Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Xm 2.5TD hehkutusjännite
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=3533
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  XmTd94 [ 13.01.2010 00:23 ]
Viestin otsikko:  Xm 2.5TD hehkutusjännite

Paljonko pitäisi hehkutusjännitteen olla tulpille tulevan johdon päässä ilman kuormaa (piuha irti tulpilta)

Kirjoittaja:  RPekka [ 13.01.2010 01:06 ]
Viestin otsikko:  Re: Xm 2.5TD hehkutusjännite

XmTd94 kirjoitti:
Paljonko pitäisi hehkutusjännitteen olla tulpille tulevan johdon päässä ilman kuormaa (piuha irti tulpilta)

Kyllä se mielellään saisi 12,8 voltin luokkaa olla eli akkujännitteen verran koska kuormaakaan ei ole. Puhallin, takalasinlämmitin ja ajovalot jos on päällä niin varmasti vähemmän. Olennaisempaa olisi mitata jännitehäviö hehkutulppien ja akun +-navan välillä hehkuttaessa.

Kirjoittaja:  XmTd94 [ 14.01.2010 23:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Xm 2.5TD hehkutusjännite

Vaivaiset 8,5V näytti mittari. Irroitin piuhan hehkuilta eikä parkkien lisäksi pitänyt muuta kuormaa olla. Mitenkäs se jännitehäviö mittaillaan?

Kirjoittaja:  RPekka [ 15.01.2010 00:33 ]
Viestin otsikko:  Re: Xm 2.5TD hehkutusjännite

XmTd94 kirjoitti:
Vaivaiset 8,5V näytti mittari. Irroitin piuhan hehkuilta eikä parkkien lisäksi pitänyt muuta kuormaa olla. Mitenkäs se jännitehäviö mittaillaan?

Hmm... Melkoista. Koitappa sillä samalla mittarilla käyvästä autosta akun napojen välistä, jos ei tule noin 14 volttia niin mittarissa on vikaa. Jännitehäviötä siellä ei pitäisi olla irtopiuhan päässä: Häviö(jännite) on piuhan vastus kertaa piuhassa kulkeva virta ja jos piuhan toinen pää on irti niin virtakin on nolla.

Piuha kiinni ja hehkutus päälle: akun plusnavan ja hehkun kannan välissä pitäisi olla jännitehäviötä voltin, korkeintaan parin luokkaa. Jos on alle puoli volttia niin osa hehkuista on todennäköisesti pimeänä.

Saman tien kannattaa mitata muitakin ylimenovastuksia: akun miinusnavan ja auton korin/moottorin välissä sekä akun plusnavan ja startin solenoidin välissä ei pitäisi käyvässä autossa olla paria voltin kymmenystä enempää. Joskus mittasin BX:n pluskengän ja plusnavan välistä melkein voltin ja hoksasin heti mistä se onneton käynnistyvyys johtui: kengän ja navan välissä oli hapettumaa vaikka päälle päin näytti ihan hyvältä ja hapettuma oli kengän löysyydenkin kiilannut pois.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/