Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
xantian käyntiongelmia http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=3860 |
Sivu 1/2 |
Kirjoittaja: | mikkola [ 15.02.2010 21:01 ] |
Viestin otsikko: | xantian käyntiongelmia |
pirssi on 1.8 16v -96 ajettu ongelmitta 180th,parisen viikkoa sitten pakkasilla alkoi ongelmat! Nykii kylmänä ja sytyttää moottorinhäiriövalon, syttyy ja sammuu! Normaali ajonopeudella 80km kulkee lähes normaalisti,mutta pienillä nopeuksilla nykii ja meinaa sammahtaa. Tyhjäkäynti seilaa lähes nollan ja 1500 välillä! sitten kun ajaa 10-15km ja kone lämpenee vika yleensä häipyy ja kone käy ku enkeli...ei mitään häikkää sen jälkeen,kunnes taas "nukkuu" yön yli ongelmat alkaa! mistähä alkais tautia tutkimaan? |
Kirjoittaja: | mtkoskin [ 15.02.2010 21:10 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantian käyntiongelmia |
mikkola kirjoitti: pirssi on 1.8 16v -96 ajettu ongelmitta 180th,parisen viikkoa sitten pakkasilla alkoi ongelmat! Nykii kylmänä ja sytyttää moottorinhäiriövalon, syttyy ja sammuu! Normaali ajonopeudella 80km kulkee lähes normaalisti,mutta pienillä nopeuksilla nykii ja meinaa sammahtaa. Tyhjäkäynti seilaa lähes nollan ja 1500 välillä! sitten kun ajaa 10-15km ja kone lämpenee vika yleensä häipyy ja kone käy ku enkeli...ei mitään häikkää sen jälkeen,kunnes taas "nukkuu" yön yli ongelmat alkaa! mistähä alkais tautia tutkimaan? Onko ko. autossa jokin ilmamäärä/massamittari tai MAF? Lienee kuitenkin ruiskupeli, saako jotenkin jotain vikakoodeja luettua? Näistä vois aloittaa. |
Kirjoittaja: | MarkoNy [ 16.02.2010 10:10 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantian käyntiongelmia |
Moi! Minulla oli samaa vikaa 2.016v -00 Xantussa. Syksyllä irroittelin ja voitelin konehuoneesta kaikki liittimet mihin käsiksi pääsin. Tällä toimenpiteellä ongelma minulta hävisi joskin meinaa nyt tulla takaisin. Uusintakäsittely varmaan edessä. Marko |
Kirjoittaja: | ealab [ 16.02.2010 10:32 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantian käyntiongelmia |
Liittimiä, jos ovat siistejä, ei välttämättä tarvitse "voidella", siitä ei saa mitään lisäarvoa. Sillä ei voi parantaa puhtaan, kirkkaan metallin, kontaktin johtokykyä. Joissakin liittimissä on kullatut kontaktit, eivät hapetu, pitää olla vain muuten puhtaat. Tämä CRC:tä joka paikkaan on vain hömpötystä. Riittää, kun avaa pistokkeen ja laittaa takaisin, katsoen, että on siisti ja silikonitiiviste on paikoillaan. Enemmän auttaa, kun hioo akun navat ja kengät metallinkirkkaiksi ja laittaa akkunaparasvaa näihin kontaktipintoihin, kierteisiin suojaksi, kiristää ei tarvitse kovin tiukkaan, ettei kengät veny, moottorin, korin ja vaihteiston maadoituspisteiden metallinpuhtaaksi kraappiminen, suojaaminen kotelosuojalla tms. ja kiristys. Näiden (akunkin-)kenkien/kaapelin puristusliitos on yksi hankala paikka. Niihin taitaa parhaiten auttaa uusiminen, Siinä tarvitaankin oikea puristustyökalu. Yleensä kyllä auttaa, kun puristusliitokseen suihkuttelee ruosteirr.sprayta, vähän heiluttaa kaapelia, seuraavina päivinä samat uusiksi. Tuo spray (erityisesti punaisessa purkissa Corox!, jos sitä jostain saisi) parhaimmillaan poistaa hapettumia... Xantiassa kiusaa tehnyt akun kenkä jo 3-4v pysynyt kunnossa, alunperin tuli käynnistysvaikeuksia ja tuon puristusliitos vain lämpeni. Ei enää. Tässä on oletettava, että akku ei ole kovin vanha, elinkaarensa lopuilla. |
Kirjoittaja: | MarkoNy [ 16.02.2010 10:51 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantian käyntiongelmia |
Ehkä tuo voidella oli ehkä väärä sana. Kävisikö paremmin "suihkauttaa" vaikka sitä CRC:tä liittimen sisään. Näillä spray tuotteilla suurin saavutettava hyöty lienee veden poissa pysyminen liittimestä. Vesi ja sähkö kun eivät ole parhaat kaverit, ainakaan tässä tapauksessa, tällaista itsestäänselvyyttä ilmaistakseni. Kyllähän se puhdas happetumaton kosketuspinta tietysti on tarpeen, jotta heikkovirta pääsee kulkemaan virheettä. |
Kirjoittaja: | Tapsa 63 [ 16.02.2010 10:58 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantian käyntiongelmia |
Ei kai sitä akkunaparasvaa kontaktipintoihin laiteta,vaan suojaamaan ulkopuolisesti.. ![]() |
Kirjoittaja: | ealab [ 16.02.2010 13:17 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantian käyntiongelmia |
Nimenomaan kontaktipintoihinkin! Suojaa pintoja hapettumisilta. |
Kirjoittaja: | ealab [ 16.02.2010 13:20 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantian käyntiongelmia |
Tuo "voidella" oli synonyymi, kuten itsekin tarkoitit. ![]() |
Kirjoittaja: | mikkola [ 16.02.2010 15:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantian t llut |
kiitokset vinkeistä... olen jo irrotellut pistokkeita ja yrittänyt suikauttaa niihin oikeita suihkeita,mutta ei näy tepsivän! Just sai selville,että kaveri on hommannut testerin jolla mahdollisesti voi lukea sitikankin häiriölistan! Luultavasti illalla on jo viisaampi olo,jos se kone suostuu vikalistan antamaan... |
Kirjoittaja: | MarkoNy [ 16.02.2010 16:01 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantian käyntiongelmia |
Hei! Toivottavasti vika selviää. Minä käytin omaani merkkilliikkeellä testerin päässä ja sieltä tuli diagnoosiksi suurinpiirtein "alarajan säätövika" tai sinnepäin ja osoite ruiskutuslaitteistossa. Se nykiminen pikkuhiljaa paheni minulla satunnaisesta merkkivalon syttymisestä lähes eteenpäin pääsemättömyyteen. Ilmeisesti osasin oikeata liitintä tai piuhaa heilutella kun vika hävisi. ![]() Marko P.S. kerrohan mitä testeri sanoi. |
Kirjoittaja: | ealab [ 16.02.2010 16:04 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantian t llut |
mikkola kirjoitti: kiitokset vinkeistä... olen jo irrotellut pistokkeita ja yrittänyt suikauttaa niihin oikeita suihkeita,mutta ei näy tepsivän! Just sai selville,että kaveri on hommannut testerin jolla mahdollisesti voi lukea sitikankin häiriölistan! Luultavasti illalla on jo viisaampi olo,jos se kone suostuu vikalistan antamaan... No, kun tuo suihkauttelu ei suoranainen lääke, eikä yleensä korjaa vikaa, jos liitin on puhdas ja kuiva. Se pysyykin, kunhan on kunnolla kiinni. Jokin anturivika? Liittimien pitää muutenkin toimia, kuin vain suihkeiden voimalla. Nuo maadoitus- ja muut avonaiset liitokset ovat toinen juttu. |
Kirjoittaja: | xxsD [ 16.02.2010 19:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantian käyntiongelmia |
Tyhjäkäynnin seilailu ja auton sammuminen, kun kierrokset laskevat tyhjäkäynnille, viittaavat vikaan tyhjäkäynninsäätömoottorissa. Kyseisen osan purkaminen, puhdistus ja uudelleen rasvaus auttavat monesti edellämainitun kaltaisiin vikoihin. Varaosanakaan uusi ei ole kovin kallis, jos ei enemmin halua liata käsiä. |
Kirjoittaja: | mikkola [ 16.02.2010 21:49 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantian käyntiongelmia |
No niin...testi saatiin tehtyä ja kone ilmoitti vain yhden virhekoodin (lambda-anturi)... täytynee luottaa siihen ja raapia uudestaan tikkuja kynsiin,jos vika ei olekkaan siinä! Ilmoittelen tulokset kunhan saan anturin vaihdettua! Kiitokset ja kumarrus kaikille teille... |
Kirjoittaja: | mikkola [ 21.02.2010 11:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantian käyntiongelmia |
lambda anturi vaihdettiin ja vika pysyi! Pitänee alkaa putsailemaan sitä tyhjäkäyntimoottoria! Auto sammuilee kun laskee kierroksilta tyhjäkäynnille! Äkillinen kiihdytys alakierroksilta saa sen tukehtumaan ja sammuu takuuvarmasti! Soitin sitikan huoltoon ja sain ajan maaliskuulle...aika pitkä odotus,kun pitäs kunnialla kulkea 30km työmatkat! Sielläkin antoivat ainakin pari mahdollista syytä vaivaan (tyhjäkäyntimoottori tai imusarjan painetunnistin) saas nährä... niin lambda anturin herjaus tuli edelleen vaikka se vaidettiin uuteen... |
Kirjoittaja: | laakeri [ 21.02.2010 12:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantian käyntiongelmia |
mikkola kirjoitti: lambda anturi vaihdettiin ja vika pysyi! mikkola kirjoitti: niin lambda anturin herjaus tuli edelleen vaikka se vaidettiin uuteen... Näyttääkö lambada järkeviä mittarilla mitattuna (huom. myös napaisuus)?
|
Kirjoittaja: | mtkoskin [ 21.02.2010 12:05 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantian käyntiongelmia |
mikkola kirjoitti: lambda anturi vaihdettiin ja vika pysyi! Pitänee alkaa putsailemaan sitä tyhjäkäyntimoottoria! Auto sammuilee kun laskee kierroksilta tyhjäkäynnille! Äkillinen kiihdytys alakierroksilta saa sen tukehtumaan ja sammuu takuuvarmasti! Soitin sitikan huoltoon ja sain ajan maaliskuulle...aika pitkä odotus,kun pitäs kunnialla kulkea 30km työmatkat! Sielläkin antoivat ainakin pari mahdollista syytä vaivaan (tyhjäkäyntimoottori tai imusarjan painetunnistin) saas nährä... niin lambda anturin herjaus tuli edelleen vaikka se vaidettiin uuteen... Nollattiinhan koodit lambda-anturin vaihdon jälkeen ? |
Kirjoittaja: | cx_pepe [ 21.02.2010 12:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantian käyntiongelmia |
Moro ( Jyväskylän murteella ) Kävin viikonloppuna koeajamassa -97 135t ajettua 1.8 santtua. Siinä oli samanlainen vika välillä kävi nätisti ja välillä tyhjäkäynti jäi pumppaamaan ja välillä sammui kokonaan. Mitään merkkivaloa ei kuitenkaan sytytellyt ja ajossa meni ihan normaalista. Muuten auto oli pirun hyvä, mutta jäi jobbarille kun tuon vian takia, mutta minulle jäi Xanttukuume. |
Kirjoittaja: | mikkola [ 21.02.2010 12:59 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantian käyntiongelmia |
koodit nollattiin ja anturi vaihdettiin! Seuraavana aamuna ajelin ongelmitta työmatkan...iltapäivällä kotimatka olikin jo jotain muuta herjausvalo syttyi ja nykiminen alkoi taas! Auto on kylmässä tallissa ja yleensä käy aamulla "paremmin" ja työpaikan pihalta iltapäivällä lähdettäessä nykiminen on huomattavasti pahempaa ![]() |
Kirjoittaja: | black_van [ 21.02.2010 13:06 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantian käyntiongelmia |
tarkista tyhjäkäyntimoottori niinkuin useammassa viestissä on kehoitettu. Täällä porukka tietää asioista yllättävän paljon |
Kirjoittaja: | mikkola [ 21.02.2010 13:28 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantian käyntiongelmia |
Tarkoitus olisikin tarkastaa tyhjäkäyntimoottori seuraavaksi! ulkona juuri nyt hallannvaara ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | black_van [ 21.02.2010 13:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantian käyntiongelmia |
mikkola kirjoitti: Tarkoitus olisikin tarkastaa tyhjäkäyntimoottori seuraavaksi! ulkona juuri nyt hallannvaara ![]() ![]() tuossa linkki sijaintiin http://img516.imageshack.us/img516/4605/tkli2.jpg Ainakin xantiassa pahinta oli irroitus. Kun on hieman piilossa alin ruuvi. Kun olet saanut kapineen pöydälle, siivous: kara lähtee pois hyvin hitaasti, kun keskimmäisiin liittimiin antaa jännitepulsseja napaisuutta vaihtaen. Kara lähtee pulssien tahdissa. 4;5V:n paristo sopii hyvin jännitelähteeksi. Kara putsataan vanhasta, pikeentyneestä rasvasta. Voidellaan, jos silikonivaseliinia, niukasti, mutta hyvin karan kierteisiin. Karan saa takaisin laittamalla ja kiertämällä aluksi sormin ja sitten laitimmaisiin liittimiin sama käsittely. Moottorin käynti voi aluksi olla korkea, mutta asettuu usean käynnistyksen ja lämpenemisen jälkeen. Jk- moott. kara hakee paikkansa. On toiminut moitteetta jo toista vuotta. josko noilla ohjeilla pärjäisit. |
Kirjoittaja: | mikkola [ 21.02.2010 15:04 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantian käyntiongelmia |
Kiitokset neuvoista,pitänee kokeilla olisiko vika siinä. Kuva varmaan oli 1.8i:n koneesta,mulla itselläni 1.8 16v. |
Kirjoittaja: | ealab [ 21.02.2010 15:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantian käyntiongelmia |
Kuvassa lienee solenoidiversio. Nekin takkuilevat pikeentymisen, kulumisen vuoksi. 16V:ssä tuo vastaava on ilmaläpän alapuolella. Kiinni kahdella torx-ruuvilla. 4-napainen pistoke. Voisi kuulemma testata irrallaan pistoke kiinni. Kone käyntiin, niin pitäisi karan tulla ulos "sulkemaan" ilma-aukkoa. Sen kanssa voisi pelata: sulkemalla/pienentämällä ilmavirtausta voisi karaa saada sisäänpäin. En ole kokeillut. Ja jos konekäynnistyy tuo reikä avoinna. |
Kirjoittaja: | Tapsa 63 [ 21.02.2010 15:26 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantian käyntiongelmia |
Kaasuläpän asennontunnistinkin (potikka) aiheuttaa tullaisia oireita. |
Kirjoittaja: | xxsD [ 22.02.2010 17:20 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantian käyntiongelmia |
Ruuvaa "mutikka" irti ja pyydä jotakuta laittamaan autossa virta päälle, niin kara ajautuu itse ulos, otat vain osat kiinni. Sama toiste päin, eli kara "huulille" ja painat kevyesti, samalla joku laittaa autossa virrat päälle. Moottori vetää karan sisälle pikku viiveen jälkeen. Älä käynnistä autoa tätä tehdessäsi. Kun hilut on paikallaan, niin tyjäkäynnin säädöt on sitte sekasin. Kun autossa on laitettu virrat päälle riittävän monesti, tai ajettu tarpeeksi pitkästi, hakeutuu säädöt kohdallen. Voi kyllä nollautua akunkenkää irti käyttämälläkin. |
Sivu 1/2 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |