Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Citroen BX:n pallonivelen vaihto
ViestiLähetetty: 23.02.2009 00:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
Tuli taas otsikon mukainen homma tehtyä styyrpuurin puolelle, kellon mukaan aikaa meni 22 minuuttia.

1. Styyrpuurin pyöränpultit löysälle.
2. Paapuurin etunurkka pölkylle.
3. Styyrpuurin etunurkka hallitunkin varaan.
4. Styyrpuurin pyörä irti.
5. Jarrupalat irti.
6. Jarrulevyn ruuvit kaasulla kuumiksi.
7. Iskumeisseliä ja moskaa jarrulevyn ruuveille.
8. Ruuvit auki ja jarrulevy pois.
9. Toinen hallitunkki tukivarren alle ja tukivarsi vaakasuoraan.
10. Pallonivelen 19 mm mutteri auki,
11. Pallonivelen kartion irrotushaarukka paikalleen (ei onnistu, jos tukivartta ei ole tunkattu).
12. Pallonivel irti tukivarresta.
13. Suojakumi irti pallonivelestä (auttaa nivelhylsyn asennusta).
14. Pallonivelhylsy paikalleen ja mutterilla kireälle (mitä tiukempaan vetää, sitä isompi osa voimasta siirtyy kitkan välityksellä, ja olakkeet kestävät paremmin).
15. Jarrulevy hollilleen ja vastaanpitotyökalu (oma patentti) paikalleen.
16. 35 mm hylsy pallonivelhylsyn perään, hallitunkki sen alle ja sen verran nostoa, että pysyy paikallaan.
17. Metrin varsi pallonivelhylsyyn ja vastaanpitimeen, ja nivel irti. (Ei tarvinnut taaskaan edes avata krymppejä, kun voimaa oli tarpeeksi..)
18. Nivel auki.
19. Uusi nivel pois paketista, kumia raolleen ja rasvaa sisään.
20. Uusi nivel paikalleen ja kireälle.
21. Kunnon krympit tuurnalla estämään aukeamista.
22. Nivel kiinni tukivarteen ja mutteri kiinni.
23. Vastaanpitotyökalu auki, jarrulevy ja jarrupalat paikalleen.
24. Pyörä kiinni, pultit alkukireyteen.
25. Tunkit pois styyrpuurin puolelta, paapuurin etunurkka alas pölkyltä.
26. Pyörän pultit kireälle.
27. Keula kohti katsastuskonttoria ja jälkitarkastusta.



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen BX:n pallonivelen vaihto
ViestiLähetetty: 23.02.2009 08:56 

Viestit: 2699
Kiitos "rmattila". Jälleen kerran selkeät ohjeet. Jopa oikea- ja vasenpuoli yksiselitteiset.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen BX:n pallonivelen vaihto
ViestiLähetetty: 23.02.2009 16:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 255
Pitää kyllä kohottaa baskeria, sekä asiaan keskittyvästä selostuksesta että tehtävään käytetystä ajasta. :!:
Itse en ehdi 20 minuutissa keskimäärin edes fundeerata mitä tekisin...

Olikos tuo vastaanpitotyökalu muuten tehty peltivanteen keskiöstä?



Arkikäytössä:
XM V6 A Pallas Berline -91
XM TurboD12 A Break -98
Xantia 2.0i aut Break -98
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen BX:n pallonivelen vaihto
ViestiLähetetty: 23.02.2009 17:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
12Soupapes kirjoitti:
Olikos tuo vastaanpitotyökalu muuten tehty peltivanteen keskiöstä?


Jep: http://www.rmattila.com/images/remontit/pallonivelenvaihtotyokalu/



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen BX:n pallonivelen vaihto
ViestiLähetetty: 23.02.2009 23:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 115
Paikkakunta: Lounais-Kainuu
Olisipa tuossa mainio työnäytös esim. BX-Parqueen. Pienen kisankin voisi virittää - "alapallinvaihto" eri konstein! :idea:


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: