Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Dpf/fap
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=35023
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Fuge [ 15.10.2025 17:07 ]
Viestin otsikko:  Dpf/fap

Moi. Mistä tietää onko 2006 vuoden Xsara Picasso 1.6hdi 110 joku hiukkassuodatin? Turbon alle pakoputkeen menee 2 putkea, toinen ylemmäs ja toinen pöntön taakse. Nämä pienet putket on pakoputken päästä metallia mutta muuttuu vähän kauempana kumiletkuksi jotka häviää jonnekin maskin taakse. Pakoputki on nokinen sisäpuolelta. Saksan tuonti.

Kirjoittaja:  Fuge [ 15.10.2025 17:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Dpf/fap

Joo tankin vasemmalla puolella on vaalea säiliö tyhjänä. Eli joku systeemi tuossa on. Tuossa kunnossa kuitenkin katsastettu ja päästöt mitattu a- katsastuksessa. Saako tuon ikäisestä poistaa tuon käytöstä? En usko tuon toimivan.

Kirjoittaja:  Wesa [ 15.10.2025 19:01 ]
Viestin otsikko:  Re: Dpf/fap

Eikös noi kaikki tuon ikäiset 110:t ole partikkelisuodattimella?

Kirjoittaja:  Akseli [ 15.10.2025 21:49 ]
Viestin otsikko:  Re: Dpf/fap

On fappi noilla tiedoilla

Kirjoittaja:  Fuge [ 15.10.2025 22:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Dpf/fap

Ilmeisesti tuon ei tarvitse toimia tuon ikäisessä tai toimivuutta ei mitenkään testata katsastuksessa. Katoin Trafin ohjeistuksia niin alle 2007 vuoden dieseleissä ei katsota obd:tä ja ei tarkasteta edes obd valon toimivuutta. Normaali saavutus testi vaan.

Kirjoittaja:  Teuski [ 16.10.2025 06:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Dpf/fap

Fuge kirjoitti:
Ilmeisesti tuon ei tarvitse toimia tuon ikäisessä tai toimivuutta ei mitenkään testata katsastuksessa. Katoin Trafin ohjeistuksia niin alle 2007 vuoden dieseleissä ei katsota obd:tä ja ei tarkasteta edes obd valon toimivuutta. Normaali saavutus testi vaan.

"Ei tarvitse toimia", eli pitää toimia, mutta sitä ei (toistaiseksi) tarkasteta eikä puutos näy savutusmittauksessa.
Jos on ohjelmallisesti poistettu eikä siksi sytytä vikavaloja, oletan, että ei välttämättä kyllä näkyisi OBD-mittauksessakaan :)

Sehän tässä on jännää, että jos noihin päästömanipulaatioihin joskus ruvettaisiin oikeasti puuttumaan, niin miten tällaisten kanssa kävisi?
Epäilen, että jos toi joskus tuleekin, se alkaa koskemaan vain paljon uudempia autoja.

Kirjoittaja:  Fuge [ 16.10.2025 18:01 ]
Viestin otsikko:  Re: Dpf/fap

Vikakoodin lukijalla katsoin vähän tietoja niin ilmoittaa hiukkassuodattimesta mm. Particle filter soot load 34% . Particle filter inlet/outlet pressure difference 0 mbar. Weight of additive in The particulate filter 0g. Lisäksi sitä eolys ainetta on 3000ml tankissa. Sitten oli jotain kilometri määriä regeneroinnista. Mikään vikavalo ei pala. Eli onkohan tuo sitten ohjelmoitu niin että ei sytytä mitään vika valoa. Täytyy seurata muuttuuko tuo 34% tuosta kun ajelee.

Kirjoittaja:  Akseli [ 16.10.2025 20:35 ]
Viestin otsikko:  Re: Dpf/fap

Fuge kirjoitti:
Vikakoodin lukijalla katsoin vähän tietoja niin ilmoittaa hiukkassuodattimesta mm. Particle filter soot load 34% . Particle filter inlet/outlet pressure difference 0 mbar. Weight of additive in The particulate filter 0g. Lisäksi sitä eolys ainetta on 3000ml tankissa. Sitten oli jotain kilometri määriä regeneroinnista. Mikään vikavalo ei pala. Eli onkohan tuo sitten ohjelmoitu niin että ei sytytä mitään vika valoa. Täytyy seurata muuttuuko tuo 34% tuosta kun ajelee.

Taitaapi olla pönttö tyhjä. Etenkin jos kaasuttaessa ei nouse paine-ero lainkaan.

Kirjoittaja:  Akseli [ 16.10.2025 20:36 ]
Viestin otsikko:  Re: Dpf/fap

Teuski kirjoitti:
Sehän tässä on jännää, että jos noihin päästömanipulaatioihin joskus ruvettaisiin oikeasti puuttumaan, niin miten tällaisten kanssa kävisi?
Epäilen, että jos toi joskus tuleekin, se alkaa koskemaan vain paljon uudempia autoja.

Olisi aika kätevä tapa saada autokantaa uudemmaksi. Ei ainakaan itseäni haittaisi pätkääkään.

Kirjoittaja:  Fuge [ 16.10.2025 21:15 ]
Viestin otsikko:  Re: Dpf/fap

Akseli kirjoitti:
Fuge kirjoitti:
Vikakoodin lukijalla katsoin vähän tietoja niin ilmoittaa hiukkassuodattimesta mm. Particle filter soot load 34% . Particle filter inlet/outlet pressure difference 0 mbar. Weight of additive in The particulate filter 0g. Lisäksi sitä eolys ainetta on 3000ml tankissa. Sitten oli jotain kilometri määriä regeneroinnista. Mikään vikavalo ei pala. Eli onkohan tuo sitten ohjelmoitu niin että ei sytytä mitään vika valoa. Täytyy seurata muuttuuko tuo 34% tuosta kun ajelee.

Taitaapi olla pönttö tyhjä. Etenkin jos kaasuttaessa ei nouse paine-ero lainkaan.

Täytyy viikonloppuna testata kun antaa kierroksia pysyykö tuossa nollassa.

Kirjoittaja:  Fuge [ 17.10.2025 15:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Dpf/fap

Testasin niin motari nopeudessa tuo paine ero oli n.30 mbar. Tyhjäkäynnillä on sen 0. Muuten voisi luulla että tuo toimii mutta putken pää on musta.

Kirjoittaja:  powerage [ 17.10.2025 20:49 ]
Viestin otsikko:  Re: Dpf/fap

Eikö noissa Euro4 hiukkasloukku vehkeiden pakopiipun pää ole aina musta? Näin ainakin C5:ssä...

Kirjoittaja:  Fuge [ 17.10.2025 21:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Dpf/fap

powerage kirjoitti:
Eikö noissa Euro4 hiukkasloukku vehkeiden pakopiipun pää ole aina musta? Näin ainakin C5:ssä...

Ai jaa. Voi ollakin mä en noista oikein mitään ymmärrä. Ostin tuon kun en tajunnut että siinä on tuo fap. Kyllä siellä säiliössä on pieni liru eolys ainetta pohjalla. En tiedä onko tuo sitten toimiva järjestelmä. Mä tosiaan luulin että kaikissa pitää olla tuo pakoputken pää puhdas.

Kirjoittaja:  Fuge [ 20.10.2025 17:03 ]
Viestin otsikko:  Re: Dpf/fap

Testasin ja laitoin tankkiin STP hiukkassuodattimen puhdistisainetta. Particle filter soot load 34% .oli aiempi lukema. Nyt vajaa sata kilometriä myöhemmin lukema on 0.7%
Aikamoinen ero.

Kirjoittaja:  Teuski [ 21.10.2025 08:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Dpf/fap

Fuge kirjoitti:
Testasin ja laitoin tankkiin STP hiukkassuodattimen puhdistisainetta. Particle filter soot load 34% .oli aiempi lukema. Nyt vajaa sata kilometriä myöhemmin lukema on 0.7%
Aikamoinen ero.

Ne lukemat perustuu laskentaan mm. paine-eron ja ajotietojen perusteella, ei suoriin mittauksiin. Soot on nokea, joka poltetaan fapista pois ja jäljelle jää tuhkaa (ash), joka kertyy suodattimeen.
Tuo soot-arvon lasku kertoo mielestäni ennemminkin siitä, että poltto on tapahtunut eikä tuon aineen vaikutuksesta.

Ton aineen olisi tarkoitus poistaa sitä tuhkaa suodattimesta, ts. elvyttää sitä ja siirtää uusimisen tai pesun tarvetta.

Kirjoittaja:  Fuge [ 21.10.2025 09:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Dpf/fap

Teuski kirjoitti:
Fuge kirjoitti:
Testasin ja laitoin tankkiin STP hiukkassuodattimen puhdistisainetta. Particle filter soot load 34% .oli aiempi lukema. Nyt vajaa sata kilometriä myöhemmin lukema on 0.7%
Aikamoinen ero.

Ne lukemat perustuu laskentaan mm. paine-eron ja ajotietojen perusteella, ei suoriin mittauksiin. Soot on nokea, joka poltetaan fapista pois ja jäljelle jää tuhkaa (ash), joka kertyy suodattimeen.
Tuo soot-arvon lasku kertoo mielestäni ennemminkin siitä, että poltto on tapahtunut eikä tuon aineen vaikutuksesta.

Ton aineen olisi tarkoitus poistaa sitä tuhkaa suodattimesta, ts. elvyttää sitä ja siirtää uusimisen tai pesun tarvetta.

Ok. Itse ymmärsin tuon valmistajan sivuilta sekä kokemuksia lukemalla että alentaa noen palamislämpötilaa samoin kuin eolys neste, poistaa kertyneen palamattoman noen.Eli käynnistää polton samalla tavalla kuin tuo eolys nesteen lisääminen dieselin sekaan. Voin toki olla täysin väärässä kun.

Kirjoittaja:  Teuski [ 21.10.2025 09:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Dpf/fap

Fuge kirjoitti:
Ok. Itse ymmärsin tuon valmistajan sivuilta sekä kokemuksia lukemalla että alentaa noen palamislämpötilaa samoin kuin eolys neste, poistaa kertyneen palamattoman noen.Eli käynnistää polton samalla tavalla kuin tuo eolys nesteen lisääminen dieselin sekaan. Voin toki olla täysin väärässä kun.

Varmaankin aine itsessään toimii samaan tapaan kuin EOLYS.

ECU haistelee lähinnä ton suodattimen paine-eron perusteella noen määrää ja polttaa tarvittaessa. Silloin lisätään eolysia ja muilla vippaskonsteila nostetaan pakokaasun lämpötilaa. Lopuksi oletetaan noen määräksi 0 ja jäljelle jäävän paine-eron mukaan määritellään tuhkan määrä suodattimessa. Nämä taas vaikuttaa laskentaan jatkossa.
Tuo aine oletettavasti tehostaa polttotapahtumaa ja mahdollisesti sa tuhkaa poistumaan suodattimesta. Sen lisääminen ei itsessään polttoa käynnistä enkä usko, että siitä yksinään olisi juurikaan hyötyä jos ei varsinainen poltto käynnisty.

Lexialla voi käynnistää pakkopolton parkissa tarvittaessa.

Kirjoittaja:  Fuge [ 21.10.2025 10:06 ]
Viestin otsikko:  Re: Dpf/fap

Teuski kirjoitti:
Fuge kirjoitti:
Ok. Itse ymmärsin tuon valmistajan sivuilta sekä kokemuksia lukemalla että alentaa noen palamislämpötilaa samoin kuin eolys neste, poistaa kertyneen palamattoman noen.Eli käynnistää polton samalla tavalla kuin tuo eolys nesteen lisääminen dieselin sekaan. Voin toki olla täysin väärässä kun.

Varmaankin aine itsessään toimii samaan tapaan kuin EOLYS.

ECU haistelee lähinnä ton suodattimen paine-eron perusteella noen määrää ja polttaa tarvittaessa. Silloin lisätään eolysia ja muilla vippaskonsteila nostetaan pakokaasun lämpötilaa. Lopuksi oletetaan noen määräksi 0 ja jäljelle jäävän paine-eron mukaan määritellään tuhkan määrä suodattimessa. Nämä taas vaikuttaa laskentaan jatkossa.
Tuo aine oletettavasti tehostaa polttotapahtumaa ja mahdollisesti sa tuhkaa poistumaan suodattimesta. Sen lisääminen ei itsessään polttoa käynnistä enkä usko, että siitä yksinään olisi juurikaan hyötyä jos ei varsinainen poltto käynnisty.

Lexialla voi käynnistää pakkopolton parkissa tarvittaessa.

Joo tuo lukija kyllä näytti että poltto on tapahtunut. Eolys nestettä näytti säiliössä olevan pieni liru. Lukija kyllä näyttää jostain syystä määräksi koko ajan 3 litraa.

Kirjoittaja:  Teuski [ 21.10.2025 10:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Dpf/fap

Määrä perustuu laskentaan polttojen perusteella. Laskuri nollataan täytön yhteydessä tai on voitu nollata ihan muuten vaan. Kulutushan on aika olematonta.

Kirjoittaja:  Fuge [ 24.10.2025 20:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Dpf/fap

Vielä kysymys aiheesta. Huomasin tuolla lukijalla että 5 edellisen polttokerran keskimääräinen väli oli jotain 560km. Onko tuo normaalia ? Mä en yhtään tiedä onko tuo jotenkin epänormaali poltto väli.

Kirjoittaja:  Teuski [ 24.10.2025 22:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Dpf/fap

Mielestäni on normaali

Kirjoittaja:  Fuge [ 26.10.2025 18:35 ]
Viestin otsikko:  Re: Dpf/fap

Mistä tietää mikä eolys neste tuohon sopii? Liittimessä joka on säiliön kyljessä on keltainen väri. Mutta siitä lähtevässä ketjussa on sininen piste. Onko joku väri jota voi sekoittaa muiden kanssa?

Kirjoittaja:  Teuski [ 26.10.2025 22:40 ]
Viestin otsikko:  Re: Dpf/fap

Eikös nykyisin myytävät aineet sovi kaikkien versioiden kanssa?

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/