Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Bx van ja berline
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=3610
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Pertsa [ 21.01.2010 23:43 ]
Viestin otsikko:  Bx van ja berline

Tässä on tullut pyöriteltyä ideoita päässä pidemmänkin aikaa noitten nurkissa pyörivien roinien käyttöön saamiseksi. Ja nyt sitten syntyi taas kerran "kuningasajatus". Jotta mitenkäs AKE ja katsastuskonttorit noita vaneja kohtelevat verrattuna ns. normibekseihin verrattuna, elikkä saako "normaali" bexää käyttää verrokkimallina. Lähinnä moottoritehojen suhteen...

Kirjoittaja:  kokemjne [ 22.01.2010 02:08 ]
Viestin otsikko:  Re: Bx van ja berline

aivan taatusti. jos vaihtelet bensakoneesta toiseen ,niin pidät vaan suun kiinni konttorilla normaalina leimausaikana. ei ne kykene tunnistamaan onko kyseessä 1.6 vai 1.9. voit myös huoletta heittää keulalle dieselin ilman mitään muita metkuja kuin pa:n vaihto ja tarvittavat lisukkeet = muutokset konehuoneessa ja konehuoneen sähköissä. se mikä olisi dieselöinnissä vielä hyvä tehdä= sihti pois imuputkesta joka on siellä tankissa.
voit laittaa dieselin turbolla tai ilman , ihan makusi mukaan.
ongelmat syntyvät vain jos on ns: hölösuu.

Kirjoittaja:  Pertsa [ 22.01.2010 10:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Bx van ja berline

Diisselöimään en kyllä ole ryhtymässä. Himoittaisi vaan saada taas käyttöön tuo nurkassa parivuotta pölyttynyt d6c pata. Sitä nyt ei taida puusilmäisinkään katsastusmies ykskuutoseksi uskoa... Joten miten on lakitekninen puoli? Alustaan kyllä löytyy tarvittavat muutoskampeet, että saa vastaamaan GTI 16v mallia...

Kirjoittaja:  Putkimies22 [ 22.01.2010 10:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Bx van ja berline

Pertsa kirjoitti:
Diisselöimään en kyllä ole ryhtymässä. Himoittaisi vaan saada taas käyttöön tuo nurkassa parivuotta pölyttynyt d6c pata. Sitä nyt ei taida puusilmäisinkään katsastusmies ykskuutoseksi uskoa... Joten miten on lakitekninen puoli? Alustaan kyllä löytyy tarvittavat muutoskampeet, että saa vastaamaan GTI 16v mallia...


Voisi kai tuo hyvinkin mennä läpi. Meinaan että autoja on kentällä tuhansia eri malleja eikä kukaan inssi voi kaikkia tuntea. Eli ellei mikään herätä epäilyjä niin voi mennä. Ruotsissa suurin osa MI16-konvertoiduista 205 GTi-pösöistä on tehty ilman lupia. Jos käy paska mäihä niin auton kone pitää palauttaa oikeaksi ennen leiman saantia.
Laiton peli mutta silti ihan yhtä turvallinen kuin se esikuva.

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 22.01.2010 11:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Bx van ja berline

kokemjne kirjoitti:
aivan taatusti. jos vaihtelet bensakoneesta toiseen ,niin pidät vaan suun kiinni konttorilla normaalina leimausaikana. ei ne kykene tunnistamaan onko kyseessä 1.6 vai 1.9. voit myös huoletta heittää keulalle dieselin ilman mitään muita metkuja kuin pa:n vaihto ja tarvittavat lisukkeet = muutokset konehuoneessa ja konehuoneen sähköissä. se mikä olisi dieselöinnissä vielä hyvä tehdä= sihti pois imuputkesta joka on siellä tankissa.
voit laittaa dieselin turbolla tai ilman , ihan makusi mukaan.
ongelmat syntyvät vain jos on ns: hölösuu.

Tarkennetaas vähän. Tottahan, jos bensakoneiseen autoon vaihtaa dieselkoneen, niin pitäähän muutoskatsastus tehdä. Oli hölösuu, tai ei.

Kirjoittaja:  Pertsa [ 22.01.2010 16:00 ]
Viestin otsikko:  Re: Bx van ja berline

Eli jos oikein ymmärsin, niin tehojen puolesta vanissa ei voi käyttää verrokkimallina normaali bexää? damn :cry:

Kirjoittaja:  citroen for ever [ 22.01.2010 17:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Bx van ja berline

Kyll ne konttorilla sen verran huomaa/tietää, että vaativat jäähdytetyt levyt eteen. Muuta eroahan ei periaatteessa olekaan!

Kirjoittaja:  Jankos [ 22.01.2010 18:21 ]
Viestin otsikko:  Re: Bx van ja berline

Samaa mallisarjaahan noi breakit ja berlinet on eli etujarrut vaihtoon, vai olikos se niin että jossain olivat vaatineet ABS asennuksiakin kun kaikki 16v:t on niillä ollut? Mutta sitä ei kyllä pitäisi oikeasti tarvita.
Ja samantien kun muutoskatsastusleikkiin alkaa niin turbo+välijäähy sinne koneen kaveriksi ja hakee sopivat teholaput niin menee samalla vaivalla, kunhan ei ole vähäpäästöinen...

Sanoisin että sitten olisi idätyslaatikkobexi kulkupuolelta kohdallaan, kannattaisi varmistaa se yläosan kiinnitys tuossa vaiheessa ;)

Kirjoittaja:  Putkimies22 [ 22.01.2010 19:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Bx van ja berline

Jankos kirjoitti:
Samaa mallisarjaahan noi breakit ja berlinet on eli etujarrut vaihtoon, vai olikos se niin että jossain olivat vaatineet ABS asennuksiakin kun kaikki 16v:t on niillä ollut? Mutta sitä ei kyllä pitäisi oikeasti tarvita.
Ja samantien kun muutoskatsastusleikkiin alkaa niin turbo+välijäähy sinne koneen kaveriksi ja hakee sopivat teholaput niin menee samalla vaivalla, kunhan ei ole vähäpäästöinen...

Sanoisin että sitten olisi idätyslaatikkobexi kulkupuolelta kohdallaan, kannattaisi varmistaa se yläosan kiinnitys tuossa vaiheessa ;)


Onhan tuollainen bensaturbo jo tehtykkin :)

http://www.youtube.com/watch?v=IQYLM3RgN8Q

Kirjoittaja:  Jeth [ 22.01.2010 19:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Bx van ja berline

Mutta kaikissa 16V bekseissä oli ABS:ät tietääkseni, joten nekin saattaa tarvita, kannattaa kysyä ihan katsastuskonttorilta mitä haluavat tehtävän jos tuommoista suunnittelee.

Kirjoittaja:  Pertsa [ 22.01.2010 20:15 ]
Viestin otsikko:  Re: Bx van ja berline

Täytynee käydä ensiviikolla kyselemässä katsastuskonttorin mielipidettä asiasta. Kysymyshän oli vaan siitä, että kuuluvatko vani ja berline samaan mallisarjaan, eli että sitä 16v:tä saa käyttää ylipäätään verrokkimallina... Niin juu ja muutoskamppeet kyllä löytyy vaikka koko auton muuttamiseksi 16v mallia vastaavaksi tilpehöörejään myöten.
Vakiokuntoinenkin 16v kuljettaneen tuota koppaa vielä "riittävästi", joten säästänen ton jo pari vuotta rakenteilla olleen "voimakoneen" tuohon orkkis 16v:hen.

Kirjoittaja:  _TK_ [ 23.01.2010 12:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Bx van ja berline

Piti oikein tunnukset tehdä, kun kerrankin on jotain kommentoimisen aihetta.

Tuollainen konversio tuli aikoinaan(2003) VANiin itse tehtyä (1,6 automaatti ==> 16V), joten tässä hieman omakohtaista tietoa. Voi olla ettei kaikki info ole enää relevanttia, kun on muutama vuosi vierähtänyt.



Verrokkina pystyy käyttämään D6C-koneista ABSillista BXää, vaikka ajoneuvoluokka onkin eri.

Pakolliset vaihdettavat: Tuuletetut etulevyt, paksumpi takavakaaja(18mm ==> 19mm), ABS-jarrut.

Vaatii todistuksen että moottori täyttää ECE no: 15-04 vaatimukset tai sitten moottoriluovuttajan pitää olla tuoreempi kuin kanta-auto. Itsellä VAN on -89 ja luovuttaja oli -87, joten hommasin Auto-Bonilta lapun joka todisti tuon ja siinä sivussa myös muut vaadittavat muutokset. Maksoi 50€+alv.

Akselimassat ei muutu.

Konttorille "valantehneen" mekaanikon todistus että on vaihdettu vaadittavat osat niin eivät rupea siellä kaivelemaan mauseria varastosta.

Muutosprosentit 25,7%

Näin sillon, miten lie nykyään..



Muita huomioita:

Pakoputken joudut rakentamaan takapöntöltä taaksepäin, muistaakseni 16Vn putki on eri paksuinen kuin esim. 19 TZi:n. Itsellä jäi tekemättä, alla edelleen 16S:n mehupilli..

VANin alkuperäinen downpipe oli ainakin silmämääräisesti katsottuna paremmin virtaavan näköinen verrattuna 16V:hen, eikä ollut etupönttöäkään turhaan haitolla. Tosin luovuttajassa ei välttämättä ollut orkkis-downpipe. Pakosarjan lähtö on taaempana kuin orkkiskoneessa, joten 16S-downpipe vaatii hieman temppuilua saada kohdilleen.

16S:n vaihdelaatikossa on yllättävän hyvin passaavat välitykset 16V koneen ominaisuuksiin ja Suomen nopeusrajoituksiin. 3.- ja 4.-vaihde oli aika hyviä "kikkailuvaihteita" 70-120 nopeuksille ja ovat keskenään aika lähelle välitetty. Itsellä tosin alkuperäinen syy orkkislootaan oli sen vähät kilsat, n. 70 000. Kopalla oli n. 90 000 ajettu tuon konversion aikaan, viimeiset 20 000 automatisoituna. Nyt on matkaa takana n. 120 000.

ABSeja varten tarvitsee laittaa/vaihtaa: virtalukko/lukon pohja, etunavat, etu-ABS-johtojen kannakkeet tolpanvarteen, vetarit(tai ainakin ulkonivel), takakynkät napoineen(samalla näppärä vaihtaa takavakaaja) ja etujarrujen jarruputket, taakse menevä pitkä jarruputki ja taka-akselin putkessa oleva haaroituspala(putket/liittimet ovat paksummat kuin absittomassa). Takajarruille menevät putket jakopalalta on normikokoiset.

Etujarruletkutkin ovat paksummilla liittimillä, itselle piti tilata Ranskasta kun ei Suomesta löytynyt kuin 1, luovuttajan letkut oli pykineet aika pahasti. Konehuoneen puolella muutokset on aika helpot, se mokkula sivuseinään kiinni ja putket uuteen järjestykseen.

Muistin mukaan jarruputket lähtevät eri järjestyksessä poljinventtiililtä Absillisessa ja ABSittomassa. kannattaa tehdä jokin kaavio asiasta ennenkuin irroittelee osia luovuttajasta. Sitten älypää kuskin penkin alle ja johtosarjat paikoilleen ja siinäpä se.


Tässäpä muistin kätköistä näin lauantaiaamulle hieman ajatuksenvirtaa.

Liitteet:
the devil inside.JPG
the devil inside.JPG [ 57.56 KiB | Katsottu 8430 kertaa ]

Kirjoittaja:  Pertsa [ 23.01.2010 18:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Bx van ja berline

Hmm. Tuohan onnistuukin sitten helpoiten kun rysäyttää vaan luovuttaja-autosta suoraan koko akselisto-voimansiirto-tekniikkapaketin paikalleen etu ja takapäähän. Ja luovuttajahan on vm89 kulkine, joten todistuksiakaan tuskin tarvinnee kaivaa.

Kirjoittaja:  _TK_ [ 23.01.2010 20:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Bx van ja berline

Juu, jos kanta-auton ja luovuttajan tekninen kunto on lähellä toisiaan, tai luovuttaja parempi, niin itsekin tekisin noin.

Päästöhomma olikin näemmä vain alkupään 16Vtä koskeva, eli alkuvuodesta -87 ensirekisteröityjä. unohtuu nuo pikkuknopit ajan myötä.

"Henkilöauton, joka on otettu ensimmäisen kerran käyttöön 1.7.1987-31.12.1991 välisenä aikana ja jota ei ole merkitty vähäpäästöiseksi, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää ECE R15-04 pakokaasupäästönormit. Korjaamolla tai katsastustoimipaikalla tehty käytönaikainen pakokaasupäästömittaus ei tällöin riitä. Pakokaasupäästöistä tulee hankkia valmistajan, valmistajan edustajan taikka puolueettoman tutkimuslaitoksen todistus siitä, että auto täyttää moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeenkin em. päästönormit. Näiden vaatimusten katsotaan täyttyvän jos autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori."

Eli tuo päästömääräys ei koske sun projektia, kunhan on rek. ote tallessa.

Tsemppiä projektille, sleeper VANi on ihan kiva kiusausväline..

Kirjoittaja:  arzi [ 23.01.2010 21:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Bx van ja berline

onko kukaan laittanut 16 valveen 1,6 tiheetä lootaa.luulis lähtevän...

Kirjoittaja:  arzi [ 23.01.2010 21:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Bx van ja berline

ähh piti laittaa ett gti 1.6 lootaa.

Kirjoittaja:  Pertsa [ 23.01.2010 22:05 ]
Viestin otsikko:  Re: Bx van ja berline

Turhan tiheäksi taitaa mennä jos se viekä lyhyempi on kuin tuo alkuperäisaski. Senkin kanssa kun saa olla jatkuvasti kepittämässä.

Kirjoittaja:  Ralle [ 23.01.2010 23:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Bx van ja berline

Kyllä lähtee tolla 16Gti:n askilla :lol:
Jos osaa lähteä niin ykkönen ok, kakkonen jo liian tiheä jopa 8-valveen.
katotaan tuleeko keväällä 16-valve keulalle ;)

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/