Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Dieselkone XUD7 Bosch: märkä ruiskupumppu
ViestiLähetetty: 28.02.2010 23:52 

Viestit: 265
Paikkakunta: Lapinlahti
Kyseessä dieselkone XUD7 vuosimallia 1995, Bosch-ruiskupumppu.

Pumppu on viime aikoina ollut kauttaaltaan märkä polttoaineesta. Mikähän kohta näissä yleensä vuotaa? Onko paha rasti korjata, vai tarvitaanko dieselkorjaamon erikoisvehkeitä?

Suuttimilta pumpulle tuleva paluuletku ainakin näyttäisi olevan tiivis, lyhensinkin sitä kumiletkua vähän, jotta se asettuisi tiukasti paikalleen.



Ami 6 1962 * 2CV6 Spécial 1986 * Saxo 1.4i SX automatic 2000 * Berlingo 2.0 HDi Spacelight 2002 * C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Dieselkone XUD7 Bosch: märkä ruiskupumppu
ViestiLähetetty: 01.03.2010 00:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2201
Paikkakunta: Laukaa
Eikös siinä ole vielä mekaaninen kaasuvipu? Kaasuvivun akselin ympärillä olevat o-renkaat (2?) saattaa olla yksi vuotokohta.
Kiristä myös molemmat banjo-pultit polttoaineletkujen sisäänmeno- ja poistopuolelta.
Sitten on vielä mahdollista että hihnapyörän juuressa oleva stefa on alkanut päästää läpi dieseliä, ja se leviää myös hammashihnalle ja siitä on mahdollista tulla hihnavaurio ja totaalinen täystuho. :roll:

Nämä nyt ensimmäisenä tulee mieleen.



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Dieselkone XUD7 Bosch: märkä ruiskupumppu
ViestiLähetetty: 01.03.2010 01:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Boschin pumpussa myös se kaasuvivun akselin hela saattaa olla kulunut. Silloin pelkästään tiivisteiden vaihto ei auta.
Tosin kilometrejä pitää olla yleensä takana ainakin joku puolisen miljoonaa...

Tiivisteen vaihto onnistuu itsekin, mutta pumpun kannen joutuu avaamaan. Sitä varten pumpun ympäristön ja työkalujen pitää olla ehdottoman puhtaat. Melkeinpä leikkaussalitasoa. Esim konepellin sisäpinnasta voi karista helposti hiekkaa yms. avonaiseen pumppuun.

Nyt tietysti joku kertoo purkaneensa ja koonneensa diesel-pumpun keskellä Saharan hiekkamyrskyä ilman ongelmia. Voi se onnistua niinkin, mutta ...



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Dieselkone XUD7 Bosch: märkä ruiskupumppu
ViestiLähetetty: 01.03.2010 09:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 755
Paikkakunta: Nurmijärvi
Onkos saksantuonti Xm:ssä sitä vikaa, että kumitiivisteet ovat korppuna? Mersuissa tuo on yleinen vika, kun ajeleevat biokiisselillä, jota luonnonkumitiivisteet vieroksuvat...



Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Dieselkone XUD7 Bosch: märkä ruiskupumppu
ViestiLähetetty: 04.03.2010 09:31 

Viestit: 91
Paikkakunta: Loppi
No samanlainen oli vaiva XM:ssä, jossa siis BOSCH jakajapumppu.
Kaasuvivun akseli ja kaikki tiivisteet.

Lisäksi oli painejousi poikki, ihmettelivät miten oli vielä käynyt.
Ja kilometrejä oli 300000, jolloin useimiten on kuulemma remontti pakollinen ko. pumppuihin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Dieselkone XUD7 Bosch: märkä ruiskupumppu
ViestiLähetetty: 04.03.2010 21:21 

Viestit: 265
Paikkakunta: Lapinlahti
Sokeri_Sakari kirjoitti:
No samanlainen oli vaiva XM:ssä, jossa siis BOSCH jakajapumppu.
Kaasuvivun akseli ja kaikki tiivisteet.

Lisäksi oli painejousi poikki, ihmettelivät miten oli vielä käynyt.
Ja kilometrejä oli 300000, jolloin useimiten on kuulemma remontti pakollinen ko. pumppuihin.

Tutulta kuulostaa. Tällä koneella rupeaa olemaan 330 000 km takana. Minkä verran tuli hintaa tuolle remontille?



Ami 6 1962 * 2CV6 Spécial 1986 * Saxo 1.4i SX automatic 2000 * Berlingo 2.0 HDi Spacelight 2002 * C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Dieselkone XUD7 Bosch: märkä ruiskupumppu
ViestiLähetetty: 08.03.2010 20:06 

Viestit: 91
Paikkakunta: Loppi
No 328e sille hintaa tuli. Tosin kaasuläpän akseli oli kuluttanut kannenkin, se kansi maksoi yksinään satasen.
Niin ja pumpun askartelin itse pois ajoneuvosta ja takaisin. Vaati jonkinverran kekseiäisyyttä, ovat kiinnityspultit aika lystikkäässä paikassa. Vaihtoehtoisesti voi purkaa enemmän ja ottaa pumpun jalkoineen irti.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Dieselkone XUD7 Bosch: märkä ruiskupumppu
ViestiLähetetty: 08.03.2010 20:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Sokeri_Sakari kirjoitti:
Niin ja pumpun askartelin itse pois ajoneuvosta ja takaisin. Vaati jonkinverran kekseiäisyyttä, ovat kiinnityspultit aika lystikkäässä paikassa.

Sopivat työkalut on aika pakolliset. "Starttimoottoriavaimella" pääsee niihin kahteen piilotettuun hihnanpuoleiseen ruuviin käsiksi. Suutinputket kannattaa irrottaa irtipois kun suuttimet nyt kannattaa kuitenkin samalla tarkistuttaa ja/tai vaihdattaa kärjet.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Dieselkone XUD7 Bosch: märkä ruiskupumppu
ViestiLähetetty: 23.04.2010 22:40 

Viestit: 265
Paikkakunta: Lapinlahti
Apdeittia: vuoto löytyi kuitenkin letkuliitoksista. Lyhentelin kumiletkuja jotta liitoksista tuli tiukempia. Yhden suuttimia yhdistävän letkun uusin kokonaan. Nyt pysyy pumppu kuivana.



Ami 6 1962 * 2CV6 Spécial 1986 * Saxo 1.4i SX automatic 2000 * Berlingo 2.0 HDi Spacelight 2002 * C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: