Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 4 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xm 2.5TD hehkutusjännite
ViestiLähetetty: 13.01.2010 00:23 

Viestit: 126
Paikkakunta: Pirkanmaa
Paljonko pitäisi hehkutusjännitteen olla tulpille tulevan johdon päässä ilman kuormaa (piuha irti tulpilta)



C5 2.0 Hdi Tourer-08 AT
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm 2.5TD hehkutusjännite
ViestiLähetetty: 13.01.2010 01:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
XmTd94 kirjoitti:
Paljonko pitäisi hehkutusjännitteen olla tulpille tulevan johdon päässä ilman kuormaa (piuha irti tulpilta)

Kyllä se mielellään saisi 12,8 voltin luokkaa olla eli akkujännitteen verran koska kuormaakaan ei ole. Puhallin, takalasinlämmitin ja ajovalot jos on päällä niin varmasti vähemmän. Olennaisempaa olisi mitata jännitehäviö hehkutulppien ja akun +-navan välillä hehkuttaessa.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm 2.5TD hehkutusjännite
ViestiLähetetty: 14.01.2010 23:44 

Viestit: 126
Paikkakunta: Pirkanmaa
Vaivaiset 8,5V näytti mittari. Irroitin piuhan hehkuilta eikä parkkien lisäksi pitänyt muuta kuormaa olla. Mitenkäs se jännitehäviö mittaillaan?



C5 2.0 Hdi Tourer-08 AT
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm 2.5TD hehkutusjännite
ViestiLähetetty: 15.01.2010 00:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
XmTd94 kirjoitti:
Vaivaiset 8,5V näytti mittari. Irroitin piuhan hehkuilta eikä parkkien lisäksi pitänyt muuta kuormaa olla. Mitenkäs se jännitehäviö mittaillaan?

Hmm... Melkoista. Koitappa sillä samalla mittarilla käyvästä autosta akun napojen välistä, jos ei tule noin 14 volttia niin mittarissa on vikaa. Jännitehäviötä siellä ei pitäisi olla irtopiuhan päässä: Häviö(jännite) on piuhan vastus kertaa piuhassa kulkeva virta ja jos piuhan toinen pää on irti niin virtakin on nolla.

Piuha kiinni ja hehkutus päälle: akun plusnavan ja hehkun kannan välissä pitäisi olla jännitehäviötä voltin, korkeintaan parin luokkaa. Jos on alle puoli volttia niin osa hehkuista on todennäköisesti pimeänä.

Saman tien kannattaa mitata muitakin ylimenovastuksia: akun miinusnavan ja auton korin/moottorin välissä sekä akun plusnavan ja startin solenoidin välissä ei pitäisi käyvässä autossa olla paria voltin kymmenystä enempää. Joskus mittasin BX:n pluskengän ja plusnavan välistä melkein voltin ja hoksasin heti mistä se onneton käynnistyvyys johtui: kengän ja navan välissä oli hapettumaa vaikka päälle päin näytti ihan hyvältä ja hapettuma oli kengän löysyydenkin kiilannut pois.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 4 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: