TheMan82 kirjoitti:
auto on vm 95 ja autowikin mukaan tuota on saanu myös tuolla samalla koneella eli 2.0i 8v 123hv tehokkain malli tuosta on 167hv...sitä en sitte tiedä mitä ne tuumaa farmarin ja HB:n eroista...
Katsastajan kannalta Break ja HB ovat eri autoja. XU10J2 moottoria on ollut ZX Volcanessa mutta kun tyyppikoodi ratkaisee, breakia verrataan breakiin. Ja silloin vertailumoottorina käytetään Breakin tehokkainta, joka tietääkseni on juuri se 110 hv 1.8 16V. (XU7JP4)
Iskutilavuudeltaan isoin kone breakissa on 1.9TD, eli sen puolesta 2.0 on OK. Samoin 123hv 2.0 8V pysyy teholtaan sallituissa rajoissa. Tällöin taakse pitäisi jarruiksi riittää rummut, mutta ABS saatetaan vaatia, ellei 16V malleja ole saanut myös ilman niitä. Eli alusta kelvannee sellaisenaan, jos katsastaja ei vaadi ABS-jarruja.
Päästöjen suhteen sinun tulee pystyä osoittamaan, että 2.0 8V moottori ZX breakissa täyttää tuon vuosimallin päästövaatimuksen, sillä tehdas ei tietääkseni ole kyseistä yhdistelmää tehnyt eikä tyypittänyt.
Tämä onkin se kinkkisin juttu. Se, että sama moottori täyttää vaatimukset vaikkapa Xantiassa tai Pösö 306:ssa, ei riitä, sillä esim. auton massa ja vaikkapa pakoputkiston mitoitus vaikuttavat päästöihin.
Päästömittaus esim. VTT:llä maksaa tietääkseni nelinumeroisen summan euroja.
2.0i Xantian XU10J2:ssa moottorinohjaus on Magneti Marelli 8P, Pösössä varmaan sama. ZX:n 1.8i:ssä (XU7JP) todennäköisesti Bosch Motronic 5.1, eli joudut melko varmasti vaihtamaan koko moottorinohjauksen johtosarjan luovuttaja-autosta. Mahtaako bensapumpukaan olla sama? Samoin joudut vaihtamaan melko varmasti kaikki päästöihin liittyvät muutkin kilkkeet ml. katalysaattorin jos se on erilainen kuin ZX:n originaali. (=eri osanumero)
Laillinen muutos ei vähäpäästöisissä ole tosiaankaan ihan helppoa. Se, huomaako katsastaja moottorin vaihtuneen, on sitten ihan eri juttu. Suosittelen kyselemään katsastajalta, jolle meinaat auton viedä muutoskatsastettavaksi.