Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
td xantian suuttimien vaihto http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=3726 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | black_van [ 31.01.2010 22:39 ] |
Viestin otsikko: | td xantian suuttimien vaihto |
siirretään aihe tähän ostetaan osastolta. Elikkä nyt on suht ehjät suuttimet pöydällä ja odottavat vaihtoa. Liekkirenkaat pitänee laittaa uudet, näyttäisivät olevan kokoa 10x16x2 eli käykö tuohon ihan normaali tarvikkeena ostettu tuon kokoinen kuparitiiviste? Näyttäisi että joutuu vähän purkamaan muovijuttuja pois edestä että pääsee käsiksi suuttimiin. Ilmeisesti myöskin kannattaa irrottaa polttoaineputket kokonaan? ne kun ei ilmeisesti tykkää kovasti taivuttelusta. Tässä viikolla koitan vaihtaa nuo vaparin suuttimet ja alkuperäiset lähtee jossain vaiheessa huoltoon. Onkos jotain vaihdon kannalta lisävinkkejä? |
Kirjoittaja: | Kaapelimies [ 01.02.2010 02:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: td xantian suuttimien vaihto |
Liekkirenkaat on siellä kannen reiässä pohjalla. Katso asennussuunta.. uudet saanet sieltä mistä uudet kärjetkin. |
Kirjoittaja: | RPekka [ 01.02.2010 03:46 ] |
Viestin otsikko: | Re: td xantian suuttimien vaihto |
Ainakin BX:n tarvikkeena ostetut kupariset tiivisteen oli puolisen milliä liian ohuet joten liekkirenkaat oli ihan lytyssä eikä siis toimineet tarkoituksen mukaisella tavalla. Alkuperäiset liekkirenkaat ja tiivisteet eivät muistaakseni ihan euroa per suutin maksaneet yhteensä eli suosittelen tässä kohdalla investoimaan laatuun... Tarvikkeena ostetut liekkirenkaat oli kylläkin aivan samannäköisiä, -oloisia ja mittaisia kuin aidot. |
Kirjoittaja: | black_van [ 01.02.2010 08:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: td xantian suuttimien vaihto |
suuttimet on irrotettu diesel bx.stä,joten eivät ole uudet. Mittailin tuossa että kaksi milliä on paksuutta liekkirenkailla ja koitan löytää samanlaiset uudet. Täytyy käydä motosta kysymässä. |
Kirjoittaja: | black_van [ 02.02.2010 22:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: td xantian suuttimien vaihto |
Nyt on vaihdettu suuttimet vapaastihengittävästä turbodieseliin. xantian suuttimiin oli kaiverrettu 175bar ja bx.n 130bar. Tosin eihän turbodiesel 1.9 xantiassa voi olla isommat avautumispaineet kuin 2.1 xm.ssä kun xm.ssä on 120bar-130bar. ilmeisesti ovat toisen laitteen rungot tms. Nyt on vaparin suuttimet paikoillaan,liekkirenkaat vaihdettu jne. Käynnistyy tosi hyvin ja ei sammuile enää. Entisistä suuttimista kaksi olivat märkiä eli vuotivat. Nyt kaikki pelaa,pari kertaa turbon välijäähdyttimeltä menevä putki pullahti ulos, kuivasin kolmannella kerralla öljystä ja vaihdoin paremman klemmarin ja pelaa. Edit: kiitos eräälle patonkilaiselle etänä osallistumisesta projektiin |
Kirjoittaja: | Kaapelimies [ 03.02.2010 21:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: td xantian suuttimien vaihto |
Ihan oikeat suuttimet siellä oli, Xantia 1.9TD Boschin pumpulla 175 Bar (sininen merkintä) sanoo Haynes. |
Kirjoittaja: | Jankos [ 03.02.2010 21:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: td xantian suuttimien vaihto |
Ja nyt kun siellä on matalampipaineiset suuttimet niin saattaa olla ongelmia syöttömäärän ja ajoituksen kanssa koska nokkalevyn profiili on rajumpi kuin matalapaineiselle tarkoitettu... Tuo korkeampipaineinen suutin voi olla sen takia että on uudempaa tekniikkaa ja päästöt todennäköisesti on matalammat kun käytetään reilumpaa painetta eli polttoaine sumuuntuu paremmin. |
Kirjoittaja: | jasu [ 03.02.2010 21:53 ] |
Viestin otsikko: | Re: td xantian suuttimien vaihto |
black_van kirjoitti: Tosin eihän turbodiesel 1.9 xantiassa voi olla isommat avautumispaineet kuin 2.1 xm.ssä kun xm.ssä on 120bar-130bar. Mistähän tuo on peräisin..? Tai no, onhan tuollaisetkin paineet mahdollisia, mutta vain Lucasin 061 pumpulla jolle annetaan paineiksi 130 tai 150 bar, kun on Boschin pumppu niin sitten on paineet 140 bar, 150 bar tai 175 bar..! Lisäksi vielä on sähköinen Lucas 163,5+-3,5 bar ja sähköinen Bosch 172,5+-2,5 bar... Hauskaa kun ei ole olemassa vain yhtä oikeaa vastausta..? |
Kirjoittaja: | RPekka [ 03.02.2010 22:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: td xantian suuttimien vaihto |
jasu kirjoitti: onhan tuollaisetkin paineet mahdollisia, mutta vain Lucasin 061 pumpulla jolle annetaan paineiksi 130 tai 150 bar, kun on Boschin pumppu niin sitten on paineet 140 bar, 150 bar tai 175 bar..! Lisäksi vielä on sähköinen Lucas 163,5+-3,5 bar ja sähköinen Bosch 172,5+-2,5 bar... Hauskaa kun ei ole olemassa vain yhtä oikeaa vastausta..? Näissä pitää sitten ymmärtää että siinä suuttimessa on muitakin ominaisuuksia kuin tuo avautumispaine. Luukaksen ja Boschin suuttimessa voi olla eroa (toki myös erinumeroisissa samanmerkkisissä) myös neulan kärjen muotoilussa ja se vaikuttaa ruiskutusmäärään ja -nopeuteen. Jos pumppuun ei ole tehty olennaisia muutoksia kuten nestepään tai nokkalevyn vaihto kannattaa pitäytyä alkuperäisessä suutinmallissa. |
Kirjoittaja: | black_van [ 04.02.2010 18:16 ] |
Viestin otsikko: | Re: td xantian suuttimien vaihto |
eihän millään pumpun nokkalevyllä ole mitään merkitystä sillä pumppu pumppaa aina suht samalla paineella, pahempi juttu olisi se jos laittaisi liian korkeilla paineilla avautuvat suuttimet niinpä pumppu ei jaksaisi kehittää korkeampaa painetta. Nyt suuttimet on boshin vaparista ja toimii kuin tauti. Turbo toimii todella paljon paremmin kun aukaisupaineet on pienemmät ja savutus väheni verrattuna aiempiin,muutenkin kulutus tuntui tippuneen aika radikaalisti. Se minua kiinnostaa että auto toimii tasaisesti ja varmasti,mitä se tekee nyt noiden suuttimien myötä. |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 04.02.2010 19:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: td xantian suuttimien vaihto |
![]() ![]() |
Kirjoittaja: | Jouko [ 04.02.2010 19:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: td xantian suuttimien vaihto |
kokemjne kirjoitti: :) lurautappas seuraavan tankkauksen yhteydessä vaikka perämoottoreissa käytettävää 2T öljyä kupillinen joukkoon ja kuuntele niin yllätyt. ja tekee kutaa pumpulle ja suuttimille. kannattaa jatkaa käyttöä aktiivisesti. ![]() Sisarmerkin foorumilla asiasta keskustelua: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=42278.0 |
Kirjoittaja: | RPekka [ 04.02.2010 21:08 ] |
Viestin otsikko: | Re: td xantian suuttimien vaihto |
black_van kirjoitti: eihän millään pumpun nokkalevyllä ole mitään merkitystä sillä pumppu pumppaa aina suht samalla paineella, pahempi juttu olisi se jos laittaisi liian korkeilla paineilla avautuvat suuttimet niinpä pumppu ei jaksaisi kehittää korkeampaa painetta. Mietitäänpäs nyt taas pumppaamistyön ja paineen yhteyttä. Pumppu vaan pumppaa ja jos neste ei pääse pois alta syntyy painetta. Tuossa erilaisista suuttimista puhuessani yritin sanoa että on erilaisia suuttimen kärjen muotoiluja joilla on pyritty palotapahtuman, ts palotilan lämpötilan ja paineennousun, hallintaan. Korkealla avautumispaineella olevat suuttimet aiheuttavat hieman enemmän ruiskutusviivettä ja nopeamman ruiskutuksen sekä toki myös lisärasituksen pumpulle ja sitä myöden myös jakohihnalle. Kyllä siellä pumpussa on pumpattaessa kaikki muut reiät ummessa kuin suutinputken reikä joten paineella ei ole muuta mahdollisuutta kuin nousta. Väljä pumppu sitten taas on rikki ja rikkinäisen säätäminen onkin jo ihan eri juttu kuin korjaaminen. Pumppu ei todellakaan pumppaa samalla paineella. black_van kirjoitti: Turbo toimii todella paljon paremmin kun aukaisupaineet on pienemmät ja savutus väheni verrattuna aiempiin,muutenkin kulutus tuntui tippuneen aika radikaalisti. Se minua kiinnostaa että auto toimii tasaisesti ja varmasti,mitä se tekee nyt noiden suuttimien myötä. Sehän on hyvä, ilmeisesti ne vanhat suuttimet oli rikki eli joko ne vuoti tai suihkun muoto oli mitä sattuu. Pienestä avautumispaineesta ei oikeastaan ole muuta haittaa kuin että jos se on liian pieni niin palotilan paine jaksaa pitää suuttimen neulan auki jolloin väliin tulee nokea ja pikeä ja suuttimet alkavat hyvin nopeasti vuotamaan. |
Kirjoittaja: | black_van [ 04.02.2010 22:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: td xantian suuttimien vaihto |
RPekka kirjoitti: Mietitäänpäs nyt taas pumppaamistyön ja paineen yhteyttä. Pumppu vaan pumppaa ja jos neste ei pääse pois alta syntyy painetta. Tuossa erilaisista suuttimista puhuessani yritin sanoa että on erilaisia suuttimen kärjen muotoiluja joilla on pyritty palotapahtuman, ts palotilan lämpötilan ja paineennousun, hallintaan. Korkealla avautumispaineella olevat suuttimet aiheuttavat hieman enemmän ruiskutusviivettä ja nopeamman ruiskutuksen sekä toki myös lisärasituksen pumpulle ja sitä myöden myös jakohihnalle. Kyllä siellä pumpussa on pumpattaessa kaikki muut reiät ummessa kuin suutinputken reikä joten paineella ei ole muuta mahdollisuutta kuin nousta. Väljä pumppu sitten taas on rikki ja rikkinäisen säätäminen onkin jo ihan eri juttu kuin korjaaminen. Pumppu ei todellakaan pumppaa samalla paineella. Asiasta on konsultoitu toisen osapuolen välityksellä diesel asiantuntijan kanssa. parin kolmenkymmenen barin ero on todella pieni dieselruiskutuksessa, esim, mersun pumppu vetää yli 300baria suuttimille. Nyt siis suuttimet aukeaa hieman aikasemmin,niin eikö se periaatteessa pitäisi juuri kulutukseen heijastaa kun ei tartte väkisin painaa ainetta suuremmalla paineella. myös nykyiset on boshin suuttimet ja paineen ero on tod.pieni,joten sillä ei kuulemma ole toimintaa haittaavaa vaikutusta. |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 04.02.2010 23:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: td xantian suuttimien vaihto |
![]() pumppu kyllä tuottaa painetta samoin kun tuottaa kaikki mäntätyyppiset pumput = rajattomasti/jos käyttövoimaa riittää , raja tosin tulee vastaan siinä kun se pumppu hajoaa. raja on vastassa jos paine ei pääse mihinkään. neste ei jousta. joku insinööri voisi taas pistää pisteen tällekkin analyysille ja korjata virheet. tyypillinen suuttimien avautumispaine vaihtelee tavallisissa dieseleissä välillä 100-180 ja HDi tyyppisissä sähkösuuttimissä paljon yli 1000. tyypillisesti 1300-1500 ![]() |
Kirjoittaja: | black_van [ 04.02.2010 23:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: td xantian suuttimien vaihto |
pösöfoorumin mukaan ei monikaan laittaisi tuota 2t öljyä dieselin joukkoon. Vanhempien tutut juuri käyttivät vm2007 mazdaa huollossa kun ei enää käynnistynyt kuin hinaamalla. 2v itädieselillä ja taitaa pumppu olla kirjaimellisesti kaput. Sikäläinen diesel välillä tod.huonolaatuista ja voiteluominaisuudet ei välttämättä kovin tasaiset,ja onhan vm2007 dieselissä hieman isommat vaatimukset kuin vanhemman polven dieseltekniikalla. Ainakin pienempipaineisten suuttimien myötä käynnistyminen on muuttunut niin ettei tartte ku käyttää avainta starttiasennossa ja muutenkin kaikki pelaa,joten ei mulla tässä ongelmaa ole. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |