kuvatkin piirrettynä jos haluaisi toisenkin väsätä...

Ehkä tosin nyt lähtisin Arduinolla tekemään, helpompi tehdä muokkauksia kuin analogiseen järjestelmään irtokomponenteilla, vastuksia, konkkia operaatiovahvistimia ja FET -pääteasteet solenoideille. Kun ei se Arduinon koodaaminen ole edes kovin hankalaa, jos yhtään on ohjelmoinnista kokemusta, ja on toki valmiitakin ohjelmia jousituksille olemassa...

https://www.youtube.com/watch?v=3C0df5Vi3s0
Tuossa protoiluvaiheen video, testausta vastaako solenoideille ohjaukset asetuksen ja mittauksen suhteessa

https://www.youtube.com/watch?v=eOBTrxG89e8
Tässä sitten leikkimistä, eli paineilmalla varustetun LEGO-häkkyrän tasonsäädön kokeilua. Hieman liikaa oli hystereesiä, isosti välysten ansiosta sekä olemattoman painon jonka takia liikkeet oli turhan hätäisiä. Ilmalinjaa kuristamalla asettui varsin jouheaksi toiminnaltaan...

Ei vaan ole saanut tuota pitemmälle tehtyä, ei tosin ole nyt mitään autoakaan mihin voisi sovellusta lähteä kehittämään. Mehujousisista enää SM tallissa, moottori levällään, muut myyty, kuten myös ilmajousitettu Range Rover löysi uuden kodin. Toisinaan kun alkaa tuntua että ropauskiintiö olisi täyttymässä, lähinnä pakollisia enää jaksaa/pystyy värkkäämään, sovellukset joita tosin tulee jatkuvasti lisää ajatuksiin, jää aloittamatta...

Alkuperäiseen kysymykseen, muokkaisin kyllä todennäköisesti tuossa tilanteessa vivuston varmatoimiseksi, ennen koko järjestelmän uudelleensuunnittelua/rakentamista. Vaikka saisihan sähköohjattuun kaikenlaista muuta kivaa, korkeussäädön vaikka kaukosäätimellä, erikseen keula-perä -ohjaukset, maavaran lasku nopeuden kasvaessa yms äärimmäisen tarpeellista...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: