Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Xsara II -02 HDI ei käynnisty!
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=3850
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  mtkoskin [ 14.02.2010 13:21 ]
Viestin otsikko:  Xsara II -02 HDI ei käynnisty!

Olisko vinkkejä, mistä lähtis vikaa hakemaan? Keskiviikkona ajosta jäänyt tuohon pihaan. Silloin hiukan vähemmän pakkasta ja lämmitys -> ei käynnistysongelmia.

- Pyörittää ihan OK
- Pakkasta 12 astetta
- Ei edes lupaa, muutaman pyörähdyksen jälkeen yskäisee kerran
- Ei ollut yritettäessä ollut johdon päässä, uus yritys kun on ollut roikassa ja laturissa jonkun aikaa

Voiko olla, että ei saa naftaa? Minkälaiset oireet jos ei saa?
Entäs hehkut. En ole vielä niitä testannut, mutta näytti varoitusvalon perusteella jonkun aikaa hehkuttavan. Ei taida moottorinohjaus kuitenkaan tietää onko 1 tai useampia hehku entinen? Hehkuttaa silti ...

Avusta kiitollinen, auto on tällä hetkellä toimintakyvytön tuossapihassa!

PS. Onko muuten niin, että tuon HDI:n kanssa on turha yrittää käynnistettäessä koskea kaasupolkimeen? Ei taida vaikuttaa mihinkään, vaikka starttaa kaasu pohjassa?

Kirjoittaja:  laakeri [ 14.02.2010 14:23 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara II -02 HDI ei käynnisty!

mtkoskin kirjoitti:
- Ei edes lupaa, muutaman pyörähdyksen jälkeen yskäisee kerran
Kerran yskäisee, eikä sen enempiä, vaikka yli minuutin pyörittää yhtä soittoa?
mtkoskin kirjoitti:
Entäs hehkut. En ole vielä niitä testannut,
Testaappa ne siis.

Kirjoittaja:  amikasi [ 14.02.2010 14:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara II -02 HDI ei käynnisty!

Onko polttoaineen siirtopumppua tankissa vai ilman sitä? Jos on Boschin systeemi niin polttoaineen siirtopumppu on tankissa - saattaa olla lentotunnit täynnä ja vaihtokunnossa. Siemensin systeemissä ei tuota siirtopumppua ole.

HDi lähtee kyllä käyntiin pikku pakkasellakin vaikka muutama hehku olisi pimeänä. Hehkuvalo ei tosiaankaan kerro mitään hehkujen kunnosta. Jos piuhan päästä lähtee helposti, niin hehkuja voi epäillä.

Onko polttoainesuodatinta vaihdettu lähiaikoina? Jos on, niin saattaa olla roskaa painesäätimessä siinä pumpun kyljessä. Jos Boschin systeemi, niin tuo on vaihdettavissa ja puhdistettavissa aika helposti.

Käynnistyksenesto? Oletko kokeillut toista avainta?

Kirjoittaja:  mtkoskin [ 14.02.2010 14:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara II -02 HDI ei käynnisty!

Kiitos vastauksista!!! Hyviä vinkkejä tuli paljon ...

Tunnin lämmityksellä auto lähti laakista käyntiin yhtään nikottelematta. Ei hehkuttanut lainkaan. Tuo on tuttu ominaisuus lohkolämppärin käytön jälkeen.

Alkaa vahvasti haiskahtaa hehkujen ongelmalle. Testattava ne siis on.

Kirjoittaja:  mtkoskin [ 14.02.2010 20:50 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara II -02 HDI ei käynnisty!

mtkoskin kirjoitti:
Kiitos vastauksista!!! Hyviä vinkkejä tuli paljon ...

Tunnin lämmityksellä auto lähti laakista käyntiin yhtään nikottelematta. Ei hehkuttanut lainkaan. Tuo on tuttu ominaisuus lohkolämppärin käytön jälkeen.

Alkaa vahvasti haiskahtaa hehkujen ongelmalle. Testattava ne siis on.


Update:
Ja sitten, kun oli hetken käynyt niin flekti täysille, stoppivalo vilkkumaan sekä punainenvalo lämpömittarissa loisti.

Auto jäi siis edelleen pihaan. Normaalisti tuossa tilanteessa on pieni odottelu auttanut asiaan. Nyt se ei auttanut. Flekti jäi pyörimään, vaikka asioille lähdettiin avaimet taskussa toisella autolla. Jossain vaiheessa flekti on sammunut eikä ole ehtinyt syödä akkua tyhjäksi. 5 tunnin odottelun jälkeen starttasi nyt niin kuin mitään ongelmaa ei koskaan olisikaan ollut.

Voiko tuota lämpötila-anturia jotenkin päivittää paremmin toimivaan ???

Kirjoittaja:  Jankos [ 14.02.2010 21:58 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara II -02 HDI ei käynnisty!

Hdi pitää pyörittää jotain oliko 300 rpm että se käynnistyy ja jos on heikohko akku ja hiukankin kankeata öljyä niin ei käynnisty 12 asteen pakkasesta kunnolla.

Tuosta flektien päällemenosta ja stoppivalosta pääsee eroon kun ottaa johdon vaikka 5 minuuttia ennen käynnistystä irti. Ja ei sen kyllä kauhean kauaa pitäisi flektiä huudattaa ja kun on tuossa tilassa niin kyllä sillä voi ihan normisti ajaa. Ja voi käyttää vaikka 5 minuuttia paikallaan ja sitten uudelleen käynnistys niin ei enää pitäisi tuota tehdä. Omassani ei tuota ongelmaa tule jos pitää vain puoli tuntia roikan päässä ja sittenkin lähtee oikein hyvin käymään.

Kirjoittaja:  mtkoskin [ 14.02.2010 22:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara II -02 HDI ei käynnisty!

Jankos kirjoitti:
Hdi pitää pyörittää jotain oliko 300 rpm että se käynnistyy ja jos on heikohko akku ja hiukankin kankeata öljyä niin ei käynnisty 12 asteen pakkasesta kunnolla.

Tuosta flektien päällemenosta ja stoppivalosta pääsee eroon kun ottaa johdon vaikka 5 minuuttia ennen käynnistystä irti. Ja ei sen kyllä kauhean kauaa pitäisi flektiä huudattaa ja kun on tuossa tilassa niin kyllä sillä voi ihan normisti ajaa. Ja voi käyttää vaikka 5 minuuttia paikallaan ja sitten uudelleen käynnistys niin ei enää pitäisi tuota tehdä. Omassani ei tuota ongelmaa tule jos pitää vain puoli tuntia roikan päässä ja sittenkin lähtee oikein hyvin käymään.


Tänks! Laitan huomenna aamusta puoleksi tunniksi johdon päähän. Katsotaan paraneeko käytös ...

Kirjoittaja:  mtkoskin [ 15.02.2010 20:20 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara II -02 HDI ei käynnisty!

Puolen tunnin lämmityksen jälkeen ei ollut mitään ongelmia. Toki pakkastakaan ei ollut kuin kuutisen astetta, mutta kuitenkin. Hyvin lähti eikä valot vilkkunut.

Kirjoittaja:  mtkoskin [ 23.02.2010 21:49 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara II -02 HDI ei käynnisty!

Update: 3/4 hehkuista pimeänä. Tässä siis varmasti syy huonoon käynnistyvyyteen kylmänä ilman lämmitystä. Vaihdan tulpat ja palataan tähän probleemiin uudelleen tarvittaessa.

Kirjoittaja:  mtkoskin [ 02.03.2010 13:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara II -02 HDI ei käynnisty!

Hehkut vaihdettu. Jonkin verran kamaa (se johtohässäkkä ja polttoaineen paineensäädin letkuineen ja kiinnikkeineen) kun otti pois edestä oli vaihto helppoa ja mukavaa. Aika tiukassa olivat vanhat ja näyttivät hiukan siitä pitkästä varresta olevan ruosteessakin. CRC-vääntö-CRC ja kaikki aukes nätisti. Moottori oli kuuma kun vaihdon tein.

Nyt tuntis käynnistyvän ihan hienosti. Toki kyllä pakkasetkin on toistaiseksi taas hellittäneet melkoisesti.

Kirjoittaja:  laakeri [ 02.03.2010 15:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara II -02 HDI ei käynnisty!

mtkoskin kirjoitti:
Aika tiukassa olivat vanhat ja näyttivät hiukan siitä pitkästä varresta olevan ruosteessakin.
Kai muistit sopivaa röppöä laittaa väliin kasausvaiheessa sitten, että seuraavalla kerrallakin vielä lähtevät auki?

Kirjoittaja:  Japa [ 02.03.2010 16:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara II -02 HDI ei käynnisty!

mtkoskin kirjoitti:
Hehkut vaihdettu. Aika tiukassa olivat vanhat ja näyttivät hiukan siitä pitkästä varresta olevan ruosteessakin.


Testaa ne vanhat vetämällä akun plusnavalta piuhanpätkällä virta hehkun päähän ja paina hehkun runko-osa akun miinusnapaan (tai auton runkoon). Hehku lämpenee heti punahehkuiseksi.

Kirjoittaja:  mtkoskin [ 02.03.2010 22:42 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara II -02 HDI ei käynnisty!

Japa kirjoitti:
mtkoskin kirjoitti:
Hehkut vaihdettu. Aika tiukassa olivat vanhat ja näyttivät hiukan siitä pitkästä varresta olevan ruosteessakin.


Testaa ne vanhat vetämällä akun plusnavalta piuhanpätkällä virta hehkun päähän ja paina hehkun runko-osa akun miinusnapaan (tai auton runkoon). Hehku lämpenee heti punahehkuiseksi.


Testasin ne jo paikallaan ollessa sähkökynällä painamalla siihen näkyvissä olevaan päähän. Yksi neljästä sytytti valon kynään eli oli jotenkin kunnossa. Kolmessa oli vastus ääretön eli siis jotenkin poikki. Nämä kolme siis tuskin hehkuvat akustakaan testaamalla.

Kirjoittaja:  mtkoskin [ 02.03.2010 22:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara II -02 HDI ei käynnisty!

laakeri kirjoitti:
mtkoskin kirjoitti:
Aika tiukassa olivat vanhat ja näyttivät hiukan siitä pitkästä varresta olevan ruosteessakin.
Kai muistit sopivaa röppöä laittaa väliin kasausvaiheessa sitten, että seuraavalla kerrallakin vielä lähtevät auki?


Tää on ihan hyvä pointti. En tosiaan laittanu muuta kuin jenkan kohdalle tahnaa, koska olin katsovinani että se hehkun runko on kuitenkin halkaisijaltaan jonkin verran pienempi kuin se kolo mihin ne tökättiin. Tuskin siinä kauaa mikää rasva olisi pysynyt ...

Kirjoittaja:  kokemjne [ 03.03.2010 01:00 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara II -02 HDI ei käynnisty!

ei kai sitä töhnää pidäkkään laittaa muualle kun tulpan kierteeseen

Kirjoittaja:  laakeri [ 03.03.2010 09:15 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara II -02 HDI ei käynnisty!

mtkoskin kirjoitti:
Testasin ne jo paikallaan ollessa sähkökynällä painamalla siihen näkyvissä olevaan päähän. Yksi neljästä sytytti valon kynään eli oli jotenkin kunnossa. Kolmessa oli vastus ääretön eli siis jotenkin poikki. Nämä kolme siis tuskin hehkuvat akustakaan testaamalla.
Hmm, joku voisikin joskus kertoa miulle sähkökynän rakenteen ja toiminnan, millä periaatteella mittaa ja mitä näyttää jne. Ei ole nimittäin ikinä tullut moista vekotinta vielä käytettyä. Mie olisin varmaan tyhmänä katsonut ihan vaan DC-virtapihdillä, paljonko ottavat virtaa (paikallaan testaukseksi siis).

Kirjoittaja:  olli__o [ 03.03.2010 10:54 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara II -02 HDI ei käynnisty!

laakeri kirjoitti:
Hmm, joku voisikin joskus kertoa miulle sähkökynän rakenteen ja toiminnan, millä periaatteella mittaa ja mitä näyttää jne.

Veikkaisin että kysymyksessä (yksinkertaisimmillaan) hauenleualla varustettu johto ja 24 V lamppu + piikki

Toiminta: hauenleuka akun plusnapaan, piikillä kosketetaan mitattavaa kohdetta => jos lamppu syttyy, menee piiriin virtaa. (Voi sen hauenleuan laittaa myös miinusnapaan, riippuu mitä mittaa)

Lampun kirkkaus ei ehkä tuossa sovelluksessa ole yhtä tarkka indikaattori kuin pihtimittari (mm. ei erota oikosulkua pienestä vastuksesta), mutta aivan ylivertaisen yksinkertainen mittalaite kohteisiin, jossa täytyy myös hieman kuormittaa kohdetta (kuormittaa hapettuneita liitoksia, saa tarvittaessa vedätettyä releitä, lamput myös hehkuu himmeästi tms.). On myös sen verran pieni että kulkee vaikka moottoripyörän työkalusalkussa.

Kirjoittaja:  laakeri [ 03.03.2010 11:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara II -02 HDI ei käynnisty!

olli__o kirjoitti:
Toiminta: hauenleuka akun plusnapaan, piikillä kosketetaan mitattavaa kohdetta => jos lamppu syttyy, menee piiriin virtaa. (Voi sen hauenleuan laittaa myös miinusnapaan, riippuu mitä mittaa)

Lampun kirkkaus ei ehkä tuossa sovelluksessa ole yhtä tarkka indikaattori kuin pihtimittari (mm. ei erota oikosulkua pienestä vastuksesta), mutta aivan ylivertaisen yksinkertainen mittalaite kohteisiin, jossa täytyy myös hieman kuormittaa kohdetta (kuormittaa hapettuneita liitoksia, saa tarvittaessa vedätettyä releitä, lamput myös hehkuu himmeästi tms.). On myös sen verran pieni että kulkee vaikka moottoripyörän työkalusalkussa.
Ahhaa, eli mittaa "jotain" ja näyttää "jotain", mutta ei oikein tarkasti mitään. Taidan jatkossakin käyttää ihan vaan yleismittaria. Jännitemittauksia varten voi siihenkin kyllä kytkeä kuorman rinnalle tai käyttää riittävän pienellä tuloimpedanssilla olevaa mittaria.

Kirjoittaja:  mtkoskin [ 03.03.2010 14:05 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara II -02 HDI ei käynnisty!

kokemjne kirjoitti:
ei kai sitä töhnää pidäkkään laittaa muualle kun tulpan kierteeseen


Kaikkien tulppien kierteet olivat ihan puhtaat. Ruostemöhnää oli vaan siinä pitkässä keskiosassa. Tiedä sitten ottiko se oikeesti jotenkin vastaan vai mikä siellä kanitti ...

Kirjoittaja:  olli__o [ 03.03.2010 19:07 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara II -02 HDI ei käynnisty!

laakeri kirjoitti:
Ahhaa, eli mittaa "jotain" ja näyttää "jotain", mutta ei oikein tarkasti mitään

Päinvastoin koetinlamppu näyttää hyvinkin tarkasti ja oikein jännitteen (lampun kirkkaus on verrannollinen jännitteeseen), on vaan katsojasta kiinni osaako siitä erottaa absoluuttisen tarkan jännitteen ja miten usein laite kalibroidaan :roll:

No ei vaan - ei tämä varmaan korvaa yleismittarin lisäksi oskilloskooppia eikä lexiaakaan, eikä taida olla sen käytön ideakaan?

Mutta vaikka esimerkiksi hehkujen tarkistamisessa pikaisesti päihittää minusta virtapihtimittaukset yksinkertaisuudella sillä ettei tarvitse joka tulpan kohdalla käydä hehkuttamassa avainta vääntämällä (lisäksi mittarilla tarvitsisi vähän tarkemmin miettiä mittausjärjestelyjä mitä ja miten mittaa. Eli jos pikahehkutusaika on vaikka 0,1 s tarvitsee tietää näyttääkö mittari noin lyhyet ajat oikein, lyheneekö hehkutusaika seuraavalla tulpalla...)

Haittapuolena on lievää suurempi epätarkkuus => tälläkin täytyy siis tietää että on etsimässä:
a) katkoksia (eli johtaako joku liitos vai ei tai onko joku etuvastus poikki vai ei)
b) oikosulkua (johtaako joku paikka vaikka ei pitäisi)
c) tuleeko "plussa" tiettyyn pisteeseen
d) tuleeko maa tiettyyn pisteeseen
ja lisäksi täytyy tietää että aboluuttisella jännitteen arvolla/impedanssilla ei ole suurta merkitystä, sen sijaan suurempi merkitys on sillä että haluaa samalla testata piiriä kuormittamalla.

Elektroniikan vianhakuun tai jännitemittariksi siitä ei ole, mutta esimerkiksi myös releiden vianhaussa yleensä kannattaa käyttää lamppuja kuormana, estämään kytkentävirheiden aiheuttamia oikosulkuja ensiökäämin puolella tai ettei tuhota releestä diodeja (jos sellaiset sattuu olemaan käämin rinnalla) liian suurella virralla sekä toisaalta myös kertomaan että kärjet eivät ole liian palaneet.

Toki paljon tarkemmin saa mitattua yleismittarilla + kuormaimpedansseilla. Kun vielä muistaa että muuttuvien ilmiöiden suhteen yleismittareiden tarkkuus on ihan samaa luokkaa lampun kirkkauden kanssa, mutta esimerkiksi niissä digitaalisissa, joissa ei ole palkkinäyttöä simuloimassa analogista mittari, tarkkuus on vielä paljon huonompi => koetinlamppu näyttää näppärästi myös pienet äkilliset lyhytaikaiset jännitteenpudotukset himmentymällä, perusyleismittari ei reagoi niihin ollenkaan.

[Edit] Ei ole tarkoitus kiistellä Laakerin tai muidenkaan kanssa mikä soveltuu kellekin parhaiten työkaluksi, jokainen käyttää mistä pitää. Olen vaan joskus huollossa takavasemmalta seurannut kun on yritetty mitata sulaketta onko ehjä vai ei => koetinlampulla olisi heti selvinnyt, yleismittarilla ei vaan onnistunut selvittää (kun mitattiin vastusalueella ja jännitteet teki hieman kiusaa palaneen sulakkeen yli. Eli mittaajan vika, ei suinkaan tässäkään mittarin)

Kirjoittaja:  laakeri [ 03.03.2010 23:05 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara II -02 HDI ei käynnisty!

Ehkä mie oo vaan pelaillu liikaa teollisuussähköjen kanssa, kun ei tuommoinen tunnu mitenkään luontevalta :?

Kirjoittaja:  svc [ 04.03.2010 09:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara II -02 HDI ei käynnisty!

Meinaatko paksusähköä vai automaation hituvirtoja? :P

Kirjoittaja:  laakeri [ 04.03.2010 10:06 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara II -02 HDI ei käynnisty!

svc kirjoitti:
Meinaatko paksusähköä vai automaation hituvirtoja? :P
Sekä että. Sähkärin pohjakoulutushan miulla on, mutta kesähommissa tuli kyllä instrumenttiasentajankin töitä tehtyä sähkärin lisäksi. Ja automaatioinssin paperitkin pitäisi saada 26. päivä. Viimeisimmässä työpaikassa tuli vastattua yhden impregnointitehtaan kaikesta kunnossapidosta (sähkö,automaatio,kone), niin tuli kyllä oltua kaikenlaiseen sähköön liittyvässä mukana.

Niin ja se paksu ja paksu sähkö... oikein paksuja sähköjä en ole päässyt edes kytkemään. Joskus Summassa asenneltiin 18 MW:n moottoria, mutta ABB kävi kytkemässä siihen pääsyötön. Myö ite laiteltiin vain apusähköjä.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/