Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Xantia ja moottorinvikavalon satunnainen palaminen http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=4001 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | Bumper [ 05.03.2010 15:56 ] |
Viestin otsikko: | Xantia ja moottorinvikavalon satunnainen palaminen |
Autossa ei siis mielestäni ole mitään vikaa - vetää tasaisesti, kuluttaa mielestäni kohtuullisesti (7-9l/100km) ja kone käy muutenkin kauniisti ja tasaisesti heti kylmänäkin. Ainoa jännä juttu on, että moottorinvikavalo syttyy varsinkin kylmemmillä keleillä pienen ajomatkan jälkeen hetkeksi palamaan. Yleensä se sammuu yleensä heti kun kierrokset putoavat tyhjäkäynnille eikä syty uudelleen ennen seuraavaa kylmäkäynnistystä. Nyt tänä aamuna tuo teki tuota jo aika pienelläkin pakkasella (-10), kun ennen tuota tapahtui vain -15 ja kovemmilla pakkasilla. Onkohan asia vaan niin että tuo käy kylmänä vähän turhankin rikkaalla seoksella ja vain luulee olevansa rikki? En jaksa uskoa että mitään oikeaa vikaa olisi, koska moottori muuten toimii tasan niin kuin pitääkin. Ja moottorihan oli siis 1.8 8V, auto vuosimallia 1994 ja ruisku Bosch-merkkinen. |
Kirjoittaja: | Jouko [ 05.03.2010 16:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia ja moottorinvikavalon satunnainen palaminen |
Bumper kirjoitti: Onkohan asia vaan niin että tuo käy kylmänä vähän turhankin rikkaalla seoksella ja vain luulee olevansa rikki? En jaksa uskoa että mitään oikeaa vikaa olisi, koska moottori muuten toimii tasan niin kuin pitääkin. Ja moottorihan oli siis 1.8 8V, auto vuosimallia 1994 ja ruisku Bosch-merkkinen. Samaa mielipuolta asiasta. Liian rikasta ja heti kuvittelee olevansa rikki. Mulla joskus tehnyt tuota samaa, mutta mitään vikaa ei oikeasti ole. Ei ainakaan vikamuistiin koskaan jäänyt mitään merkintää. |
Kirjoittaja: | Bumper [ 05.03.2010 17:20 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia ja moottorinvikavalon satunnainen palaminen |
Ihan kiva kuulla että jollain muullakin on ilmennyt vastaava "vika". Täytynee sitten jatkaa huoletonta ajoa tuosta valosta välittämättä... Tiedä sitten syttyykö tuo edes enää kauaa kun lämpötilatkin tuntuisivat pikku hiljaa nousevan. ![]() |
Kirjoittaja: | laakeri [ 05.03.2010 19:52 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia ja moottorinvikavalon satunnainen palaminen |
Lueppa muistiin jäänet vikakoodit siitä, eiköhän se kerro jo aika paljon. Lambda voisi olla ehkä? |
Kirjoittaja: | Bumper [ 05.03.2010 20:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia ja moottorinvikavalon satunnainen palaminen |
Joo, täytyy lukea nyt viikonloppuna jos suinkin ehtii. Huomasinkin juuri nuo toiseen ketjuun kirjoittamasi ohjeet, joten luulisi onnistuvan. ![]() |
Kirjoittaja: | mtkoskin [ 06.03.2010 23:49 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia ja moottorinvikavalon satunnainen palam |
Bumper kirjoitti: Joo, täytyy lukea nyt viikonloppuna jos suinkin ehtii. Huomasinkin juuri nuo toiseen ketjuun kirjoittamasi ohjeet, joten luulisi onnistuvan. ![]() Jos se vikakoodien perusteella sitä lambdaa heittää, niin sitä ei kannata vaihtaa ennen seuraavaa katsastusta. |
Kirjoittaja: | laakeri [ 07.03.2010 10:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia ja moottorinvikavalon satunnainen palam |
mtkoskin kirjoitti: Jos se vikakoodien perusteella sitä lambdaa heittää, niin sitä ei kannata vaihtaa ennen seuraavaa katsastusta. Kannattaa toki, niin saa seoksen pysymään kohdillaan. Meneehän se kartallakin toki "sinne päin". Ei sitä ole mitään syytä lykätä katsastukseen.
|
Kirjoittaja: | black_van [ 07.03.2010 13:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia ja moottorinvikavalon satunnainen palam |
mtkoskin kirjoitti: Bumper kirjoitti: Joo, täytyy lukea nyt viikonloppuna jos suinkin ehtii. Huomasinkin juuri nuo toiseen ketjuun kirjoittamasi ohjeet, joten luulisi onnistuvan. ![]() Jos se vikakoodien perusteella sitä lambdaa heittää, niin sitä ei kannata vaihtaa ennen seuraavaa katsastusta. Lambda-anturi on happitunnistin, joka on sijoitettu pakoputken alkuun, on yksi moottorinohjausjärjestelmän keskeinen osa. Se mittaa pakokaasun jäännöshapen määrää ja välittää tiedon moottorinohjausjärjestelmälle, joka osaa muuttaa ilman ja bensiinin seoksen moottorille sopivaksi. Lambda-anturi on yleistynyt katalysaattorin mukana, ja on tärkeä esimerkiksi typen oksidien määrän vähentämisessä. Lambda-anturi parantaa myös moottorin hyötysuhdetta. Eli lambdan ollessa pelistä poissa koneen säädöt päin prinkkalaa, eikö kannata vaihtaa??? |
Kirjoittaja: | mtkoskin [ 07.03.2010 16:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia ja moottorinvikavalon satunnainen palam |
black_van kirjoitti: mtkoskin kirjoitti: Bumper kirjoitti: Joo, täytyy lukea nyt viikonloppuna jos suinkin ehtii. Huomasinkin juuri nuo toiseen ketjuun kirjoittamasi ohjeet, joten luulisi onnistuvan. ![]() Jos se vikakoodien perusteella sitä lambdaa heittää, niin sitä ei kannata vaihtaa ennen seuraavaa katsastusta. Lambda-anturi on happitunnistin, joka on sijoitettu pakoputken alkuun, on yksi moottorinohjausjärjestelmän keskeinen osa. Se mittaa pakokaasun jäännöshapen määrää ja välittää tiedon moottorinohjausjärjestelmälle, joka osaa muuttaa ilman ja bensiinin seoksen moottorille sopivaksi. Lambda-anturi on yleistynyt katalysaattorin mukana, ja on tärkeä esimerkiksi typen oksidien määrän vähentämisessä. Lambda-anturi parantaa myös moottorin hyötysuhdetta. Eli lambdan ollessa pelistä poissa koneen säädöt päin prinkkalaa, eikö kannata vaihtaa??? Hmm ... Mitäköhän on olen mahtanut ajatella tuota viimeistä viestiäni kirjoittaessani. Totta kai se lambda kannattaa vaihtaa, jotta saa seokset kuntoon. Pahoittelut tästä väärän informaation jakelusta. Onneksi se korjattiin pian! |
Kirjoittaja: | black_van [ 07.03.2010 17:08 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia ja moottorinvikavalon satunnainen palam |
mtkoskin kirjoitti: Hmm ... Mitäköhän on olen mahtanut ajatella tuota viimeistä viestiäni kirjoittaessani. Totta kai se lambda kannattaa vaihtaa, jotta saa seokset kuntoon. Pahoittelut tästä väärän informaation jakelusta. Onneksi se korjattiin pian! sitä sattuu ![]() |
Kirjoittaja: | Bumper [ 07.03.2010 17:15 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia ja moottorinvikavalon satunnainen palaminen |
Eipä löytynyt vikakoodeja tuosta, aloituskoodin sain ja lopetuskoodin... ![]() Jotain muuta sitten löytyikin, nimittäin vihreä läikkä auton alta. ![]() Mikähän säätäjällä hätänä? ![]() |
Kirjoittaja: | r_a_n_u [ 07.03.2010 17:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia ja moottorinvikavalon satunnainen palaminen |
Bumper kirjoitti: Mikähän säätäjällä hätänä? ![]() Vuotoa tarkoitat? Oletettavasti putkien juntturit ovat löysässä. |
Kirjoittaja: | Bumper [ 07.03.2010 18:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia ja moottorinvikavalon satunnainen palaminen |
r_a_n_u kirjoitti: Bumper kirjoitti: Mikähän säätäjällä hätänä? ![]() Vuotoa tarkoitat? Oletettavasti putkien juntturit ovat löysässä. Toivottavasti "vika" olisi noinkin yksinkertainen. Koitanpa kiriä noita huomenna töiden jälkeen sisätiloissa. Muutenkin tuota pitäisi varmaan siistiä katsastuskuntoon. ![]() |
Kirjoittaja: | Jouko [ 07.03.2010 19:13 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia ja moottorinvikavalon satunnainen palaminen |
Bumper kirjoitti: Eipä löytynyt vikakoodeja tuosta, aloituskoodin sain ja lopetuskoodin... ![]() Mitä mää sanoin. ![]() |
Kirjoittaja: | KKA [ 08.03.2010 00:51 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia ja moottorinvikavalon satunnainen palaminen |
Ei noista pienistä häiriövalon palamisista kannata välittää jos auto muuten pelaa hyvin ja kulutukset ym. on kohdillaan. mullakin on joskus valo vilahdellut molemmissa Xantioissa mutta autot on pelanneet ihan ok niin en ole niihin takertunut, eri asia jos kulutukset nousee, nykii tms, niin silloin kannattaa jo selvittää syyt. |
Kirjoittaja: | Croisette [ 08.03.2010 01:06 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia ja moottorinvikavalon satunnainen palaminen |
Kalvo ja/tai kalvon pantahan tuosta säätimestä on tainnut pettää?... Xantiaan ei osia muka saa, mutta saahan niitä, kun kyselee BX:n osia, ne sopii tuohon ![]() Ps. kannattais muuten rasvata sitä mekanismiä, näyttää ikävän kuivalle tuo vivusto ![]() |
Kirjoittaja: | Eki [ 08.03.2010 10:11 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia ja moottorinvikavalon satunnainen palaminen |
Saa niitä Xantiaankin. Itse tilasin Turengin Kestovoimalta Xantian alkuperäisen kalvo-pantasarjan. Hintaa en muista, mutta mielestäni oli halpa. Tai köyhälle eurokin on paljon, mutta sanotaan nyt vaikka että edullinen... |
Kirjoittaja: | Bumper [ 08.03.2010 20:14 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia ja moottorinvikavalon satunnainen palaminen |
Eipä tarvinnut vaihdella pantoja tai kalvoja, eikä myöskään junttureita kiristellä... Vaikka jälkimmäisen noista teinkin. Oli tosiaan tuo paluuletkun pää vain kovettunut. Satuin sitten löytämään pätkän sopivaa letkua, jolla korvasin tuon pään. Kiristelin myös kevyesti klemmarilla tuon, niin saattaa hetken pysyäkin. Mikä tuohonkin olisi ollut ns. oikeaoppinen korjaus? Ja joo, rasvasin myös tuota vivustoa samalla kun auton alle vaivauduin, sekä putsailin suurimpaa kurakerrosta pois. |
Kirjoittaja: | r_a_n_u [ 08.03.2010 20:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia ja moottorinvikavalon satunnainen palaminen |
Bumper kirjoitti: Oli tosiaan tuo paluuletkun pää vain kovettunut. Joo joo. Ja sitten pää tietenkin vielä pikkuisen halki. ![]() |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |