XmTd94 kirjoitti:
Vaivaiset 8,5V näytti mittari. Irroitin piuhan hehkuilta eikä parkkien lisäksi pitänyt muuta kuormaa olla. Mitenkäs se jännitehäviö mittaillaan?
Hmm... Melkoista. Koitappa sillä samalla mittarilla käyvästä autosta akun napojen välistä, jos ei tule noin 14 volttia niin mittarissa on vikaa. Jännitehäviötä siellä ei
pitäisi olla irtopiuhan päässä: Häviö(jännite) on piuhan vastus kertaa piuhassa kulkeva virta ja jos piuhan toinen pää on irti niin virtakin on nolla.
Piuha kiinni ja hehkutus päälle: akun plusnavan ja hehkun kannan välissä pitäisi olla jännitehäviötä voltin, korkeintaan parin luokkaa. Jos on alle puoli volttia niin osa hehkuista on todennäköisesti pimeänä.
Saman tien kannattaa mitata muitakin ylimenovastuksia: akun miinusnavan ja auton korin/moottorin välissä sekä akun plusnavan ja startin solenoidin välissä ei pitäisi käyvässä autossa olla paria voltin kymmenystä enempää. Joskus mittasin BX:n pluskengän ja plusnavan välistä melkein voltin ja hoksasin heti mistä se onneton käynnistyvyys johtui: kengän ja navan välissä oli hapettumaa vaikka päälle päin näytti ihan hyvältä ja hapettuma oli kengän löysyydenkin kiilannut pois.