Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

PSA-Fiat asuntoautojen teknologian yhteneväisyys?
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=3569
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Kami [ 16.01.2010 23:47 ]
Viestin otsikko:  PSA-Fiat asuntoautojen teknologian yhteneväisyys?

Joo... paljonko on noilla -90 luvun alkupuolen pakualustoilla akselilla Citroen-Peugeot-Fiat yhteistä?
Onko 2.5 TD motti ja 5 vaihteinen manuaaliaski Pösössä tismalleen sama kuin vastaavassa Citikassa ja Fiatissa?
Kaverin -95 Pösö TD:stä on aski paskana ja vaihtoaski pitäis löytää...
Onko kellään antaa vinkkiä mistä löytyis? Käytettykin kelvannee etenkin jos sen sais jossain huollettua ensin, ennen asennusta...
Ja lisäksi asentajaa moisen vaihtoon kaivattais... Työnkohde on kotipihalla Varsinaisessa Suomessa, n. 35 km Turkkusest Tre suuntaan...
Vinkkejä, neuvoja?!?

Kirjoittaja:  jaakkovaakko [ 17.01.2010 11:58 ]
Viestin otsikko:  Re: PSA-Fiat asuntoautojen teknologian yhteneväisy

PSA-tuotteet on yhteneväisiä.Fiat konsernin moottori muuttui vuonna 2000 samaksi PSA moottoriksi , vaikkakin sofim moottori oli saatavana vasta myöhemmin pesoolla ja sitikalla
Jotenkin olisi mielikuva, että vaihteisto olisi sama merkistä riippumatta.Välityssuhteet ei välttämättä ole samat riippuen moottorivaihtoehdosta.

Kirjoittaja:  cxtb2 [ 17.01.2010 14:05 ]
Viestin otsikko:  Re: PSA-Fiat asuntoautojen teknologian yhteneväisy

kanttikorisissa siis -90 luvun alkupuolella, on CX:n loota, ainakin 2.5D/TD koneisissa, tosin laatikon peräkoppa saattaa olla erilainen kiinnityksien takia...

ja tietty välitykset pitää tarkastaa, kun noita on CX:ssäkin ainakin 5:ttä erilaista 8-)

Kirjoittaja:  zX-files [ 17.01.2010 17:57 ]
Viestin otsikko:  Re: PSA-Fiat asuntoautojen teknologian yhteneväisyys?

Ducatosta on kolme korisukupolvea:
1) C25/J5 83-94
2) Boxer/Jumper 94-06 (facelift 2002)
3) Boxer/Jumper 06-
Ykkösen moottoreista sen verran, että Suomen Ducato-pakuissa iso diesel oli aina Sofim (2,4-3,0) muissa ollut myös tuota mainittua 2,5-litraista "CX-dieseliä".
Kakkosessa pienempi 1,9-diesel vaihtui 1998 PSAn välijäähdyttimelliseen ja 02 2,0-HDi'hin. Iso Sofimia. Samaan 02-faceliftiin Ducatoon tuli uusi 2,3-Sofim.

Kirjoittaja:  jptcool [ 17.01.2010 23:51 ]
Viestin otsikko:  Re: PSA-Fiat asuntoautojen teknologian yhteneväisyys?

Noista vanhimmista sen verran, Sofimin koneessa nokka kannessa toisin kuin J5/C25, joten
vaihteiston kopat ovat erilaisia. Rellukoneisen CX:n laatikko saattaisi käydä koppansa puolesta Sofimin perään, välitykset vaan hiukan tiuhat.

Kirjoittaja:  Kami [ 18.01.2010 17:06 ]
Viestin otsikko:  Re: PSA-Fiat asuntoautojen teknologian yhteneväisy

Juu, siis kyseessähän Peugeot J5 alustalla oleva matkailuauto ja vuosimalli oli mielstäni -95....
Eli siis ... hmm... Ducaton laatikon pitäis siis olla yhteensopiva??!
..vai jonkun CX:n..?

Kirjoittaja:  zX-files [ 18.01.2010 17:15 ]
Viestin otsikko:  Re: PSA-Fiat asuntoautojen teknologian yhteneväisyys?

J5 ja vuosimalli 95 on mahdoton yhtälö. Valmistus loppui keväällä 1994. Se voi olla kylläkin ensirekisteröity vasta 1995.
Ja jos se on J5 niin moottori on ilmeisesti CX-mallia 2500-kuutioinen mutta syytä varmistaa edes mikä se auto on.

Kirjoittaja:  Jankos [ 18.01.2010 17:46 ]
Viestin otsikko:  Re: PSA-Fiat asuntoautojen teknologian yhteneväisyys?

Mitä siitä on rikki?

http://www.tamgears.com/

Tuolta saa varaosia, käytetyn lootan kun ostaa niin se pitää kuitenkin purkaa ja tutkia mitä on syönyt ettei viikon ajon jälkeen ole samassa tilassa.

Ja noihinhan pitää sitten tuossa käytössä laittaa litra ylimääräistä öljyä niin kestää huomattavasti paremmin.

Mulla on tallin lattialla ykkösducaton loota varalla tai paremminkin vitosen korjausta odottamassa. Jos siitä tarviitte vertailukuvaa niin onnistuu kyllä. Mutta melko varma olen että lootan päälipuoli on erilainen kun siinä ei välttämättä ole paikkoja mihin tulee ne pumput (laturi?) jne. kiinni.

Niin ja ei noiden bensamallien välitykset todennäköisesti ole tiuhoja.. Tuollanen ducatokoneinen kulkee max 130 185R14 renkailla ja kieppiä on sitten 4000... Bensoissa voi olla jopa liian harva välitys :D Dieseli cx:n laatikotkin on varmaan huomattavasti pidemmillä peränvälityksillä?

Kirjoittaja:  Kami [ 19.01.2010 11:15 ]
Viestin otsikko:  Re: PSA-Fiat asuntoautojen teknologian yhteneväisy

Juu tietty... sen ensirekisteröintihän tuo -95 varmasti on. Meneehän siinä aikansa kun asuntoauton kori on tehtaalla siihen saaty pykättyä.
Ja kyllä se on J5 Pösö.
Muistaakseni sen ensi oire oli ettei 3 mennyt päälle, piti loikata sen ohi.
Aika vähillä kilometreillä sen jälkeen alkoivat muutkin vaihteet pistämään vastaan ja viimeinen reissu ajettiin kotiin 4 silmässä koko ajan.
Nyt se ei kuulemma enää löydä mitään vaihdetta...
Tuosta perusongelmasta missä 5 vaihde ei pysy päällä olinkin jo lueskellut netissä, mutta tuossa ei käsittääkseni sitä esiintynyt lainkaan.

Kirjoittaja:  Jankos [ 19.01.2010 11:21 ]
Viestin otsikko:  Re: PSA-Fiat asuntoautojen teknologian yhteneväisyys?

Melkeinpä veikkaan että siellä on sisällä tavaraa vain löysässä. Jos vaihteita alkaa noin häviämään ilman rutisemista jne niin joko vaihteensiisrtosysteemi on jotenkin aukeillut tai sitte se päätymutteri mikä pitää koko paketin kasassa. Tietty jos lootan runko on pettänyt niin sekin tietty tekee mitä sattuu. Mutta olettehan varmistanut että se vaihdekepin kiinnitys lootaan on kunnolla kiinni? Ja onko se rättinivel ehjä mikä siellä välissä on?

Kirjoittaja:  cxtb2 [ 19.01.2010 11:45 ]
Viestin otsikko:  Re: PSA-Fiat asuntoautojen teknologian yhteneväisyys?

CX:n lootanhan on olemassa "oma" öljynsä, jota kannattaa käyttää, Totalin "BV" eli TOTAL-GL4plus 75W80-vaihteistoöljy. saa esim. motonetistä.

Kirjoittaja:  jptcool [ 19.01.2010 23:04 ]
Viestin otsikko:  Re: PSA-Fiat asuntoautojen teknologian yhteneväisyys?

Kuten jo tuli mainittua, J5/ c25 2,5 litran dieseliautoihin ei sovi ducaton (Sofimin koneella) laatikko, koska moottorin nokka-akseli vaatii tukilaakerin, jonka pesä on vaihdelaatikon yläreunassa.
Fiiun laatikossa ei kyseistä pesää ole. CX:n vaihteisto käy vaihtamalla alkuperäisestä laatikosta perävälityksen koppa. Vaihteiston kannatin on pultattu peräkoppaan, CX:n laatikko
on puolestaan kiinni askin päästä. CX:n turbodieselien välitykset ovat turhan harvat, paitsi jos suosikkipiisisi on "Caravaanari, caravaanari on kaikkien kaveri". Laitoin itse yhteen C25 bussiin
CX:n vapaastihengittävän dieselkone/laatikkopaketin ja oli vallan toimiva paketti. Eräs Jyväskyläläinen kapakoitsija taitaa vieläkin ajella kyseisellä bordelliautolla (tummanpunainen plyysi
sisustus).

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/