Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 8 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantian lasinpyyhkijät
ViestiLähetetty: 09.02.2010 21:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Onkos Xantian pyyhkijänmoottorissa lämpösulake? Nyt pari kertaa on käynyt lumista lasia pyyhkäistessä niin, että sulat liikahtavat vain muutaman sentin ja jumittuvat siihen. Jonkin ajan kuluttua toimivat taas normaalisti.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian lasinpyyhkijät
ViestiLähetetty: 09.02.2010 22:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Hmm. Myöskään lämmityslaite ei toimi. Virtalukon pohja?



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian lasinpyyhkijät
ViestiLähetetty: 09.02.2010 22:46 
svc kirjoitti:
Hmm. Myöskään lämmityslaite ei toimi. Virtalukon pohja?

Siltä vaikuttaa. Onko mitään vaikutusta, jos heiluttaa avainta virtalukossa?


   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian lasinpyyhkijät
ViestiLähetetty: 10.02.2010 01:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Lisäoireena vielä se, että latauksen merkkivalo ei syty lainkaan ja akun napajännite moottorin käydessä 11,6V.
Laturi ei siis lataa.

Oire ei sovi virtalukon pohjaan, sillä lasinpyyhkijöiden lisäksi saman lähdön takana on mm. sulakkeet 12, 16, 22 ja 28 jotka kyllä toimivat. Pääsulake A syöttää noita kaikkia em. sulakkeita virtalukon kautta. Lämmityspuhaltimen sulake (21) on lisäksi pääsulakkeen B takana ja se ei tule virtalukon kautta lainkaan.

Latauksen merkkivalo saa jännitteen sulakkeen 30 kautta ja maadoituksen jännitteensäätimen läpi silloin, kun laturi ei lataa. Kun laturi "herää", merkkivalon kummallakin puolella on sama jännite ja valo ei pala. Jos säädin on rikki, valo ei saa maadoitusta, eikä myöskään syty, kun virta laitetaan päälle. Maadoitukset ovat todennäköisesti ehjät, sillä korista ja moottorista akun miinusnapaan on vain 30 mV jännite-ero.

Pitääpäs huomenna katsoa vielä tuo sulake 30 ennenkuin lähden laturikauppaan. Jos se on palanut, niin laturi ei myöskään herää ainakaan pienillä kierroksilla. (Sen sulakkeen takana näyttää olevan myös ainakin sadetunnistin ja jokin ilmastoinnin ohjaus :idea: )



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian lasinpyyhkijät
ViestiLähetetty: 10.02.2010 08:51 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Minkäsuuruisella kuormalla tuo 30mA mitattiin. Ja mistä. Mittasitko akun navasta, kengästä, kaapelista. Mittaapa vielä akun ja moottorin väliltä. Jännitehäviö tietenkin riippuu kulkevasta virrasta. Vaikuttaisi laturin hiilien olevan finito, ehkä myös liukurenkaatkin, jos ei japsilaturi. Ps. kerran olen joutunut korjaamaan laturin plus-kengän puristusliitoksen, juottamalla. Oli jännitehäviötä, lämpeni, siis siinä kunnossa, että juottaminen oli hankalaa. Onnistui juoksutetta käyttämällä. Kutistemuovia sitten päälle.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian lasinpyyhkijät
ViestiLähetetty: 10.02.2010 09:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
svc kirjoitti:
...korista ja moottorista akun miinusnapaan on vain 30 mV jännite-ero.
Kuten kirjoitin, mittasin siis jännite-erot moottorin nostokorvakkeesta akun miinusnapaan ja korista akun miinusnapaan. (Ja nimenomaan napaan. Ei kenkään.) Moottori käynnissä ja valot päällä. Nimelliskuorma siis ~200-300W. Tuo 30 millivoltin lukema alkaa kyllä olla sitä luokkaa, että pitää putsailla noita maadoituksia jossain välissä.

Syylliseksi paljastui tänä aamuna se aiemmin veikkaamani sulake 30 (15A), joka oli palanut.
Uusi sulake, ja kas. Pyyhkijät ja puhallin toimivat ja laturi lataa. Haynesin haaviosta puuttuu sulakkeelta 30 ilmastoinnille menevä johto :!: Hain eilen Servicestä lisää sähkökuvia, joissa tämä linkki yllättäen näkyikin.

Seuraavaksi pitääkin ihmetellä:
Mikä poltti sen sulakkeen. :?:
Miksi lasinpyyhkijät ovat temppuilleet aikaisemminkin mutta sulake ei ole palanut :?:
Miksi puhallin toimi ensialkuun ja hyytyi vasta pyyhkijöiden jälkeen :?: (Takajännite releelle laturin säätimeltä?)



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian lasinpyyhkijät
ViestiLähetetty: 10.02.2010 10:36 
svc kirjoitti:
Seuraavaksi pitääkin ihmetellä:
Mikä poltti sen sulakkeen. :?:
Miksi lasinpyyhkijät ovat temppuilleet aikaisemminkin mutta sulake ei ole palanut :?:
Miksi puhallin toimi ensialkuun ja hyytyi vasta pyyhkijöiden jälkeen :?: (Takajännite releelle laturin säätimeltä?)

Hyvä kun syyllinen löytyi. Voisiko syynä sulakkeen palamiselle olla jumittava pyyhkijänmoottori? Vika pikkuhiljaa pahentunut ja lopulta poltti sulakkeen.


   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian lasinpyyhkijät
ViestiLähetetty: 10.02.2010 11:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Pyyhkijän moottorille on oma 20A sulakkeensa.
Sulakkeen 30 takana on joitain lähinnä ohjauksia, jotka tarvitsevat moottorin käyntitiedon. Esim, juuri ilmastointi ja sadetunnistimen poiskytkentä moottorin sammuttua.

Jotain muutakin siellä pitää olla, sillä latauksen merkkivalosta ei saa 15 ampeeria läpi ...



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 8 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: