Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Xantia tyhjäkäyntimoottori Magneti Marelli? http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=3932 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | mheinowl [ 24.02.2010 15:19 ] |
Viestin otsikko: | Xantia tyhjäkäyntimoottori Magneti Marelli? |
Eli min Xantussa 1.8 16V -95 Berline on ollut käyntiongelmia jo pidemmän aikaa. Vaihdettiin jo tulpat ja Lambda- ja YKK-anturit uusiin ja ei tehonnut. Isompi vika löytyi sitten hieman vuotavasta syyläristä ja siitä etten osannut ilmata sitä oikein, mikä huomattiin kun katsottiin missä kunnossa on lämpötila-anturi oli ja nesua ei tullutkaan vaikka piti. (Osaan siis olla aika tonttu, toivottavasti ehkä vain katti on saanut damagea.) Nyt sillä pystyy jo liikkumaan mutta edelleen tyhmäkäynti heittelee ja sitä on konstikas saada käyntiin. Nyt mulla on kaasuläppäkotelo irrallaan ja tyhjäkäyntimoottori siitä irrallaan. Piti ottaa koko se kotelo irti, kun tyhjäkäyntimoottorin alemman ruuvin T20-kanta pyöri tyhjää. Irrallaan sen sai auki ulkokehältä tongeilla. Mitenköhän tämä kyseinen mutikka puretaan ja putsataan? Sen merkki on Magneti Marelli ja siinä lukee että Made by Airpax for Magneti Marelli , Made in U.S.A . Muovisen liittimen pohjaan on stanssattu ilmeisesti B13/00 ja A1095 . Toimintaperiaate on mäntämäinen eli se ei kierry mitenkään. Sähkömagneetti kait ohjaa, missä määrin sen sienimäinen pää tukkii tyhjäkäynti- ilmareittiä. Sen männän jo irrotin ja koitin suihkia sinne jotain Bräkleen- tyyppistä. Mutta siinä on sellainen muovinen männän ohjain, jota en tiedä saako sitä repiä pois. Siinä on H-mainen reikä, johon H:n muotoinen metallinen männän varsi mahtuu. Ja irrallaan se on hemmetin jäykkä liikkeissään, mikä mun mielestä viittaa sen mekaniseen likaisuusvikaan. Ja Autodata tiesi kertoa, että ko. komponentin nelinapaisen liittimen keskimmäisten ja reunimmaisten karvojen vastus pitäis molempien olla 22ohmia, mutta mitatessa mun roplaamisen jälkeen molemmat olivat 48ohmia. Just tuli kyllä mieleen, että väärät vastukset saattavat kyllä johtua siitä bräkleenistä ![]() Joten onko kukaan purkanut kyseistä mutikkaa? Ja jos luulette, että se kantsis vaihtaa niin ko. osaa saa tarjota mulle. |
Kirjoittaja: | Pekkax [ 24.02.2010 21:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia tyhjäkäyntimoottori Magneti Marelli? |
Ainakin tuolla on käsitelty aihetta: http://www.citroen-foorumi.com/index.php?topic=4890.0 |
Kirjoittaja: | ealab [ 24.02.2010 23:28 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia tyhjäkäyntimoottori Magneti Marelli? |
Tarkista vastusmittaustoiminto vertaamalla johonkin tunnettuun vastusarvoon. |
Kirjoittaja: | zX-files [ 25.02.2010 00:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia tyhjäkäyntimoottori Magneti Marelli? |
Noitten bräkleen-tyyppisten jarruputsien kanssa pitää olla varovainen. Iso osa niistä sisältä HAPPOja ja ne ei ole hyväksi sähkölaitteille... |
Kirjoittaja: | mheinowl [ 25.02.2010 03:35 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia tyhjäkäyntimoottori Magneti Marelli? |
Kiitos vastauksista, mutta noista nyt ei paljon apua ole, kun luulen että se on mekaaninen likavika. Ja Pekkax:lle tiedoksi, ettei muuten ole käsitelty siellä linkissä; tässä mun Xantussa säädetään päästä eikä sivulta tulevaa virtausta. Mulla on juuri saman näköinen mutikka kuin Alfamerin suomenkielisen Xanttu- oppaan luvussa 4.14 on kuvassakin 10.55A (1.8:n kohdalla). Eli 1.8 luisti toimii männän tapaan ja kakslitrasessa kiertyy ( en ole varma mutta ainakin luulen; ja niin se tekee kiukutellen mun seisovassa nelikkofarkkubeksissäkin.) |
Kirjoittaja: | ealab [ 25.02.2010 13:16 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia tyhjäkäyntimoottori Magneti Marelli? |
Se on juuri askelmoottorisäätöinen. Pituusuunnassa liikkuvalla karan kartiolla säädellään ilmoja, vähän samoin periaattein, kuin kaasutinmoottorin kohokammion neulaventtiilillä bensoja. |
Kirjoittaja: | xxsD [ 26.02.2010 15:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia tyhjäkäyntimoottori Magneti Marelli? |
Laita johto paikalleen ja pyydä jotakuta laittamaan autossa virta päälle, niin kara ajautuu itse ulos, otat vain osat kiinni. Sama toiste päin, eli kara "huulille" ja painat kevyesti, samalla joku laittaa autossa virrat päälle. Moottori vetää karan sisälle pikku viiveen jälkeen. Älä käynnistä autoa tätä tehdessäsi. Kun hilut on paikallaan, niin tyjäkäynnin säädöt on sitte sekasin. Kun autossa on laitettu virrat päälle riittävän monesti, tai ajettu tarpeeksi pitkästi, hakeutuu säädöt kohdallen. Voi kyllä nollautua akunkenkää irti käyttämälläkin. |
Kirjoittaja: | Jesseteippi [ 26.02.2010 21:11 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia tyhjäkäyntimoottori Magneti Marelli? |
zX-files kirjoitti: Noitten bräkleen-tyyppisten jarruputsien kanssa pitää olla varovainen. Iso osa niistä sisältä HAPPOja ja ne ei ole hyväksi sähkölaitteille... Vuosikymmeniä sitten on ollut happoa (fosforihappo?) sisältävää spraytä, jolla on esim. releiden kärkiä puhdistettu. "isot pojat" sanoivat, että sitä kun vielä saisi. Ne on kiellettyjen listalla olleet tietysti myrkyllisinä. Nyt pitääkin katsoa omasta Bräkleenistä, josko siinä ois happoa. Jossain tilanteissa voisi olla tarpeen. ![]() Joo, varovainen noiden aineiden kanssa pitää olla! |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |