|
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
Hakapajamies
|
Viestin otsikko: VTI koneen venttiilikoppa Lähetetty: 27.01.2026 13:47 |
|
|
Hei! Jossakin netin keskustelussa kerrottiin, että Citikan 1,6 VTI moottorin käynnissä oli ongelma, jolloin venttiilikoppaan piti tehdä joku muutostyö, että koneen saa toimimaan kunnolla. Ilmeisesti asia liittyy kampikammion tuuletukseen. Tässä moottorissa venttiilikopasta on suora yhteys imusarjaan , kopan sisällä olevan kalvo/jousi periaatteella toimivan venttiilin kautta. Venttiili on miltei huomaamaton kopan osa, koska se on sopivasti kätkössä kopan kannessa. Minua askarruttaa minkälainen muutostyö tähän koppaan pitää tehdä, ja miten se sitten toimii. Olen itse ostanut yhteen vastaavaan rakenteeseen erikseen myytävän kalvon/jousen. Kone ei toiminut vaihdon jälkeen yhtään paremmin. Tuon tuuletuksen kunnollinen toiminta on käynnin kannalta oleellista. Jos venttiili antaa liikaa ilmaa suoraan imusarjaan, seossäädöt menee sekaisin. Toimintaa voi kokeilla avaamalla käynnissä öljyntäyttökorkin. Jos tuuletus toimii oikein , käynti muuttuu huojuvaksi, mutta kone ei sammu.
Mutta minkälainen muutostyö? Hakapajamies
|
|
|
|
 |
|
lucaf
|
Viestin otsikko: Re: VTI koneen venttiilikoppa Lähetetty: 31.01.2026 12:44 |
|
|
|
|
 |
|
Akseli
|
Viestin otsikko: Re: VTI koneen venttiilikoppa Lähetetty: 31.01.2026 14:50 |
|
|
Tuskin on mitään muutoksia. Ehjänä ei ole toiminnassa ongelmia.
-00 Xantia Activa V6 -97 Xantia V6 Automaatti
|
|
|
|
 |
|
Hakapajamies
|
Viestin otsikko: Re: VTI koneen venttiilikoppa Lähetetty: 06.02.2026 20:43 |
|
|
Hei! Kyllä tuo "tekoälyn" vastaus on ihan järkevä. Ensimmäiseksi mietin, että miten usein on säiliö tyhjennettävä? Jos säiliö täyttyy, imeytyy imusarjaan lähes selvää moottoriöljyä, ja varsin paljon. Uusitun venttiilikopan rakenne kaiketi poistaa kyllä koko ongelman. Maksanee tarvikkeena n. 100€. Minulla oli aikanaan kunnostettavana 207 Peugeot VTI koneella, ja siinä oli mm. erikoinen ongelma. Koneessa oli hyvät puristukset, ei savutusta. Ajoin sen katsastukseen noin 20km matkan. Kun katsastaja otti ajokin sisälle, Hän palasi saman tien pihalle, ja sanoi ettei tuollaista kannata mitata, savuttaa ihan selvästi. Olin hiukan äimän käkenä, kun olin ajellut auton konttorille ilman merkkiäkään savuista. Autossa oli niin paljon muitakin vikoja, että se lähti kierrätykseen.
Tuo savutus jäi kuitenkin vaivaamaan. Ilmeisesti kampikammion tuuletusputkisto keräsi hiljalleen jotenkin "varastoon" öljyä joka sitten ajon jälkeen imaistiin moottoriin. Kiitokset vastauksista. Hakapajamies.
|
|
|
|
 |
|
|