Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Dieselkone XUD7 Bosch: märkä ruiskupumppu http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=3978 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | amikutoseeni [ 28.02.2010 23:52 ] |
Viestin otsikko: | Dieselkone XUD7 Bosch: märkä ruiskupumppu |
Kyseessä dieselkone XUD7 vuosimallia 1995, Bosch-ruiskupumppu. Pumppu on viime aikoina ollut kauttaaltaan märkä polttoaineesta. Mikähän kohta näissä yleensä vuotaa? Onko paha rasti korjata, vai tarvitaanko dieselkorjaamon erikoisvehkeitä? Suuttimilta pumpulle tuleva paluuletku ainakin näyttäisi olevan tiivis, lyhensinkin sitä kumiletkua vähän, jotta se asettuisi tiukasti paikalleen. |
Kirjoittaja: | eskere [ 01.03.2010 00:14 ] |
Viestin otsikko: | Re: Dieselkone XUD7 Bosch: märkä ruiskupumppu |
Eikös siinä ole vielä mekaaninen kaasuvipu? Kaasuvivun akselin ympärillä olevat o-renkaat (2?) saattaa olla yksi vuotokohta. Kiristä myös molemmat banjo-pultit polttoaineletkujen sisäänmeno- ja poistopuolelta. Sitten on vielä mahdollista että hihnapyörän juuressa oleva stefa on alkanut päästää läpi dieseliä, ja se leviää myös hammashihnalle ja siitä on mahdollista tulla hihnavaurio ja totaalinen täystuho. ![]() Nämä nyt ensimmäisenä tulee mieleen. |
Kirjoittaja: | svc [ 01.03.2010 01:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: Dieselkone XUD7 Bosch: märkä ruiskupumppu |
Boschin pumpussa myös se kaasuvivun akselin hela saattaa olla kulunut. Silloin pelkästään tiivisteiden vaihto ei auta. Tosin kilometrejä pitää olla yleensä takana ainakin joku puolisen miljoonaa... Tiivisteen vaihto onnistuu itsekin, mutta pumpun kannen joutuu avaamaan. Sitä varten pumpun ympäristön ja työkalujen pitää olla ehdottoman puhtaat. Melkeinpä leikkaussalitasoa. Esim konepellin sisäpinnasta voi karista helposti hiekkaa yms. avonaiseen pumppuun. Nyt tietysti joku kertoo purkaneensa ja koonneensa diesel-pumpun keskellä Saharan hiekkamyrskyä ilman ongelmia. Voi se onnistua niinkin, mutta ... |
Kirjoittaja: | dieselflosse [ 01.03.2010 09:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: Dieselkone XUD7 Bosch: märkä ruiskupumppu |
Onkos saksantuonti Xm:ssä sitä vikaa, että kumitiivisteet ovat korppuna? Mersuissa tuo on yleinen vika, kun ajeleevat biokiisselillä, jota luonnonkumitiivisteet vieroksuvat... |
Kirjoittaja: | Sokeri_Sakari [ 04.03.2010 09:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: Dieselkone XUD7 Bosch: märkä ruiskupumppu |
No samanlainen oli vaiva XM:ssä, jossa siis BOSCH jakajapumppu. Kaasuvivun akseli ja kaikki tiivisteet. Lisäksi oli painejousi poikki, ihmettelivät miten oli vielä käynyt. Ja kilometrejä oli 300000, jolloin useimiten on kuulemma remontti pakollinen ko. pumppuihin. |
Kirjoittaja: | amikutoseeni [ 04.03.2010 21:21 ] |
Viestin otsikko: | Re: Dieselkone XUD7 Bosch: märkä ruiskupumppu |
Sokeri_Sakari kirjoitti: No samanlainen oli vaiva XM:ssä, jossa siis BOSCH jakajapumppu. Kaasuvivun akseli ja kaikki tiivisteet. Lisäksi oli painejousi poikki, ihmettelivät miten oli vielä käynyt. Ja kilometrejä oli 300000, jolloin useimiten on kuulemma remontti pakollinen ko. pumppuihin. Tutulta kuulostaa. Tällä koneella rupeaa olemaan 330 000 km takana. Minkä verran tuli hintaa tuolle remontille? |
Kirjoittaja: | Sokeri_Sakari [ 08.03.2010 20:06 ] |
Viestin otsikko: | Re: Dieselkone XUD7 Bosch: märkä ruiskupumppu |
No 328e sille hintaa tuli. Tosin kaasuläpän akseli oli kuluttanut kannenkin, se kansi maksoi yksinään satasen. Niin ja pumpun askartelin itse pois ajoneuvosta ja takaisin. Vaati jonkinverran kekseiäisyyttä, ovat kiinnityspultit aika lystikkäässä paikassa. Vaihtoehtoisesti voi purkaa enemmän ja ottaa pumpun jalkoineen irti. |
Kirjoittaja: | RPekka [ 08.03.2010 20:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: Dieselkone XUD7 Bosch: märkä ruiskupumppu |
Sokeri_Sakari kirjoitti: Niin ja pumpun askartelin itse pois ajoneuvosta ja takaisin. Vaati jonkinverran kekseiäisyyttä, ovat kiinnityspultit aika lystikkäässä paikassa. Sopivat työkalut on aika pakolliset. "Starttimoottoriavaimella" pääsee niihin kahteen piilotettuun hihnanpuoleiseen ruuviin käsiksi. Suutinputket kannattaa irrottaa irtipois kun suuttimet nyt kannattaa kuitenkin samalla tarkistuttaa ja/tai vaihdattaa kärjet. |
Kirjoittaja: | amikutoseeni [ 23.04.2010 22:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: Dieselkone XUD7 Bosch: märkä ruiskupumppu |
Apdeittia: vuoto löytyi kuitenkin letkuliitoksista. Lyhentelin kumiletkuja jotta liitoksista tuli tiukempia. Yhden suuttimia yhdistävän letkun uusin kokonaan. Nyt pysyy pumppu kuivana. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |