Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Xm Y4 etupää meni jäykäksi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=3796 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | Turre [ 08.02.2010 18:34 ] |
Viestin otsikko: | Xm Y4 etupää meni jäykäksi |
Etupäästä puuttui aamulla jousitus. Nousee kyllä normaaliin korkeuteen, mutta jousto puuttuu. Ajelin ylä ja ala-asentoon, muttei se ainakaan auttanut. Mahtaisko jollain olla tietoa onko joku venttiili jumissa? |
Kirjoittaja: | cxtb2 [ 08.02.2010 19:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xm Y4 etupää meni jäykäksi |
tai sitten lopuistakin jousipalloista karannu kaasut? |
Kirjoittaja: | Rychnowo [ 09.02.2010 10:38 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xm Y4 etupää meni jäykäksi |
Pöriseekö/suriseeko etummaisen aktiiviventtiilin solenoidi kun paikallaan ollessa avaat oven ( ei tarvitse olla käynnissä) ? Ellei surise, niin tilana etupään osalta pysyvästi jäykkä ja jos varsinaiset varaajapallot jo ehtoopuolella, niin saattaa tuntua lähes kivikovalta... Syynä voi olla sähköjen katkeaminen monestakin syystä etummaiselta solenoidilta, mm. johtoliitokset, diodi palanut tai jotain muuta. Jos surisee, niin venttiili voi takkuilla tai sitten etummaisen vajoamisenesto-venttiilin kara on jumissa. Ja se miten voi muka vaikuttaa tähän onkin sen verran monimutkainen selittää näin ilman kuvia ja kaavioita, etten edes yritä. Tosin tällöin tila yleensä "laukeaa" pehmeäksi kun korkeudensäätöä ajetaan ylös-alas. |
Kirjoittaja: | Turre [ 09.02.2010 11:00 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xm Y4 etupää meni jäykäksi |
Vaikuttaisi joltain sähkövialta, koska tänään taas toimii. Miksei tietysti voisi olla joku venttiilikin. On tullut noilla LHM:llä ajettua turhan pitkään. En vaan tästä XM:stä ole paljoa perillä, koska olen aikaisemmin pelannut BX:en kanssa. |
Kirjoittaja: | aapo [ 09.02.2010 17:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xm Y4 etupää meni jäykäksi |
Oli syy sitten sähköinen tai venttiilin jumittaminen, niin noilla oireilla on tolppien pallot (lähes) tyhjät. Uudet pallot tai täyttö. |
Kirjoittaja: | Turre [ 13.02.2010 14:20 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xm Y4 etupää meni jäykäksi |
Ei se vika ainakaan palloissa ole. Entisen kokemuksen perusteella pallot ei voi korjaantua ja jousitus toimia normaalisti toisinaan. Voisiko joku valaista missä kohti venttiili on? Nyt toimii taas normaalisti, mutta jatkossa on odotettavissa varmaan ongelmia,koska tuskin se vika piiloitui lopullisesti. |
Kirjoittaja: | RPekka [ 13.02.2010 14:35 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xm Y4 etupää meni jäykäksi |
Turre kirjoitti: Entisen kokemuksen perusteella pallot ei voi korjaantua ja jousitus toimia normaalisti toisinaan. Niin siis siellä on se aktiivijousituksen keskipallo jossa on vielä hyvä paine mutta tolpissa olevissa "kovan tilan" palloissa on kovin vähäinen paine. Jousituksen jumittaessa kovaan tilaan joustaa kyllä nurkkapallot silti mutta kun sinulla ne on finaalissa niin ei jousta. |
Kirjoittaja: | Turre [ 13.02.2010 14:43 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xm Y4 etupää meni jäykäksi |
Täytynee ottaa putkipihdit käteen ja vaihtaa pallot. Olen vaan miettinyt varmaan asiaa BX:n kannalta. Pitänee sitten ymmärtää, että XM:sä on enemmän palloja. ![]() |
Kirjoittaja: | RPekka [ 13.02.2010 15:06 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xm Y4 etupää meni jäykäksi |
Turre kirjoitti: Täytynee ottaa putkipihdit käteen ja vaihtaa pallot. Olen vaan miettinyt varmaan asiaa BX:n kannalta. Pitänee sitten ymmärtää, että XM:sä on enemmän palloja. ![]() Jep. Toki siellä joku vika oli siinä aktiivijousituksen venttiilissäkin. Kuka kertoo epätietoisille missä se/ne sijaitsee? |
Kirjoittaja: | Rychnowo [ 13.02.2010 16:21 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xm Y4 etupää meni jäykäksi |
Se etummainen sijaitsee auton alla suunnilleen keskilinjan kohdalla taka-apurungon takaosassa. Aktiivipallo on siinä venttiilirungossa kiinni. Ja se sähköinen solenoidi on siinä samassa yhteydessä, siihen tulee se sähköjohtokin... Tuon venttiilin purkaminen pois paikaltaan vaatii sen verran sorminäppäryyttä ja hermoja etten itse ole ainakaan siinä vielä onnistunut. Ainakin auton on saatava nosturille. Takimmainen löytyy keskilinjalta takimmaisen poikittain olevan äänenvaimentajan etu-/yläpuolelta. Sen saa suht helposti käsille kunhan ensin purkaa pakoputkiston ja lämpösuojapellin pois edestä. Takimmaisen sähköpistoke on hieman veemäisesti venttiilirungon ja auton pohjan välisessä paikassa, jolloin sen irroittaminen mittailuja varten kysyy myöskin malttia. Pistoke kun on lukittu sillä teräslangalla, joka on muistaakseni irroitettava ensin. Ei siis muistaakseni ole sitä painettavaa mallia, vaan on ensin kaivettava urastaan pois. Tietokoneen puolella valkoisen pistokkeen nasta no. 1 tuottaa sähkön etummaiselle ja nasta 2 takimmaiselle. Numerointikin taisi näkyä pienellä kirjoitettuna liitinrivin reunalla, ellen ihan väärin muista niin ainakin rivin eka ja vika nasta oli merkitty? Purkin maadoitus löytyy nastoista (valkoinen) 8 ja 15. Virta tietokoneelle tulee mustan pistokkeen nastoille 1 ja 2. Niissä solenoidiventtiileissä on myöskin diodit valettuna kait jotenkin muovin sisälle ja mikäli sellainen on palanut, niin jousitus on kyllä pysyvästi jäykkä ja ilmeisesti myöskin tietokoneen piirilevy saa kipeää. Esimerkkejä löytyy googlettamalla fransmannien nettisivustoilta. Sen tietokoneen kopan saa avattua ja kurkattua piirilevyä, jos epäilyttää moinen. Kuvia löytyy edm. paikoista. Jotkut ovat sitten kolvailleet niitä diodeja suoraan piirilevylle oikeiden lähtöjen välille ko. tapauksissa. Mutta ekana ehkä varmistelisin noiden solenoidiventtiilien sähkön saannin, ainakin ennen itse venttiilien irroittelua. Kuuntelemalla tai tunnustelemalla solenoidia kun joku samalla avaa oven. Ja sitten löytyykö johtoyhteys venttiilien pistokkeiden ja tietokoneen pistokkeiden välillä. Itselläni vaivasi myöskin ajottain kovuus. Takapäästä löytyi lähes irtonainen pistoke ( ei ollut kunnolla pohjassa) ja etupää lopetti temppuilun kun pesin korkeudensäätimet sekä vajoamisenesto-venttiilit. Ne oli vielä ihmismielin irroitettavissa ja tuo vajoamisenesto-venttiili on kaikkea muuta kuin sen pitäisi mielestäni hyvin suunniteltuna/tehtynä olla. Se kara on aivan liian herkkä tarkertelemaan ja kun kyseessä on paineohjattu vastaventtiili, niin se voi aiheuttaa sellaisia temppuiluja, että syitä tuleekin etsittyä aivan vääristä paikoista... Ei vaihtanut jousitusta pehmeään ennenkuin ajeli maavaraa ylös-alas, parkissa ollessaan takapää laski vähitellen ja samalla keula nousi selvästi jne. Nyt on onneksi toiminut sen jälkeen ja takapääkin tunnistaa kuorman ja osaa suorittaa jopa korjausliikkeen. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |