Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

ZX 1.8i tekniikan vaihto kysymys...
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=3766
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  TheMan82 [ 04.02.2010 21:02 ]
Viestin otsikko:  ZX 1.8i tekniikan vaihto kysymys...

olis halvalla käsillä peugeot 405:stä peräsin olevan 2.0 tekniikka kaikkineen tykötarpeineen ja kertaakaan ei oo tullu moposta isommasta vaihdettua konetta niin: onkohan tuo swappi kuinka kova homma...esim sähköjen osalta ja tarviikos alustalle tehä mitään vai riittääkö wagonis jarrut ja alusta katsastussedän mielestä? kaikki muukin mikä voi operaatiota vaikeuttaa kiinnostaa...

aikaa tuoho menee sen tiedän ja kaikki muut värkit on saatavilla mikäli tuo homma vaan ei oo tuhottoman sähköhommien takana...

Kirjoittaja:  svc [ 04.02.2010 22:27 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX 1.8i tekniikan vaihto kysymys...

Minkäs ikäinen tuo ZX on? Vähäpäästöisen moottorin vaihto ei ole ihan simppeli juttu mikäli sen haluaa laillisesti leimalle.
Katsastajalla ei noissa enää ole kauheasti sananvaltaa vaan hommaan on yleensä saatava lausunto auton valmistajalta tai sen edustajalta vaadittavista muutoksista.

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779

Päästötestit joudut todennäköisesti teettämään VTT:llä tai vastaavalla, jos samaa moottoria ei ole ollut ZX:n nokalla.
Lainaa:
1. Vähäpäästöiseen autoon saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa mallisarjaan kuuluvan, muutoksen kohteena olevaa autoa päästövaatimuksiltaan vastaavaan autoon tarkoitetun moottorin kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen. Muunlaisen moottorin varustettuna kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa vain, mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset.

Lainaa:
2. Vähäpäästöisen auton päästöihin vaikuttavia rakenteita ja laitteita saa vaihtaa vain auton valmistajatehtaan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin laitteisiin; tällöin muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien tai myöhempien päästövaatimusten tulee täyttyä.


Tehokkain ZX Break taitaa olla 110 hv 1,8 16V. Jos auto vastaa alustaltaan ja jarruiltaan tätä, saa teho nousta max 20%, eli 132 hv:aan
16V malleissa taitaa aina olla ABS-jarrut, eli ne vaaditaan myös muutettuun autoon. Breakia ei verrata esim SP3:een
Lainaa:
a) auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet vastaavat vertailumoottorilla varustettua autoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna;



Kannattaa käydä keskustelemassa katsastusasemalla.

Kirjoittaja:  TheMan82 [ 04.02.2010 22:43 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX 1.8i tekniikan vaihto kysymys...

auto on vm 95 ja autowikin mukaan tuota on saanu myös tuolla samalla koneella eli 2.0i 8v 123hv tehokkain malli tuosta on 167hv...sitä en sitte tiedä mitä ne tuumaa farmarin ja HB:n eroista...

tehohommat ja muut oli jo tiedos mut nuo sähköt ja alusta kiinnostais et pitääkö niitä laitella vai riittäiskö nuo mitkä sielä jo on. kone on ulkonäöltään samannäkönen ku nykynenki paitsi venakopas on mun omas sitikan merkki ja pökötis ei oo mitään... :mrgreen: laillisesti tuon haluan silti tehä vaikka monta katsastussetää saisinki varmaan vedettyä nenästä...

Kirjoittaja:  Jeth [ 04.02.2010 22:54 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX 1.8i tekniikan vaihto kysymys...

TheMan82 kirjoitti:
auto on vm 95 ja autowikin mukaan tuota on saanu myös tuolla samalla koneella eli 2.0i 8v 123hv tehokkain malli tuosta on 167hv...sitä en sitte tiedä mitä ne tuumaa farmarin ja HB:n eroista...

tehohommat ja muut oli jo tiedos mut nuo sähköt ja alusta kiinnostais et pitääkö niitä laitella vai riittäiskö nuo mitkä sielä jo on. kone on ulkonäöltään samannäkönen ku nykynenki paitsi venakopas on mun omas sitikan merkki ja pökötis ei oo mitään... :mrgreen: laillisesti tuon haluan silti tehä vaikka monta katsastussetää saisinki varmaan vedettyä nenästä...


Pistä suoraa vaan se 16V kone :) Pitäis senkin mennä läpi kun on alusta muutettu vastaavaksi.

Ei ainakaan Vexan 306:ssa ollut ongelmia laittaa S16 mottia sedaniin vaikka 3 ovisesta oli..

Kirjoittaja:  TheMan82 [ 04.02.2010 23:26 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX 1.8i tekniikan vaihto kysymys...

Jeth kirjoitti:
TheMan82 kirjoitti:
auto on vm 95 ja autowikin mukaan tuota on saanu myös tuolla samalla koneella eli 2.0i 8v 123hv tehokkain malli tuosta on 167hv...sitä en sitte tiedä mitä ne tuumaa farmarin ja HB:n eroista...

tehohommat ja muut oli jo tiedos mut nuo sähköt ja alusta kiinnostais et pitääkö niitä laitella vai riittäiskö nuo mitkä sielä jo on. kone on ulkonäöltään samannäkönen ku nykynenki paitsi venakopas on mun omas sitikan merkki ja pökötis ei oo mitään... :mrgreen: laillisesti tuon haluan silti tehä vaikka monta katsastussetää saisinki varmaan vedettyä nenästä...


Pistä suoraa vaan se 16V kone :) Pitäis senkin mennä läpi kun on alusta muutettu vastaavaksi.

Ei ainakaan Vexan 306:ssa ollut ongelmia laittaa S16 mottia sedaniin vaikka 3 ovisesta oli..



alustan vaihtoo mä täs yritänki välttää...veikkaisin ainaki ettei alusta sovi 405:sesta tuoho bolt-on :D
jos tuo 123hv mylly menis tuonne ilman et tarvis sähköjä tai alustaa vaihtaa niin sit siihe hommaan vois tuola pakkases ruvetakki...tallia ku ei oo käytös eikä ylimääräsiä euroja :D toi 3vk vanha poika ku syö lopukki rahat kirjaimellisesti :D

Kirjoittaja:  svc [ 05.02.2010 00:03 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX 1.8i tekniikan vaihto kysymys...

TheMan82 kirjoitti:
auto on vm 95 ja autowikin mukaan tuota on saanu myös tuolla samalla koneella eli 2.0i 8v 123hv tehokkain malli tuosta on 167hv...sitä en sitte tiedä mitä ne tuumaa farmarin ja HB:n eroista...
Katsastajan kannalta Break ja HB ovat eri autoja. XU10J2 moottoria on ollut ZX Volcanessa mutta kun tyyppikoodi ratkaisee, breakia verrataan breakiin. Ja silloin vertailumoottorina käytetään Breakin tehokkainta, joka tietääkseni on juuri se 110 hv 1.8 16V. (XU7JP4)

Iskutilavuudeltaan isoin kone breakissa on 1.9TD, eli sen puolesta 2.0 on OK. Samoin 123hv 2.0 8V pysyy teholtaan sallituissa rajoissa. Tällöin taakse pitäisi jarruiksi riittää rummut, mutta ABS saatetaan vaatia, ellei 16V malleja ole saanut myös ilman niitä. Eli alusta kelvannee sellaisenaan, jos katsastaja ei vaadi ABS-jarruja.

Päästöjen suhteen sinun tulee pystyä osoittamaan, että 2.0 8V moottori ZX breakissa täyttää tuon vuosimallin päästövaatimuksen, sillä tehdas ei tietääkseni ole kyseistä yhdistelmää tehnyt eikä tyypittänyt.
Tämä onkin se kinkkisin juttu. Se, että sama moottori täyttää vaatimukset vaikkapa Xantiassa tai Pösö 306:ssa, ei riitä, sillä esim. auton massa ja vaikkapa pakoputkiston mitoitus vaikuttavat päästöihin.

Päästömittaus esim. VTT:llä maksaa tietääkseni nelinumeroisen summan euroja.

2.0i Xantian XU10J2:ssa moottorinohjaus on Magneti Marelli 8P, Pösössä varmaan sama. ZX:n 1.8i:ssä (XU7JP) todennäköisesti Bosch Motronic 5.1, eli joudut melko varmasti vaihtamaan koko moottorinohjauksen johtosarjan luovuttaja-autosta. Mahtaako bensapumpukaan olla sama? Samoin joudut vaihtamaan melko varmasti kaikki päästöihin liittyvät muutkin kilkkeet ml. katalysaattorin jos se on erilainen kuin ZX:n originaali. (=eri osanumero)

Laillinen muutos ei vähäpäästöisissä ole tosiaankaan ihan helppoa. Se, huomaako katsastaja moottorin vaihtuneen, on sitten ihan eri juttu. Suosittelen kyselemään katsastajalta, jolle meinaat auton viedä muutoskatsastettavaksi.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/