Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
c5 alapallon vaihto http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=3901 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | kitroen5 [ 21.02.2010 10:12 ] |
Viestin otsikko: | c5 alapallon vaihto |
Katsastusherra määräsi alapallon vaihdettavaksi. Vaan helpommin sanottu kuin tehty, vanha kun ei suostu nätisiti paikastaan luopumaan. Tähän mennessä kokeiltu lämpöä, kilon moskaa ja perinteisiä voimasanoja. Nyt kaivataan kokeneempien vinkkejä. Ruostuuko noissa kiinni kierteet vai onko pahin ongelma pallonivelen kaulus, joka tulee pyörän navan kiinnityspintaa vasten? Vaiko kenties molemmat. Tuon liitospintaa vastaan tulevan kauluksen voisi ehkä ajaa rälläkällä varovasti pois,sekin mutta sekin vaatisi jarrulevyn irrottamisen... |
Kirjoittaja: | laakeri [ 21.02.2010 10:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: c5 alapallon vaihto |
Mie olen kyllä aina aloittanut kaikissa kulkineissa alapallon vaihtamisen jarrulevyn irrottamisella. Eihän siellä muuten ole työskentelytilaa ollenkaan, eikä se kuitenkaan montaa minuuttia vaadi. C5:sta ei ole kokemusta, mutta BX:stä on ja Xantiastakin olen jo vähän aihetta katsellut, kun emännältä on jossain vaiheessa toinen alapallo menossa vaihtoon. Asiaan. BX:ssä juuri ja juuri riittävät hyvät putkitonget irrottamaan alapallon, jos ei ole kovin ruosteessa. Jos on vähän ruostunut, niin tarvitaan jo iso leka (vaikka lukitus on muistettukin lyödä auki). Xantiassa on kuulemma paljon tiukemmassa, eli ei ilman hylsyä toivoakaan. Veikkaisin siis C5:ssakin tarvittavan hylsyä + pitkää vartta ja tarvittaessa lekaa siihen varteen, mikäli rakenne on yhtään samanlainen. |
Kirjoittaja: | Tapsa 63 [ 21.02.2010 10:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: c5 alapallon vaihto |
Xantiasta lähtee lukitukset ( kaksi ) auki ja HYVÄ ilmavasara,korostan hyvä,lekaakin joi kokeilla,mutta oikea irroitustyökalu on paras. |
Kirjoittaja: | kitroen5 [ 21.02.2010 15:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: c5 alapallon vaihto |
Kyllä piti ottaa jarrulevy pois tieltä häiritsemästä, niinkuin laakeri ehdotti. Sitten perusteellinen lämmitys ja kun ei ole tuollaista ilmavasaraa kalurepertuaarissa, piti ottaa tukevanpuloleinen venäläinen pumppumeisseli käyttöön ja ihme tapahtui: kierre antoi periksi. Uskomattoman tiukassa oli, mutta sain työvoiton. ![]() |
Kirjoittaja: | laakeri [ 26.02.2010 19:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: c5 alapallon vaihto |
kitroen5 kirjoitti: Sitten perusteellinen lämmitys Niin joo tosiaan, onkos vitosessakin alapallon iso kierre tukivarressa? BX:ssähän on olkakappaleen puolella, niin ei voi lämmittää.
|
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |